Te vaak in het rood,schadelijk voor monitors.

Ga slapen... Ik hoop dat ze het morgen nog doen. Trouwens dit is me 2e setje wat ik meekreeg van Morel,zou ik de eerste ook verkloot hebben?:o: Toen ik in de winkel daar luisterde stond het niveau ook redelijk hoog en niet in het rood. In mijn kamer is het niveau nog lager en zit het regelmatig in het rood.

Mijn laatste vraag voordat ik plat ga. Zou de akoestiek ook een rol kunnen spelen?

adios.
 
Ik denk dat je je zorgen maakt om niets. Klinkt het signaal ook vervormd? Zo niet, dan zou ik me geen zorgen maken.
Ik ben geen techneut, maar het kan best aan de versterker liggen. De afstelling van de ledjes vijvoorbeeld.
Ik heb aktieve monitors en die hebben niet eens een ledje. Lijkt me trouwens dat de meeste versterkers een overbelastings beveiliging hebben, dat de versterker uitvalt wanneer er te hard wordt uitgestuurd.
 
Origineel geplaatst door meesha74
Zorg er gewoon voor dat je nooit teveel vermogen in je speaker stopt. Je versterker moet ook net iets minder van vermogen zijn dan het max vermogen van je speaker. Hierdoor is de kans op schade minder.

Meesha74,

Het spijt me dat ik je dit moet zeggen, maar je hebt het HELEMAAL verkeerd !
Dat is geen ramp want 85% van de mensen hebben hier een fout idee over.
Het is dus net het tegengestelde van wat jij beweert.
Je versterker MOET liefst een flink pak meer vermogen leveren dan het opgegeven vermogen van je speakers.

Het is net omdat in de meeste gevallen versterkers onderbemeten zijn qua vermogen ( dus te weinig vermogen kunnen leveren) dat je je speakers beschadigt.
Ikzelf geloof daarom niet in actieve monitors. Vaak zijn de verterkertjes in die dingen net te zwak.

Ik heb de correcte theorie hier omtrent al 20X gepost.

Om je een idee te geven : mijn studio monitors handeling power : 120 Watt.
Mijn versterker : 2x 400 watt.
En nog 'klipt' de versterker soms. (het staat dan wel snoerhard...) Hoe kan dit toch ?

Ik speel eender welke speaker op 10 seconden stuk d.m.v. een versterker die niet voldoende vermogen kan leveren voor de betreffende speaker.
Maw, een speaker van 500 watt krijg je makkelijker naar de haaien met een versterker die bv 2x 100 watt levert dan eentje die 2x 1000 watt aankan.

Nu mag je zelf gaan opzoeken waarom dit zo is, dan zal je dit nooit meer vergeten en zal de kans dat je nog ooit speakers opblaast hopelijk 0% worden.

Dus vragen die je jezelf moet stellen zijn :

Wat gebeurt er eigenlijk als je versterker 'clipped' ?
Wanneer gebeurt dit ?
Waarom beschadigt dit je drivers ? ( en meestal ook de eindtrappen vd versterker ?)
Wat is het verschil in peak signalen gemeten dmv een VU of een dB meter ?

Ik zal je al een hint geven : maak de vergelijking met een vrachtwagen. (trekker / opligger combinatie) en vraag je af wat het equivalent is van je versterker.
Is het niet zo dat hoe zwaarder de last (meer weerstand) hoe meer vermogen de trekker moet leveren ?

Origineel geplaatst door justin
Maar wanneer me c-control steeds rood oplicht en me monitor niet,schadelijk?

JA, zeer gevaarlijk dus !!! Maar waarom ? (zoek het zelf op , dan vergeet je dit niet meer)

Origineel geplaatst door justin
Wat kan ik dan eigelijk doen om de zooi niet in het rood te krijgen,me c-control mischien in volume verhogen? Zou ik dan mischien de c-control wat hoger moeten zetten.

De volumeknoppen van je verterker staan best VOLUIT. Je regelt het volume dmv faders op het mengpaneel.
 
Laatst gewijzigd:
Kun je uberhaupt horen wanneer je monitors beschadigd zijn dan?

Conclusie is dus,in het rood is schadelijk voor je monitors. Ik godsnaam hoe freaken jullie op je synths dan met een distortion er overheen. Zou ik echt een tweede setje monitors moeten kopen om schade te voorkomen. Ik snap echt niet dat ik al het rood in ga bij een niet eens zo hoge volume terwijl mijn monitor 180watt kunnen dragen. Waar zit dan het probleem?
 
Origineel geplaatst door justin
Kun je uberhaupt horen wanneer je monitors beschadigd zijn dan?

Je hoort heel goed wanneer monitors beschadigt zijn. Je kan dat zelfs voelen. In het ergste geval zit de 'cone' vast en als dat niet zo is en je met je handen lichte druk op de speaker zet voel je hem vaak schuren als heel de zooi doorgsmolten is. Opgefikt zeg maar ...

Distortion als effect is geen probleem, omdat de vervorming hier wordt veroorzaakt t.h.v. de voorversterking.
Het gevaar loert bij vervorming op het eindsignaal. De spanning die dus naar je monitors wordt gevoerd. Dan gaan de ledjes rood oplichten op je versterker/powered monitors. De last is te zwaar en de versterker kan de speaker niet trekken, net zoals bij een vrachtwagen. Je zou heel veel gas moeten geven om een te zware last met een te lichte vrachtwagen te trekken waardoor ook in dat geval de motor (eindtrappen vd versterker) oververhit raakt.
Het betekent niet meer dan dat je een mooie DC blokgolf naar je speakers stuurt waarbij de spoel ook oververhit raakt.
De speakers vormen dus de 'last' van je versterker.

Vandaar de vergelijking met een vrachtwagen. Hoe zwaarder de last (lees speakers) hoe meer vermogen een motor (lees versterker) moet leveren om die last in beweging te zetten.
En wat doet een speaker ? Juist. Bewegen. Naar voor & achter (spanning/geen spanning)
Door die beweging koelt ook de spoel (die warm wordt door wrijving / spanning) af.

Zodra je overstuurd op het eindsignaal, ontvangt de speaker een heel mooie en perfecte DC golf.
Gelijkspanning dus waarbij je de speaker voluit gaat belasten, maar waar je eigenlijk tegelijk de koeling wegneemt omdat de speaker niet meer beweegt. + & - zijn gelijk dan perfect gelijk. Dit is ook te zien als je zou gaan uitmeten met een oscilloscoop.
De spoel werkt op dat ogenblik meer als een zekering die oververhit raakt en brand door.
En als je pech hebt, want je maakt eigenlijk een kortsluiting, gaan ook je eindtrappen van je versterker stuk. (die ook al erg heet zijn geworden op dat ogenblik)

Opgelet : dit is geen geen langzaam proces, en het kan zelfs zeer plots gaan zonder dat je beseft waarom.

Origineel geplaatst door justin
Conclusie is dus,in het rood is schadelijk voor je monitors.

Wees maar zeker !
Toch als het de clipleds op monitor of versterker betreft.
Bij de uitlezing van de VU meter op de mixer is dat niet zo.
Maar je signaal is dan al wel vervormd. Je creëert dan distortion (DC) thv de voorversterking.
Maw, een distortion pedaaltje voor een gitaar is geen probleem. Als je hetzelfde effect zou willen door je versterker voluit te zetten en distortion maken thv het eindsignaal
is dat redelijk dodelijk voor de speaker...}:|
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Je hoort heel goed wanneer monitors beschadigt zijn. Je kan dat zelfs voelen. In het ergste geval zit de 'cone' vast en als je met je handen lichte druk op de speaker zet voel je hem soms schuren.

Distortion als effect is geen probleem, omdat de vervorming hier wordt veroorzaakt t.h.v. de voorversterking.
Het gevaar loert bij vervorming op het eindsignaal. De spanning die dus naar je monitors wordt gevoerd. Dan gaan de ledjes rood oplichten op je versterker/powered monitors.
Het betekend niet meer dan dat je een mooie DC blokgolf naar je speakers stuurt waardoor de spoel oververhit raakt.
De speakers vormen de 'last' van je versterker.

Vandaar de vergelijking met een vrachtwagen. Hoe zwaarder de last (lees speakers) hoe meer vermogen een motor (lees versterker) moet leveren om die last in beweging te zetten.
En wat doet een speaker ? Juist. Bewegen. Naar voor & achter (spanning/geen spanning)
Door die beweging koelt ook de spoel (die warm wordt door wrijving / spanning) af.

Zodra je overstuurd op het eindsignaal ontvangt de speaker een heel mooie en perfecte DC golf.
Gelijkspanning dus waarbij je speaker voluit gaat belasten, maar waar je eigenlijk de koeling wegneemt omdat de speaker niet meer beweegt. beseft
De spoel werkt op dat ogenblik meer als een zekering die oververhit raakt en brand door.
En als je pech hebt, want je maakt eigenlijk een kortsluiting, gaan ook je eindtrappen van je versterker stuk. (die ook al erg heet zijn geworden op dat ogenblik)

Opgelet : dit is geen geen langzaam proces, en het kan zelfs er plots gaan zonder dat je waarom.

Kan het dan zijn dat ik alleen de c-control overbelast en me monitor niet? aangezien ik die nog niet rood heb zien oplichten. Eigelijk is het de c-control die rood oplicht. Maar als me c-control rood olplicht hoeft dat dan toch niet onmiddelijk ook schadelijk te zijn voor me monitors.
 
Origineel geplaatst door justin
Kan het dan zijn dat ik alleen de c-control overbelast en me monitor niet? aangezien ik die nog niet rood heb zien oplichten. Eigelijk is het de c-control die rood oplicht. Maar als me c-control rood olplicht hoeft dat dan toch niet onmiddelijk ook schadelijk te zijn voor me monitors.

Ja is het antwoord op je eerste vraag.
De vraag is : waar staat die clipled voor ?
Is het de led van je hoofdtelefoon versterker ? Indien ja geldt hetzelfde principe en is er kans dat je je hoofdtelefoon opblaast.
Is het de led van het ingangssignaal ? Indien ja > geen probleem omdat de vervorming optreed thv de voorversterking.
Je zal noch je hoofdtelefoon of je speakers opblazen, maar je mixer staat wellicht iets te luid en de indicatie die je krijgt is dat het signaal al vervormd is (niet meer corrcet dus) bij de voorversterking. Ofwel staat de gain (ingangsgevoeligheid van je C-control) te luid, en indien je dat niet kan inregelen dmv een potje, staat je mixer te luid.
 
wat ook nog wel eens een oorzaak zou kunnen zijn is dat sommige patches in je synth gewoon veel hogere vca levels hebben en keihard uitgestuurd worden en al overstuurd uit de synth vertrekken. Wanneer je een mixer met PFL (pre-fader-listening) functie hebt kun je je gebruikte synthpatch exact afstellen op het maximale dat je mengpaneel kan hebben zonder te oversturen. Dan weet je zeker dat je het maximale uit je signaal/ruisverhouding van je synth haalt (voor die patch) en dat je ook een veilig signaal in je mixer krijgt. Vervolgens zet je de PFL uit en kun je aan de led meters van je mixer het uitgangssignaal van je mix aflezen. dit kun je weer harder zetten tot de gebruikelijke gele lampjes incidenteel geraakt worden en dan heb je dus een signaal dat maximaal uit de synth komt en maximaal de mixer in en uit gaat zonder in dat pad ergens te hard te staan.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Meesha74,

Het spijt me dat ik je dit moet zeggen, maar je hebt het HELEMAAL verkeerd !
Dat is geen ramp want 85% van de mensen hebben hier een fout idee over.
Het is dus net het tegengestelde van wat jij beweert.
Je versterker MOET liefst een flink pak meer vermogen leveren dan het opgegeven vermogen van je speakers.

Het is net omdat in de meeste gevallen versterkers onderbemeten zijn qua vermogen ( dus te weinig vermogen kunnen leveren) dat je je speakers beschadigt.
Ikzelf geloof daarom niet in actieve monitors. Vaak zijn de verterkertjes in die dingen net te zwak.

Ik heb de correcte theorie hier omtrent al 20X gepost.

Om je een idee te geven : mijn studio monitors handeling power : 120 Watt.
Mijn versterker : 2x 400 watt.
En nog 'klipt' de versterker soms. (het staat dan wel snoerhard...) Hoe kan dit toch ?

Ik speel eender welke speaker op 10 seconden stuk d.m.v. een versterker die niet voldoende vermogen kan leveren voor de betreffende speaker.
Maw, een speaker van 500 watt krijg je makkelijker naar de haaien met een versterker die bv 2x 100 watt levert dan eentje die 2x 1000 watt aankan.

Nu mag je zelf gaan opzoeken waarom dit zo is, dan zal je dit nooit meer vergeten en zal de kans dat je nog ooit speakers opblaast hopelijk 0% worden.

Ik zal je al een hint geven : maak de vergelijking met een vrachtwagen. (trekker / opligger combinatie) en vraag je af wat het equivalent is van je versterker.
Is het niet zo dat hoe zwaarder de last (meer weerstand) hoe meer vermogen de trekker moet leveren ?


Ik heb dit toch omgekeerd geleerd op het "Soundseminar".
Ik vind de vergelijking met een trekker-oplegger, nou niet de meest voor de hand liggende vergelijking wanneer het om speakers gaat. Volgens jouw theorie moet een hoofdtelefoon versterker ook meer vermogen hebben dan de hoofdtelefoon aankan. Ik vraag me af of dat zo is. Er moet trouwens echt wel heel wat gebeuren wil je een hoofdtelefoon opblazen. Hoe luid het signaal ook is. IK heb er al aardig wat versleten, maar het enige wat kapot ging was de bedrading.

Belastbaarheid wil zeggen: het vermogen dat de luidspreker kan verwerken. Deze dient van de luidspreker combinatie hoger te worden gekozen. Meestal zo'n 200% van het vermogen dat de versterker kan leveren.

Kan hier nu eens door een techneut een helder antwoord op gegeven worden.
 
Ja, ik heb op soundseminar ook iets anders geleerd. Ik weet ook wel wat klippen betekent. Dat betekent dat de versterker aan de top van z'n af te geven vermogen zit en het signaal dus aan de toppen wordt afgekapt zodat een blokgolf ontstaat. Dat houdt volgens mij niet in dat het signaal dan gelijkspanning wordt! (speakers kunnen inderdaad zeer slecht tegen gelijkspanning omdat dan de speaker wordt opgewarmt en kan "doorbranden") Het signaal blijft wel wisselspanning alleen wordt de golfvorm verandert. Dat veroorzaakt een overstuurde klank maar dat wil niet zeggen dat je daardoor je speakers verkloot.

Wanneer je versterker een te groot vermogen(Watt) afgeeft tov. wat de speaker kan hebben, moet de speaker te grote bewegingen maken waardoor deze beschadiging kan oplopen (zowel warmte iin de spoel als fysieke beweging van de conus). Wanneer je versterker dus een lager vermogen heeft zou dát niet moeten kunnen gebeuren.

Speakers en versterkers kun je op veel manieren slopen. Je moet de versterker natuurlijk niet met een veel lager vermogen kiezen dan de speaker. Dan moet hij namelijk constant op de top van z'n voedingspanning gaan werken en zal hij dus eerder stuk gaan.

Tja, misschien zit ik er inderdaad helemaal naast maar zo is het mij geleerd en zo pas ik het in de praktijk ook toe en dat gaat tot nu toe altijd goed. Maar als er inderdaad een goed techneut is die uitsluitsel kan geven .... Graag!!

Groet
:okdan:
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM

En wat doet een speaker ? Juist. Bewegen. Naar voor & achter (spanning/geen spanning)
Door die beweging koelt ook de spoel (die warm wordt door wrijving / spanning) af.


Volgens mij is dit niet correct! Naar voor en naar achter betekent: (+ spanning / - spanning) Oftewel wisselspanning!!!
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Ik heb dit toch omgekeerd geleerd op het "Soundseminar".
Ik vind de vergelijking met een trekker-oplegger, nou niet de meest voor de hand liggende vergelijking wanneer het om Volgens jouw theorie...
Kan hier nu eens door een techneut een helder antwoord op gegeven worden.

1/ Diegene die dat beweert op het soundseminar hoort daar, denk ik, niet thuis.
1/ Het is niet mijn theorie.
2/ Techneut ? Ik zit al 15 jaar in het PA & studio bedrijf. Sorry, maar ik wil dat niet nog eens zeggen.

De vergelijking met vrachtwagens gaat op in die zin dat de speakers de 'last' vormen voor de versterker.
De versterker is eigenlijk de 'motor' van je speakers. Zo éénvoudig ligt dat.
Het spreekt voor zich dat in het geval vd vrachtwagen niet de oplegger, maar de trekker stuk gaat.
Bij versterker / speaker combines gaat eerst de speaker stuk, en als je pech hebt ook de versterker.

Doe me een lol. Bel een gekend PA bedrijf op. Vraag een geluidstechnieker aan de lijn en stel hem deze vraag.
Opgeblazen drivers komen vaak voor bij het gebruik van PA-systemen dus die zal je daar zeker een antwoord op kunnen geven.

Anders wil ik graag bij jou thuis komen demonstreren hoe ik met de eerste beste hifi-versterker van 2x25 watt jouw speakers van 2x 100 watt binnen de 2 minuten laat roken...}:|
 
Origineel geplaatst door meesha74
Volgens mij is dit niet correct! Naar voor en naar achter betekent: (+ spanning / - spanning) Oftewel wisselspanning!!!

LoL. Lees nog eens.

Neem een half volle 9V batterij. Maak draadjes vast aan de batterij. Hou de polen correct. Zodra je contact maakt volgens de juiste polering, dan slaat de speaker naar voren. 'Tak' zal het dan gaan. Draai nu de polen naar om. De speaker slaat niet uit maar trekt nu naar binnen.

In het geval van speakers zit je niet met wisselspanning. Daarom moet je ook rood - rood / zwart zwart aansluiten.
Anders trekt je speaker naar binnen en das niet ok.

Door een hoge coherente gelijkspanning op de speaker te zetten ( DC dus, en hetzelfde dat onstaat zodra je eindtrappen overstuurt) slaat de speaker niet meer uit maar blijft in één bepaalde positie staan.
 
Ok ok... rustig aan maar! Ik vertel alleen wat mij geleerd is. En misschien is dat inderdaad verkeerd! (foei soundseminar!!) Maar je zult met mij eens zijn dat de beweging van een speaker wordt veroorzaakt door het afwisselen van positieve spanning met negative spanning en niet het afwisselen van wél spanning / geen spanning.

En volgens mij lukt het mij ook om een hifi speaker van 25 Watt op te blazen met een versterker van 100 Watt. Het gaat hier om de vraag :Waardóór wordt de speaker opgeblazen. Is dat door een teveel aan vermogen wat er ingepompt wordt waardoor er een te grote fysieke beweging van de conus wordt gevraagd, of door het aanbieden van een gelijkspanning aan de speaker waardoor de spoel wordt oververhit. Dat zijn twee verschillende zaken lijkt mij...

Maar ik probeer ook maar te beredeneren wat een mogelijkheid is gecombineerd met (eveneens) vele jaren ervaring...

:okdan:
 
Origineel geplaatst door meesha74
Ja, ik heb op soundseminar ook iets anders geleerd. Ik weet ook wel wat klippen betekent. Dat betekent dat de versterker aan de top van z'n af te geven vermogen zit en het signaal dus aan de toppen wordt afgekapt zodat een blokgolf ontstaat. Dat houdt volgens mij niet in dat het signaal dan gelijkspanning wordt! (speakers kunnen inderdaad zeer slecht tegen gelijkspanning omdat dan de speaker wordt opgewarmt en kan "doorbranden") Het signaal blijft wel wisselspanning alleen wordt de golfvorm verandert.

Hetgeen uit een versterker komt is geen wisselspanning.
Waarom staan er anders een rode en zwarte plugs op speakers en versterker ?
De pluspool staat wel of niet onder spanning afhankelijk van je signaal.
Weet je wat wisselspanning is ? Leg me dat dan maar eens uit...


Origineel geplaatst door meesha74 Wanneer je versterker een te groot vermogen(Watt) afgeeft tov. wat de speaker kan hebben, moet de speaker te grote bewegingen maken waardoor deze beschadiging kan oplopen (zowel warmte iin de spoel als fysieke beweging van de conus). Wanneer je versterker dus een lager vermogen heeft zou dát niet moeten kunnen gebeuren.[/B]

Zolang je verterker voldoene vermogen geeft zal je spoel niet doorbranden.
Hetgeen wel zou kunnen gebeuren is dat je speaker scheurt omdat hij inderdaad te ver zou moeten uitslaan.
 
Origineel geplaatst door sKeLeTvM
LoL. Lees nog eens.



In het geval van speakers zit je niet met wisselspanning. Daarom moet je ook rood - rood / zwart zwart aansluiten.
Anders trekt je speaker naar binnen en das niet ok.

.
Ja die truuk met die 9v batterij ken ik wel. Maar als een speaker niet op wisselspanning werkt, op wat voor spanning dan wel? Je hebt toch alleen óf wissel óf gelijkspanning??

Het feit dat je rood op rood moet aansluiten gaat er toch alleen om dat je een goed Fase krijgt zodat wanneer je in bijv een mic praat en het membraam slaat naar achter dat de speaker dat dan ook exact weergeeft (membraam naar achter -> conus naar achter membraam naar voor-> conus naar voor). Je kunt een speaker toch in principe ook laten werken wanneer deze niet goed in fase staat zonder hem meteen te slopen? Het zal minder goed klinken maar het kán volgens mij wel..

Sorry dat ik misschien blijf doorzeuren maar zo heb ik het altijd begrepen / geleerd en misschien leer ik hier dat het niet zo is. Je bent tenslotte nooit te oud om te leren....


:okdan:
 
Tja, dat SKELE mijn speakers kan opblazen met een 25 Watt versterker, dat had mijn oma me nog kunnen vertellen.

Volgens mij moet de versterker qua vermogen net iets lager zijn. En ik bedoelde inderdaad niet 25 Watt versterker en 200 Watt boxen. Die SAMSON lijkt me ook geen versterkertje van 25 Watt. IK zou eerder kijken naar de kwaliteit van de SAMSON. SAMSON is in mijn ogen toch een B-merk

Nog een interessant artikel

http://stereos.about.com/cs/speakerfaq/f/speakers.htm
 
Ik moet Skelet toch echt gelijk geven hoor.
Bovendien : Wanneer je met een te zware versterker, lichtere speakers gaat oversturen, dan hoor je dit duidelijk.
Maar dan heb je nog tijd genoeg om een tandje terug te schakelen.
Echter, wanneer je een te lichte versterker laat clippen op zwaardere speakers, dan heb je echt een probleem.
Ik vind het ZEER vreemd dat ze het bij soundseminar andersom vertellen.
 
Wisselspanning:

Een spanningsvorm waarvan de spanningswaarde in de tijd verandert. De spanningwaarde kan positief of negatief zijn en de vorm kan zich in de tijd herhalen. Het positief of negatief zijn van de spanning wordt, zoals vermeld, polariteit genoemd. De polariteit wisselt van plus naar min, vandaar de term wisselspanning. Indien de wisselspanning zich telkens herhaald, spreken we van een periodieke wisselspanning. De herhaling kan na een korte tijd, maar ook na een zeer lange tijd plaatsvinden.

Gelijkspanning:
Gelijkspanning is elektrische spanning met onveranderlijke polariteit, dat is het geval bij bijvoorbeeld een batterij, een accu en een adapter. Plus blijft plus en min blijft min.
 
Oh en Meesha74 heeft gelijk wat betreft wissel - en gelijkspanning.
Skelet maakt hier een fout : wanneer je DC op een speaker aansluit dan zal die wel degelijk naar 1 kant uitslaan, afhankelijk van de polarisatie natuurlijk.
Met die 9V batterij uit z'n voorbeeld, doe je in feite niks anders.
En rood / zwart in idd. alleen maar om ervoor te zorgen dat je beide speakers in dezelfde fase aansluit,
heeft NIETS met + en - te maken.
 
Back
Top