Naald of element defect?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.821
Locatie
Zeist
Het gebeurt geregeld dat een kanaal van de stereo wegvalt als ik plaatjes draai, maar dit gebeurt niet bij het afspelen van CD's. Waar zou dat aan liggen? Ik denk zelf in de richting van de naald of het element, maar wat is het? En hoe vind ik dat uit? Ik kan wel een nieuwe naald kopen, maar daar heb ik niet zoveel zin in als ook het element kapot kan zijn...
 
Ja - dat kan ook nog. Vraag is hoe ik erachter kom waar het precies fout gaat...?
 
Elimineren / reduceren ... Als het kanaal wegvalt aan de kabels frotten en kijken of het terug komt, of dat je kraakgeluiden hoort. Kabels omwisselen voor andere, etc. Heeft je platenspeler een koptelefoonuitgang testen of daar ook kanaal op wegvalt.
 
OK - ik ga nog weer eens wat testen...

Resultaat: Na het omwisselen van de tulp stekkertjes van de pick up op de ingang van de versterker, doet nog steeds hetzelfde stereokanaal het niet. Na nog een keer omwisselen van de tulpstekkertjes zodat we weer de oorspronkelijke aansluiting terug hebben doen beide kanalen het weer... :?
 
Dan is waarschijnlijk de connector op de versterker niet goed. Kan eenvoudig oxidatie of stof zijn, da's makkelijk opgelost door de connector goed schoon te maken, best met wat alcohol. Maar het kan ook een soldeerbreuk zijn. Iets wat veel voorkomt bij connectors die rechtstreeks op een print zitten gesoldeerd.
 
Wat voor platenspeler en wat voor element? Kan je het element eruit draaien zoals op een technics sl1200 (of soortgelijke tafel). Het kan namelijk zijn dat het context tussen de arm en het element niet helemaal goed is.
 
moving coil? moving magnet? kan ook de klemspanning van je element draadjes
 
En het kanaal valt weer weg. Het element eruit gehaald en weer terug gezet, en nu hoor ik weer beide kanalen. Er is geen peil op te trekken...

Het element is AKAI PC-35

Ik zie nu dat er iets op de pick up geplakt zit met: "Replacement stylus RS-33".
 
Laatst gewijzigd:
Kun je de naald van het element verwijderen en onder een loep de shaft bekijken of er oxidatie is ofzo
en de tip zelf?
 
Laatst gewijzigd:
Het is niet de naald, hooguit het element. Maar ik denk eerder een rotte connector aan je kabel. Sluit je cd speler eens aan op je phono met een heeeeeel rustig muziekje. Of je modular met de VCA bijijijijna helemaal dicht. Of je platenspeler op de aux of tuner ingang en lekker het volume omhoog.
 
Draai eens met de wit rode (?) stekkers. Dat brengt soms opheldering
 
Draai eens met de wit rode (?) stekkers. Dat brengt soms opheldering

Je bedoelt ze verwisselen? Dat heb ik al geprobeerd, met een heel vreemd resultaat: toen deed nog steeds hetzelfde stereokanaal het niet, en na nog een keer omwisselen van de tulpstekkers zodat we weer de oorspronkelijke aansluiting terug hebben werkte beide kanalen weer. En ook letterlijk ronddraaien van de ingeplugde tulpstekkers heb ik geprobeerd, en dat maakte niets uit.
 
Het is niet de naald, hooguit het element. Maar ik denk eerder een rotte connector aan je kabel. Sluit je cd speler eens aan op je phono met een heeeeeel rustig muziekje. Of je modular met de VCA bijijijijna helemaal dicht. Of je platenspeler op de aux of tuner ingang en lekker het volume omhoog.

Interessant - dat ga ik proberen...
 
Stekkers schoongemaakt, maakt niet uit.

CD speler op phono werkt. Pick up op AUX werkt. Maar een kanaal van de pick up via phono blijft soms uitvallen. Misschien moet ik pick up op AUX wat langer uitproberen?
 
ik denk ook dat het de contact punten van het element zijn en/of in deel arm. Met een wattenstaafje en wat alcohol de punten in de arm en aan het element schoonmaken kan helpen. Bij mij hielp dat op een gegeven moment niet meer, waarschijnlijk door corrosie ofzo. Na de contactpunten van de elementen heeeeeeeeel licht op te schuren, werkte het weer prima.
 
Als je links en rechts op de versterker hebt omgewisseld, en hetzelfde kanaal doet het weer niet, dan ligt het toch aan je versterker... Ik zou dan van de naald, element, de hele platenspeler af blijven. Zoek het in de versterker (losse connector), wat volgens mij al gezegd is. Of heb ik iets gemist, heb niet alles heel goed gelezen.
 
Back
Top