weet men niet meer wat "analoog" betekent?

Het punt is dat velen proberen het materiaal in eigen bezit te verdedigen. Geheel begrijpelijk maar in veel gevallen geeft dat toch een vertekend beeld. Vervormd t.o.v. wat is nu werkelijk het beste. Dat wat iedereen persoonlijk zou willen, indien mogelijk. Maar mits het beste in veel gevallen niet bestaat, gewoon omdat het (nog) niet gemaakt is, zoeken we naar het dichts mogelijke alternatief en gaan dat verheerlijken. Dat digitaal goedkoper zou zijn is 'een heel goedkope stelling' vind ik. De kost ligt daar op een heel ander vlak : de software. Ik wil de kosten niet vergoeden die Yamaha aan al die universiteiten betaald heeft aan onderzoek om hun FM, VL, AN synths mee te ontwikkelen. Vandaar dat Yamaha n.m.i. wel een pluim verdiend als één van de zeer weinige die werkelijk moeite deed om verniewing te brengen. Eens die software klaar is, is de rest idd seriewerk zoals ook bij analoge elektronika. Dat nu haast geen enkele fabrikant nog zoveel moeite doet ligt puur bij de gebruikers. Veel fabrikanten zagen het nut en gemak om nu digitaal die zaagtand, driehoek en blokgolf op te wekken, waarom dan nog met 'diezelfde losse componenten' werken ? Want, dat is het enige hardware verschil : miljoenen componenten in één chip ('digitaal') of enkele honderden op één print ('analoog').
Roland verliet zijn Jupiter 8 (analoge synth) om het onverwacht grote succes van Yamaha's DX7 proberen na te hollen, door ook digitale synths op de markt te brengen. Voor mijn part een hele reeks van miskleunen waarvoor weinig of geen groter ontwikkeling gedaan werd dan puur diezelfde simpele Jupiter 8 basisgolfvormen na te maken, nadien zelfs gewoon met wat kopieën (stukjes samples) van bestaande golfvormen. Erger nog, ook het uitzicht gingen ze gelijkaardig maken aan die DX7. Dat is/was dan weer wel zeer gemakkelijk en goedkoop. Foei. En dat alles terwijl de Jupiter 8 eigenlijk al een zeer goede synth was, misschien wel één van de laatste die Roland ooit gemaakt heeft. Maar, al bij al slaagde Roland er zo wel in om bij te benen, dankzij gebruikers (afnemers) die het kwaliteitsverschil weinig of niet wisten te bemerken of waarderen.
Nu wordt alles met software op de computer gedaan en af en toe wordt daar iets nieuws bij ontwikkeld. Hardware-fabrikanten kunnen/willen daar echter weinig mee, want die MS-monopolist verplicht hun om telkens opnieuw software (drivers) te schrijven voor hardware die nog vele jaren goed is en mee kan... Weldra dienen ook alle programmeurs aan die MS-monopolist te betalen om hun software te kunnen verkopen aan afnemers die alles meer en meer gratis willen. En, dat terwijl andere gebruikers dan weer naar analoog willen, hahaha.
Yamaha history
Roland hysteri...:D
 
Zeer interesante discussie, maar zou iemand me nou kunnen uitleggen welke analoge plugin het beste is om digitale synths mee te emuleren?
 
Jammer dat draad over belangrijk, relevant onderwerp voortdurend onderbroken wordt door flauwigheden van mensen die blijkbaar slechts naar Synthforum komen uit verveling en hun uiterste best doen om het forum om te bouwen tot social medium. Alweer een draad om zeep. Ik hou het voor gezien hier.
 
Jammer dat draad over belangrijk, relevant onderwerp voortdurend onderbroken wordt door flauwigheden van mensen die blijkbaar slechts naar Synthforum komen uit verveling en hun uiterste best doen om het forum om te bouwen tot social medium. Alweer een draad om zeep. Ik hou het voor gezien hier.

Dat valt toch wel mee?
Je hebt hier veel nuttige info geplaatst en daarvoor is ook waardering uitgesproken.
Dat is toch mooi genoeg?
 
En tenslotte ging dit draadje er eigenlijk gewoon over dat mensen virtueel analoge synths of digitale synths met wat knoppen op vaak verkopen als zijnde "analoge synths". Niet meer, niet minder.

Daarnaast is een forum een sociaal medium.
 
Maar dáár gaat het mij niet om. Analoog kan namelijk ook iets wat digitaal HELAAS nog steeds niet kan, namelijk een dikke sound met emotie brengen.

Dat is wel heel subjectief. Hoe meet je emotie? Emotie zit tussen je oren, niet IN je oren.
 
Zeer interesante discussie, maar zou iemand me nou kunnen uitleggen welke analoge plugin het beste is om digitale synths mee te emuleren?

HUH?
 
Back
Top