Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De enige 100% safe oplossing is die incompatibele latjes eruit zwieren en nieuw G5-approved RAM laten installeren door je Apple dealer. Al was het maar om even te testen. Als je daarna nog steeds random crashes hebt, moet je eventueel je logic board laten vervangen.

Ik heb mijn G5 nog nooit open gehad en dus ook niet zelf latjes in gehangen. De 1,5 Gb die er nu inzit is opgebouwd uit de standaard ram uitgebreid met de Ram die de genoemde Apple dealer er zelf in heeft gedaan.

Ik vermoed helaas wel dat zei niet echt de meest betrouwbare oplossing maar eerder een goedkope ram erin hebben gedaan. Kan dit helaas niet 100 % bevestigen.

Wat is mijn Logic Board? Ik heb daar nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Hardware dedicated voor Logic in mijn G5?


Semble
 
Origineel geplaatst door Ensemble
Ik heb mijn G5 nog nooit open gehad en dus ook niet zelf latjes in gehangen. De 1,5 Gb die er nu inzit is opgebouwd uit de standaard ram uitgebreid met de Ram die de genoemde Apple dealer er zelf in heeft gedaan.

Ik vermoed helaas wel dat zei niet echt de meest betrouwbare oplossing maar eerder een goedkope ram erin hebben gedaan. Kan dit helaas niet 100 % bevestigen.


@ Ensemble : 1.5GB RAM voor Logic + Kontakt 2 zou ie moeten trekken. Meer Ram is altijd welkom maar >1.5GB lijkt me echt niet levensnoodzakelijk voor behoorlijke performance.

Check it out :
- crasht je Logic enkel als je Kontakt 2 draait? of ook zonder Kontakt?
- heb je crashes enkel met Logic of ook in andere applicaties?
- is het een kernel crash of enkel de foutmelding "het programma Logic is onverwacht gestopt"?
- welke OS X versie en Logic versie draai je?
- welk type G5 heb je + wanneer gekocht? Er werden in april ge-upgrade modellen geïntroduceerd, en het kan gebeuren dat dealers hun oude stock RAM installeren dat niet compatibel is met de nieuwe machines (de dealer is zich daar niet altijd van bewust), waardoor crashes ontstaan ; ik kan proefondervindelijk bevestigen dat dit soort problemen bij de dealers liggen


Origineel geplaatst door Ensemble
Wat is mijn Logic Board? Ik heb daar nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Hardware dedicated voor Logic in mijn G5?

Heeft absoluut niets met de Logic software te maken. Logic boards vind je in alle PC's, het is een controller circuit dat de I/O streams regelt. Logic boards zitten niet alleen op het moederbord maar ook op hard disks, CD/DVD drives e.d.
 
firewire piep

firewire piep

Ik zit met een 'suf' probleem.
Ik heb een powerbook G4 10.3.9 en heb laatst een edirolFa101 gekocht.
Alles werkt prima maar op het moment dat ik de geluidskaart aanzet komt er een "hoge piep" uit mijn laptop.
Als ik de Fa101 uitzet of de firewire connectie verbreek verdwijnt de piep.
Alle laptop instellingen zijn ok zie.installer.
Zou het de kabel kunnen zijn?het lijkt er op of hij het moederboard x-tra belast.
ook bus-power geprobeerd-----
Heeft iemand nog tips?
 
Hoi David,


- Heb je crashes enkel met Logic of ook in andere applicaties?
Alleen met Logic icm Kontakt.

- Is het een kernel crash of enkel de foutmelding "het programma Logic is onverwacht gestopt"?
het programma Logic is onverwacht gestopt-> try to save your song riedeltje

- Welke OS X versie en Logic versie draai je?
OSX 10.3.9.
Logic 6.4.2.

- Welk type G5 heb je + wanneer gekocht? Er werden in april ge-upgrade modellen geïntroduceerd, en het
Dual 2Ghz. jaartje geleden gekocht.

Dank voor de info.

Semble
 
Re: firewire piep

Re: firewire piep

Origineel geplaatst door justd
Ik zit met een 'suf' probleem.
Ik heb een powerbook G4 10.3.9 en heb laatst een edirolFa101 gekocht.
Alles werkt prima maar op het moment dat ik de geluidskaart aanzet komt er een "hoge piep" uit mijn laptop.
Als ik de Fa101 uitzet of de firewire connectie verbreek verdwijnt de piep.
Alle laptop instellingen zijn ok zie.installer.
Zou het de kabel kunnen zijn?het lijkt er op of hij het moederboard x-tra belast.
ook bus-power geprobeerd-----
Heeft iemand nog tips?


Gaat er nog iemand reageren of moet ik m'n gearlist eerst laten zien???????
 
nou, doe maar niet...

maar misschien heb je hier wat aan:

An interesting problem has arisen with some dual-processor G5 computers, where PSU-generated noise has ended up affecting connected Firewire audio devices, as well as being physically audible from the computer itself. Having the machine upgraded to a Revision E PSU usually fixes the problem, or at least improves it, but there are stories of the problem persisting even then. When I had mine upgraded to a new PSU, the Firewire noise was cured, but the physical noise from the PSU is still audible and tends to change as you use the mouse. One possible fix is to use a patch called CHUD (part of Apple's free development tools) to disable processor napping, but Apple seem to discourage this even though those who've used it don't seem to be reporting problems. You need to open the control panel and disable napping each time the machine is switched on, and if you're cautious you should probably only invoke it when recording audio or mixing.

When working on a laptop equipped with a Firewire audio device or DSP unit (such as TC Powercore), it may also be better to record audio to the internal drive rather than to an external Firewire device, as this places less demand on the Firewire buss bandwidth. You can always back up to the external Firewire device after recording. If in doubt, do a track count test with both the internal and external drives, and see which gives you the most tracks of recording or playback without glitching.
 
Origineel geplaatst door propellerhead
nou, doe maar niet...

maar misschien heb je hier wat aan:
tja dat wordt knutselen/ga eerst nog andere kaart(en)proberen
iig bedankt.
wil namenlijk toch live audio in&outs gaan gebruiken.
ik wacht ook nog even wat edirol heeft te vertellen.
 
Heb je de crashlogs al ingezien?
Kun je vinden onder Hulpprogramma's > Systeemprofiel en dan in logbestanden kijken.
Misschien kun je daar de oorzaak van de crash vinden.

Anders even in je directory Library of Bibliotheek kijken en het mapje Logs openen. Daarin staan ook een aantal log-bestanden die je kunt bekijken.

Als het slecht geheugen is dan gaat meestal OSX helemaal op z'n bek en niet alleen de applicaties. Heb eens met een dual G5 1,8 Ghz. een probleem met het geheugen gehad. Deze liep gewoon vast en de muis was gewoon bevroren. Geen kernal-panics of niks gewoon ramvast en vooral tijdens geheugenintensieve taken. Ander geheugen tot een paar maal toe geprobeerd en eenmaal het goede geheugen erin en sindsdien geen freeze of crash meer gehad.
 
Logic exprss op G4 1,25ghz realistisch???

Logic exprss op G4 1,25ghz realistisch???

Is het realistisch van mij om een 1,25 ghz power mac g4 te kopen met 768mb ram en dan te verwachten dat ik er Logic express op kan draaien...Ik wil geen super uitgebreide projecten doen maar een spoortje of 8 a 10 met 2 a 3 softsynthjes die met logic worden geleverd......blijft er dan nog iets over van mijn macje of barst ie dan uit elkaar....Please let me know
 
BOEM. en daar lag de G4 over de hele kamer.

mijn 1,2 Ghz G4 ibook met 1,2 GB ram trekt nog niet een5 sporen garageband met 1 moog modular track. tja dan loopt de track wel maar moet je niet aan de muis komen zeg maar. en de ventilator in de iBook die ik normaal werkelijk nooit hoor, die altijd uit is, begint bij garageband toch ineens een hoop herrie te schoppen!

dus met nog minder ram in het door jouw voorgestelde systeem denk ik niet dat je meerdere sporen + softsynths gaat draaien. of logic versus garageband moet al zo'n immens verschil opleveren.

iemand anders misschien ervaring met logic want ik kan dus alleen over GarBand spreken.
 
Hm, ik heb Logic 6 toch vrolijk zien draaien op een G3. Zelf heb ik ProTools LE op een G4-400 Mhz/1,28 GB en daar haal ik toch makkelijk iets van 15 monotracks mee. En wat is dat toch met die programmeurs van tegenwoordig ? Twintig jaar gelee op een 1 MB Atari Cubase draaien (nog geen 600K geloof ik) zonder problemen. OK, natuurlijk dat was alleen MIDI, maar waarom heb je tegenwoordig een mainframe nodig om een leuk discoplaatje te maken met een willekeurig DAW ?
 
Origineel geplaatst door vinnieq
Hm, ik heb Logic 6 toch vrolijk zien draaien op een G3. Zelf heb ik ProTools LE op een G4-400 Mhz/1,28 GB en daar haal ik toch makkelijk iets van 15 monotracks mee. En wat is dat toch met die programmeurs van tegenwoordig ? Twintig jaar gelee op een 1 MB Atari Cubase draaien (nog geen 600K geloof ik) zonder problemen. OK, natuurlijk dat was alleen MIDI, maar waarom heb je tegenwoordig een mainframe nodig om een leuk discoplaatje te maken met een willekeurig DAW ?

Met de programmeurs is er niets mis, maar de gebruikers willen tegenwoordig teveel, ondersteuning van 1001 hardware, ow ja plug in x moet je kunnen draaien in combi met vst x, uiteraard 20 sporen wat uiteraard zo complex moet zijn dat het de analoge onvoorspelbaarheid kan repliceren. Niets mis mee, maar ik denk dat je eerder kan stellen dat de hardware van tegenwoordig niet opgewassen is tegenover de kwaliteiten van programmeurs ;)
 
Ik maak al 6 maanden tracks op mijn 1.42 ghz mac mini met logic 7 express, hierbij draai ik zware arturia plugs en gebruik zware effecten. Dus 1.25ghz moet geschikt zijn voor aardige tracks, zeker na een track over 5 a 7 kan je nog gaan freezen als het nodig is... Ik zou zeggen gaan met de banaan.

Ow ja, een vriend van mij draait pro7 op een 400mhz powermac, dus de wonderen zijn de wereld niet uit(zelfs hij kan nog plugs gebruiken...)
 
Origineel geplaatst door synthmann
BOEM. en daar lag de G4 over de hele kamer.

mijn 1,2 Ghz G4 ibook met 1,2 GB ram trekt nog niet een5 sporen garageband met 1 moog modular track. tja dan loopt de track wel maar moet je niet aan de muis komen zeg maar. en de ventilator in de iBook die ik normaal werkelijk nooit hoor, die altijd uit is, begint bij garageband toch ineens een hoop herrie te schoppen!

dus met nog minder ram in het door jouw voorgestelde systeem denk ik niet dat je meerdere sporen + softsynths gaat draaien. of logic versus garageband moet al zo'n immens verschil opleveren.

iemand anders misschien ervaring met logic want ik kan dus alleen over GarBand spreken.




Ik denk zelf dat ie over zijn nek gaat van de Moog modular...dat schijnt echt een cpu varkentje te zijn...maar dan nog....ik heb nu een ibook g3 en die trekt 4 sporen garage band (vergelijk dit program met logic express).....denk zelf dat het idd minimaal een 1.4ghz word met 1gig ram....of een g5 maar die zie ik tweedehands niet zo veel en ik vind nieuwkoop echt niet zo gaaf....ben echt een tweedehandser....Ik zag trouwens dat bij apple.nl logic express 350 kost en bij thomann 275!!!!! soms snap ik er echt geen bal meer van....Ik ben trouwens tot de conclusie gekomen dat het zakelijk model van Apple steeds meer een soort wurgnetje aan het worden is....als je al naar de Apple kijkt vervalt de garantie laat staan zelf iets instaleren.....alles moet door hun gebeuren en ze zijn niet echt goedkoop.....maar ja..
 
Ik heb een Powrbook G4 500 Mhz .
En ik heb meestal wel iets van 18 audiosroren in mijn tracks in SX3 lopen .
En meestal nog wel met wat FX ook .
Geen VSTi in realtime dan .
Een maat van me werkt met Logic express op een Powerbook G4 600 nogwat Mhz en daar loopt het programma zonder problemen .
Die MoogModular is een CPU vretende plug .. zoals al die Arturia Plugs .
 
Ik heb thuis een PowerMac G4 1.25 Ghz (single CPU) / OSX 10.3.4 met amper 512MB en die draait Logic Pro 6.4 en ProTools LE 6.4 heel vlotjes! Hij draait 22 platinumverbs en 32 audio-sporen is ook geen enkel probleem. Verder heb ik nog een iBook G4/1.33 Ghz met 512 MB waar Logic Pro 6.4 net zo vlot op draait, maar wel met minder plug-ins dan op de PowerMac G4 1.25. Ter vergelijking : uit een Dual G5 2Ghz haal je 120 platinumverbs.

Dus, als antwoord aan Thijs De Waal (beginner van het draadje) : ja, het is echt héél realistisch van je om Logic Express te draaien (incl een drietal Logic softsynths / 10 sporen) op een PowerMac G4 1.25 met 768 MB ram! :okdan:
 
Nou klinkt goed allemaal.....ik denk dat ik mijn g3 ibook sleeptopje ga inruilen voor een g4 powerboekje...met een eerlijk aangeschaft Logic express pakket........tascam eraan,rm1x en evolution voor de midi duties en hop....bedankt voor jullie ondersteuning.............:luv:
 
Ik heb jarenlang naar volle tevredenheid gewerkt op een G4 400mHz en ja, een Moog modulair is inderdaad maar net mogelijk, zeker als het een zware preset is. Een Moog modulair is dan ook een van de zwaarste plugs die ik ken. Toch kon ik door middel van bouncen de moog modulair wel gebruiken, zij het beperkt. Je moet gewoon verstandig omgaan met je cpu power.
Ter vergelijking: m'n vriendin had toen een PC van 1.4 gHz en hoewel ze iets meer plugins kon draaien kon ik op m'n G4 toch grotere projecten (lees: meer audio tracks en meer EXS's) draaien. Het was ook veel stabieler. Als bij mij de cpu meter op 95% stond dan liep m'n G4 niet ineens zonder reden vast terwijl de PC van m'n vriendin vaak al vastliep als de cpu meter op 75% stond. Dit was dan nooit op dezelfde plek en onvoorspelbaar.
Zeker als je veel bounces maakt en niet te veel softsynths realtime laat meelopen is er op een G4 zeer goed te werken.
 
Ik denk inmiddels ook dat ik een g4 best kan inzetten...
Eerst wilde ik een mac mini kopen 1,25 gig maar ik ondekte dat daar maar 1 slot voor geheugen in zit....hmmmmm niet cool....plus daar moest ik nog van alles bij kopen...hmmmm ook niet cool...Exit mac mini
Nu zit ik over 2 dingen te denken....
Optie 1:ik koop een Emac g4 1,25gig met 768 mb 40 gighd tweedehands prijs 600 eu en dan heb ik nog een laptop over (g3 600mhz) dan koop ik logic express...
Of ik verkoop mijn ibook voor 500 en leg 600 bij voor een vergelijkbare G4 laptop 12 inch...knal daar logic express op.......
Ik zit echt aan de Emac te denken maar hij word zo weinig verkocht...dat waarschuwt mij een beetje zo van "zou ik dat wel doen dan".....en een laptop is zo duur.....
Eigenlijk wil ik een g5 imac maar dan zit ik al snel op 1200 of meer en dat vind ik gewoon heel duur.....wie zegt hier eens iets zinnigs over...
 
voor mij ook handig om de reacties te lezen. de moog dus spaarzaam gebruiken en audiotracks in een echte DAW sequencer gaan dus prima. garageband is dus zelf ook zware kost blijkbaar. k ga ook eens proberren wat ik in tracktion allemaal kan uitvogelen zonder tegen de grenzen aan te lopen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top