Hoe te minimaliseren van gear. Hulp gevraagd.

Zet t te koop maar sluit t aan en speel ermee. Als er een koper is beslis je of ie gaat. Dan is er een korte bedenktijd en staat t al te koop. En je beslist nog altijd zelf.
 
Het meeste doe ik met mijn workstation (piano, hammond etc) daarnaast heb ik 1 polysynth en 1 monosynth.
Recent een nieuwe polysynth gekocht. De oude gaat er nu uit omdat ik weet dat ik die vrijwel niet meer zal gebruiken.
Voor dat geld koop ik liever een mooie stereo fx
 
Ik heb intussen ook een redelijk hok vol en soms verschijnt er iets dat mijn GAS aanwakkert.
Dan moet er iets weg en daar heb ik twee oplossingen voor.

Om te beginnen kijk ik naar wat mijn 'stiefkindjes' zijn.
Welke instrumenten worden veel, regelmatig, amper of zelfs niet gebruikt.
Dan denk ik erover na waarom ze niet of nauwelijks worden gebruikt en in hoeverre het reëel is dat dat nog gaat veranderen.
Na die overpeinzingen besluit ik welke instrumenten uit de setup moeten en of ze echt weg kunnen of dat ik ze als 'shelved' opberg.
Aan de Virus-C was ik bijzonder gehecht, maar toen hij tijde onbespeeld in mijn setup stond heb ik hem een paar jaar opgeborgen en nu is hij weer een volwaardig lid van de harde kern.

Bij aanschaf van nieuw spul kijk ik ook welk oud spul dat redelijker wijs vervangt. Zo verving de TR-8 destijds de Volca beats en kon de TR-8 weer het veld ruimen toen ik de TR-8S aanschaft.

Het blijft af en toe schipperen en emmeren, maar dit werkt voor mij het best.
 
Ik ben momenteel aan het opruimen. Alles wat weinig (meer) toevoegt, en/of overlap heeft met andere spullen die ik wel regelmatig gebruik, gaat eruit. Bij komt het neer op een snelle workflow. Als ik een user interface niet 1-2-3 snap, of als ik te veel moet menu diven, dan haak ik af. Verder moet ik een klik hebben met een iets. Vaak zijn dat spullen die heel goed zijn in 1 specifiek iets. Ipv van veel voor weinig. Dat klinkt toch vaak minder spannend en minder organisch. “Less is more”….qua aantallen synths dan 😄
 
Om te beginnen kijk ik naar wat mijn 'stiefkindjes' zijn.
Welke instrumenten worden veel, regelmatig, amper of zelfs niet gebruikt.
Zo doe/deed ik het ook altijd, alleen mijn stiefkindjes beginnen langzamerhand op te raken. De 'core' van mijn setup is inmiddels ook al een behoorlijke tijd stabiel, vooral qua keyboard synths.
 
alleen mijn stiefkindjes beginnen langzamerhand op te raken.

Dat is hier inmiddels ook een ding.
Na een kwart eeuw GASen en veranderen en verkopen en weer aanschaffen heb ik inmiddels een fijne collectie spullen en wordt de keuze steeds lastiger.

Mijn GAS wordt gelukkig ook minder.
Ten eerste omdat er meer mooi spul uitkomt dan ik kan kopen/plek geven/begrijpen en voorts omdat ik klankmatig wel zo'n beetje rond ben.
De Opsix die ik op het oog heb vervangt de Reface DX omdat die mij meer biedt in hetzelfde deel van het spectrum en zo rommelen we wat aan.
 
Goede tips die hier worden gegeven.

Zo pak ik het zelf meestal aan:
Zou vooral beginnen met een plan voorbeeld:

- Functie en doel van de gear.
- workflow: hoe het toe te passen.
- Is er gear die qua functies elkaar overlappen,
- Gear met een leercurve: geen zin om te leren? (kan in principe weg, potentieel wordt toch niet optimaal benut)

- One-trick pony's: Wordt de One-trick pony doelbewust gebruikt voor dat doel?
andere gear die dezelfde dezelfde en functionaliteit biedt? (One-trick pony kan in principe weg)


Komt misschien zo wat droog en radicaal over, alleen dat is dan ook de reden dat je een plan maakt. Belangrijkste is, geen overhaaste beslissingen :-)
 
Ik heb de ruimte, al moet / wil ik mischien verhuizen naar iets kleiners. Misschien ook naar het buitenland.
Heb zelf ook altijd iets gehad tegen het verkopen van dingen, want wat is de kans dat je het kan terug kopen.??
Of echt verzamelwoede... zoals de eerste 3 boutiques van roland... daarna nog een tweede JP8 er bij gekocht, want dan 8 stemming... daar kijk ik nu wel anders op terug.

Als hoofd van mijn set up wil ik een MPC X / en One met enkele plugins gebruiken. Samen met een Heat MKII om het geluid een beetje op te krikken...


Ik hou heel erg van bijvoorbeeld MKS 70 strings, maar ik vind het een onding... de warmte vind ik echter van de strings onbeschrijvelijk mooi....
Maar er is wat overlap met bijvoorbeeld een D550, JD990, TG77....


Vond ook nog een cyclone, een strummer in doos, hoeveel apreggiators wil je hebben??
Hola.
Dan maak je samples
Van je strings.
Bijvoorbeeld een mpc.

Groeten van andreos.
 
alles wat makkelijk 2e hands te krijgen is en je een half jaar niet hebt aangeraakt sws wegdoen met die hap
als t als n blok aan je been voelt dan is dat t ook, zijn geen andere criteria voor
opflikkeren met spullen waar je niet blij van wordt
als je nou een jaren ingespeelde gitaar hebt is t wat anders, maar inwisselbare kassies joh, who cares
 
Loop hier al een tijd mee rond...
Over de afgelopen jaren leuke dingen verzameld, maar chronisch tijdgebrek gehad en een roerige periode achter de rug.
Merk dat het hebben van al die zooi mijn gewoon minder productief maakt, en het ook een blok aan mijn been is.

Neem aan dat ik niet de enige ben met deze ervaring, en was benieuwd hoe jullie daar me om zijn gegaan.
Welke keuzes hebben jullie gemaakt, en waarom?


Hoor heel graag!
Veel kopen en testen en harde beslissingen maken. De rest weg.
 
Niemand zegt dat je verkochte spullen niet mag terugkopen. Ik heb zo al mijn 3e sherman filterbank. Of is het de 4e 8o) Als je t niet mist blijft t weg.
 
Ik heb ook weleens dingen opnieuw gekocht, maar die gingen dan toch ook weer weg. Je verkocht ze de eerste keer al niet voor niets. Enige waar ik ooit echt spijt van had was de Prophet-6, die ik verkocht om fondsen te werven voor de Moog One. Maar dat heb ik later gecompenseerd met een Prophet-10 rev 4.
 
Dit topic heeft me 3 soft synths van de lijst laten halen. Bij het opstarten van een nieuwe synth krijg ik nu alleen 5 opties. Dit zijn synth die ik goed ken en standaard gebruik. Zou er zelfs aan drie genoeg hebben. Minder is (voor mij) echt meer. Ook door de lijst van plug-ins gegaan, maar die is gewoon goed met dingen die ik alle regelmatig gebruik. Opruimen helpt met overzicht, oneindig dwalen, en snel de juist tool voor de klus pakken. Moet er niet aan denken om 10 compressors en 29 eqs te hebben.
 
Ik ben in de jaren 90 de andere weg op gegaan.
De druk om productief te zijn en in bands te spelen was een blok aan mn been.
Ik ben veel gelukkiger met meer gear en geen restrikties en verplichtingen.
Doe wel regelmatig improv jam sessies met vrienden.
 
Of gewoon compleet DAW/plugin gericht gaan werken, alles erop inrichten dat dat lekker en comfortabel werkt met de beste controllers die er zijn, en voor de leuk nog 1 of 2 van je favoriete hardware synths ernaast houden.
Zo denk ik er ook over.En dat mag wel wat kosten.Minder wilt niet zeggen goedkoper.De gemiddelde snelheid om te componeren/knoeien is serieus de hoogte ingegaan.
 
Mijn 1m3 staat vol, dus dat beperkt de opties al :D

Maar vorig jaar was het wel wat onoverzichtelijk geworden, overal kabels (al dan niet werkend), brommen waardoor er al een drempel was om bepaalde gear te gebruiken. Ik heb toen alles op patchbays aangesloten zodat ook alles direct in te pluggen is.

Aan de andere kant is het voor mij ook wel een filosofie-mentaliteit, ik HOEF van mezelf niet alles in 1 track te gebruiken, en als ik even snel met omnisphere of een andere vst iets passends weet te vinden is dat ook goed. Gear is voor mij om te experimenteren om coole geluiden te maken en vaker dan niet heb ik helemaal geen zin om in een DAW blokjes te zetten. Dan ga ik aan de slag met een synth en zoek ik combinaties met fx en outboard neem alles op. Een tijd daarna luister ik het terug en dat levert dan vaak inspiratie op om het verder uit te werken. Dan zit ik meer in de resultaatgerichte modus en maakt het me ook niet meer uit wat ik waarvoor gebruik, ITB of niet.

Wat wel helpt is dat ik geen 1000en euros ga uitgeven voor vintage spul, afgezien dat ik er geen ruimte voor heb zou dat voor mij wel wat druk opleveren om de 'waarde' eruit te halen.
 
Niemand zegt dat je verkochte spullen niet mag terugkopen. Ik heb zo al mijn 3e sherman filterbank. Of is het de 4e 8o) Als je t niet mist blijft t weg.
3x `korg DSS-1.. zit nu zonder..
 
Vergeef me de woorden, maar het is ook wel een 'mindset' dingetje. Hier in het Westen zijn we heel erg gericht op meer, meer, meer. Anders valt de economie stil. Terwijl je misschien wel tevredener bent met minder spullen waar je echt blij van wordt. Ik gebruik het ook als excuus: "Als ik dit heb, dan... " En als ik het dan eenmaal heb, dan wil ik wéér wat nieuws.
 
Back
Top