Jade

Smaken verschillen maar tis jouw track dus jij bepaald...niet ik...
Met mijn versie wil ik degene in een richting wijzen waar het heen moet kan qua soundbalans.
Advies is altijd ga terug naar je mix....je low end is echt teveel...haal de volume faders daar een paar db(-3db ongveer) omlaag.
De valkuil is vaak dat je gewend bent aan je eigen versie en de hoeveelheid bass en je oor past zich daar op aan...
Ik heb het vaak zelf gehad dat ik zoveel bass moest weghalen van mijn eigen track dat ik het gevoel had dat er geen bass meer was en nog was er teveeel bass:Dmaar dat kwam omdat mijn oren gewend waren aan de de versie met veels teveel bass.....tis tricky..
Doe de auto test ...het moet daar goed klinken..als er issues zijn hoor je het inde auto !
En dat het op je eigen systeem goed klinkt ..ja dat zal best maar dat kennen we allemaal totdat je ergens anders hoort en de track valt helemaal uit elkaaar qua sound..
Wel kantening is natuurlijk wel dat je track nergens hetzelfde gaat klinken maar dat het wel zo goed mogelijk voor de dag komt.Daar is dus mixing en mastering ook voor...je track zo goed mogelijk klinken als mogelijk in elk mogelijke omgeving...
anyway genoeg blabla....keep making music!:mega:
 
@just a dude
Ik snap het. Heb je toevallig een voorbeeld of een suggestie (een nummer van jezelf misschien?) voor een (referentie-)track die ik er eens naast kan leggen in de DAW om te kijken waar jij met de mix zelf heen zou gaan?

Vind het namelijk best een leuk experiment om daar zelf nog wat mee aan de slag te gaan, maar dan het liefst met een track die je helemaal (incl mix) naar je eigen smaak hebt gemixt/mastered hebt.

Nogmaals dank iig 🤟
 
Referentie track is handig voor het gehele plaatje.
Maar jouw track bv moet de low end goed zitten want het is de fundering van je track!
Focus dus daarop! Zorg dat het daar goed zit!
En elke track heeft weer een andere verhouding tussen bass synth en Basskick bv
....keuzes maken....de kunst is uiteraard dat ze elkaar aanvullen en niet in de weg zitten.
Ik zou gewoon veel tracks die in jouw genre vallen en die je goed geproduced vind de low end (20HZ<>100hz)analyseren ...lluister en kijk vooral naar wat voor keuzes ze maken en hoe ze het zo goed laten klinken.
In de low end is gewoon niet veel ruimte ...je krijgt al snel dat het muddy wordt omdat frequencies elkaar overlappen.
kijk ook naar subfrequencies ....<40hz...die je bijna niet hoort maar voelt ...zoals veel dingen besteed er tijd aan ..ga er mee klooien en leer en de resultaten komen vanzelf.
Mixen is niet iets wat je in een maandje leert ...het kost jaren...en de toppers zijn al zeker 10 jaar mee bezigen hebben duizende tracks gemixed en die komen er ook alleen door vooral veel tedoen en van fouten teleren.
Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen....iedreen kan het leren en het wordt steeds makkelijker en leuk en op een bepaald nivo beland ga je steeds meer je eigen stijl krijgen en sound bepalen...het zal een sterk wapen zijn in je producers arsenaal en het eindresultaat van je tracks zal steeds beter worden.
Ik ben zelf in mixen geinterreseerd geraakt omdat ik er al snel achter kwam dat het cruciaal is voor je sound....als je er niks meedoet gaat je nooit het nivo uit je tracks krijgen dat je echt zou willen.
 
Ik heb trouwens ooit wel eens projectje gemaakt om een beetje klassieke trance (a la Gouryella) na te maken met mn eigen geluiden en arrangement, dat is denk ik meer die opbouw die je bedoelt, maar dat was dan ook 1 op 1 geïnspireerd door die muziekstijl.

dat was deze trouwens:

Nice, doet me absoluut denken aan early 2000's trance.
 
Nice, doet me absoluut denken aan early 2000's trance.
Thanks!
Maar laat je hierdoor niet ontmoedigen....
No worries. Tis pure hobby. Ik heb geen ambities anders dan beetje aanprutsen en elke verbetering is vooral voor mezelf leuk.
Knappe jongen die m'n plezier daarin kan vergallen 😁. Ik heb geen enkel probleem met kritiek. Vind het alleen wel leuk om te begrijpen (en te experimenteren met nieuwe inzichten). Vandaar mn vragen.

Je hebt geen voorbeeldje van iets wat je zelf gemaakt hebt? Ik keek al even rond op het forum, maar vond zo snel niet of jij wel eens iets van jezelf gedeeld had (afgezien van je vele remasters). Leek me wel leuk om eens naar te luisteren namelijk.
 
Je hebt geen voorbeeldje van iets wat je zelf gemaakt hebt? Ik keek al even rond op het forum, maar vond zo snel niet of jij wel eens iets van jezelf gedeeld had (afgezien van je vele remasters). Leek me wel leuk om eens naar te luisteren namelijk.
Oh ik heb veel tracks gereleased meer dan 60 stuks door de loop der jaren heen en heel veel tracks die slecht gemixed en gemastered zijn door mezelf:D Want ik wil het allemaal zelf doen.
En dat heeft zijn voor en nadelen.
Ik heb wel es wat gepost maar vooral ongereleasde ouwe meuk.
Ik hou mijn artiesten naam liever anoniem.
Ik dan dit wel posten ...jaren terug een keer een soort van filmscore achtig track gemaakt.Is niet mijn normale genre...
 

Attachments

  • lost.mp3
    6,3 MB
Back
Top