Waarom een atari?

Daar zit het hem nou juist in denk ik...jezelf een beperking opleggen dat werkt inspirerend...blablbblla :D

precies, al die toestanden met plugins, multi zus en zo.. optiefen.
er zijn wereldtracks gemaakt met alleen een atari en wat midi apparatuur, hoppa zo op de band opnemen en klaar.
computer is leuk voor audio opnemen en editten, dat kan dan weer niet met een atari maar ik probeer de computer ook zoveel mogelijk weg te houden afgezien van wat ableton op zijn tijd.

computers zijn verder werelds hoor, maar niet super essentieel voor het muziek maken an sich. beperken is je tot de kern moeten richten en daar word je crea van.
 
Atari............

Wie zich afvraagt waarom?

Kom eens langs, en kijk hoe snel, zeker, muzikaal en betrouwbare sequencer het is.

Heb het NIET over een ST maar een TT met jumbo beeldscherm (4x resolutie van een ST) met in totaal 11 Midi uit bussen en 5 Midi in.

Reaper DAW en Otari Radar24 MTC sync aan de TT, voor wat vocals en andere live zaken.

Cubase Score of inderdaad 3.1 sequencen super.

NOOIT bommen of andere ellende, en NOOIT een vastloper. :maffia:
 
Reaper op de PC/Mac en dan syncen met de TT? Hoe doe je dat?
 
Jammer dat dit topic al 2 jaar een soort van 'dood' is. Ik zit er aan te denken om ook vrijwel alle klankbronnen als hardware te hebben, en vanwege de timing en de simpelheid zit ik te denken om ook een Atari met Cubase te kopen. Ik wordt (en mijn ogen) een beetje priegel van alsmaar naar schermen turen en steeds maar weer de VST-spullen te editten. Ik merk dat hardware voor mij ook een snelle doorwerktijd heeft, omdat ik dan niet wordt afgeleid door al die extra's. Dus: Een Atari als MIDI-sequencer lijkt me wel wat (al was het maar voor de strakke timing).
 
Jammer dat dit topic al 2 jaar een soort van 'dood' is. Ik zit er aan te denken om ook vrijwel alle klankbronnen als hardware te hebben, en vanwege de timing en de simpelheid zit ik te denken om ook een Atari met Cubase te kopen. Ik wordt (en mijn ogen) een beetje priegel van alsmaar naar schermen turen en steeds maar weer de VST-spullen te editten. Ik merk dat hardware voor mij ook een snelle doorwerktijd heeft, omdat ik dan niet wordt afgeleid door al die extra's. Dus: Een Atari als MIDI-sequencer lijkt me wel wat (al was het maar voor de strakke timing).

Standaard wel een beetje beperkt met het aantal midi-kanalen.. 16 kanalen tegelijkertijd (heb je toch minimaal wel nodig in een beetje productie) door een draadje is ook wel een bottleneck..
Als je echt omgaat zou ik er een midex bij kopen.. heb je 4 poorten erbij + de atari poort dan is het wel te doen:okdan:

Bedenk wel dat je allemaal beperkingen hebt die op een Mac of PC zo gewoon zijn.. zoals scrollen met een muis bv.. en ook een goeie atari muis wordt ook al steeds moeilijker vandaag de dag..
Desalniettemin.. het is wel een retestrakke stabiele sequencer.. :mega:

midex.jpg
 
Dus: Een Atari als MIDI-sequencer lijkt me wel wat (al was het maar voor de strakke timing).

Ik heb er bijna 10 jaar mee gewerkt en hetgene wat mij het meeste is bijgebleven is de pijn in mijn ogen van dat kleine priegelige zwart wit scherm. Stabiel ?? Soms loopt ie vast (waarschijnlijk oveverhitting ofzo door de pasieve koeling) en ben je alles kwijt.

Ik was blij toen ik overstapte op cubase op de pc met een 15 inch kleurenscherm ! w000w.
En een midex 3 interface uiteraard want ik gebruikte nog steeds dezelfde hardware.

Verzuipen in vst's is een bekend probleem maar ik ben mede daarom met Reason gaan werken. Bewuste beperking, net als mijn hardware toendertijd. En het hele denken is hardware gebleven in Reason, rack omdraaien en letterlijk kabeltjes aansluiten. Geen geneuzel met menuutjes. Grijpen naar een Atari is echt niet de oplossing maar je moet het zelf weten natuurlijk.
 
Ik heb mijn laatste Atari (Mega STE4) weggedaan omdat de uitwisselbaarheid met midifiles niet meer goed ging met de pc. Program changes en dergelijke werden op de Atari anders weggeschreven dan op de pc, waardoor het een warboel werd.
Daarbij werden pc's veel sneller en kregen standaard Roland GS-klanken aanboord. Dan moest je wel een die-hard zijn om aan de Atari vast te houden.
Ik heb het heel lang volgehouden, maar op een gegeven moment moest je toch voor het comfort en het gemak van de pc kiezen.
Als ik de Atari had gehouden, had ik een heel netwerk met midi-patchbays en dergelijke moeten aanleggen. Terwijl het nu zonder externe hardware kan.
 
De resolutie is iderdaad een minpunt, zoals Niel aangaf. Mocht ik een Atari (ST1024) kopen dan zal ik waarschijnlijk een verloopje naar VGA moeten kopen, maar of het er dan op een 24" 16:9 beeldscherm nog gaat uitzien is een tweede item. De muis is inderdaad ook minder, venwege het gebrek aan een scrollwiel.
Voor de rest heb ik zelf vaak genoeg aan 2x 16 uit/ 32 MIDI-kanalen, dus zo'n Midex moet er dan ook bij in mijn geval.
Verder blijft het bij mij wat hardware-aansturing betreft bij per kanaal MIDI-events en CC's versturen, ik heb nog nooit behoefde gehad aan een MIDI-patchbay.

Misschien is Reason voor mij ook een optie, maar ik merk dat ik echte hardware erg leuk vind om mee te werken. Veel kan de laatste jaren inderdaad ook op de computer, maar dat is een ander verhaal.
Het is meer een wat "wild" idee van mij om een Atari te kopen als sequencer (want ze kosten vandaag toch bijna niets) en voor het "oldskool" idee, anderzijds kan ik opzoek gaan naar een betrouwbaar sequenceprogramma voor de Mac wat enkel MIDI behandelt.
 
Laatst gewijzigd:
http://www.ebay.de/itm/321037038712...X:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649#ht_3172wt_1397

Atari ST naar VGA kabel. Heb ik ook besteld, snel in huis vanuit DE. Geeft een goed beeld op een 19 inch TFT monitor. Groter zou ik niet doen dan krijg je verticale strepen in het beeld, de resolutie blijft maar 400X600.

En toch. Ik geef toe dat ik zelf net zo antiek ben als de spullen waar ik mee werk...8)

Recent ontdekt dat er een SCSI poort zit op een Akai S2000 sampler die al 3 jaar ongebruikt onder in mijn rack hangt. Ik heb SCSI spul zat door de Atari hobby. Dus nu een SCSI CD-rom en ZIP drive eraan gehangen. En dan kan de pret beginnen. Akai sample CD-roms downloaden en branden. Zelf samplen.

Ok knopjes drukken tot je een ons weegt maar als het dan uiteindelijk lukt geeft dat voldoening. Het HEEFT gewoon wat. En ja hoor ik heb ook wel Cubase 5 en VST plugins op een lel van een PC. Mixje gemaakt met de ouwe meuk, S2000, modules, Atari Falcon:

http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=12042192&q=hi&newref=1

Ander voordeel van Atari. Ik werk met ouwe meuk uit de 80s en 90s. PC software daarvoor draait vaak alleen op W98, niet op Win7. Op de Mac zelfde verhaal. Atari ST software draait gewoon op die ouwe St. Ook sysex, banken geluiden naar de modules jenzen gaat prima met de Atari.
 
Renoise mensen, gewoon Renoise.
 
Maar dan mis je wel de speaker die in de Atari-monitor zit... Neem ik aan?

....die toch kei nuttig is voor de metronoom :)

Ik zal het ding weer eens aan zetten. De laatste keer was het toch zeker 5 jaar stilstand. Aan zetten en gaan!
 
Ik kwam zojuist een Amiga A500 tegen in m'n schuur, ooit van iemand gekregen, ik heb er geen verstand van. Is dat wat of wegknikkeren ?
 

Attachments

  • Plaatje A500.jpg
    Plaatje A500.jpg
    58,8 KB · Bekeken: 83
  • A500.jpg
    A500.jpg
    45,2 KB · Bekeken: 81
Heb ook zo'n verloop van Lucas..
Zit een audio out op ook en zelfs H-Position/V-Position pots.
 
Back
Top