DE VERGELIJKING ( monitoren of een koptelefoon )

Lid sinds
27 november 2004
Berichten
25
Locatie
Amsterdam
Hey beste mensen!

Ik weet dat ik mijzelf eigenlijk ergens anders moet voorstellen, maar ik doe het maar gelijk met een vraag die ik dus moet weten. En daarvoor moet ik hierzijn...

Ik zit eigenlijk een beetje met de vraag of ik moet kiezen voor monitoren of een koptelefoon. En als we niet ECHT naar het budget kijken...wat is dan praktisch gezien een goede vergelijking?

Neem bijvoorbeeld de Genelec 1030 monitoren ( ik heb gehoord dat dit gewoon HELE goede monitoren zijn die de aanschraf dubbel en dwars waard zijn...als er een betere is mogen jullie het ook zeggen...want ik ben dus op zoek ).
Wat is nou in vergelijking onder de koptelefoons die qua kwaliteit gelijk zal staan aan de hoge kwaliteit van deze monitoren? Ik heb weer gehoord dat de Stanton Dj Pro 1000,2000 en 3000 goed staan aangeschreven...maar zijn die echt zuiver en GOED genoeg?

Hebben jullie misschien betere tips? Ik hoor het graag!
owja: Heb je eigenlijk aan 1 monitoor genoeg? ( ik produceer in een kamer van 4 bij 4 ongeveer :) )
 
ik zou voor monitors gaan, en dan bijvoorbeeld die van blue sky (actief + subwoofer).
http://www.sound-music.com/index.php?BID=24
klinken waanzinnig goed voor een erg schappelijke prijs.

op een hoofdtelefoon kun je in principe prima werken maar helaas niet al te goed afmixen.
ik word meestal erg moe na een tijdje 'hoofdtelefonen' en hoor ik eigenlijk niet meer goed wat er aan de hand is.
 
Welkom!:biertje:
Monitors ÉN een koptelefoon.....nog beter, vooral als je net als mij tot diep in de nacht doorwerkt!
Maar als je moet kiezen vanwege een laag budget dan zou ik ook voor monitors gaan.

Wat bedoel je eigenlijk met 1 monitoor?
Je gaat me toch niet vertellen dat je alle tracks in mono maakt?
Je zult het stereobeeld van je track moeten kunnen controleren dus 2 monitors is echt geen overbodige luxe!
 
Ik vermoed dat ie bedoelt : EN een paar nearfields EN een paar midfields ??
Daar moet je je zeker niet mee bezig houden - gewoon 1 paar goede (zo goed als je budget toelaat) nearfields is meer dan voldoende.
En ja goeie monitors zijn dus E C H T belangrijk, je kunt beter beknibbelen op iets anders dan je monitors :)
 
Owja en ook nog welkom !

Owja en ook nog welkom !

Leuke site en muzax trouwens :biertje:
 
Tja, het meest voor de hand liggende antwoord is inderdaad: monitors én koptelefoon.

Koptelefoon stelt je in staat te werken zonder boze blikken, of erger, van anderen ('s nachts...).
Daarbij hoor je met een goeie koptelefoon ontzettend veel details; wil je dezelfde details horen dan moet je al gauw enorm dure monitors kopen. Retorische vraag: Sennheiser HD-580 koptelefoon kost, zeg, 175 euro - welke monitors zou je dan moeten nemen om daar bij in de buurt te komen?

Een ander belangrijk voordeel van koptelefoons is: het uitsluiten van akoestische effecten in je studio.
Met alleen monitors ben je niet snel klaar, heb ik zelf in de praktijk gemerkt; voor je het weet ben je bezig met akoestische ruimtebehandelingen tegen reflecties en staande golven, om toch maar een zuiver en onvervormd geluid te krijgen. Dat is gewoon een extra investering. Met een fatsoenlijke (open) koptelefoon op je knar hoor je de track zoals-ie afgemixt is. Let wel, ik heb het niet over een DJ koptelefoon van een paar tientjes, wél kwaliteit kopen!

Monitors hebben drie voordelen t.o.v. koptelefoons:

1) Stereo effect / ruimtelijkheid / plaatsing van instrumenten etc. laat zich pas echt goed beoordelen op een paar (dus: 2 stuks!) goed opgestelde luidsprekers in een akoestisch redelijk neutrale ruimte. Met een koptelefoon houd je het effect dat bijv. de zanger 'tussen je oren woont'.

2) Het bas gevoel van luidsprekers (dus: gevoel van laag in je buik) kunnen koptelefoons niet reproduceren.
Hoe goed de laagweergave van koptelefoons is, als je specifiek op zoek bent naar dit effect (bijv. dance) voldoet alleen een koptelefoon niet.

3) Koptelefoons is leuk als je in je ééntje werkt, maar als je af en toe eens wat wilt laten horen aan wat mensen is gedoe met al die snoeren en koptelefoons veel te onhandig. Dan kan je beter eventjes een stel speakers aanzetten.
 
Ik vind het aan het onbeschofte grenzen om antwoord op een vraag te eisen.
Beetje respect mag ook wel.

Heb 1 tip:
Gebruik de zoekfunktie rechtsboven.
Er is al zoveel over hoofdtelefoons en monitors gepost daar kun je rustig een hele natte zondagmiddag voor gaan zitten lezen.

En Genelec 1030's zijn leuk meer niet maar geen HELE goeie monitoren. Zeker niet voor die prijs.
 
Origineel geplaatst door fuse
Ik vind het aan het onbeschofte grenzen om antwoord op een vraag te eisen.
Beetje respect mag ook wel.

Nounou, is dat niet wat overdreven ?
Denk je nou echt dat hij het zo bedoelt ? Peace man
 
Zoals hierboven al een aantal keren getypt is:

Koop 't allebei. Als je bijv. een setje (actieve!) monitors koopt van rond de 1600-2000 €, dan maakt die 1 à 200 € voor een goede koptelefoon ook niet ècht meer uit.. En je hebt allebei toch wel nodig, imo.

Als je 't toch ná elkaar wilt kopen, zou ik voor een goeie koptelefoon gaan: heb je 's avonds/'s nachts meer aan (als je in een 'normale' omgeving woont tenminste, waar luide muziek 's avonds niet gewaardeerd wordt..).

Maar je moet natuurlijk maar zelf bekijken wat jij 't meest nodig acht eerst.


iig welkom en succes met je keuze/zoektocht.
 
Origineel geplaatst door Soundtrooper
Nounou, is dat niet wat overdreven ?
Denk je nou echt dat hij het zo bedoelt ? Peace man

Af en toe moet je overdrijven. Maar ben ik de enige dan die dit soort posts abnormaal vind?

We lopen allemaal zo te mekkeren dat de samenleving verhard en dat het zo slecht gaat met de moraliteit in ons kikkerlandje. Maar om de een of andere egoistische reden verdommen we om bij ons zelf te beginnen. Wat is dat voor een bullshit?
Ik weet nog wel toen ik een kleine dreumes was en ik op straat rottigheid aan't trappen was ik een draai om m'n oren van de buurman kon krijgen. Daar moet je tegenwoordig niet mee aankomen want dan krijg je metteen de wouten op je dak wegens mishandeling.
Niet dat dit zwaar overdreven voorbeeld hier heel veel hout snijdt maar je moet toch ergens beginnen.

En dus ja ben ik gewoon eerlijk in wat ik zeg als ik dit niet vind getuigen van respect (niet het hiphop respect) jegens andere SF leden. En als dat niet gewaardeerd wordt lijkt me dat een teken aan de wand. Ook al bedoeld hij het misschien niet zo dan nog mag je er wel wat van zeggen hoor. Als jezelf laat weten hoe jij er over denkt heeft hij en jij er veel meer aan dan dat je je smoel houd en je stiekem toch kwaad maakt. Je kan jezelf toch netjes voorstellen? En als hij toch zo graag antwoord MOET hebben dan had hij met zoeken na wat te lezen het vrijwel DIRECT gehad.
En ik maak me helemaal niet kwaad of zo. Ik zeg er gewoon effe wat van.
 
Beste Fuse, ik geef je groot gelijk hoor, wat betreft verharding v/d samenleving, er niks meer van mogen zeggen enz.
In dit geval (de 1e post v/d threadstarter) vond ik het gewoon niet zo overkomen, als dat hij het als een bevel bedoelde ; gewoon een ongelukkige woordkeuze, zo zie ik het althans.
Vervolgens ben jij degene die als "verhard" overkomt met je reactie.
Ik denk dat er nuttigere manieren en plaatsen zijn om de maatschappij te verzachten als deze.
Tenslotte draait het ook om tolerantie. En die is in deze ver te zoeken, nietwaar.
 
Off_T:
Ben het wel met Fuse eens maar,
vergeet ook verbasteringen van de taal niet als het gaat om venstertjes tekst en chatten e.d. (we zijn niet allemaal typwonders en taalkundigen hè)

Woorden kunnen heel anders (verkeerd) aankomen dan dat je ze bedoelt omdat je min of meer beperkt wordt door tekstvenstertjes..

Hij had er op z'n minst een smiley bij kunnen zetten ;) daar zijn ze tenslotte voor
 
Dat zeg ik, G:bekdicht:
 
Re: DE VERGELIJKING ( monitoren of een koptelefoon )

//offtopic :

Ik weet dat ik mijzelf eigenlijk ergens anders moet voorstellen, maar ik doe het maar gelijk met een vraag die ik dus moet weten. En daarvoor moet ik hierzijn...

Klinkt mij in de oren van : ik stort mezelf op een nieuw forum, zou me eigenlijk voor moeten stellen, maar ben zo enthousiast dat ik maar gelijk de vraag stel waar ik zo graag een antwoord op zou willen hebben....

Tis maar hoe je de dingen opvat........

//ontopic :

Ik gebruik een senheiser HD 580 voor 's nachts en Truth B2031 voor overdag (of als de buren weg zijn)
vullen elkaar goed aan, en ben zeer tevreden....
 
Origineel geplaatst door fuse
Daar moet je tegenwoordig niet mee aankomen want dan krijg je metteen de Wouten op je dak wegens mishandeling.

Doe effe rustig Wout :)

Overigens ben ik zelf op zoek naar een koptelefoon en heb een paar mooie dealtjes gevonden. Zoals bijvoorbeeld een nieuwe AKG K240 Monitor voor 99,- Dat is nieuw he, in een goeie muziekwinkel. Voor mij waren ze niet interessant vanwege de hoge weerstand (600 Ohm). Ik ga nu voor een paar Sennheiser HD590.

In mijn geval - de muziek staat aan de andere kant van de muur waarnaast mijn dochter slaapt - zijn monitor boxen gewoon niet echt en optie. Het wordt dus een wat duurdere koptelefoon.

Oja en welkom rogeseventytwo!
 
Tipje : probeer ook eens een Beyerdynamic : DT770 (gesloten) of DT990 (half open), ik ben er helemaal aan verknocht !
De open versie is comfortabeler om langere tijd mee te werken, maar de 770 (die ik sinds kort ook heb) is handig als je eens wat zangopnames moet maken bijv. (geen overspraak)
 
een koptelefoon is leuk om mee te componeren, maar voor mixen is het ECHT not done....

...kun je beter kijken voor goeie geluidsisolatie en een paar vette monitors (vind ik)

....DAT wordt eieren eten :D
 
...en de keuze van je monitors is afhankelijk van je oren.... veel mensen zweren bij KRK , maar die geven voor mij teveel mid weer.... Genelec "bast" daarentegen enorm , maar dat kun je gelukkig dippen. mijn advies is: ga naar de winkel met een cd'tje wat je zelf goed vindt klinken, en ga gewoon luisteren welke speaker voor JOU goed klinkt. er is NIETS zo irritant als afmixen op speakers die valse frequenties weergeeft....
 
Back
Top