Het verwarrende zit natuurlijk in het feit dat een drieklank in meerdere toonladders voorkomt.
Zo komt G-B-D voor in de toonladder van G majeur en wel als de eerste trap (eerste + derde + vijfde noot), maar ook als vierde trap in de toonladder van D majeur (vierde + zesde + achtste noot) en ook weer als vijfde trap in de toonladder van C majeur) (vijfde + zevende + negende noot (9=2)).
Let wel, ze hebben dan wel in iedere toonsoort een totaal andere harmonische functie, bijvoorbeeld in G majeur is het G akkoord juist de klank die de rust brengt of alles oplost, etc., terwijl in de toonsoort C majeur dat zelfde akkoord juist de grootste spanning met zich meebrengt. Dit voorbeeld is nog heel eenvoudig en toch al zo verwarrend.
Een leuk spelletje (zo noem ik iedere oefening voor mijn leerlingen
![Smilie :) :)](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/smile.gif)
is te proberen te achterhalen wat nou de grondtoon van een stuk muziek is. Neem iets eenvoudig, bijvoorbeeld 'dance' of Beatle-liedjes (ideaal hier voor) en probeer de grondtoon mee te spelen. Schrijf dan eens de toonladder uit [grondtoon + hele stap + hele stap + halve stap + hele stap + hele stap + hele stap + halve stap = weer de grondtoon een octaaf hoger]. Dat is dan de majeur. Klopt'ie? Speel dan maar eens lekker met die toonladder met de muziek mee. Dat kan gewoon een improvisatie melodie zijn. Speel het wel met één toon tegelijk, dus geen akkoorden. Doe dat dan een paar keer en je hoort gewoon wat er allemaal gebeurt. Misschien begrijp je niet meteen alles, maar je hoort het wel, ook waar het fout gaat...
Misschien heb je de mineur ladder nodig, dan maak je die zo: [grondtoon + hele stap + halve stap + hele stap + hele stap + halve stap + hele stap + hele stap = grondtoon]. Verder hetzelfde verhaal.
Bij het meespelen kom je vaak een toon tegen die op een bepaald moment lekkerder klinkt dan andere 'ladder' tonen. Waarschijnlijk is dat de grondtoon van het op dat moment gespeelde akkoord. Noteer dat zo nu en dan, de volgorde van tonen.
Als je denkt dat het wel lekker gaat, probeer dan via het internet het schema van die betreffende song te vinden en je zult verbaasd staan wat je allemaal gehoord hebt.
Tophits uit de vijftiger en zestiger jaren zijn hier uitermate geschikt voor.
Soms is het gemakkelijk, soms baal je vreselijk. 'Child in Time' van Deep Purple lijkt eenvoudig, maar heeft hier en daar wel een grapje.
Denk je dat je het kan, probeer dan 'Dikkertje Dap' van Schmidt/Westerink maar eens. En dat is een kleuter deuntje...
Wout