Zet jij ALTIJD de calibratie aan van bv Sonar works of Arc? Of gebruik je een eigen EQ om te compenseren? Of gebruik je het alleen af en toe ter controle? Luister je ook muziek met de calibratie aan?
Waarom deze vraag? Gisteren mijn studio gemeten met Sonar works en kwam erachter dat ik behoorlijk veel laag heb. Dat verwachtte ik ook al, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht (zowel met als zonder sub). Als ik de calibratie aanzet is het geluid zo bizar anders, dat me dat wel een tijdje gaat kosten om aan te wennen. Het fijne BOOMMMM geluid waar ik van hou in muziek is gewoon weg en ben benieuwd of ik daar niet te hard voor ga compenseren als ik die calibratie aan laat staan.
Meting met sub:
Bekijk bijlage 3849468
Zonder sub:
Bekijk bijlage 3849469
Tip, gebruik beide (met en zonder correctie). De meeste mensen vergeten dat ze al 30 jaar naar onbehandelde ruimtes en speakers luisteren, ofwel je bent er aan gewend dat het 'niet goed' klinkt. Verder heeft iedereen zijn smaak maar ook is het gehoor per persoon verschillend en verre van lineair. (Google: Fletcher & Munson)
Ga eens - zoals
@Luctae ook aangeeft - proberen met een mix van correctie van 50%. Wellicht werkt die 50% mix beter voor je in Sonarworks. Je hoort vaak wel of iets goed klinkt. Ik zou het voornamelijk gebruiken om alles recht te trekken en daarna je smaak inregelen. Plus heel veel luisteren op max 2 volumes, zodat je went aan het nieuwe geluid.
De meeste ruimtes zijn niet breed/groot genoeg voor goed geluid, dus dan heb je altijd mega dips en soms ook pieken door de afmetingen. Dit trek je alleen recht door 2 subs of meer te gebruiken en EQ in te zetten voor de pieken, want iets toevoegen wat er eigenlijk niet is, is vaak niet zo'n goed idee. Of ga een stap verder en ga een grotere ruimte te betrekken, liefst 6,5 bij 4,5 bij 3,5h +-. Niet iedereen heeft die luxe, dus bedenk dan dat elke cm afwijking (tik tegen je linker speaker, je bureau, je stoel, je hoofd, etc) al mega jammer is voor die meting + correctie en dus voor je geluid in kleine ruimtes, dus wat Sonarworks en vermoedelijk ook Neumann MA1 goed doen is dat ze meerdere metingen gebruiken om een gemiddelde curve te gebruiken, dat helpt al flink. MA1 is samen met Fraunhofer Instituut ontwikkeld, dus dat zit denk ik iets verder qua tech ( amplitude EN fase ) dan Sonarworks en gaat wellicht richting Trinnov (nog leuker!). Volgens mij houden MA1 en Trinnov ook rekening met je nagalmtijden over het hele spectrum door de curve wat aan te passen (kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?)
Andere tip: Zet een extra setje of mono speaker in en liefste zo dat je een andere richting gebruikt in je studio, omdat je dan weer andere problemen hebt waardoor je - wat eigenlijk de conclusie is van deze lange uiteenzetting - erachter komt dat als je geen professionele studio hebt die echt goed afgeregeld is, dat de waarheid van jouw mix tussen de speakers ligt.
Nog een paar tips:
- REW heeft ook een simulator waarin je je speakers kunt neerzetten. Want met plaatsing kun je al heel snel de meeste winst behalen.
- Check ook eens:
amroc - THE Room Mode Calculator
- Vergeet niet muziek te maken - dit is een rabbit hole van jewelste!
je kan denken ik ken mn speakers wel enzo. maar je gaat altijd mixen op je gehoor wat je t lekkerste vindt
ook als je sommige dingen niet goed kan horen op je systeem zul je die misschien per ongeluk eens goed mixen, maar je kan er niet op rekenen
ik had eerder sonarworks, veel beter dan niks, maar nu heb ik MA1 van neumann en dat is goddelijke shit
een hele goede ruimte en/of roomcorrectie is bijna nog wel belangrijker dan speakers vanaf een bepaalde prijs
Precies! Heb je MA1 in gebruik met de KSD's?