Hoe gebruik jij correctie software voor jouw akoestiek?

@vipal gisteren een sonarworks correctie meting gedaan en geüpload naar m’n speakers.! En moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben. Normaliter als je de vst gebruikt die bij room correction software zit/hoort klinkt alles heel raar/onnatuurlijk. Echter met dat profiel geüpload naar m’n speakers is het heel goed. Gister avond 2 tracks die al afg mixed waren en klaar voor release nog een keer gedaan. En bij beide was het resultaat toch beter in balans als dat ik zonder had gedaan. Vanavond nog eens proberen.
 
Ik heb 20+ jaar ervaring met het bouwen van studio's en ruim 10 jaar ervaring in het ontwikkelen van luidsprekers + aansturing. Uiteindelijk gaat het om de trillende lucht die daadwerkelijk in je oren komen. Met een hoofd-telefoon krijg je 2d geluid binnen. ( links & rechts ) zonder centre image. Alleen in een driehoek luidspreker opstelling kun je stereo horen ( 3d geluid ). Een eq kan het volume corrigeren maar niet de staande golf. Als je een staande golf heb op b.v. 50 Hz dan duurt het vaak 1 seconde voordat die freqentie -60 db is. Wat er hoorbaar gebeurd is dat de ruimte op 50 Hz de decay langer maakt. Als je een kick hoort op 50hz + roomgain kan deze dik en vet klinken maar in een ander ruimte dun domweg omdat je een gratis decay krijgt van 1 sec. Corrigeer je deze 50hz in volume zodat de meting vlak lijkt heb je het volume aangepast maar niet de decay op 50 hz . Vergelijk het met een rotje afstekken in een wc en dan in een korenveld. Totaal andere beleving. Elke ruimte geeft een andere beleving en dit heeft weinig met de keuze luidsprekers te maken. De fingerprint van een ruimte kleurt het geluid met gemak meer dan 30%. Zodra je een andere luidspreker koopt is de kans groot dat het afstraal gedrag anders is en de bassrefec tuning anders. Dit kan behoorlijk uitmaken in metingen omdat door een ander fasegedrag de ruimte anders word aangesproken.

Totaal geen fan van vlak geluid. Sublaag 6 db harder en dan een mooie schuine lijn naar 20Khz op 0 db. Als je met de oren een sinus sweep maakt van laag naar hoor en voor jou gevoel klinkt 50 hz net zo hart als 300 hz TOP! We zijn minder gevoelig in het laag en soms zijn we extra gevoelig in het hoog. Dit kan per persoon verschillen. Als voor jou 2 khz veel harder klinkt als 1 khz en 3 khz ... eq de 2 khz iets naar beneden. Doe je dat niet krijg je last van luistermoeheid. Is maatwerk.
 
Ik bezit Sonarworks 4 en een RME interface die profielen van Sonarworks kan inladen. De profiel export functie zit echter alleen in Sonarworks 5 (SoundID). Ik hik er tegenaan dat ik eigenlijk niet €85 wil neerleggen voor de upgrade om vervolgens de software nooit meer te gebruiken; SoundID heeft immers geen enkele functie die ik nog zou gebruiken zodra ik het profiel in mijn RME interface heb geladen.

Is er iemand in het bezit van een SoundID licentie waarvan ik tijdelijk de licentie mag gebruiken om de profiel export te doen?
 
Ik zit met zelfde verhaal. Ga ook geen 85 euro extra uitgeven terwijl ik nu ook al goed zit met mijn SW profiel. Zoveel cpu vraagt SW ook weer niet en ik gebruik de controlroom van Cubase dus niks geen gedoe met aan en uitzetten. Eigenlijk zou ik een programmaatje willen waarmee ik met de hand een profiel kan intekenen dat ik in mijn RME kan inladen. Dan neem ik mijn huidige SW profiel over. Zou eigenlijk een functionaliteit van de RME software moeten zijn. Misschien een idee om op RME userforum als gewenste upgrade aan te geven. Kon wel eens vrij simpele upgrade zijn.
 
geen idee of het om dezelfde software revision gaat. Maar ik heb mijn studio settings van SW wel kunnen uploaden naar mn Adams. Zal eens kijken vanavond of dat om rev 5 gaat. Zo ja mag je hem best gebruiken.
 
geen idee of het om dezelfde software revision gaat. Maar ik heb mijn studio settings van SW wel kunnen uploaden naar mn Adams. Zal eens kijken vanavond of dat om rev 5 gaat. Zo ja mag je hem best gebruiken.
Als jouw software SoundID heet dan is het "versie 5". Die demarcatie gebruikt DOnarworks zelf niet maar het is de opvolger van reference 4, dus ja.

Ik hoor je graag, stuur je een PB?
 
Als ik een beetje ga mixen dan luister ik eerst een sweep 20 -20k dan hoor ik al in de room waar de dipjes zitten. Het valt allemaal wel mee . Ik heb een sweep met een voice-over die vertelt waar de sweep is. Maar ik denk dat niemand dit doet .
 
Ik heb hiervoor een tijdje geleden IK Multimedia ARC 4 (software only) aangeschaft.
Met een geleende measurement mic heb ik de metingen nauwkeurig gedaan.
Het resultaat bevalt prima en is in mijn oren echt een verbetering.
Met de correctie aan vertaalt e.e.a. ook beter naar m'n koptelefoon (Sennheiser HD 490 Pro) en als ik nu wissel tussen speakers en koptelefoon heb ik zelden de behoefte om wat EQ of volume aanpassingen te doen.
De voornaamste correctie op de speakers zit zo rond de 100 Hz. Vanaf 1000 Hz staat de correctie geheel uit, want dat leek me minder zinvol en het stelt niet veel voor qua afwijkingen.

De plugin draait in Cubase in de Control Room en zet ik uiteraard (alleen) uit als ik met koptelefoon werk. Bij renderen/mixdown hoeft de plugin niet uit, dankzij de Control Room van Cubase.

Ook heb ik de plugin, via een omweg met andere software, system-wide werkend gekregen, zodat de correctie ook wordt toegepast bij muziek luisteren door de internetbrowser e.d.
Ben een hele dag bezig geweest om hiervoor een geschikte oplossing te vinden (ARC 4 ondersteunt geen software system-wide; er is wel een hardware unit verkrijgbaar) maar het was het waard. Ik ben uitgekomen op een combinatie van de gratis programma's "Voicemeeter" (voor de audio routing en virtuele insert effects) en "Light Host" (om de ARC plugin te draaien op de Windows desktop).
 
Laatst gewijzigd:
@Bahamut waarom zet je de plugin uit als je op koptelefoon werkt? is dit nodig vanwege jouw system-wide opzet? Ik heb met Sonarworks aparte inserts (met verschillende profielen) voor monitors en headphones in de Cubase Controlroom waardoor niks uit hoeft. Ik heb de roomcorrectie overigens niet system-wide.
 
@Bahamut waarom zet je de plugin uit als je op koptelefoon werkt? is dit nodig vanwege jouw system-wide opzet? Ik heb met Sonarworks aparte inserts (met verschillende profielen) voor monitors en headphones in de Cubase Controlroom waardoor niks uit hoeft. Ik heb de roomcorrectie overigens niet system-wide.
Voor de meeste koptelefoons is er op internet een vrij goede EQ curve beschikbaar waardoor je zelf in RME TotalMix een "Room EQ" op je koptelefoon output kunt zetten. Ik heb dat gedaan voor mijn Sennheiser 580 precision; Sonarworks heeft daar überhaupt geen profiel voor en het werkt perfect.
 
@Bahamut waarom zet je de plugin uit als je op koptelefoon werkt? is dit nodig vanwege jouw system-wide opzet? Ik heb met Sonarworks aparte inserts (met verschillende profielen) voor monitors en headphones in de Cubase Controlroom waardoor niks uit hoeft. Ik heb de roomcorrectie overigens niet system-wide.

Omdat de correctie van ARC alleen voor de speakers is bedoeld. ARC is er niet voor koptelefoon.
Voor de koptelefoon gebruik ik vooralsnog geen correctiesoftware (vind het wel prima zo en Sennheiser claimt dat het met de mixing earpads behoorlijk neutraal zou moeten klinken, voor wat het waard is :)).
Verschillende profielen in de Control Room had ook gekund, beide is één handeling.
Voor system-wide moet ik de Windows audio output switchen als ik koptelefoon gebruik.
 
Ik was zelf ook aan het kijken naar nieuwe boxjes. Ik ben namelijk mn "studio"/gamehok een beetje aan het aanpakken.
Grootste probleem was een crappy bureau met te weinig plek. maar volgende week komt er een unit van 2.40m binnen en hoop ik het allemaal beter kwijt te kunnen :D
Had in de anticipatie alvast wat nieuwe spulletjes besteld waaronder nieuwe studio-monitors.

Ik twijfelde tussen HEDD's of iLOUDs. Hedd omdat ik daar veel goeds over las. iLOUD omdat ik daar ervaring mee heb en erg blij mee was (met de goedkope kleine boxjes).
Na veel lezen hier en elders kon ik niet echt beslissen tussen de verschillende modelletjes van deze 2 merken omdat het allemaal wel goed scheen te zijn. maar ben uiteindelijk gegaan voor de iLOUD precision MTM's vanwege 2 redenen.
1 - naar mijn smaak mooier dan de concurrentie, dat speelt een rol als het verder in mijn hoofd gelijkwaardig is (ik heb de witte gekocht)
2 - ingebouwde room correctie met ARC en X-monitor

reden nummer 2 was zeker niet doorslaggevend want ik neem mezelf en mn muziek niet serieus genoeg om daar wakker van te liggen en heb al een mooie hoofdtelefoon voor het grove mixwerk, maar vond het wel leuk om mee te experimenteren.
1 van de (kleine) dingen die me soms tegenstaat van correctie software is dat je sommigen (zoals die van mn hoofdtelefoon) tijdens het mixen op de master plaatst en moet verwijderen voordat je je WAV/MP3 draait omdat ie anders je ruimte correctie mee opneemt in het eindresultaat (kleinigheidje... maar ik heb meer dan eens iets opgenomen met de limiter nog op 1:1 aan XD).

Boeit op zich niet, maar die precision mtm heeft ingebouwde (DAWless) ruimte correctie die je calibreert met een (bijgeleverde) mic.
Dat heb ik dus ook gedaan. beide boxen worden apart gecalibreerd btw, dus niet een EQ voor beide units). En je hoeft dan ook niet te denken aan het verwijderen van een VST van de master ^^

Ik heb ze echt nog maar kort en alles staat nog niet in de finale opstelling, maar mn eerste testjes ben ik best wel impressed van het resultaat.
Ik ben niet totaal onbekend met ruimte correctie voor audio, want mn versterker voor de home-cinema opstelling heeft ook zoiets. namelijk Audyssey. En dat werkt net zo.
Maar daarvan was ik echter nooit zo onder de indruk, en ik deed dat liever op smaak zelf instellen. Maar het voor en na van calibreren op de iLOUD's is best wel enorm.
Ik checkte sommige van mn ouwe mixen en denk dat ik hiermee wel een upgrade in huis heb gehaald (want ik wilde eigenlijk gelijk weer gaan tweaken aan die ouwe mixen hahaha), maar dat mag ook wel voor 10x de prijs van wat ik had staan.

Ik heb deze monitoren nog niet voorbij zien komen op dit forum, maar al wel wat over dat ARC systeem.
Ik dacht ik noem deze speakers eens. Vroeg me af of iemand anders er ook bekend mee is en nog iets aan te raden heeft kwa ingebouwde ruimte correctie (de goedkopere precision 5 en 6 hebben dit ook dacht ik)
Deze monitors hebben ook legio andere opties (al dan niet met die X-monitor software), want je kunt schijnbaar heel snel switchen tussen verschillende speaker calibraties/emulaties (eventueel met een apart verkrijgbaar afstandsbediening)
Ook kun je smaak-correcties aanbrengen die na ruimte correctie toegepast worden volgens mij (als je bijvoorbeeld zelf meer laag of juist hoog prefereert bijvoorbeeld). en de instellingen van de speakers loskoppelen voor aparte correcties links of rechts (waaronder een delay voor als je de afstand niet gelijk kan hebben tov de luister positie).

Het klinkt me allemaal niet even bruikbaar en heb ze dus ook neit gekocht vanwege deze mogelijkheden en software, maar ben er toch voldoende enthousiast over om er eens wat mee te gaan proberen,
Bij mij staat alles pas in de loop van volgende week in een opstelling dat ik echt uitgebreid kan gaan testen. dus intussen ga ik me even inlezen op deze units en bijbehorende software.

Hierbij een stock fotootje van internet van zon speaker trouwens (mooi he?)
Een fotootje van mn eigen studio zal ik tzt wel plaatsten in het daarvoor bestemde topic ;)

1726133905449.png
 
Als jouw software SoundID heet dan is het "versie 5". Die demarcatie gebruikt DOnarworks zelf niet maar het is de opvolger van reference 4, dus ja.

Ik hoor je graag, stuur je een PB?
Mocht het nog niet zijn gelukt; er is een trial versie van SoundID waarvan ze zeggen dat ie volledig functioneel is. Ik heb het nog niet geprobeerd.
 
Dat heb ik al geprobeerd, alle functies werken behalve de profiel export.
 
Back
Top