Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Re: Re: Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Re: Re: Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Origineel geplaatst door MrM
MadThijs, zou ik het schema en de midi uit je eerste post mogen hebben?

Ik heb vanavond even dit verhaal gelezen, en heb zin om te oefenen!
Ik zal over een tijdje alle dingen die ik genomed heb met afbeeldingen voorzien.
 
Re: Re: Re: Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Re: Re: Re: Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Origineel geplaatst door MadThijs
Ik zal over een tijdje alle dingen die ik genomed heb met afbeeldingen voorzien.

Cool ! Denk dat je daar velen blij mee zult maken :)
 
Ik denk dat theorie ontzettend belangrijk is samen met oefening. Als je de theorie kent en je hebt alle oplossingen in de vingers. Als je weet dat blues vaak zo is en jazz vaak zo en klassiek vaak zo dan grijp je ook eerder naar de toetsen die jouw idee uitstralen. Het is inderdaad maar een summiere les 1, maar er staan al een paar dingen in die voor mij heel belangrijk zijn in muziek. Ik heb dat op ongeveer dezelfde wijze geleerd van iemand anders. Af en toe gaf hij me wat tips en theorie. Ik knikte altijd maar en zodra hij weg was ging ik uitvogelen wat hij er nou precies mee bedoelde en het betreffende in verschillende toonsoorten proberen. Door al dat soort dingen speel ik nu wat beter en wordt mijn muziek interessanter. je kan alles op je gevoel doen, maar met theoretische kennis kan je dat nog veel sneller. Top! initiatief van de topicstarter:okdan: :okdan: :okdan:
misschien dat alle synthfreaks dan ook wat interessantere muziek gaan maken;)

Misschien dat ik pas bij les 10 in ga stappen, maar ik ben zeker benieuwd.

En opmerkingen over de 'leerstof' zijn natuurlijk compleet ongepast mits deze juist is natuurlijk.
Als je het allemaal snapt, moet je het in de praktijk gaan brengen en zo niet, dan kan alles je helpen.
 
Re: Akkoorden & Melodiën Deel I: Introductie + bas plakken

Bijgewerkte versie midi moet ik nog maken.
Een introductie voor de mensen die geinteresseerd zijn in de harmonieleer

Ik denk dat de meerderheid meer ziet in het harmoniseren van hun eigen bedachte melodiën, maar ik wil beginnen met de basis akkoorden die, als je ze aan elkaar plakt, vanzelf gaan klinken als een melodie met begeleiding.

Eerst de mededeling dat dit allemaal theory is die je geheel kan volgen of alleen die dingen gebruiken die jij wil gebruiken, daar gaat het mij om.

De drie basisbegrippen
Tonica,I (eerste trap) en grondtoon( C)
subdominant, IV(vierde trap)kwart boven de grondtoon( F)
dominant, V(vijfde trap) (G)

Ik gebruik voor de duidelijkheid binnen de akkoorden de koorindeling:
Sopraan
Alt
Tenor
Bas

We beginnen met akkoorden in grondligging
Er zijn voor elke trap een aantal mogelijkheden met de grondtoon, de terts of de kwint in de sopraan
Volgorde hieronder is steeds bas tenor alt sopraan
I
I.JPG


IV
IV.JPG


V
V.JPG

In elke toonsoort komen de volgende verbindingen veel voor
I-IV,I-V, IV-V en V-I

I-IV
I-IV.JPG


Probeer altijd de bas en de sopraan in tegenbeweging te laten bewegen.
C-G-C-E die naar F-C-F-A gaat is niet echt spectaculair, zit ook een kwintparalel(kwint tussen twee akoordnoten die naar een kwint in het volgende akkoord gaat(C-G naar F-C).
Gemeenschappelijke noten kan je het beste laten liggen in die stem. Wat dus zal worden:
C-G-C-E die naar F-A-C-F gaat.

I-V
I-V.JPG

en IV-V
IV-V.JPG

zie I-IV, de vetgedrukte delen.

V-I
V-I.JPG

Hier zijn wat regels voor die je nu gewoon moet volgen.
Leidtoon lost op naar grondtoon
Gemeenschappelijk toon laten liggen
kwint van V gaat naar de terts van I

Plakoefening:
Ik geef nu wat trappen die jullie mogen verbinden volgens de regels die hierboven staan. per trap neem je gewoon een hele noot(4 tellen in 4/4 maat), kies ook een goede toonhoogte(niet te laaag niet te hoog, ik heb zelf een voorbeeld gemaakt.

In trapcijfersvan de bas
I-IV-I-V-I

Als er wat inzendingen zijn kunnen we verder met omkeringen en de andere trappen=nieuwe thread, zodat iedereen op zn eigen tempo deze delen over theorie kan volgen.
 
OK, een poging:
I-IV
g f
e c (deze c is zelfde c als in I)
c a
c f

IV-I
f g
c e
a c (deze c is zelfde c als in IV)
f c

I-V
g g (deze g is zelfde g als in I)
e d
c b
c g

V-I
g g (deze g is zelfde g als in V)
d e
b c
g c

Het valt me op dat tijdens I-IV-I de c gemeenschappelijk blijft, dus drie akkoorden lang, en tijdens I-V-I geldt dit voor de g.
 
Ik denk dat iemand die nog niet veel met harmonieleer gedaan heeft hier niet veel van zal snappen. Het is ook erg droge materie, maar je kunt het al leuker maken door het uit te pluizen op een piano of gitaar en op eigen akkoordschema's te improviseren. Na verloop van tijd begin je alle truukjes te herkennen die in de moderne muziek worden toegepast... ook door electronische muzikanten. Ik heb zelf in ieder geval behoorlijk veel gehad aan mijn kennis van harmonie en melodie...
 
Origineel geplaatst door MrM
OK, een poging:
I-IV
g f
e c (deze c is zelfde c als in I)
c a
c f

IV-I
f g
c e
a c (deze c is zelfde c als in IV)
f c

I-V
g g (deze g is zelfde g als in I)
e d
c b
c g

V-I
g g (deze g is zelfde g als in V)
d e
b c
g c

Het valt me op dat tijdens I-IV-I de c gemeenschappelijk blijft, dus drie akkoorden lang, en tijdens I-V-I geldt dit voor de g.
Met alleen de grondliggingen kun je niet om de gemeenschappelijke tonen heen omdat er geen ander keuze is.
Hoe klinken jouw verbindingen?
Probeer eens andere liggingen zoals je ziet bij I,IV en V. Veel keuze. Je hebt in je poging bv. de terts bovenin niet gebruikt.
Probeer ook de bovenstem een melodie te geven, met alleen de akkoordtonen nu verandert ie 1 keer, niet erg spannend.
MIjn voorbeeld(als attachment)
 

Attachments

  • i-iv-i-v-i.jpg
    i-iv-i-v-i.jpg
    34 KB · Bekeken: 109
Srry dat ik dit oud topic weer omhoog kick. Maar ik luisterde onlangs nog eens naar dit lied = en rond 2:04 begint er een piano melodie te spelen. Dit stuk heeft me enorm geïnspireerd voor een eigen lied. Nu vraag ik me af hoe men zoiets noemt en of er nog liedjes zijn waar dit soort piano melodie gebruikt wordt. Ik vraag dit alleen maar omdat ik het heel mooi vindt klinken en voor me te weren tegen reacties als "Ge hebt da gepikt van het nummer Blind Tiger" als jullie weten wat ik bedoel. Want van mijn broer heb ik al zo'n verwijt gekregen.
 
Belangrijkste jazz regel: maak je een fout, herhaal die dan. Iedereen zal denken dat het zo hoort :)

Wout

Mooi! Dan heb ik dat principe al lang door. =) Heeft me al een aantal keren geredt tijdens den livejamz.

En een nuttig topic om te lezen!
 
... Want van mijn broer heb ik al zo'n verwijt gekregen.
Andere broer kopen :D

Ik moest meteen aan deze denken:


alleen begint de piano hier twee seconden eerder :)

Dit was een groep die geproduceerd werd door Pete Townsend van The Who.
1969, was je broer er toen al?

Ik was 18 en werkte in een grote camping supermarkt gedurende de zomer. Als de solo kwam ging het personeel met grote passen ritmisch lopen en springen. Na twee dagen deden de meeste klanten ook mee :)

Wout
 
Mooi nummer, maar ik heb het over het piano melodietje dat rond 2:04 begint en dat rond 2:28 eindigt. Het speelt dezelfde melodie als het Rhodes stukje daarvoor.
 
Mooi nummer, maar ik heb het over het piano melodietje dat rond 2:04 begint en dat rond 2:28 eindigt. Het speelt dezelfde melodie als het Rhodes stukje daarvoor.
Daar heb ik het ook over :)
Natuurlijk spelen beide ander noten en slaan ze niet alles aan, maar structureel hebben ze een gelijksoortig ritme en speltechniek, met dezelfde accent veschuivingen en daarmee een gelijk karakter. Je kunt zelfs de melodie van Newman in het andere nummer zingen, met een beetje wegdrukken van de akkoordprogressie, die niet zo heel erg sterk is. :)

Wout
 
Wel, tja...
Als je het vergelijkt met de Universiteit van zo'n veertig jaar geleden, dan haal ik graag Piet Vroon's gezegde aan: een ander woord voor Universiteit is ZULO, oftewel Zeer Uitgebreid Lager Onderwijs... Laten we de tegenwoordige Universiteit niet teveel overschatten.

Laatst bij een rondleiding voor studenten musicologie: "Maakten de oude Grieken dan ook al muziek?"

Wout
(pessimist)
Wat zei je tegen die student : verplicht "Wolfsklem" uitlezen, volgende week overhoring ! :D
 
Over het niveau van universiteiten gesproken.

Ik kan met moeite een lachaanval onderdrukken als ik hierboven lees dat er een studie musicologie is. Ik ben er nog niet uit of dat ligt aan het woord op zich, aan de door mij veronderstelde inhoud van zo'n studie, of de bruikbaarheid daarvan.
 
ik val in categorie III, en vind de openingspost te moeilijk.
Dit is wat ik snap

toonladder 12 semitones
Majeur: C D E F G A B
Mineur c# d# f# g# a#

majeur akkoorden grond + III + V

Alles tussen bovenstaand en je openingspost is een zwart gat, waar kan ik het best beginnen?
 
Srry dat ik dit oud topic weer omhoog kick. Maar ik luisterde onlangs nog eens naar dit lied = YouTube- ‪Blind Tiger by Layo & Bushwacka!‬‎ en rond 2:04 begint er een piano melodie te spelen. Dit stuk heeft me enorm geïnspireerd voor een eigen lied. Nu vraag ik me af hoe men zoiets noemt en of er nog liedjes zijn waar dit soort piano melodie gebruikt wordt. Ik vraag dit alleen maar omdat ik het heel mooi vindt klinken en voor me te weren tegen reacties als "Ge hebt da gepikt van het nummer Blind Tiger" als jullie weten wat ik bedoel. Want van mijn broer heb ik al zo'n verwijt gekregen.

hoi Gijs,

dit noem je niet echt een melodie...is meer een harmonische (akkoorden) partij.

En ik kan dit heel goed benoemen, ik hoop dat je het begrijpt, want je moet wel een basis muziektheorie hebben.

het muziekje staat in F mineur. Dat piano en rhodes stukje wisselt F (mineur ) en Ab (mineur) af. Wel heel subtiel met heel veel noten weggelaten. En Ab klinkt meer als een Ab sus9 ( septiem akkoord met verhoogde terts en negen)....Maar ik hoor bij de piano toch soms zacht een Cb. de kleine terts van Ab.


F en Ab (mineur en majeur) hebben een z.g. tertsverwantschap t.o.v. elkaar.
dat wil zeggen, ze staan een terts van elkaar af (kan zowel groot als kleine terts zijn).
Dit is een heel vaak gebruikt cliché..in klassieke muziek, en ook veel in dance, Drum and bass, en een van de grote clichees ut de filmmuziek. het geeft heel veel sfeer. vandaar ook misschien Drum and bass en filmmuziek!


mvg,

professor tonenbrij

8>
 
Over het niveau van universiteiten gesproken.

Ik kan met moeite een lachaanval onderdrukken als ik hierboven lees dat er een studie musicologie is. Ik ben er nog niet uit of dat ligt aan het woord op zich, aan de door mij veronderstelde inhoud van zo'n studie, of de bruikbaarheid daarvan.
Tja, in Leiden kan je ook Middeleeuws Zweeds leren. Ik kan nog begrijpen dat een Zweed dat wil, maar een Nederlander?
Trouwens, wil je in de geschiedenis de Nederlandse Gouden Eeuw bestuderen, dan is London de plaats waar ze er het meeste over weten. Leiden heeft de beste naam voor Sanskriet :)

Musicologie. Het omhelst de wetenschap aangaande de muziek, in de breedste vorm, dus zaken als notenschrift, natuurlijk de ontwikkeling er van, melodie en harmonie leer, instrumentkunde, het psychische aspect van het luisteren naar muziek, noem maar op, en vooral, en daar belanden de meesten: de kritiek!
En er zijn raakvlakken met de psycholgie, kunstgeschiedenis, culturele antropologie en een beetje natuurkunde/wiskunde.

Wout
 
hoi Gijs,

dit noem je niet echt een melodie...is meer een harmonische (akkoorden) partij.

En ik kan dit heel goed benoemen, ik hoop dat je het begrijpt, want je moet wel een basis muziektheorie hebben.

het muziekje staat in F mineur. Dat piano en rhodes stukje wisselt F (mineur ) en Ab (mineur) af. Wel heel subtiel met heel veel noten weggelaten. En Ab klinkt meer als een Ab sus9 ( septiem akkoord met verhoogde terts en negen)....Maar ik hoor bij de piano toch soms zacht een Cb. de kleine terts van Ab.


F en Ab (mineur en majeur) hebben een z.g. tertsverwantschap t.o.v. elkaar.
dat wil zeggen, ze staan een terts van elkaar af (kan zowel groot als kleine terts zijn).
Dit is een heel vaak gebruikt cliché..in klassieke muziek, en ook veel in dance, Drum and bass, en een van de grote clichees ut de filmmuziek. het geeft heel veel sfeer. vandaar ook misschien Drum and bass en filmmuziek!


mvg,

professor tonenbrij

8>
Ok, ik begrijp er idd nog niet veel van want ik ben pas bezig met piano les. Dus ik denk dat het het beste voor mezelf is als ik hier nog niet te veel van ga proberen te begrijpen. :D Ik zal het na een aantal maanden misschien jaren wel snappen. In ieder geval bedankt. Wout gij ook :D
 
Back
Top