- Lid sinds
- 11 juli 2001
- Berichten
- 5.439
... ik ben een muziekdocent, en zeg dit puur uit eigenbelang!!!
Het klinkt als een kwint maar het is het niet.
Zelfreflexie, beste Mars...
Hoe klinkt die zin nu?Fes B klinkt als een kwint (E en B) maar het is dat theoretisch niet...het is een kwart.
Alle reine kwarten, kleine secondes en sexten bij elkaar, we zijn toch alleen bezig met de grote zoektocht naar de welluidende klank, die op het juiste moment gebruikt wordt. Ik schrijf met opzet niet 'mooiste' klank, want er kan van alles mee aan de hand zijn. Waar ik mijn wenkbrauwen bij frons is de uitspraak van Louis Andriessen, die, bij het inkijken van de muziek ingeleverd door een student compositie, verbaasd uitroept: "Hé, een kwint!" Dat was een tijdje not-done... die kwint Fb en B# geven mij altijd het gevoel van creatief boekhouden: er is winst, maar een negatieve winst. Dat heet toch gewoon verlies? Ik ben een medisch wonder, tenminste, dat zou ik 20 jaar geleden zijn geweest. Ik ben als diabeticus van die vervelende ziekte genezen... Ik ben nu slechts glucose intollerant! Ik zeg dat ik nog steeds suikerziekte heb Naampjes... Het zal, ook theoretisch
In mijn eigen muziekpraktijk kom ik vaak 'vreemde' intervallen tegen. Zowel in oud Nederlands werk als ook etnisch. Een voorbeeld, de tango. Daar kan ontzettend veel even verlaagd of verhoogd worden, vooral in samenhang met ritmische figuren. Geweldige effecten. Op zich hebben die intervallen geen naam nodig. Het zijn slechts voorbijgangers. Als ik op een terrasje zit wil ik ook de namen van passanten niet weten...
Grafisch in het notenbeeld is een andere zaak, want dat geeft die melodische verlaging aan, dus, spelend in Dm kan de Bb (als algemeen voorteken vooraan de balk aangegeven) met een mol op de middelste lijn gepresenteerd worden. Dat is een Bbb, maar men speelt een A. Maar dit gebruik is zeer praktisch, namelijk de speler weet wat er gebeurt. Het is een versierende verlaging van de Bb en geen A. Maar is het handig om het interval te benoemen? Ik zal altijd tegen de accordeoniste zeggen dat ze de verlaging vergeten is te spelen in plaats van die kleine seconde
En dan hebben we het alleen nog maar over de westerse toonsystemen. Turkse muziek met de komma's wordt al veel moeilijker. Krijg je één-derde overmatige kwart
Ook ik heb Willemse ooit doorgewerkt! Sterker nog, ik heb het helemaal gelezen, samen met m'n broer: als correctoren..
Wout
PS het foutloze boek bestaat niet... dus mail ook niet.
PPS Over de zoektocht naar de klank merk ik even op dat mijn naam inderdaad Wouter is, maar door mij bewust afgekort wordt, met als belangrijkste reden dat ik in Den Haag woon, alwaar de [r] regelmatig in een [g] verandert en dat willen 'we' toch niet