weet men niet meer wat "analoog" betekent?

8o) Analoge systemen zijn systemen met "overeenkomstige" werking, d.w.z. een werking met identieke wiskundige beschrijving, maar opererend in verschillende media.

Jij wetenschapper .. ;)
Iets kan ook analoog zijn aan iets anders (gelijkend) zonder dat de wiskundige beschrijving identiek is.
(cultureel, semantisch, geschiedkundig..)
Maar ik vind Nicolas' bijdrage in deze kwestie het helderst.
 
Iets kan ook analoog zijn aan iets anders (gelijkend) zonder dat de wiskundige beschrijving identiek is.
(cultureel, semantisch, geschiedkundig..)

Dat is waar, maar we hebben het hier over de technische betekenis en die is veel specifieker. Wat we gewoonlijk verstaan onder de "analoge synth", is een technologie (tijd van Moog) die gebaseerd is op circuit's zoals in de analoge computer en analoge procestechniek, meet- en regeltechniek.

Het simuleren van een veersysteem is "nadoen" in een "overeenkomstig", "analoog" medium en dat is nu eenmaal al gauw een elektronisch medium, want dat was ook 50 jaar geleden al het meest praktisch.

Een stemvork, een snaar, zijn mechanische trillingssystemen, waarvan de trillingsvergelijking in een "overeenkomstig" synthese-systeem als het ware wordt "uitgehouwen" en vorm krijgt als elektronisch circuit.
 
Het wordt nu wel rommelig vind ik.

Ik zeg dat analoog ook zonder gelijkende wiskundige beschrijving kan bestaan.
En jij geeft een tegenargument wat niets te maken heeft met wiskundige modellen, maar wel met geschiedenis en cultuur,. Namelijk: "Wat wij gewoonlijk verstaan onder de "analoge synth", is een technologie (tijd van Moog) die gebaseerd is op circuit's zoals in de analoge computer en analoge procestechniek, meet- en regeltechniek. "

Dat is lastig want dat past binnen mijn eigen stelling.

Maar ik kom toch weer bij Nicolas opmerking: synoniem regel 2 in het woordenboek (binair etc) lijkt mij toch echt passender in deze discussie dan regel 1 in het woordenboed (gelijkenis).
En eigenlijk snap ik niet waarom je daar geen genoegen mee zou nemen, want die tweede regel zegt meer over het wiskundige model dan regel 1.
 
Het wordt nu wel rommelig vind ik.

Ik vind 't wel meevallen. :)
TS heeft 't over "analoog" in de context van synth's en niet van iets dat "cultureel, semantisch, geschiedkundig.." is. Dat klanksynthese inmiddels een (heel boeiende) geschiedenis heeft doet niets af aan het feit dat de betekenis van het woord "analoog" bij synthesizers een puur technische is.

Analoog is geen tegenpool van binair. "Binair" ("tweeledig") heeft helemaal geen tegenpool, slechts "contrairen" (van bijv. drie-, vier-,of zeventienledig), zoals "rood" geen tegenpool is van "blauw", maar een contrair.

"analoog" heeft evenmin als "binair" tegenpolen. Wie een tegenpool ziet tussen analoog en digitaal, verwart "analoog" met "continu" en "digitaal" met "discreet". "Continu" en "discreet" zijn wel echte, elkaar uitsluitende tegenpolen.

Meer over die signaaltechnische betekenis van de term "analoog" in z'n historische context: http://muziekexact.nl/ArtikelWatIsDigAudioSig/WatisDigitAudioSig.htm
 
Kijk naar de technische gegevens: zit er een converter in, dan is het al niet meer analoog.
Toch vraag ik mij af waarom een Yamaha DX-7 digitaal is en converters nodig heeft. Een zestal sinus-oscillatoren kun je toch ook wel analoog met elkaar laten moduleren?
 
niet zo nauwkeurig en/of stabiel als in het digitale domein
daarnaast spelen de kosten mee
 
Analoog is geen tegenpool van binair. "Binair" ("tweeledig") heeft helemaal geen tegenpool, slechts "contrairen" (van bijv. drie-, vier-,of zeventienledig), zoals "rood" geen tegenpool is van "blauw", maar een contrair.

Ik heb het woordenboek ook niet geschreven. Excuses daarvoor. :) Vervang "binair" dan door "digitaal" en "tegenpool" door "contrair". Waarbij digitale techniek trouwens op het laagste niveau tot de komst van de quantumcomputer nog steeds binair werkt hoor, of het nu 16 of 64 bit is, naar tiendelig of twaalfdelig stelsel omgevormd wordt.

"analoog" heeft evenmin als "binair" tegenpolen. Wie een tegenpool ziet tussen analoog en digitaal, verwart "analoog" met "continu" en "digitaal" met "discreet". "Continu" en "discreet" zijn wel echte, elkaar uitsluitende tegenpolen.

Continu is inderdaad de tegenpool van discreet. Nu vind ik analoge elektronica behoorlijk continu werken en digitale technologie behoorlijk discreet, maar dat zal dan wel aan mij liggen.
 
Kijk naar de technische gegevens: zit er een converter in, dan is het al niet meer analoog.
Toch vraag ik mij af waarom een Yamaha DX-7 digitaal is en converters nodig heeft. Een zestal sinus-oscillatoren kun je toch ook wel analoog met elkaar laten moduleren?

Zes ultrastabiele oscillatoren maal polyfonie = een peperdure synth in het analoge domein.
 
Analoog is geen tegenpool van binair. "Binair" ("tweeledig") heeft helemaal geen tegenpool, slechts "contrairen" (van bijv. drie-, vier-,of zeventienledig), zoals "rood" geen tegenpool is van "blauw", maar een contrair.
Zelf woordenboekje aan 't spelen?
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=contrair&lang=nn

con·trair (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)
1
tegengesteld, strijdig
Je had naar het Engels of Frans kunnen kijken om dat te weten.
En rood en blauw zijn gewoon 2 additieve primaire kleuren :)
 
Zelf woordenboekje aan 't spelen?
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=contrair&lang=nn


Je had naar het Engels of Frans kunnen kijken om dat te weten.
En rood en blauw zijn gewoon 2 additieve primaire kleuren :)

niet zo'n goed idee om in deze naar een algemeen woordenboek te grijpen. Wat weten die taalneusjes nou 8o) Kijk liever in een boek over logica. Dan vind je voor het begrip "tegenstelling" drie betekenissen; een tegenstelling is òfwel contradictisch ("ja" XOR "nee"), òfwel contrair ("rood" OR "groen" OR "blauw" OR...), òfwel privatief (letterlijk: beroofd (van een eigenschap) bijv. "levend", "dood"). Hier ging het om een vermeende contradictische tegenstelling tussen analoog en binair. En dat is ten hoogste een contraire, maar eigenlijk zelfs dat niet. Het zijn twee begrippen die in totaal verschillende categorieën liggen, zoals "brood" en "donderdag".
 
Kijk naar de technische gegevens: zit er een converter in, dan is het al niet meer analoog.
Toch vraag ik mij af waarom een Yamaha DX-7 digitaal is en converters nodig heeft. Een zestal sinus-oscillatoren kun je toch ook wel analoog met elkaar laten moduleren?

Zes ultrastabiele oscillatoren maal polyfonie = een peperdure synth in het analoge domein.

Toch zet me dit aan het denken, jullie omschrijven hier een totaal nieuwe synth. Dit is wel mogelijk met een analoge modulaire setup, toch? Hardwired ken ik geen synth bedenken die volledig analoog is i.c.m. dan dus (DX) FM synthese.
 
niet zo'n goed idee om in deze naar een algemeen woordenboek te grijpen. Wat weten die taalneusjes nou 8o) Kijk liever in een boek over logica. Dan vind je voor het begrip "tegenstelling" drie betekenissen; een tegenstelling is òfwel contradictisch ("ja" XOR "nee"), òfwel contrair ("rood" OR "groen" OR "blauw" OR...), òfwel privatief (letterlijk: beroofd (van een eigenschap) bijv. "levend", "dood"). Hier ging het om een vermeende contradictische tegenstelling tussen analoog en binair. En dat is ten hoogste een contraire, maar eigenlijk zelfs dat niet. Het zijn twee begrippen die in totaal verschillende categorieën liggen, zoals "brood" en "donderdag".
Die mensen die dat boek over logica schreven zouden beter eens een boek over communicatie lezen. Of moet ik het jullie eens uitleggen in Swahili, dan begrijpt ineens iedereen het. Dat laatste was ironie trouwens :D

contradictisch
Contradictorisch zeker ;)
 
Ik spreek wel een beetje Swahili, dus kom maar op!

Hakuna matata!

(maak het aub niet te ingewikkeld, want ik ken maar een paar woordjes)
 
"analoog" betekent "overeenkomstig". Analoge systemen zijn systemen met "overeenkomstige" werking, d.w.z. een werking met identieke wiskundige beschrijving, maar opererend in verschillende media. Een massa-veer-dempersysteem (bijv. wielophanging auto) heeft een wiskundige beschrijving die identiek is aan die van een electronisch circuit met spoel, condensator en weerstand. Daarom noem je ze alletwee: harmonische oscillator. Alleen hun media verschillen: het ene systeem is mechanisch, het andere is electrisch. Een wielophanging en een reso-filter zijn dus twee analoge systemen.

En daar blijf ik bij! 8)
Als je het niet van mij wilt aannemen dat dit de enig juiste betekenis van analoog is als het gaat om electronische klankopwekking, luister dan naar wat Bob Moog, de grote man zelf, zegt in de mooie docu: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1615769&postcount=1,
omstreeks tijdstip 12' 30''.
 
En daar blijf ik bij! 8)
Als je het niet van mij wilt aannemen dat dit de enig juiste betekenis van analoog is als het gaat om electronische klankopwekking, luister dan naar wat Bob Moog, de grote man zelf, zegt in de mooie docu: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1615769&postcount=1,
omstreeks tijdstip 12' 30''.

Bob Moog gebruikt daar inderdaad het woord 'analog' om te beschrijven dat de door elektronische componenten opgewekte elektrische vibraties overeenkomstig (analoog) zijn met de vibraties van instrumenten als bijvoorbeeld de viool en piano. Dat betekent niet automatisch dat daarom het woord 'analoog' in het begrip 'analoge synthesizer' ook daar van afgeleid is.

Als dat wel zo zou zijn, dan is een digitale synthesizer ook een analoge synthesizer. Het geheugen bevat namelijk ook een wiskundige beschrijving waarvan de uitkomst overeenkomstig (dus analoog) aan de vibraties is die instrumenten zoals de viool en piano voortbrengen.

Volgens mij duidt het woord 'analoog' in het begrip 'analoge synthesizer' op het verschil met het werkingsprincipe van een digitale synthesizer (met een processor en geheugen die werken met binaire gegevens).
 
Back
Top