Hoe gebruik jij correctie software voor jouw akoestiek?

Ik gebruik Arc die zowel mijn Yamaha MS-20 corrigeert als mijn Tannoy's na een tijdrovende meetsessie. Maar de 100 hz boom is er nu wel uit. Ik heb begrepen dat je de correctie niet aan moet hebben bij een koptelefoon, tenzij de software je specifieke merk koptelefoon als presetcorrectie heeft. En natuurlijk bij het opslaan/bouncen van de eindmix naar schijf de correctie uitzetten...
 
eigenlijk zoek ik niet vlakke monitors die precies de dips en bumps hebben maar dan precies qua db’s omgekeerd van de meting van mn kamer! Room correctie software is super als je echt niets aan je kamer kan doen, of er vanuit hobby oogpunt gewoon geen zin in heb. Maar in fabfilter een paar db gaan boosten of cutten op een narrow band in een acoustisch slechte kamer slaat nergens op. Merk dat ik vaak mn kamer aan het eq’en ben en daar wordt de track op andere plekken niet beter van. Ik heb niet de luxe mn huidige muziekruimte aan te pakken maar ben wel tot de conclusie dat dit vrij kansloos is, al zou ik speakers uit hoogste segment kopen is de acoustiek de zwakste schakel en blijf van de vlakke fabrieksinstelling weinig over. Als je hoort wat er is dan gaat mixen zo bizar veel sneller. Het verschil tussen tv kijken met vieze vette patat brilglazen of goed zicht zonder bril zegmaar. Maar terug naar topic. Ik gebruikte sonarworks maar ben terug naar hardware en mixer. Daarbij vindt ik het te veel gedoe mn pc aan te zetten om de eindbus alleen door Sonarworks te halen. De rare artifacts en fase achtige vervorming die ontstaat trek ik niet hoezeer de overall verbetering in de weergave significant is. Misschien zo’n IK multimedia hardware ARC eens proberen of doorsparen voor de Neumanns met dsp’s onboard.
 
Zet jij ALTIJD de calibratie aan van bv Sonar works of Arc? Of gebruik je een eigen EQ om te compenseren? Of gebruik je het alleen af en toe ter controle? Luister je ook muziek met de calibratie aan?

Waarom deze vraag? Gisteren mijn studio gemeten met Sonar works en kwam erachter dat ik behoorlijk veel laag heb. Dat verwachtte ik ook al, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht (zowel met als zonder sub). Als ik de calibratie aanzet is het geluid zo bizar anders, dat me dat wel een tijdje gaat kosten om aan te wennen. Het fijne BOOMMMM geluid waar ik van hou in muziek is gewoon weg en ben benieuwd of ik daar niet te hard voor ga compenseren als ik die calibratie aan laat staan.

Meting met sub:
Bekijk bijlage 3849468

Zonder sub:
Bekijk bijlage 3849469

Tip, gebruik beide (met en zonder correctie). De meeste mensen vergeten dat ze al 30 jaar naar onbehandelde ruimtes en speakers luisteren, ofwel je bent er aan gewend dat het 'niet goed' klinkt. Verder heeft iedereen zijn smaak maar ook is het gehoor per persoon verschillend en verre van lineair. (Google: Fletcher & Munson)

Ga eens - zoals @Luctae ook aangeeft - proberen met een mix van correctie van 50%. Wellicht werkt die 50% mix beter voor je in Sonarworks. Je hoort vaak wel of iets goed klinkt. Ik zou het voornamelijk gebruiken om alles recht te trekken en daarna je smaak inregelen. Plus heel veel luisteren op max 2 volumes, zodat je went aan het nieuwe geluid.

De meeste ruimtes zijn niet breed/groot genoeg voor goed geluid, dus dan heb je altijd mega dips en soms ook pieken door de afmetingen. Dit trek je alleen recht door 2 subs of meer te gebruiken en EQ in te zetten voor de pieken, want iets toevoegen wat er eigenlijk niet is, is vaak niet zo'n goed idee. Of ga een stap verder en ga een grotere ruimte te betrekken, liefst 6,5 bij 4,5 bij 3,5h +-. Niet iedereen heeft die luxe, dus bedenk dan dat elke cm afwijking (tik tegen je linker speaker, je bureau, je stoel, je hoofd, etc) al mega jammer is voor die meting + correctie en dus voor je geluid in kleine ruimtes, dus wat Sonarworks en vermoedelijk ook Neumann MA1 goed doen is dat ze meerdere metingen gebruiken om een gemiddelde curve te gebruiken, dat helpt al flink. MA1 is samen met Fraunhofer Instituut ontwikkeld, dus dat zit denk ik iets verder qua tech ( amplitude EN fase ) dan Sonarworks en gaat wellicht richting Trinnov (nog leuker!). Volgens mij houden MA1 en Trinnov ook rekening met je nagalmtijden over het hele spectrum door de curve wat aan te passen (kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?)

Andere tip: Zet een extra setje of mono speaker in en liefste zo dat je een andere richting gebruikt in je studio, omdat je dan weer andere problemen hebt waardoor je - wat eigenlijk de conclusie is van deze lange uiteenzetting - erachter komt dat als je geen professionele studio hebt die echt goed afgeregeld is, dat de waarheid van jouw mix tussen de speakers ligt.

Nog een paar tips:
- REW heeft ook een simulator waarin je je speakers kunt neerzetten. Want met plaatsing kun je al heel snel de meeste winst behalen.
- Check ook eens: amroc - THE Room Mode Calculator
- Vergeet niet muziek te maken - dit is een rabbit hole van jewelste!


je kan denken ik ken mn speakers wel enzo. maar je gaat altijd mixen op je gehoor wat je t lekkerste vindt
ook als je sommige dingen niet goed kan horen op je systeem zul je die misschien per ongeluk eens goed mixen, maar je kan er niet op rekenen
ik had eerder sonarworks, veel beter dan niks, maar nu heb ik MA1 van neumann en dat is goddelijke shit
een hele goede ruimte en/of roomcorrectie is bijna nog wel belangrijker dan speakers vanaf een bepaalde prijs
Precies! Heb je MA1 in gebruik met de KSD's?
 
Ik heb begrepen dat je de correctie niet aan moet hebben bij een koptelefoon, tenzij de software je specifieke merk koptelefoon als presetcorrectie heeft. En natuurlijk bij het opslaan/bouncen van de eindmix naar schijf de correctie uitzetten...
Als je toevallig op Cubase zit dan kun je de Controlroom gebruiken (met SW of andere correctie-software als insert), heel handig dan hoef je SW niet meer aan- en uit te zetten. Daarin kun je dan ook je koptelefoon zo gebruiken.
 
Ik gebruikte sonarworks maar ben terug naar hardware en mixer. Daarbij vindt ik het te veel gedoe mn pc aan te zetten om de eindbus alleen door Sonarworks te halen. De rare artifacts en fase achtige vervorming die ontstaat trek ik niet hoezeer de overall verbetering in de weergave significant is.
Na mijn eerste meting vond ik het ook niet fijn klinken, met de calibratie aan. Monitoren nu anders gepositioneerd en sub een stuk lager in volume, waar door er veel minder gecorrigeerd hoeft te worden en de calibratie wel prettig klinkt. Zoals al vaker gezegd ligt wellicht ergens ertussen in een oplossing die voor mij wel gaat werken. Of dat ARC wordt of een eq op mijn x32 weet ik nog niet…
 
Ik heb een multisub opstelling, daar moet je elke sub apart eqen en delayen.

En boven de schroeder frequentie domineert de speaker, daar moet je niet gaan corrigeren. Het word er alleen maar slechter van.
Zonder goede speakers is er geen goed geluid mogelijk, ook niet met correctie software.
Goede speakers zijn, volgens de wetenschap die meer dan 50 jaar lang ongebiasde luistertesten hebben uitgevoerd, speakers met een uniform afstraal gedrag.
(Is er echt iemand verbaasd, dat mensen een neutraal gedrag voor speakers prefereren, net zoals dat het geval is met versterkers en converters? Nee toch, hoop ik.)


Dan is er nog het gebied tussen de 80Hz en de schroeder frequentie, daar kan correctie software goed helpen, maar alleen voor 1 punt in de ruimte.
Wil je tussen de 80Hz en de schroeder frequentie ook overal in de ruimte een redelijk neutraal gedrag hebben, dan moet je naar speakers die in de muur zijn ingebouwd.
Je kan niet om de wetten van de natuur heen.
 
Hola.

Ik gebruik mijn oren en zijn nog steeds goed en speakers natuurlijk.
Masteren is ook een gehoor kwestie.

Groeten van andreos.
 
Hola.

Ik gebruik mijn oren en zijn nog steeds goed en speakers natuurlijk.
Masteren is ook een gehoor kwestie.

Groeten van andreos.
Het gaat volgens mij niet uitsluitend over mastering, maar ook over het corrigeren van je kamerakoustiek in relatie met je monitorspeakers. ARC software bijvoorbeeld probeert het frequentieverloop van je speakers recht te krijgen, lineair, zodat je weet bij het luisteren naar je muziek dat er geen nadruk meer ligt op bepaalde frequenties wegens de onvolkomendheden van je speakers en de akoustiek van je studio, die je dan ten onrechte zou corrigeren met eq. Zodoende verdween uit mijn audio een zeer irrintante peak in het gebied van de 100 hz wrsch wegens de opstelling van monitoren. Aan die opstelling kon (en wil) ik niets veranderen dus was ARC zeer nuttig. Wel heb ik ondertussen de meubilering van mijn studio veranderd dus zou ik weer opnieuw een speakermeting met ARC moeten doen.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een multisub opstelling, daar moet je elke sub apart eqen en delayen.

En boven de schroeder frequentie domineert de speaker, daar moet je niet gaan corrigeren. Het word er alleen maar slechter van.
Zonder goede speakers is er geen goed geluid mogelijk, ook niet met correctie software.
Goede speakers zijn, volgens de wetenschap die meer dan 50 jaar lang ongebiasde luistertesten hebben uitgevoerd, speakers met een uniform afstraal gedrag.
(Is er echt iemand verbaasd, dat mensen een neutraal gedrag voor speakers prefereren, net zoals dat het geval is met versterkers en converters? Nee toch, hoop ik.)


Dan is er nog het gebied tussen de 80Hz en de schroeder frequentie, daar kan correctie software goed helpen, maar alleen voor 1 punt in de ruimte.
Wil je tussen de 80Hz en de schroeder frequentie ook overal in de ruimte een redelijk neutraal gedrag hebben, dan moet je naar speakers die in de muur zijn ingebouwd.
Je kan niet om de wetten van de natuur heen.

Multi-Sub Optimizer Software hier.

Nog wat toevoegen.
Los staande luidsprekers met nier karakteristiek zijn ook een stuk neutraler, maar de beste oplossing is speakers in de muur bouwen.

Ik kan geen speakers in mijn betonen muur maken en ik wil geen speakers die veel ruimte innemen (ik moet wel lekker kunnen dansen), daarom heb ik speakers die op de muur zijn geplaats.
Dit is vergelijkbaar met de nier speakers. De speakers moeten wel ontworpen zijn voor deze methode, dus het werkt niet met normale luidsprekers.
 
Nou ja, ik sluit op zich niet uit dat ik bij een volgende speakerupgrade voor zo'n modern ingebakken DSP correctie systeem ga zoals Neumann nu heeft. Dat het ook gewoon altijd werkt en transparant is. Gehannes met software op mijn computer of plugins op de masterbus (die je bij renderen dan ook weer uit moet zetten) enzo zit ik allemaal niet op te wachten. Wat dat betreft heb ik slechte ervaringen met SonarWorks (op koptelefoon), ben ik tevreden over mijn geluid en worden mijn mixen over het algemeen goed ontvangen - dus ik heb niet echt het gevoel dat er een probleem is dat opgelost moet worden.
 
Gehannes met software op mijn computer of plugins op de masterbus (die je bij renderen dan ook weer uit moet zetten) enzo zit ik allemaal niet op te wachten.
Das dus het mooie van die ik multimedia arc: das een kastje tussen je speakers en geluidskaart. Set and forget :)
 
Ja, dat systeem ken ik wel maar ik heb enige aversie tegen IK Multimedia dus dat komt er sowieso niet in.
 
Zijn er forum leden die in bijv Adam A77H een sonarworks meting hebben geüpload? En hier (tevreden) mee werken ?
 
Back
Top