Motu 828 MK3 ervaringen

Right...
Bij mij staat in de MOTU Audio Console ingesteld:
Clock Source Internal
Enable Multi Channel Wave Synchronization staat aangevinkt.
192 samples per buffer
48 kHz (m'n O1v kan niet hoger aan dus....)
Optical Input ADAT
Optical Output ADAT

is een mk2 met firmware 1.01 en hardware 1.01
 
Right...
Bij mij staat in de MOTU Audio Console ingesteld:
Clock Source Internal
Enable Multi Channel Wave Synchronization staat aangevinkt.
192 samples per buffer
48 kHz (m'n O1v kan niet hoger aan dus....)
Optical Input ADAT
Optical Output ADAT

is een mk2 met firmware 1.01 en hardware 1.01

thnx

zo had ik hem inderdaad ook staan :)
helaas geen signaal binnen gekregen met deze instellingen
 
Uhm...heb je in de quemix wel de kanalen open gezet ? (hoewel ik ff niet zeker weet of dit nodig is...)

Edit: Niet nodig....
 
Tip: ga alsjeblieft op 44.1 KHz werken!

Het geluidskwaliteitverschil tussen 44.1 en 48 KHz is zo goed als NIET te horen, dus daar moet je het niet voor doen. En hierbij komt dat 48 KHz een standaard is die alleen in de film- en videowereld wordt gebruikt, omdat de alle dragers (dvd, digibeta etc) altijd op 48 KHz werken.

Voor muziek gebruik je simpelweg 44.1 KHz of een veelvoud hiervan, omdat je uiteindelijk toch terug gaat naar 44.1 KHz voor cd. Hierbij is het ook nog eens handig dat als je samples of audio binnen je DAW gebruikt, je niet eerst alles hoeft te converteren.

Want: "Conversie = Verlies"!
 
Uhm...als ik audio opneem op 48kHz dan hoef ik niets te converteren...
Enuh...m'n DAT recorder werkte vroeger ook al op 48 kHz
 
Uhm...als ik audio opneem op 48kHz dan hoef ik niets te converteren...
Enuh...m'n DAT recorder werkte vroeger ook al op 48 kHz

Nee, als je je Audio opneemt dan blijft alles 48KHz binnen je DAW, dat is opzich geen probleem, maar weer wel als je het uiteindelijk op cd wilt branden zul je toch terug moeten naar 44KHz. Dan had je beter je project al helemaal op 44KHz kunnen opnemen.

En tja... dat DAT recorders 48KHz als standaard hadden heb ik altijd vreemd gevonden, maar de meeste konden ook op 44KHz opnemen. En als je op 48KHz opnam was dat meestal geen probleem, omdat je vaak de analoge ingangen van de DAT gebruikte en je dus geen digitale schakel / conversie had.

Maargoed. Ik verplicht niemand iets, het is alleen een advies. Het is alleen gebruikelijk om 44KHz voor muziek aan te houden en 48KHz voor video-doeleinden. Zo krijg je ook geen scheve gezichten binnen 'het wereldje'. Als jij je projectfiles bijvoorbeeld opstuurt naar een studio voor een remix, dan zal de kans groot zijn dat de engineer van die studio baalt omdat jij alles op 48KHz aanlevert.
 
ik ging met mn MK2 nogal de mist in qua inputs in logic omdat 1-2 de mics waren. alles schuift dus door, en analog 1 en 2 is dus 3 en 4 in de logic mixer etc. Het is dus een beetje trial en error...
Adat is dan dus weer wat verder omdat sp-dif er tussen zit? (kan niet checken want ik zit niet thuis...)

affijn, wie weet helpt het wat ... :)
 
ik ging met mn MK2 nogal de mist in qua inputs in logic omdat 1-2 de mics waren. alles schuift dus door, en analog 1 en 2 is dus 3 en 4 in de logic mixer etc. Het is dus een beetje trial en error...
Adat is dan dus weer wat verder omdat sp-dif er tussen zit? (kan niet checken want ik zit niet thuis...)

affijn, wie weet helpt het wat ... :)

Ja precies! Dat is nu net eigenlijk mijn vraag!
Hoe zit dat hier op de MK3???

In Cubase boeit dat niet zoveel omdat je simpel je in's en out's kan re-assignen, maar in Logic is dat niet zo. Graag zou ik wel willen weten welke fysieke output gekoppeld is aan welke software output...
 
Ja precies! Dat is nu net eigenlijk mijn vraag!
Hoe zit dat hier op de MK3???

In Cubase boeit dat niet zoveel omdat je simpel je in's en out's kan re-assignen, maar in Logic is dat niet zo. Graag zou ik wel willen weten welke fysieke output gekoppeld is aan welke software output...

dsat is blijkbaar anders in de mk3, ik zie gewoon alle inputs en outputs op hun eigen kanaal (in de cuefx mixer) en in cubase.
 
heb eens op de site van Motu gekeken maar kan nergens vinden wat de technische specs van je DAW moet zijn om een 828MK3 te gebruiken.

Hebben jullie enig idee wat de rand voorwaarden zijn ?
 
vrijdag mijn motu opgestuurd naar thomann, vandaag lag de nieuwe al in huis. Net even aangesloten en binnen 5 minuten werkte alles. Alle adats en analoge ingangen werken nu prima.

Die van mij was dus inderdaad gewoon stuk. Gelukkig regelt thomann alles voor omruilen voor een nieuwe (kost je niks verder). Je stuurt ze een mailtje, en je krijgt een mailtje terug met een ups nummer wat je kan bellen en het wordt bij je opgehaald en een nieuw exemplaar teruggebracht.

Das toch wel service :)
 
@quifster
Hoe vind je het geluid en is die limiter alleen op je eerste 2 ingangen? Dat had ik namelijk zo een beetje uit de specs begrepen.
 
@quifster
Hoe vind je het geluid en is die limiter alleen op je eerste 2 ingangen? Dat had ik namelijk zo een beetje uit de specs begrepen.

ik vind het geluid erg goed het is praktisch hetzelfde als mijn creamware kaart kwa sound (beide via adats overigens).

Wat me wel opvalt is dat die Motu erg hard kan uitsturen zonder vervorming, veel harder dan mijn creamware setup. Dat is even wennen, maar ik vind het wel prettig eigenlijk. Dus de inputs en outputs staan nu wat lager dan ik oorspronkelijk gewend ben.

Limiter kun je op alle 28 inputs apart aanzetten dus niet alleen op de 1e 2 ingangen. Hetzelfde geldt voor de EQ en Compressor. Ook op alle 28 inputs apart te bedienen. Je kunt voor je projecten mixer sheets maken met specifieke settings per kanaal voor de limiter , eq etc.. . Deze kun je ook koppelen aan je programma (ben ik nog aan het uitzoeken hoe dit het beste toe te passen is). Waarschijnlijk is dat iets van de cue fx software (die geloof ik ook bij de motu 828 mk ii zit, dus misschien kan het daar ook wel).
 
ik vind het geluid erg goed het is praktisch hetzelfde als mijn creamware kaart kwa sound (beide via adats overigens).

Wat me wel opvalt is dat die Motu erg hard kan uitsturen zonder vervorming, veel harder dan mijn creamware setup. Dat is even wennen, maar ik vind het wel prettig eigenlijk. Dus de inputs en outputs staan nu wat lager dan ik oorspronkelijk gewend ben.

Limiter kun je op alle 28 inputs apart aanzetten dus niet alleen op de 1e 2 ingangen. Hetzelfde geldt voor de EQ en Compressor. Ook op alle 28 inputs apart te bedienen. Je kunt voor je projecten mixer sheets maken met specifieke settings per kanaal voor de limiter , eq etc.. . Deze kun je ook koppelen aan je programma (ben ik nog aan het uitzoeken hoe dit het beste toe te passen is). Waarschijnlijk is dat iets van de cue fx software (die geloof ik ook bij de motu 828 mk ii zit, dus misschien kan het daar ook wel).

Thanks voor de info.
Dus, je bent tevreden over de geluidskwaliteit ? *D Cool :)
Ik ga er denk ik ook eentje binnenkort bestellen...
 
Conclusie
De prijs is op dit moment 698 euro Thomann, echt een koopje vind ik voor zo'n audio interface. Met 2 ADATS erbij heb je een redelijk goedkope goedklinkende oplossing voor 28 kanalen.

Hij is nu al 735 euro (bij Thomann). Vanwaar die prijsstijging op tijd van een maand?

Als je MOTU's eigen ADATS erbij neemt ben je in totaal zo'n 1750 euro kwijt. Da's toch wel erg veel geld, zeker als je ook nog een keer een Firewire kaart met Lucent of TI chipset moet kopen... Heb er ooit 1 gevonden die available was in Europa. 2 poorten voor 70 euro! MOTU ondersteunt (garandeert geen correcte werking van MOTU gear) geen andere chipsets en ik heb zelf problemen met de MIDI OUT port van mijn Ultralite (timingproblemen), vanwege -volgens MOTU- de verkeerde chipset.

Ik heb zelf dus de Ultralite en ben er best tevreden over, maar ik wil eigenlijk ook gaan uitbreiden zodat ik echt kan gaan multitracken en mijn ext. FX bakken kan integreren in Cubase SX3. Dan vind ik dat alles bij elkaar toch nog behoorlijk prijzig als ik het zo bereken.

Zijn er alternatieven? Ik kan me qua ADATS nog wel iets voorstellen, maar er zal toch nog wel een kwaliteitsverschil zijn tussen de Behringers bijv. en de MOTU's voor wat betreft converters?
 
ik ging met mn MK2 nogal de mist in qua inputs in logic omdat 1-2 de mics waren. alles schuift dus door, en analog 1 en 2 is dus 3 en 4 in de logic mixer etc. Adat is dan dus weer wat verder omdat sp-dif er tussen zit?

In Logic 8 kun je heel eenvoudig de namen die je in Quemix hebt gegeven aan de kanalen assignen aan de inputs/outputs... Als je in Quemix geen namen hebt gegeven wordt het inderdaad een puzzle.

Patrick.
 
ik ging met mn MK2 nogal de mist in qua inputs in logic omdat 1-2 de mics waren. alles schuift dus door, en analog 1 en 2 is dus 3 en 4 in de logic mixer etc. Adat is dan dus weer wat verder omdat sp-dif er tussen zit?

Wie kan er mij exact vertellen hoe dit zit bij de MK3?

Het gaat mij om de Outputs van de Motu.
Welke fysieke output zit aan welke software-output gekoppeld (er vanuit gaande dat er niks ge-re-assignd is)???

Dit is namelijk mijn enige drempel om hem wel of niet te kopen.
 
Wie kan er mij exact vertellen hoe dit zit bij de MK3?

Het gaat mij om de Outputs van de Motu.
Welke fysieke output zit aan welke software-output gekoppeld (er vanuit gaande dat er niks ge-re-assignd is)???

Dit is namelijk mijn enige drempel om hem wel of niet te kopen.

het is 1 op 1
dus je krijgt gewoon analog 1 in of out te zien. Of adat A 1 in of Adat B 1 in, etc.

die worden zo gemapped in cubase, en veranderen ook niet ook al verander je sporen of zo. het is rechttoe rechtaan. Je kan wel sporen disablen zodat je ze niet ziet, maar dan blijven de nummers gewoon gelijk.

Ik vind het super werken, en megastabiel via firewire (ik gebruik buffersize van 128, het kan wel kleiner, maar dat vind ik snel zat)
 
het is 1 op 1
dus je krijgt gewoon analog 1 in of out te zien. Of adat A 1 in of Adat B 1 in, etc.

Ja in Cubase zie je inderdaad die namen erbij staat (adat A 1 enz.), maar helaas in Logic (5.5) niet.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar bij mij zou het alsvolgt moeten zijn:
Analoog 1-8 uit: output 1 t/m 8 in Logic
Adat A 1-8 uit: output 9 t/m 16 in Logic
Adat B 1-8 uit: output 17 t/m 24 in Logic
S/PDIF uit: output 25 t/m 26 in Logic
Dan heb je nog de Main outs en Independent Headphones out: output 27 t/m 30 in Logic.

De laatste paar maken mij niet zoveel uit, maar de eerste 24 outputs MOETEN echt zo zitten, want anders ga ik helemaal gek worden weet ik van mezelf.

Zou je misschien een screenshot willen maken van je output-settings in Cubase. Ik wil het namelijk wel eens zien! Alvast bedankt!
 
Ja in Cubase zie je inderdaad die namen erbij staat (adat A 1 enz.), maar helaas in Logic (5.5) niet.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar bij mij zou het alsvolgt moeten zijn:
Analoog 1-8 uit: output 1 t/m 8 in Logic
Adat A 1-8 uit: output 9 t/m 16 in Logic
Adat B 1-8 uit: output 17 t/m 24 in Logic
S/PDIF uit: output 25 t/m 26 in Logic
Dan heb je nog de Main outs en Independent Headphones out: output 27 t/m 30 in Logic.

De laatste paar maken mij niet zoveel uit, maar de eerste 24 outputs MOETEN echt zo zitten, want anders ga ik helemaal gek worden weet ik van mezelf.

Zou je misschien een screenshot willen maken van je output-settings in Cubase. Ik wil het namelijk wel eens zien! Alvast bedankt!

in logic zou ik het niet weten, in cubase werkt het wel zo. Ik zal morgen wel even een screenshot posten, wil je 1 van de mixer? of die van het routing window (vst connections)
 
Back
Top