Te vaak in het rood,schadelijk voor monitors.

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Hoe ver kun je eigelijk gaan tot je monitor er daadwerkelijk onder gaat lijden? Heb zo nu en dan dat ik even flink in het rood ga, is dit dan onmiddelijk schadelijk voor me monitors? Heb trouwens een samson c-control aan me krk set,deze staat regelmatig in het rood(led aanduiding op de control).

Ben de laatste tijd best wel voorzichtig. Maar de monitors (v8)moeten toch wel redelijk wat kunnen hebben? Op welke volume kun je eigelijk maximaal afluisteren.

Heb vaak dat ik de zooi eens open gooi. Ik zet het niet op een luisterniveau zodat de buurvrouw naast me helemaal doorgeflipt raakt,ze staan op een redelijk niveau zeg maar. Heb ook vaak van die piekjes die in het rood vliegen,maakt dit nou uit of kan het totaal geen kwaad.
 
Laatst gewijzigd:
Hangt er (volges mij) beetje vanaf hoe lang in 't rood en wellicht ookwel wat voor soort geluiden (veel bass of juist veel mid/hoog en distorted).
Zelf denk ik zo: rode lampjes geven aan dat 't geluid te hard (overstuurd) doorkomt, en die lampjes hebben ze over 't algemeen er niet voor nix opgemaakt. In de praktijk zal 't misschien allemaal meevallen, maar ben liever zeker(der) van m'n zaak.

Enne, monitors zijn eigenlijk toch min of meer bedoeld om af te mixen? Om te 'knallen' zou ik iets anders gebruiken ;)
 
Ik zou dat niet te vaak doen. Je hoort snel genoeg wanneer een monitor overbelast wordt. (vervorming / kraken). Zorg er gewoon voor dat je nooit teveel vermogen in je speaker stopt. Je versterker moet ook net iets minder van vermogen zijn dan het max vermogen van je speaker. Hierdoor is de kans op schade minder. Gewoon niet te vaak in het rood gaan...

:okdan:
 
Origineel geplaatst door meesha74
Wat gaat er in het rood? Zit er op je monitors een rode clip-led? (ik ken dat model niet). Indien dat het geval is zou ik dat niet te vaak doen. Je hoort snel genoeg wanneer een monitor overbellast wordt. (vervorming / kraken). Zorg er gewoon voor dat je nooit teveel vermogen in je speaker stopt. Je versterker moet ook net iets minder van vermogen zijn dan het max vermogen van je speaker. Hierdoor is de kans op schade minder. Gewoon niet te vaak in het rood gaan...

:okdan:

Het zijn de V8-2 iets van 180watt. Is niet echt dat de monitor zelf rood oplicht maar vooral de c-control. Tenminste dat hoop ik,hou de leds op me monitor niet voortdurend in de gaten. Maar wanneer me c-control steeds rood oplicht en me monitor niet,schadelijk?
 
Nee in principe is dat niet schadelijk voor je monitors. Het gaat erom hoeveel vermogen je in je speakers stopt. Wanneer je c control wel in het rood gaat (oftewel maximaal level naar de versterker stuurt) maar de versterker staat zacht dan zal dat geen schade aan de speakers opleveren. Ik begrijp dat die V8's actieve monitors zijn (aangezien er een led opzit). Nou dan moet je er dus gewoon voor zorgen dat die niet te vaak (het liefst nooit) rood oplichten...

:okdan:
 
Origineel geplaatst door ikke
Nooit in het rood! Enkel vóór de eindmix voor overdrive effect.

Dus ook niet de c-control? Kan ik beter een vet goedkoop setje erbij aanschaffen anders verkloot ik straks me dure monitors en daar zit ik zeker niet op te wachten.

Heeft dan niemand weleens dat je het rood in schiet? Me monitors staan volledig open en me c-control staat qua volume op de helft en me synth staat ook op de helft.

Blijkbaar doe ik dan toch iets verkeerd.. maar wat.
 
Tenzij die c-control clipt, dan kan het wel degelijk schadelijk zijn voor je monitors ! Geeft hetzelfde effect als een clippende versterker.
Overigens kun je beter op lager niveau mixen, dan klinken je producties op hoog volume nog net iets indrukwekkender.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook nogal vaak zit te blazen ;)
Ik maak me dan eigenlijk ook eerder zorgen over m'n oren....
een set nieuwe speakers is wel te koop, een nieuw stel oren vooralsnog niet.
 
Ik vind het wel humor eigenlijk, m'n laatste zin, nu ik je sig zie :D
 
Tja...Misschien je oren laten nakijken?? :D
Effe serieus: Heb je de bekabeling helemaal correct gedaan. (gebalanceerd / ongebalanceerd). Het is wel vreemd dat je monitors gewoon op max staan en dat je dan geen loeiharde weergave hebt (180Watt!!!) wanneer de meter op je c-control zover uitslaat. (ik neem aan dat dat is wat je bedoeld??)

:okdan:
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Tenzij die c-control clipt, dan kan het wel degelijk schadelijk zijn voor je monitors ! Geeft hetzelfde effect als een clippende versterker.
Overigens kun je beter op lager niveau mixen, dan klinken je producties op hoog volume nog net iets indrukwekkender.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik zelf ook nogal vaak zit te blazen ;)
Ik maak me dan eigenlijk ook eerder zorgen over m'n oren....
een set nieuwe speakers is wel te koop, een nieuw stel oren vooralsnog niet.

Wat kan ik dan eigelijk doen om de zooi niet in het rood te krijgen,me c-control mischien in volume verhogen?Want volgens mij is het de synth die er dan te hard doorheen jaagt. Ook wanneer ik met me synth,distortion aan het freaken ben staat ie regelmatig in het rood. Zou ik dan mischien de c-control wat hoger moeten zetten.

Dan komt nu het volgende... Als de c-control in het rood vliegt dan kan ik niet zeggen,zo wat staat ie snoeihard. Ben ik dan mischien stokdoof aan het worden?
 
Bijv. me cs6r staat de volume knop op de helft,naar boven dus.
 

Attachments

  • yamaha%20cs-6r.jpg
    yamaha%20cs-6r.jpg
    46,2 KB · Bekeken: 102
Op de c-control staat ook alles op de helft,naar boven.(zie plaatje)
 

Attachments

  • stumon670315807.jpg
    stumon670315807.jpg
    19,4 KB · Bekeken: 80
Ik denk inderdaad dat je de synth zachter moet zetten en de c-control harder.
Gewoon ff experimenteren, en kijken wanneer je geen rode lampjes meer ziet oplichten, dan zit je goed
(tenzij de boel is doorgebrand }:| )

Ik denk niet dat je stokdoof aan het worden bent, dat merk je eerder in de omgang met mensen, wanneer je opeens merkt dat je nogal vaak "he, wat"?" zegt ;)
De hoge tonen gaan het eerst achteruit, en het gebied rond 3-4 KHz., de zgn. "discodip".
 
Me krk staat gewoon volledig open. Wat doe ik dan in godsnaam verkeerd dat ik vind dat het geluid niet eens snoeihard me monitors uitkomt maar de dingen relmatig het rood in schieten,los van me oren.
 
Inderdaad, gebruik je gebalanceerd of ongebalanceerd ?
Scheelt 6 dB (als ik me niet vergis)
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Ik denk inderdaad dat je de synth zachter moet zetten en de c-control harder.
Gewoon ff experimenteren, en kijken wanneer je geen rode lampjes meer ziet oplichten, dan zit je goed
(tenzij de boel is doorgebrand }:| )

Ik denk niet dat je stokdoof aan het worden bent, dat merk je eerder in de omgang met mensen, wanneer je opeens merkt dat je nogal vaak "he, wat"?" zegt ;)
De hoge tonen gaan het eerst achteruit, en het gebied rond 3-4 KHz., de zgn. "discodip".

Ik zal het eens proberen maar iets zegt me dat ik in de toekomst weer regelmatig het rode gebied in zal schieten,wanneer ik de distiortion aan het afstellen ben of de bass weer eens indraai. Maar bij een externe mixer heb volgens mij toch meer veiligheid aangezien je zowel de tracks als master volumes hebt en met dit dingen gaat het volgens mij binnen de kortste keren weer fout. Je hebt toch ook wel een actief set van 100euro per box ofzo,dat mischien een veilige optie? Moet je nagaan dat ik een vette monitor had van wel duizenden euros die dan binnen een half jaar zou verkloten. In de praktijk zou dat toch ook niet kunnen,tenzij je de zooi zo hard zet dat de schroeven de muren uit trillen,kan nog steeds niet bij. Mischien 2 super budget monitoren aanschaffen als ragbakken? weet het anders ook niet.
 
Algemeen:

Op dit moment ongebalanceerd. De bedoeling was in de toekomst gebalanceerde kabels te kopen. Of luisterd iedereen hier op een heel rustig niveau en ligt het aan mij,kan het me niet voorstellen.
 
Back
Top