Welke monosynth moet ik kiezen?

Evolver = erg leuk, lekker rauwe en freaky spacey geluiden haal je eruit, tis alleen niet echt een freak bak .. tis meer een programeer bak, midi controller is iig wel aan te raden als je wil tweaken, met de knopjes op de evolver zelf is niet echt leuk, mede doordat de waardes niet traploos veranderen als je aan de (inderdaad best cheapo) knopjes draait ..
delay en feedback is erg cool op de evolver..

SH-101 = erg vet, lekker gruizig erg mooi filter, maar geen midi, midi cv/gate interface is wel aan te raden wil je m in studio omgeving gebruiken, verder ook leuk als je gewoon geluiden gaat samplen als je geen cv/gate interface gebruikt
klank is echter wel vrij beperkt.. ik was er redelijk snel op uitgekeken al mis ik de ranzige geluiden soms wel ..

MFB 2 = zeker een toffe bak, midi, en de knopjes voelen degelijk aan, je heb zoals al eerder is gemeld echt een hoop draai knopjes, heerlijk geluid komt eruit .. erg goed filter ook.. genoeg opslag voor patches etc. en je kan sequences maken ..

als je de demo van elektrovolt ff checked en je kent de 101 hoor je redelijk vaak een vergelijkbare sound .. alleen is de mfb een stuk uitgebreider ..

t zijn in ieder geval allemaal erg toffe bakkies.. de MFB voor tweaken en de Evolver om uren op te programmeren en om de meeste wazige sounds.. de 101 zou ik persoonlijk nog een keer weer kopen omdat t gewoon leuk is om met zo'n klassieker te spelen, om de sound hoef je het imho niet te doen tenzij je echt dat hele gruizige wil, als je gewoon blieps, blops en andere electro/techno sounds ''on the fly'' wil zal de mfb je niet teleur stellen .. tot nu toe is de mfb2 van het bovengenoemde mn favoriet ..
 
ik ben ieder geval aardig onder de indruk van die MFB, zo erg zelfs dat ik zal moeten kiezen tussen een x0xb0x of deze...

dit heb ik nou elke keer als ik hier begin te lezen en luisteren: "dit wil ik ook wel..."

:{
 
ja sinds mijn zoektocht naar monosynthjes is mijn drang om de x0xbox te kopen ook wat kleiner geworden..
 
De keuze lijkt mij erg makkelijk :D

image002.jpg


Wel nog een minidoepfersystemboard (goeist nederlands) aanschaffen en voor onder de 700,- klaar.
Kan je zelf een mooi kastje eromheen bouwen. Mocht je in de toekomst meer modules (binnen eurorackformaat natuurlijk) willen hebben, heb je genoeg keus bij een hoop fabrikanten.
 
Ik vind die Cwejman eigenlijk wel een goede tip! Is in feite ook een monosynth natuurlijk, uitgebreid met wat patchmogelijkheden (kan geen kwaad lijkt me ;) ). Je bent natuurlijk allen voor 700euro klaar, als je zelf al een cv/gate bron hebt (toetsen, sequencer, midi-cv/gate convertor), anders moet je nog wat meer kosten maken. Onder de 1000 euro blijven is wel te doen!
 
Omdat Roel aangaf dat analoge aansturing ook mocht, ben ik ervanuit gegaan dat hij een cv/gate-out bron heeft :)

Ja.....die cwejman zie ik zelf wel zitten. Misschien moet ik maar een nier verkopen 8o)
 
hmm mja... de overstap richting modulair heb ik ook weleens over gedacht.. :)

ik heb alleen óók nog geen cv output 8o)
 
ff over die monopoly ik lees over een mod die de envelopes sneller maakt, maar ligt het aan mij die bak heeft toch al supersnelle envelopjes? Wellicht is die al gemod ;) maar ik heb 2 andere gehad en die waren ook snel het zou toch statistisch onmogelijk zijn als die ook al gemod waren :D...
 
Origineel geplaatst door Roel
hmm mja... de overstap richting modulair heb ik ook weleens over gedacht.. :)

ik heb alleen óók nog geen cv output 8o)

Daar zou je bv een doepfer module voor kunnen aanschaffen. Past mooi in het zelfde rackje als zo'n ubercoole cwejman. :)
 
Zelfs de Mfb Synth Lite II is interessant, met 2 oscillatoren en een suboscillator. En ook een sequencer aan boord en presets. Voor 244 euro te koop.:D
 
Jawel, lekker draaien aan de knoppen van die Mfb bakken. Ik heb zelf de Synth Lite gehad en nu ook weer de Synth II, hele fijne bakken waarop je kunt freaken, mooie soli, bassen en sequences ermee maken. En een ring modulator zit er ook op, dus effecten ala de CS80 zijn zelfs mogelijk (of zeg ik nu teveel wat niet waar is).

Phochos
 
Origineel geplaatst door M01C
Misschien moet ik maar een nier verkopen 8o)

moet dat kosten? (ben een beetje uitgekeken op de synths en zoek een leuke nieuwe hobby.)
 
Origineel geplaatst door Leo
moet dat kosten? (ben een beetje uitgekeken op de synths en zoek een leuke nieuwe hobby.)

Sterrenkunde is ook wel een leuke hobby hoor, Leo. Zijn hele leuke telescopen te koop in de prijsklasse van de duurdere synthesizers.:D
 
Origineel geplaatst door Leo
moet dat kosten? (ben een beetje uitgekeken op de synths en zoek een leuke nieuwe hobby.)

Ik vind synths nog steeds leuk, misschien heb je nog wat staan dat ik leuk vind? (moet haast wel) PB-en voor een leuke ruildeal? 8o)
 
pro one, micromoog en moog source heb ik staan, alsmede een sequential drumtraks.
als je bij de nier een redelijk ontziene lever legt, kunnen we misschien 1 op 1 ruilen? (en nou niet morgen met een varkenslever en kippeniertjes voor de deur staan hè!)
 
Helaas, de lever in redelijk ontziene staat ben ik zelf ook naar op zoek...
Als je nou een toets van die micromoog afbreekt, kunnen we dan wel ruilen?
 
ik heb onlangs een technosaurus microcon gekocht. weinig mogelijkheden, 1 lfo, geen volledige adsr en die moet je delen voor vca en vcf. wel 1 vco met suboscillator en een hele vette sound! lekker switchbaar 12db/24db filter (waar de 12db ook selfoscillatie heeft). midi gestuurd en kan zelfs als midi-cv/gate werken. Nog een voordeel, hij is zo klein als een videoband en kost nog geen 400 euro.
 
ontopic

ontopic

Van Analogue Solutions de SY1 module en de SubVCO maken samen ook een leuke monosynth. Wederom modulair, wel nog een cv converter aanschaffen, maar inclusief bijv doepfer converter, ben je rond de 400,- wel klaar
 
Origineel geplaatst door Roel
die heerlijke drift van oude analoge bakken,,, hebben die nieuwerwetse mfbsynthjes en dergelijke dat ook?
mijn mfbsynth durft wel driften ja :D
soms laat ik hem gewoon een sequence spelen, handen van de knoppen en gewoon luisteren hoe hij daar staat te leven.. geweldig is dat :)

lites dan weer niet zo (digitale oscs). vond die lite 2 die ik even gehad heb dan ook tegenvallen toen ik net een hele tijd met mijn "grote" mfb had zitten spelen.
wat ik bij mijn lite ook irritant vond was dat de tuning knoppen volgens mij veel te vlot draaiden, zodat precies stemmen moeilijk was.
 
Back
Top