Synth dik laten klinken

Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik heb helemaal geen Pro One. Ik gebruikte 'm als voorbeeld. :stupid

Ik zie ook niet de zin van een uitgebreide technische verhandeling, dat hebben anderen al vóór mij gedaan en veel beter.. Je moet het gewoon uitproberen om te horen wat ik precies bedoel.. Ik probeer echt niet arrogant te doen of wat dan ook, maar ik vind de resultaten gewoon belangrijker dan de theorie. Als mijn sound beter wordt van geraspte kaas, zou ik mijn toetsen dáár doorheen gooien..

Hier is een linkie http://www.soundonsound.com/sos/aug02/articles/multiband.asp

Nee zeg, je hoeft me geen hele verklaring te geven ofzo:) , maar ik ben gewoon benieuwt naar jullie technieken, en je heb me al een hoop duidelijk gemaakt :okdan:

Maar dat verhaaltje met die multiband en resontie is wel logisch, daarom gebruik ikzelf meestal een compr. op een 303 als ik ga draaien aan de knoppies, maar ik gebruikte altijd een singleband, dacht dat dat niet zoveel uitmaakte, dus daar ga ik ff mee klooien.

thnx voor je reply:okdan: :halleluja
 
Origineel geplaatst door richard2000
..maar ik gebruikte altijd een singleband, dacht dat dat niet zoveel uitmaakte, dus daar ga ik ff mee klooien...

...kijk... :okdan:
 
Unison, als dat op een van je bakken zit, heftige synthbassen gegarandeerd. (Unison is het stapelen van alle voices van een polyfone synth, de synth is dan monofoon maar de klank is het aantal voices keer zo dik!)
 
Origineel geplaatst door plastic_zak
Unison, als dat op een van je bakken zit, heftige synthbassen gegarandeerd. (Unison is het stapelen van alle voices van een polyfone synth, de synth is dan monofoon maar de klank is het aantal voices keer zo dik!)

Wat betreft unison zit er een keerzijde aan de medaille. Ze worden inderdaad breed en vet, maar de bas verliest aan definitie en strakheid vind ik.
 
Origineel geplaatst door bronswerk
Wat betreft unison zit er een keerzijde aan de medaille. Ze worden inderdaad breed en vet, maar de bas verliest aan definitie en strakheid vind ik.
logisch nutuulk... bij het ontstemmen moeten de frequencties verdeeld worden over het spectrum...
het omgekeerde: een sinus klinkt totaal niet breed maar is bij uitstek geschikt voor dikke bassen...
 
Unison is meer een hulpmiddel, ik heb liever eerst een vette sound en dan unison.
DAN is het pas echt vet.

Maar om eerst die vette sound te maken is soms nog wel lastig.....

Maar hoe maak je nu de vetste sound ZONDER fx, dat is vals spelen vind ik.

Dus de synth zo dik mogelijk laten klinken door modulaties, wat kan je dan het best doen...
lfo op de pitch geeft een verbredend effect.

Misschien moet je het meer zoeken in het filter misschien? wie-o-wie?
 
Een zuivere toon met weinig harmonischen klinkt meestal het hardst.

Je kunt ook datgene wat het geluid z'n karakter geeft eruit liften met eq en de rest van de harmonischen afzwakken. Geeft ook een betere aanwezigheid in de mix.

Een synthgeluid over het gehele frequentiespectrum dik maken is leuk maar niet te mixen in een track waar een aantal geluiden tegelijk in moeten klinken. (Tenzij het een hele kale track is)

Als je een goede reverbunit hebt; zet er een hele korte ambience reverb op. Niet verder vertellen... .
(moet je echt een goede reverb voor hebben want korte reverbs zijn het moeilijkst en dus duurst om te maken en gaan pas klinken in de betere exemplaren)

Het bovenste kun je ook mimieken met een delay-unit en een hele korte delayinstelling. Beetje detunen (7-9 cts) links en rechts, compressor erover en voila!


gr. Tom
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Een limiter topt de piek van een attack, zodat ie overall steiler wordt. Geeft dus meer punch op een sound.

Is het niet zo dat een limiter de piek v/e attack indrukt, maar wel langer maakt (waardoor de sound iets meer body krijgt)?
 
LIjkt me niet.. ..een limiter kan toch niet de tijd rekken? Als een limiter de piek "indrukt", dan wordt de eerste hoek daardoor steiler. De uitleg die ik gaf komt me logischer voor. Limiter op een synth doet meer voor de attack transient dan voor de sustainfase van een klank, lijkt me.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
LIjkt me niet.. ..een limiter kan toch niet de tijd rekken? Als een limiter de piek "indrukt", dan wordt de eerste hoek daardoor steiler. De uitleg die ik gaf komt me logischer voor. Limiter op een synth doet meer voor de attack transient dan voor de sustainfase van een klank, lijkt me.

Ja klopt, zoiets bedoelde ik eigenlijk ook. :)

met dat langer maken doelde ik meer op de decay (die komt nu eerder (en wordt dus langer) dan de ingestelde waarde v/d attack).
 
een synth klinkt alleen dik als ie dik klinkt
anders klinkt ie dun, tja en dan klinkt ie dun
dus als je een synth dik wil laten klinken
moet ie in eerste instantie dik klinken
niet dun
dik
 
Origineel geplaatst door 6 trak
wat voor'n zin heeft het als 1 synth dik klinkt? in een complexe mix verzuipt die kracht toch...
tenzij je vies gaat lopen compressen... maar dan is ie weer niet vet vanwege de kut dynamiek...
essentieel is 'vet' dus een fabeltje!

tja, sommige mensen komen gewoon niet eraan toe om een nummer te maken denk ik. Mag ik dus veronderstellen dat mensen die vinden dat een synth perse dik moet klinken geen kaas gegeten hebben van muziek maken?
 
Origineel geplaatst door chrizz
tja, sommige mensen komen gewoon niet eraan toe om een nummer te maken denk ik. Mag ik dus veronderstellen dat mensen die vinden dat een synth perse dik moet klinken geen kaas gegeten hebben van muziek maken?

Ik wou net zeggen, ik bedoel wat kan er allemaal niet als vet worden beschouwd?

Vette track!
Vette overgang..
VET INTRO!!
Vette climax
Vette beats
Vet analoog
Vette mixer
Vette monitors
Vette studio
Vet ritme
Vette bassline..
Vette melody
Vette effecten..
Vette synth?
 
Om mezelf eens te quoten:
Vet IMO is gewoon dat je klank dwars door een mix snijdt. Ik vond Manfred Mann's geluiden altijd heel vet, maar die gebruikt vrijwel nooit detune.. Het is gewoon een degelijke basis synth, met een beetje gevoel voor klank.
 
Origineel geplaatst door demian
Ik wou net zeggen, ik bedoel wat kan er allemaal niet als vet worden beschouwd?

Vette track!
Vette overgang..
VET INTRO!!
Vette climax
Vette beats
Vet analoog
Vette mixer
Vette monitors
Vette studio
Vet ritme
Vette bassline..
Vette melody
Vette effecten..
Vette synth?

VETTE SHIT!
 
Habek! Vet de beste! :P


Maar em, is het niet tijd voor voorbeeldjes van wie vette shit kan bouwen?
Of voorbeelden wat je graag zou willen bouwen.
snippets enzow. :)
 
Back
Top