Synth dik laten klinken

Je kan je synth ook dikker laten klinken door de overige sounds dunner te maken. Speel daarnaast met de instelling van je amp en filter envelopes. Zoek gewoon naar het geluid wat je lekker vind klinken. Laat je cutoff en vooral je resonantie bij voorkeur laag staan; Zo behoud je een zo groot mogelijk deel van het frequentiespectrum. Via de envelopes en bijv. lfo's kan je natuurlijk wel met de filters spelen. phaser en chorus of korte delay doen vaak ook wonderen.
 
Origineel geplaatst door Sander02
Op wat voor manier zou je stapelen? zou je hetzelfde geluid uit dezelfde synth nemen en die 2 links en rechts pannen? of over elkaar heen? Zou je ze apart eq'en (een hoog, ander laag eraf) ?

Of uit verschillende synths, en dan links en recht pannen?

ben wel benieuwd

Kan allemaal.
Tis maar wat je wilt.
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Kan allemaal.
Tis maar wat je wilt.

Jah precies ..

Ik pak meestal gewoon 1 synth.
Pak ik em bijv. eerst bij C2 en dan bij C3 en de panning laat ik gewoon met rust.
 
Ik wil niet ALTIJD een vet geluid, hoewel - met mijn Waldorf Q is dat lang niet altijd makkelijk te bereiken. Trouwens, ook die Moog is lastig dun te krijgen...

Je moet voor jezelf gewoon eens definiëren wat nou "vet" precies inhoudt..
Sommigen detunen de oscillatoren, maakt dat per definitie "vet"?

Vet IMO is gewoon dat je klank dwars door een mix snijdt. Ik vond Manfred Mann's geluiden altijd heel vet, maar die gebruikt vrijwel nooit detune.. Het is gewoon een degelijke basis synth, met een beetje gevoel voor klank. Een goeie versterking (of EQ in de studio, misschien zelfs een multiband compressor of een limiter, hoeft echt niet "ranzig" te zijn..) doet wonderen voor je sound.
 
met stapelen maak je iets niet vet

als 1 lousy oscje overeind kan blijven in de mix, dan heb je een dikke synth

JUNO60POWERRRR!
 
Ik lees hier veel "gooi m door een compressor" , maar wat bereik je daarmee?

Ik heb dat wel eens geprobeerd maar daar weinig mee bereikt, hoorde geen verschil, lijkt me ook logisch want een synth geluid is meestal al plat, dus wat bedoelen jullie hiermee, moet ik die compressor oversturen ofzo?

Wie kan me dat uitleggen????

:)
 
Een compressor hoeft een geluid helemaal niet "plat" te maken, maar kan juist veel "punch" geven.
Experimenteer maar eens met een drumtrack.. Die gaat juist meer "knallen"...

Zoals in een andere thread is besproken, ook een limiter kan een synth juist meer impact geven.


Getver, wat een rare termen allemaal..
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Een compressor hoeft een geluid helemaal niet "plat" te maken, maar kan juist veel "punch" geven.
Experimenteer maar eens met een drumtrack.. Die gaat juist meer "knallen"...

Zoals in een andere thread is besproken, ook een limiter kan een synth juist meer impact geven.


Getver, wat een rare termen allemaal..

Op drums weet ik een compr. wel te gebruiken, lekker klooien met de attack en je krijgt een lekker punch, en die punch kan je ook op synth's doen maar dan klinken ze nog steeds niet dik imo, kan je ook met de EG op de synth doen, en een limiter op je synth's krijg ik ze ook niet echt dikker:confused:

Of bedoelen jullie dat juist, die punch op de attack van je klank?

Wat doe je dan met een limiter?

:)
 
Neem een Pro One van sequential. Al zet je de attack tijd helemaal op 0, dan knalt ie nog voor geen meter. Een limiter topt de piek van een attack, zodat ie overall steiler wordt. Geeft dus meer punch op een sound. Bedenk, het gaat maar om luttele millisecondes, maar in onze perceptie scheelt dat een hoop...
 
Een Seqeuntial die niet knalt:D , maar ok, het gaat dus eigenlijk alleen om de attack van de klank, niet de totale lengte van de klank, dus hij wordt niet dikker maar gaat meer "knallen" (vind het wel een mooie term).

Dat is duidelijk, maar dan is het nog steeds niet dikker imo, dus hoe doe je dat dan met een compressor?
 
Ik gebruik een multiband compressor. Je kunt daar vrij selectief een sound mee opleuken door compressie of zelfs expansie toe te passen op verschillende frequentie-banden. Het effect kan (mits niet te opdringerig toegepast) veel fris, midden of diep laag naar voren brengen in je sound.

Ik gebruik de mellotron VSTi nog wel eens, en dan is zo'n multiband compressor echt een super tool.

Maar ook met een mooie parametrische equaliser kun je geweldige dingen doen, hoor..
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Sequential staat bekend om zijn trage envelopes he!
Nou, probeer dat ding maar eens uit. Echt heel trage envelopes. Zero attack klinkt echt niet zo..
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Sequential staat bekend om zijn trage envelopes he!

Eehh, ik heb ooit een 6-trak gehad, kan me wel die lage resolutie in de parameters herinneren, klote stapjes die je hoorde, maar het geluid was asociaal op unision mode:D , ik deed vaak een EG met snelle decay op de osc., dat gaf best een lekker punch.

Maar hoe zit dat nou, dat dik maken?

:)
 
Origineel geplaatst door richard2000
Je bedoelt dat er altijd een beetje attack in de EG zit, de attack gaat niet helemaal naar 0 bedoel je, dus je geluid zwelt aan in plaats van direct?
..ik had het niet beter kunnen formuleren..:halleluja
 
Ik heb helemaal geen Pro One. Ik gebruikte 'm als voorbeeld. :stupid

Ik zie ook niet de zin van een uitgebreide technische verhandeling, dat hebben anderen al vóór mij gedaan en veel beter.. Je moet het gewoon uitproberen om te horen wat ik precies bedoel.. Ik probeer echt niet arrogant te doen of wat dan ook, maar ik vind de resultaten gewoon belangrijker dan de theorie. Als mijn sound beter wordt van geraspte kaas, zou ik mijn toetsen dáár doorheen gooien..

Hier is een linkie http://www.soundonsound.com/sos/aug02/articles/multiband.asp
Using Multi-band Compression On Synths
Because synthesizers are electronically generated sources that can be controlled in level via MIDI velocity, it may seem that there's little need to compress them, but there are occasions on which compression can be of benefit. Furthermore, there are times when multi-band compression will yield better results than full-band compression. For example, take the case of a sound based around a resonant filter sweep. If you apply full-band compression to tame the (often significant) increase in peak level at the sweep's centre frequency, the whole sound is reduced in level, sometimes dramatically. In this instance, multi-band compression may yield more transparent results by keeping the peak under control, but without changing the level in the other frequency bands. In the case of a three-band compressor, this means that heavy compression will only ever be occurring in one of the three bands at any one time.
Level peaking may also occur when two sounds are beating with each other or where a flange effect is being applied (due to the peaks and troughs caused by comb filtering), and though full-band compression will control the level, a multi-band compressor will do so much more transparently. A similar situation exists when you have a bass synth sound that also has a lot of higher harmonics. By using a multi-band compressor, the bass end (which is where most of the energy resides) can be kept at an even level without the level of the higher frequencies pumping up and down in sympathy.
 
Back
Top