mijn fantom XR review...

JohnDoe5

Gedeactiveerd account
Lid sinds
3 november 2004
Berichten
1.158
Voor een ieder die plannen heeft om een Fantom XR te kopen, twijfelt, of een bezit of gewoon algemeen geinteresseerd is in synth reviews....

Ben sinds 3/4 dagen trotse eigenaar....

MIJN FANTOM XR ( module) review !!!!!*D *D :biertje:

uiterlijk/ stabiliteit, knoppen/buttons .....

De fantom XR oogt goed vind ik. mooie zilveren sterke behuizing zoals het hoort...
Een mmoi vrij helder display met wat optie mogelijk in te stellen.... ( hoop dat dit bij Motif lijn ook kan? kan ik daar de display kleur instellen :D ?)

layout van het scherm is ook vrij overzichtelijk ( wel effe wennen: selecteren, draaiknop, cursor etc...) Wat betreft het editten is het wat minder ook het samplen, maar het schermpje volstaat voldoende.... ( je kunt immers ook gebruik maken van de bijgevoegde EDIT software...)

knoppen zijn stabiel en hebben ook nog een push functie, das vrij handig, soms wat irritant wanneer het op bijv; volume aankomt....

uiterlijk; 8,5/9
schermpje; 8

Ease of use...

Vrij goed ( wanneer je het door hebt) is effe wennen.... Alles vrij gemakkelijk te bereiken...
af en toe wordt dit belemmerd door de submenutjes, mogelijkheden van cursors etc....

8/8,5

sounds/patches hoe klinken ze;


AC piano's: 8,5 veel klinken bovenin vooral erg goed en onderin ook. wel wat effecten toepassen de midrange vind ik wat minder....

El piano's : 7,5 Deze vind ik gewoon, doen wat ze moeten doen, sommige wat beter als andere. Vind deze klein beetje tegenvallen....

Keyboards; 7,5/8 ook gewoontjes; harpsi klinkt bijv; lekker ala EFTELING maar had nog ietwat meer uit mogen halen...

Bells; 8 Paar mooie uitschieters .... verder vrij normaal niet echt iets spannends. Ik gebruik hier voor een aantal liever iets van KORG

Mallets; 8/ 8,5.... Zitten een aantal lekkere bij, een klein aantal is wat minder....

Organ; 7,5..... Normaal , hier en daar wel wat leuke, laat ze liever aan Yamaha over....

Accordions etc 7,5/8... stuk of 2/3 aardige.... verder wel redelijk....

Harmonica etc... 8/ 8,5 wel lekker ! hadden toch alleen nog ietwat spannender gekunt...

AC gitaar 1 ; 8,5 HIER moet je bij opletten ! want de stalen snaren zijn toch minder dan de nylon snaren. Toch wel redelijk.... hier en daar wat uitschieters.

AC gitaar 2; 9 !!!! Het grootste gedeelte klinkt erg goed. In het begin van de aanslag ietsjes minder.... Maar daarna !!! vaak goed realistisch... een stuk of 5 uitschieters. bank F en de USER selctie moet je daarvoor zijn...)

Electrische gitaar; 8,5 ; lekker helder, en gwoon zoals het moet. Aantal zijn beter als de andere....

Distor gitaar; 8,5; Ook gewoon goed.... Een paar lekker jankers en een paar wat mindere...

Bass... weet ik niet zo heel goed.... 7,5/8 wel een paar uitschieters....

Synth bass; 8,5/9; als geen ander...

strings; 7 vind ik regelmatig wat tegenvallen.... moet aanzwellen, en ik mis warmte en vaak wat volheid.... hier houd ik meer van Yamaha...

Orchestra; 8,0/8,5 klinken wanneer je accorden speelt of scatts, samen wel lekker.... had nog ietwat meer overdrven gemogen...

Hits/stabs; 7,5 gewoon....

WinD; 7/ 7,5; solo niet echt fantastisch.... in samenhang best wel redelijk.... had wat spannender gekunt... sommige zijn wel redelijk....

Flutes; 7,5/8 gewoon, een aantal mooie de rest normaal... zodra er iets met richting asiatische fluiten/ethic flutes komt; schier roland omhoog naar een 8,5/9 !!!! Dan is yamaha weer zeker minder...

AC. Brass; 7,5 solo niet echt goed, dan ga ik liever naar yamaha.... in samenhang echter wel redelijk goed.... paar uitschieters....

Synth brass; 8,5/9 roland rules !!!!! lekker brassen..... een x aantal zeker een dikke 9 !!

Saxen; 6,5/7 vind ze minder.... onderin wel best netjes.... 1 mooie een horny grow sax ( een 8 )deze is wel lekker.... de yamaha ( psr lijn) scoort hier van mij een 8/8,5 een stuk of 3/4 zelfs een 9 !!! weet niet goed ( meer) of dit voor de motif lijn geld ???? ( BEVESTIGING ????)

Hard lead; 8,5/9 Zitten een x aantal lekkere knallers bij !

Soft lead; 8; vrij lekker, maar had hier en daar wat frisser gemogen...

Techno Synth; 8 je moet er van houden, ik hou er vaak niet zo van...

Pulsutering ? durf ik niet echt te zeggen...

Synth FX; 6,5 paar bruikbaar, valt eigelijk beetje tegen... mijn korg is frisser hiervoor...
erg weinig overgens.

Bright pad; 8/8,5 lekker Roland. Hier en daar wat goeie uitschieters.

Soft pad; 8 vrij bruikbaar....

Vox; 6 zit een lekkere bij Angelic... verder een zwak punt van Roland; Yamaha en dan zeker de psr lijn.....

Plucked; 8/8,5 een aantal lekkere .... hou van een echte goede realistische fluit, die clipt etc... yamaha heeft een stuk of 2 hele goeie

Ethic; 9 !!!! ten minste de meeste... lekkere aanzwelling,midden en zelf de hogere registers !!! Waren ze maar zo goed als met blazers en woodwinds....

Fretted; 8,5 Maar 1 iets in deze catgeorie ?

Percussion; 8 gewoon lekker...

SFX; GM zijn iet echt heel verfrissend alhoewel beter als bij korg en yamaha....

Beats.groove6,5/7 ; zijn er weinig ( of mis ik iets) niet echt vet, knallend etc...

Drums sets; 8,5/9 gelijk zo'n beetje aan yamaha ! vooral de hip-hop sets... zijn lekker en een aantal zeer bruikbaar....

Combi's ? ; niet echt goed ( maar ik moet deze nog beter bekijken.... meer voor korg...)

hoop dat mensen hier iets aan hebben....

conclussie; gitaren, en etchic, synth brass en synth sounds, ac piano's, lead, mallets en ethics zijn de sterke kanten van roland....

de koperen/woodwinds/beat en groove zijn toch minder aan roland....

verder succes met je aankopen/toekomst plannen etc.....

Jacco



:okdan:
 
Gaatie een synth beoordelen om de klanken die hij kan maken van bestaande instrumenten.
Mafkees! ;)
Trouwens ook knap dat je een synth na 2 dagen al kent.


Desalnietteplus, toch tof dat je je review even post. :)
 
Weet je hoeveel fucking werk hierin zit ????:( :r =( :kont: !!!!!!!!!!!!!

Verder ben ik van mening ( ben het dus gedeeltelijk met je eens) DAT je acoestische patches
gebruikt zonder dat er veel gesleuteld wordt... Ik heb het over dat je voornamelijk dingen als reverb.chorus, flanger etc... veranderd... misschien met common-functies met master effects,
een andere appregator, en wat velocity dingen.... misschien wat met de equlizer.

Maar ik gooi er geen complete filters overheen; cut offs- oscilators etc....

Die gebruik ik echter wel voor dingen ala; leads, bassen, pads etc.... das waar.....

Ik verander dus wel veel meer op het gebied van Viryual Analog.....

wat is voor jou dan de reden om een nieuwe synth aan te schaffen Fuse ?
Je bent toch opzoek naar in de eerste instantie nieuwe sounds,patches en ja*D om deze vervolgens te bwerken op je eigen:dj: creatieve wijze ....
 
Relax dude. Het was een hele dikke vette knipoog hoor.

Ik weet dat er zat mensen in bijv bandjes dat soort info belangrijk vinden.

Zelf gebruik ik synths liever voor geluiden die helemaal nix met bestaande instrumenten te maken hebben.
Nou ja, op een piano na dan. (En dan alleen al omdat piano's zeulen k*twerk is en € kost)
 
tering dat wist ik helemaal niet !!! ( ik zie het nu pas) dat er een recentie gedeelte is .....:confused:
 
Back
Top