Te vaak in het rood,schadelijk voor monitors.

Het gaat om VERMOGEN. Oversturing van een versterker houd in dat hij net meer spanning kan afgeven omdat hij aan de grens zit van zijn voedingsspanning. De uitgangsspanning zal dus varanderen van een vloeiende (sinus-achtige) vorm naar een blokgolf. Dat is wat je hoort (de eigenschap van een overtuurd signaal is dat het eruitziet als een blokgolf). Tuurlijk is een speaker minder blij met een blokgolf dan met een sinus.

Mij is geleerd dat je een zo goed mogelijke comibnatie van speaker met versterker nodig hebt waarbij de versterker nét effe onder het max vermogen van de speaker zit. Ja tuurlijk kun je elke speaker / versterker kapot krijgen wanneer je ze overbelast Je moet er gewoon voor zorgen dat je altijd in een veilig bereik blijft.

Nogmaals ik vertel ook maar zoals ik denk (dacht) dat het zit...

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Oh en Meesha74 heeft gelijk wat betreft wissel - en gelijkspanning.
Skelet maakt hier een fout : wanneer je DC op een speaker aansluit dan zal die wel degelijk naar 1 kant uitslaan, afhankelijk van de polarisatie natuurlijk.
Met die 9V batterij uit z'n voorbeeld, doe je in feite niks anders.
En rood / zwart in idd. alleen maar om ervoor te zorgen dat je beide speakers in dezelfde fase aansluit,
heeft NIETS met + en - te maken.

Dank!:halleluja
 
Oh en het artikeltje: http://stereos.about.com/cs/speakerfaq/f/speakers.htm maakt voor mij al wat meer duidelijk. Zoals gezegd zijn speaker niet blij met blokgolven (oversturing). Maar ook niet met een te hoog vermogen. Lijkt mij dat je gewoon nooit moet oversturen / clippen!! Dan zit je altijd safe....

Als je een versterker hebt met een lager vermogen dan de speakers (zij het niet veel minder) en je laat die versterker niet opz'n top draaien (zodat er geen clipping ontstaat) dan zijn ze allebij blij. Én geen clipping, én geen te groot vermogen... toch?
 
I'VE BLOWN A FEW DIFFERENT WOOFERS UP AND HAVE TO KEEP REPLACING THEM, WHY?
Distortion is the #1 killer of woofers, that fuzzy sound that you hear and frequently ignore. Music, at all times should sound clear. That fuzzy sound you hear is heating up the voice coil inside the woofer, and is called CLIPPING. Once this happens a few things will occur. The voice coil will [open] meaning no continuity. The voice coil will unwind, making a weird rubbing sound, or the voice coil will bubble and stick in the magnet assembly [a frozen driver]. Distortion can be caused by a number of things: poor program source, improper amp installation, an over loaded input signal, or too much pre-amplification. IE: radio is too loud, equalizer settings are too high, the tape playing was recorded in the red and is already distorted, amplifier gain is too high, or the user is too high. If your amp has clipping indicators, watch them, as they are your best indication that clipping is occurring. Turn the volume down so, if the light blinks it is only occasional.
 
An experienced sound engineer knows that most speakers are blown due to a power amp running out of "clean" power and clipping and not from being "over-powered" with clean Wattage. I have heard it so many times: "why did my speakers blow?!? They can handle 600 Watts and I was only running a 200 Watt amp on them!!" What that person failed to realize was that by badly mismatching his amp and speakers, he ended up pushing the power amp so hard that it was constantly clipping. Clipping causes the amp to put out damaging DC (direct current) to the speakers and eventually burns them up. That is where the old myth that "you can under-power" a speaker comes from. You can't really under-power a speaker as long as the power is clean. But using a low powered amp to try and push high powered speakers will inevitably lead to clipping and damaged speakers. This doesn't mean you can just throw tons of clean power at your speakers and feel safe, it just means you have to think ahead when putting together your system. Don't go over-board or under-board. If you're going to run some 600 Watt mains, then use a quality amp that will deliver between 400 and 800 Watts at the speaker's rated impedance. Go on the high side if you think you will be really pushing the speakers hard so your amp will be able to handle the peaks without distorting. If your speakers will never see anything larger than a coffee-house, the lower powered amp will probably be fine. Just watch and listen for clipping.
So let's recap: You now know how to calculate your total impedance, you know that the best way to get more volume is to add more speakers, and you know how to properly match your amp and speakers so that you have sufficient headroom and prevent clipping. No matter what speakers and amp you use, always keep your eyes and ears alerted for signs of something being pushed too hard. There are usually warning signs long before something goes "boom". If it sounds crisp, clean and punchy, and not distorted, muffled and muddy, you're doing it right.
Now pay no attention to that man behind the curtain...
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Distortion can be caused by a number of things: poor program source,

Maar kan ik hieruit concluderen dat je ook een speaker kunt slopen wanneer het signaal dat je in je versterker stopt (line signaal) al overstuurd is terwijl de vertsterker zélf nog niet staat te klippen?? Ik begrijp dat dat minder erg is zker wanneer de versterker zelf zeer zacht staat..

Nogmaals het gaat om de vraag: Schade door te hoog vermogen of door clipping...

(ik leer steeds meer bij... :geslaagd: )

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Catalunya
They can handle 600 Watts and I was only running a 200 Watt amp on them!!"
Ja dat verschil lijkt mij ook veel te groot. Ik heb het eerder over een versterker van 200 watt met speakers van 250 watt (of zoiets)
Ik begin het steeds beter te begrijpen. (Tja, Soundseminar..):stupid

En nu weer even volledig on-topic: Zorg dat je nooit (of in ieder geval niet vaak) clip-ledjes hebt die gaan branden. Ze zitten er niet voor niets op!
 
Origineel geplaatst door meesha74
Maar kan ik hieruit concluderen dat je ook een speaker kunt slopen wanneer het signaal dat je in je versterker stopt (line signaal) al overstuurd is terwijl de vertsterker zélf nog niet staat te klippen?? Ik begrijp dat dat minder erg is zker wanneer de versterker zelf zeer zacht staat..

Nogmaals het gaat om de vraag: Schade door te hoog vermogen of door clipping...

(ik leer steeds meer bij... :geslaagd: )

:okdan:

Ja het verbaasd mij ook. Blijkt dus dat het signaal gewoon clean moet zijn. Wanneer een signaal op mijn mengtafel al clipt zal ik voortaan toch wat voorzichtiger zijn. Een paar keer in het rood moet kunnen, maar niet te vaak lijkt me.

Misschien moeten die P.A. mensen eens op de mixage en voorversterking letten i.p.v. alleen naar de eindversterker en de boxen.
 
Ge-distorted (eh...) signaal bevat veel harmonischen, dus zou je best je tweeter kunnen opblazen, ook al klinkt het niet super luid. Je voedt de speaker met allerlei boventonen die je zelf maar gedeeltelijk hoort.
Maar al die energie komt wel in de spoel terecht en zorgt voor warmte.
Ik heb het zelf eens meegemaakt met een Aphex Exciter, ik zat iets te enthousiast m'n hihats te 'exciten' en : bye bye tweeter ;{
 
Origineel geplaatst door meesha74
Maar kan ik hieruit concluderen dat je ook een speaker kunt slopen wanneer het signaal dat je in je versterker stopt (line signaal) al overstuurd is terwijl de vertsterker zélf nog niet staat te klippen?? Ik begrijp dat dat minder erg is zker wanneer de versterker zelf zeer zacht staat..
:okdan:

Je kan je speakers niet beschadigen op voorwaarde dat de vervorming optreed ter hoogte van de voorversterking, en niet ter hoogte van de eindversterking.

Wat het AC/DC verhaal betreft > Om heel correct te zijn is het eigenlijk een mix van de 2 !!!

http://www.goodsound.com/howto/2001_08_01.htm

http://www.hoffmanamps.com/currentflow.htm
 
Moet je dit nu eens lezen. Wie denkt daar nou aan?

Inwerking Speakers
Nieuwe speakers die de doos uitkomen zijn nog niet ingewerkt. Dit betekent dat de speaker vooral mechanisch nog niet soepel is en de houten kast nog niet warm genoeg is. Dat zorgt voor kleine vervormingen in het geluid.

De speaker moet een huiskamer temperatuur krijgen, dit duurt ongeveer een week. Daarbij wordt de speaker soepel na ongeveer 60 uur gemiddeld gebruik, pas dan is de speaker ingewerkt.
Speakers gaan door lang gebruik, steeds beter klinken.
 
Als je versterker een te laag vermogen heeft in verhouding tot de luidsprekers, moet je hem harder zetten om een luid volume te krijgen.
Als je een versterker steeds harder gaat zetten wat hij eigenlijk niet trekt, gaat het signaal IDD steeds meer lijken op blokgolven zodat he speakers naar de kloten gaat..
Dit geldt dus als je bv een versterker hebt van 2 x 20 watt rms en boxen van 2 x 200 watt rms. Hierbij heeft de versterker 'moeite' om voldoende vermogen te geven, zodat vervorming optreedt.....
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Misschien moeten die P.A. mensen eens op de mixage en voorversterking letten i.p.v. alleen naar de eindversterker en de boxen.

Misschien moeten DJ's ook eens leren dat de leds van hun draaitafel mixer niet continue rood mogen branden.
Probeer een PA dan nog maar eens goed te laten klinken.
Ik wordt daar onnozel van en ze snappen het niet, zelfs als ik het hun uitleg. Die schuiven blijven gewoon voluit staan.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Moet je dit nu eens lezen. Wie denkt daar nou aan?

Inwerking Speakers
Nieuwe speakers die de doos uitkomen zijn nog niet ingewerkt. Dit betekent dat de speaker vooral mechanisch nog niet soepel is en de houten kast nog niet warm genoeg is. Dat zorgt voor kleine vervormingen in het geluid.

De speaker moet een huiskamer temperatuur krijgen, dit duurt ongeveer een week. Daarbij wordt de speaker soepel na ongeveer 60 uur gemiddeld gebruik, pas dan is de speaker ingewerkt.
Speakers gaan door lang gebruik, steeds beter klinken.

Dat klopt helemaal. Als je dure monitors koopt zit er meestal ook een handleiding bij die verteld hoe je dat best kan doen.

Als je een nieuwe auto koopt moet je die toch ook eerst inrijden ?
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Misschien moeten DJ's ook eens leren dat de leds van hun draaitafel mixer niet continue rood mogen branden.
Probeer een PA dan nog maar eens goed te laten klinken.
Ik wordt daar onnozel van en ze snappen het niet, zelfs als ik het hun uitleg. Die schuiven blijven gewoon voluit staan.

:dubbel: :dubbel: :dubbel:

Ach ja, Veel lampjes op je mixer staat wel erg stoer natuurlijk!!
 
Origineel geplaatst door Bass
Als je versterker een te laag vermogen heeft in verhouding tot de luidsprekers, moet je hem harder zetten om een luid volume te krijgen.
Als je een versterker steeds harder gaat zetten wat hij eigenlijk niet trekt, gaat het signaal IDD steeds meer lijken op blokgolven zodat he speakers naar de kloten gaat..
Dit geldt dus als je bv een versterker hebt van 2 x 20 watt rms en boxen van 2 x 200 watt rms. Hierbij heeft de versterker 'moeite' om voldoende vermogen te geven, zodat vervorming optreedt.....

Ja lijkt me logisch. Je moet ook niet proberen om (en daar komt het voorbeeld weer) met een Fiat panda een zware aanhanger te trekken. Maar je kunt wel met een fiat panda een leuke vouwcaravan slepen toch? Zolang je maar niet te hard wilt gaan rijden. Dat is eigenlijk mijn punt....

En dan zul je zeggen: "Zet dan gewoon een mercedes voor die vouwwagen." Maar dan denk ik, "Als je te hard gaat rijden rammelt die vouwcaravan uit elkaar". Snappen jullie mijn redenering??

(ziet er trouwens ook stom uit, een mercedes met een vouwwagen... )
 
Origineel geplaatst door meesha74
Ja lijkt me logisch. Je moet ook niet proberen om (en daar komt het voorbeeld weer) met een Fiat panda een zware aanhanger te trekken. Maar je kunt wel met een fiat panda een leuke vouwcaravan slepen toch? Zolang je maar niet te hard wilt gaan rijden. Dat is eigenlijk mijn punt....

En dan zul je zeggen: "Zet dan gewoon een mercedes voor die vouwwagen." Maar dan denk ik, "Als je te hard gaat rijden rammelt die vouwcaravan uit elkaar". Snappen jullie mijn redenering??

(ziet er trouwens ook stom uit, een mercedes met een vouwwagen... )

Klopt helemaal. Daarbij komt ook nog dat een onbeladen aanhanger gaat stuiteren en zwabberen over de weg.

Eigenlijk hebben we allemaal gelijk.

Die KRK's zijn trouwens niet bedoeld om hard te blazen. Het zijn boxen voor de studio. Ze horen mooi te klinken.
Let trouwens ook eens op de opstelling van de monitors. Wil je meer bass, dan kun je de monitor beter iets anders proberen te zetten, dan alleen maar bass bij te draaien. P.A. monitors zijn van een heel ander kaliber.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Die KRK's zijn trouwens niet bedoeld om hard te blazen. Het zijn boxen voor de studio. Ze horen mooi te klinken.

Niet mooi, maar eerlijk !
 
Origineel geplaatst door meesha74
Duidelijk. Alleen zie ik op het plaatje http://www.hoffmanamps.com/images/currentdiagram1.gif twee blauwe lijntjes naar de speaker output gaan (AC). Maar ik begrijp wel dat er een DC spanning voor nodig is om die AC op te wekken.

De DC bepaalt de waarden waartussen het AC signaal(dat de versterker al binnenkomt) versterkt kan worden. Bv. met +15v en -15v kan je dmv versterker trappen een klein AC signaal (bv.sinus tussen +1,75v en -1,75) gaan versterken tot een AC signaal met z'n topwaardes op +-15V.
 
Back
Top