Te vaak in het rood,schadelijk voor monitors.

Eerlijk waar ? :D
Nouja, het begint er langzamerhand een beetje op te lijken...
mag wel een keer ook, ondertussen ;)
 
Origineel geplaatst door meesha74
Ik zou dat niet te vaak doen. Je hoort snel genoeg wanneer een monitor overbelast wordt. (vervorming / kraken). Zorg er gewoon voor dat je nooit teveel vermogen in je speaker stopt. Je versterker moet ook net iets minder van vermogen zijn dan het max vermogen van je speaker. Hierdoor is de kans op schade minder. Gewoon niet te vaak in het rood gaan...

:okdan:

Voor zover mijn kennis reikt moet ik melden dat deze stelling niet correct is. Voor de beste geluidsweergave moeten vermogen en verbruik van amps en speakers zo direct mogelijk op elkaar afgestemd zijn. Voorts is het zo dat tweeters en woofers over het algemeen beschadigen door vervorming van het weer te geven geluid door overbelasting. Vervorming is te herkennen aan meters in het rood. Zolang de rode meters alleen op je mengtafel zichtbaar zijn is er geen probleem. Dergelijke oversturing is vaak bewust, en belangrijk voor de crunchy sound die je probeert neer te zetten. Zodra de amp of de speakers in het rood gaan echter, loop je kans om een deel van je monitors te beschadigen. Bovendien is de weergave van je geluid niet meer zuiver zodra je rode lampen ziet, dus is correct afmixen op dat moment ook niet meer mogelijk. Iemand hierboven had het over bassen, maar daar hoef je je niet direct zorgen over te maken. Het meest gevoelige onderdeel van je weergave systeem, zijn de hoge(re) frequentie tweetertjes...

Conclusie: beetje zachter...
 
Ik zie deze thread nu pas maar ik moet ook nog ff reageren!
En dat zonder dat ik zin heb om dat hele technische verhaal te gaan doorspitten!

Ik heb ook de Samson C-control. En het mag dan een B-merk zijn zoals iemand hier opperde, maar er zit helemaal geen versterker in. Hij geeft alleen het signaal door!

Als mijn sequencer in het rood komt, gaat de C-control ook in het rood. En dat staat los van de stand van de volumeknop van zowel de c-control als m'n monitors (aktief).
Dus ik kan me moeilijk voorstellen dat ik m'n monitors beschadig wanneer m'n c-control in het rood komt en het volume van m'n monitors op 0 staat.
Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat de geluidskaart schade oploopt wanneer m'n sequencer continue in het rood komt! Maar een simpele oplossing daarvoor is gewoon en compressor op de master zetten.
 
Back
Top