Monitoren, ook voor muziek te luisteren?

Re: Re: Re: Re: Monitoren, ook voor muziek te luisteren?

Re: Re: Re: Re: Monitoren, ook voor muziek te luisteren?

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Jouw opmerking is stierenontlasting. Die Yamaha's of Dynaudio's zijn voor far-field monitoring, waar die Genelecs dus duidelijk niet voor bedoeld zijn. Heel veel studio's gebruiken ook minder vlakke monitors die wat makkelijker voor het gehoor zijn bij langere sessies. Maar voor het echte mix of master-wekl zijn Genelecs superieur ... vooral in die prijsklasse.

Nou, ik ben blij met m'n KS digitals nr 4 met bijbehorende woofer. die klinken hetzelfde als genelecs, .... als ik ze bij de buren zou zetten:doei:
 
Origineel geplaatst door DaRooT
Dus deze monitors kunnen zowel hard, hebben veel laag en zijn daarbij ook nog geschikt als monitors door hun platte geluid?, hmmm dan moeten het wel wonder speakers zijn lijkt me :P

Ben er echt razend enthousiast over..het zijn ook echt heerlijke speakers!:)
 
Origineel geplaatst door xpanded stereo
Ben er echt razend enthousiast over..het zijn ook echt heerlijke speakers!:)
Ja ik geloof je daar ook wel in,
maar dat spreekt wmb het hele idee van monitoring tegen.

Zelf heb ik NOG geen fatsoenlijke monitors, maar ben eens gaan luisterren bij feedback en elke monitor vond ik echt geen mooi vol geluid hebben, wat ik dus lekker vond om naar te luisteren. Maar dit is ook net de bedoeling, want het moet gewoon een plat geluid zijn.

Dus vandaar mijn topic eigenlijk, de mensen die dus met monitors naar de muziek luisteren, kunnen toch nooit echt mooi en warm geluid horen, want monitors hebben maar een vrij kil geluid in feite.
 
sorry eerder zei ik nummer 4 maar bedoel de adm nr 3
ze zijn wel heel duur, maar met woofer erbij klinkt het echt lekker. Als ik echt muziek aan het luisteren ben ga ik er niet recht voor zitten maar iets er van af, is disco hoor! vaak doe ik er dan ook nog een 4% galmpje op voor een wat clubbier effect... voor mixen zet ik de woofer uit(behalve voor surround-mixen natuurlijk) en dan klinkt het rete strak eerlijk. ze hebben de presence die je nodig hebt, maar ook de body

ik heb een tijde dynaudio's gehad.. weet niet meer precies welke, maar rond de 400 euro p.s. die kwamen behoorlijk in de buurt na wat afstelwerk
 
Monitors zijn vlak en voor afluistering bedoeld niet voor in de huiskamer.
Hifi luidsprekers kleuren altijd wat en daarin hebben we min of meer afgesproken dat we dat dus mooi vinden.
Maar als jij een monitor neer wil zetten ben je natuurlijk vrij om dat te doen.
 
Origineel geplaatst door bliepertronic
ik luister altijd muziek op een gewone huiskamer instalatie!
hpim3349.JPG

hey, deze kanjers heb ik ook in mijn studio staan, als grote afluisterspeakers dan ! Wel een goeie wzare amp er aan hangen, anders geven de bassen niks!
 
Ik luister nu eigenlijk het liefst altijd naar monitoren. Als ik tegenwoordig hi-fi luidsprekers hoor, vind ik het niet zo fijn om die kleuring te horen. Er zitten gunstige uitzonderingen tussen, maar de meeste hi-fi speakers vind ik maar opgepompt klinken.
Ik vind het heerlijk om muziek te luistern op m'n KRK V88's, bijvoorbeeld vanwege het laag. Dat klinkt heel saai eigenlijk, als je hi-fi gewend bent, maar ik geniet van de strakheid van het laag.

(Ik heb Translator Impact 30's staan als hi-fi speakers, niet de meest goedkope en ze staan bekend om hun duidelijke middengebied, maar dat vind ik toch vies tegenvallen nu ik monitoren ben gewend ;) ).
 
Om even verder te gaan op deze vraag...
Ik studeer nog en heb vandaar niet het geld noch de ruimte om zowel Hifi-speakers en/of versterker als nearfiels te kopen. Mijn vorige speakers (hifi) zijn helaas kapot en ik ben van plan nieuwe te kopen. Nu wil ik echter liefst actieve monitors. Ik heb mijn oog laten vallen op de Behringer 2031a en de Alesis M1 Active MKII. Ik gebruik de speakers voor vele doeleinden: zowel zelf maken van muziek (electronica, d'n'b, lo-fi), beluisteren van muziek (alles dat je kan bedenken) als mixen (enkel d'n'b). Maar zoals bekend is d'n'b een nogal veeleisend genre m.b.t. de speakers (heel veel laag, vooral in de basslijn). Echt luid zet ik ze echter nooit. De vraag is nu welke speaker zowat het midden zou kunnen houden tussen al mijn noden? M'n budget ligt onder 350 Euro. Ik heb het forum doorzocht maar vond niet veel info over het al dan niet bruikbaar zijn van monitors voor andere doeleinden. Daarom plaats ik m'n bericht even hier.
 
Laatst gewijzigd:
ik luister ook gewoon op monitors af en draai met gewoon luisteren wat mid weg en wat laag erbij dan klinke ze wat voller het enige wat er nog bij mag is een losse subwoofer voor de rest gaat het echt hard zat
 
Ik heb zo'n beetje dezelfde vragen en eisen als Intruder, dus ik ben ook wel benieuwd wat de mensen met wat meer verstand van monitoring hier van vinden. :)
 
Origineel geplaatst door Intruder
Om even verder te gaan op deze vraag...
Ik studeer nog en heb vandaar niet het geld noch de ruimte om zowel Hifi-speakers en/of versterker als nearfiels te kopen. Mijn vorige speakers (hifi) zijn helaas kapot en ik ben van plan nieuwe te kopen. Nu wil ik echter liefst actieve monitors. Ik heb mijn oog laten vallen op de Behringer 2031a en de Alesis M1 Active MKII. Ik gebruik de speakers voor vele doeleinden: zowel zelf maken van muziek (electronica, d'n'b, lo-fi), beluisteren van muziek (alles dat je kan bedenken) als mixen (enkel d'n'b). Maar zoals bekend is d'n'b een nogal veeleisend genre m.b.t. de speakers (heel veel laag, vooral in de basslijn). Echt luid zet ik ze echter nooit. De vraag is nu welke speaker zowat het midden zou kunnen houden tussen al mijn noden? M'n budget ligt onder 350 Euro. Ik heb het forum doorzocht maar vond niet veel info over het al dan niet bruikbaar zijn van monitors voor andere doeleinden. Daarom plaats ik m'n bericht even hier.

Als ik je verhaal zo lees denk ik dat de alesis monitors je niet tegen zullen vallen. Speelt ook mee natuurlijk dat je voor 350 euro budget niet veel keus meer hebt. ;) De Behringers ken ik zelf niet trouwens..
De alesis staat min of meer bekend om het feit dat ze 'niet zuinig' zijn in het produceren van laag. Of dat laag dan ook eerlijk te noemen is, of dat het fijn is, is weer een andere kwestie... Wil je er een beetje fatsoenlijke mixen mee maken dan moet je ze een tijdje hebben om er aan gewend te raken zeg maar. Ik ben iig. blij met m'n alesissen, zeker voor het geld! Beter kan altijd, maar dat kost ook onevenredig meer geld..

Ga vooral eens luisteren!
 
Intruder > Voor 350,- heb je niet veel keus nee. Als dat je budget is, kun je beter zoeken naar monitors die niet zo goed zijn in het laag en daar een subwoofer bij plaatsen en dan flink tweaken om ze goed op elkaar af te stellen.
Lage tonen zijn het moeilijkste uit een speaker te persen, vandaar dat de speakers die dat dus wel goed en eerlijk/neutraal doen zonder subwoofer, een hoop kosten.
Moeilijk, moeilijk, moeilijk... Ik heb geen verstand van die Alesis-sen, maar als je ambitie hebt in de muziek zou ik doorsparen voor echt goeie shit. En dan koop je er meteen een paar waar je de rest van je leven mee vooruit zou kunnen. Serieus, je gaat er zeker geen spijt van krijgen...
 
Op je monitoren MOET je juist gewone muziek luisteren om als referentie te gebruiken tijdens het mixen.
Het helpt dan ook gewoon beter de sterke en zwakke punten van je monitors te leren ontdekken.
Geen enkele monitor is neutraal. En hoe meer je in die richting komt hoe meer de akoestiek van de ruimte waarin je ze gebruikt mee gaat spelen. Want daar moet je ook aan wennen.

En qua monitors en speakers zit ook bijzonder weinig verschil. Er zijn monitoren die nog meer kleuren dan speakers en omgekeerd. En menig hifi-purist heeft ook een sch**thekel aan niet vlakke hifi-speakers.
Monitors kun je ook gewoon in de huiskamer zetten en als speaker gebruiken, als dat goed klinkt dan is het gewoon goed. :D
 
Westlake Audio!

Zelfs hun budget serie overtreft op zijn sloffen de hiergenoemde merken.

En dan vooral als het gaat om het stereo beeld en definitie.
 
Origineel geplaatst door Errol
Westlake Audio!

Zelfs hun budget serie overtreft op zijn sloffen de hiergenoemde merken.

En dan vooral als het gaat om het stereo beeld en definitie.

En wat mag dan hun definitie van budget zijn?
 
En waar verkopen ze dat spul?
Heb er al meer over gehoord dus begin toch wel nieuwschierig te worden naar dat merk.
 
Ik heb nog steeds de natte droom om ooit eens een 5.1 surround set in mn kamer neer te zetten bestaande uit 5 Mackie HR824-ers en een HRS120. Om "echt lekker" dvd te kijken.... :D - :{
(Wat zei je? Oww Bose? Die geef ik dan aan mn kleine neefje!)
 
Muziek uit monitors gaat prima. Mackies 624 klinken strak, en hebben een goede stereoweergave. Wanneer de mix goed is, klinkt het goed; wanneer de mix op de cd sh*t is, dan klinkt het ook snel slecht op de mackies. Luister maar eens pinkfloyd... echt diep en strak!

Overigens is het wel zo dat sommige (goedkopere) monitors echt alleen maar nearfield zijn. Dan moet je er dichtbij, in het middenop zitten. Anders klinken die heel slecht. Maar mn mackies klinken ook goed in de rest van mijn kamer.
 
Back
Top