Hoe te minimaliseren van gear. Hulp gevraagd.

Achelousje

ober(heim) sturm strummer
Lid sinds
9 januari 2003
Berichten
889
Loop hier al een tijd mee rond...
Over de afgelopen jaren leuke dingen verzameld, maar chronisch tijdgebrek gehad en een roerige periode achter de rug.
Merk dat het hebben van al die zooi mijn gewoon minder productief maakt, en het ook een blok aan mijn been is.

Neem aan dat ik niet de enige ben met deze ervaring, en was benieuwd hoe jullie daar me om zijn gegaan.
Welke keuzes hebben jullie gemaakt, en waarom?


Hoor heel graag!
 
Tja, dat ligt er een beetje aan hoe je erin staat.

Als je veel discipline (en de geschikte ruimte) hebt kun je een soort roulerend lijstje me spullen maken en dan alleen daarmee muziek maken en de rest even laten voor wat het is.
Dit is soms echter wel lastig omdat je dan vaker spullen moet verzetten / heraansluiten.

Een andere optie is, ook weer als je daar de ruimte voor hebt, een (groot) gedeelte van je gear even uit de studio en in een opslag/zolder/kast/whatever zetten.
Daarmee beperk je ook je keuzemogelijkheden en wordt je wellicht weer wat productiever.
Zo heb ik op diverse plekken in huis en op zolder bij mijn ouders (heb zelf geen zolder) spullen staan die ik momenteel niet gebruik, maar ook niet wil wegdoen.

Weer een andere optie is verkopen. Ik ben daar zelf geen ster in en heb meestal spijt van de dingen die ik verkoop. Ik koop namelijk niet impulsief, maar alleen de dingen die ik echt graag wil hebben (alsnog veel). Zeker wanneer je wat oudere bakken hebt is dit soms lastig, omdat terugkopen het dan nogal duur kan maken.

Dus ja, hoe zwaar en vervelend is het blok aan je been. Dat kan je alleen zelf bepalen. Sommige mensen voelen het als verademing om van alles weg te doen en met een beperkte overzichtelijke set aan gear (of zelfs ITB) verder te werken.
 
Hier een soortgelijk probleem maar niet helemaal hetzelfde. Ik wist dat ik al genoeg gear had. Was niet van plan nog iets te kopen maar er was nog één oldtimer waar ik nog wel erg benieuwd naar was. Afgelopen week de kans gehad om het aan te schaffen. Absoluut geen spijt van na wat ik er tot nu toe uit heb gekregen maar ik moet nu wel gaan afvoeren. Ik heb best veel tijd om mij in de synths te verdiepen maar ik heb er nu teveel die de nodige aandacht vereisen om te doorgronden. Ik heb er een paar die zeker niet weggaan maar dus ook enkele 'twijfelgevallen'. Daar ga ik er een paar van in de verkoop zetten of in ieder geval opzij zetten. Deels voor de ruimte maar ook om te zien hoe makkelijk ik zonder kan.
Ik had dat onlangs met de MS10 gedaan. Daar heb ik al jaren een welles/nietes verhouding mee. Ik kroop afgelopen week achter mijn studiomeubel en kwam de MS daar dus tegen en dacht 'oh ja'. Het vermoeden bestaat dus dat dat de eerstvolgende is die in de verkoop gaat en er zullen er echt mer moeten volgen.

Ik denk dat voor mijzelf het criterium om te blijven de combi tussen workflow en sound is. Dus eigenlijk, hoe snel/gemakkelijk haal je ergens toffe geluiden uit. Een synth kan nog zoveel mogelijkheden hebben, als je onnodig veel stappen moet doen om tot een toffe sound te komen, belemmert het de flow.
 
Mijn geluidskaart is m’n beperking. Ik heb tijdens Corona een nieuwe computer gekocht en toen deed mijn geluidskaart het niet meer. Dus moest ik een nieuwe hebben. Toen heb ik alles verkocht waarvan ik dacht dat ik het met de computer het beter kon. Een geluidskaart met 4 ingangen gekocht ipv 14 en dus moet alles daarop passen. En het is echt relax. Alles werkt gewoon, routings zijn makkelijk, geen patchbay meer nodig. Heerlak
 
Ik heb de ruimte, al moet / wil ik mischien verhuizen naar iets kleiners. Misschien ook naar het buitenland.
Heb zelf ook altijd iets gehad tegen het verkopen van dingen, want wat is de kans dat je het kan terug kopen.??
Of echt verzamelwoede... zoals de eerste 3 boutiques van roland... daarna nog een tweede JP8 er bij gekocht, want dan 8 stemming... daar kijk ik nu wel anders op terug.

Als hoofd van mijn set up wil ik een MPC X / en One met enkele plugins gebruiken. Samen met een Heat MKII om het geluid een beetje op te krikken...


Ik hou heel erg van bijvoorbeeld MKS 70 strings, maar ik vind het een onding... de warmte vind ik echter van de strings onbeschrijvelijk mooi....
Maar er is wat overlap met bijvoorbeeld een D550, JD990, TG77....


Vond ook nog een cyclone, een strummer in doos, hoeveel apreggiators wil je hebben??
 
Een andere optie is, ook weer als je daar de ruimte voor hebt, een (groot) gedeelte van je gear even uit de studio en in een opslag/zolder/kast/whatever zetten.
Daarmee beperk je ook je keuzemogelijkheden en wordt je wellicht weer wat productiever.
Zo doe ik het ook omdat m'n ruimte beperkt is.
Er staan dan wat vaste dingen die ik regelmatig gebruik en m'n eurorack en andere dingen verkoop ik of in sommige gevallen als ik het wel een heel goed instrument vind bewaar ik het in de doos ergens zodat ik het eventueel na verloop van tijd weer 'ns een tijdje neerzet.
 
Kleine nuancering mijner kant. Ik kijk nu om me heen zo in m’n studio en ik heb nog steeds veel spullen eigenlijk. Lol. Maar het staat me nu niet meer tegen. En het is slechts een fractie van wat ik had.
 
De aan/uitschakelaar vaker gebruiken. En spul dat het goed met elkaar doet bij elkaar houden op 'eilandjes' en dna vooral de rest eventjes uitlaten. Dingen wegdoen leidt (bij mij iig) vaak tot spijt achteraf, tenzij het om echte ondingen of dubbelingen gaat. Dat gezegd hebbende, staat er nog wat in opslag waar ik af en toe over twijfel.
 
Wat ook helpt is de vraag omdraaien.

NIET: Wat zal ik wegdoen?

MAAR: Als ik al deze apparaten allemaal NIET zou bezitten, maar ze staan zogenaamd in een winkel, welke zou ik dan nu kopen en mee naar huis nemen, en welke niet?

Kan heel verhelderend werken.
 
Ik doe tegenwoordig bijna alles met een masterkeyboard en een paar softsynths, doe bijna niets meer met de hardware spullen, daarom koop ik (bijna) niets meer erbij en bevalt me goed.
 
ja ik zit met hetzelde probleem.
denk dat je jezelf moet afvragen wat je doel is. waar je lol aan beleeft.
ik heb al best wat dingen weggedaan maar heb nog steeds teveel.
Daarom ga ik meer wegdoen.
Zelf als ik dingen tegen verlies moet verkopen.

mijn doel is muziek maken, opnemen en sounds maken.
Beter een paar synths waar je diep in gaat dan een hoop die je maar voor de helft gebruikt.
Heb de issue voornamelijk met synth en audio gear. met instrumenten en mics zit het wel goed.
 
Ik probeer het te beperken, waarbij mijn uitgangspunt is dat ik 1 goede mono analoge bak wil, 1 goede poly analoge bak, 1 goede digitale poly, 1 fijne drum machine en een “brain”.

Zo ben ik gekomen tot mijn huidige set-up, waarbij ik alleen nog op zoek ben naar een goede digitale poly, die echt een ander kunstje kan dan de analoge poly (Prologue-16).

In the box heb ik geprobeerd om te ontspullen maar dat werkt voor mij niet, ik wil knoppen en ergens aan kunnen zitten (en dan vooral niet aan een computermuis)
 
Ik maak vaak muziek in blokjes van bijvoorbeeld 30 minuten. Dat is weinig tijd en dat dwingt me om keuzes te maken. Daarom grijp ik dan snel naar dingen die ik goed ken en tof vind. Ik heb dan geen zin en tijd om van alles uit te gaan zoeken.

Misschien kun je het zo ook eens benaderen? Dus: ik heb nu 30 minuten de tijd en ik wil echt stappen zetten. Wat gebruik ik voor drums, bas, pad, leads, effects en eventueel externe opnames? Als je dat een paar keer doet, ontstaat vanzelf een basis set-up. Althans, bij mij wel 👍
 
Ik kan alles nog net baas. `K heb geen vaste opstelling jammer genoeg. Daarom berg ik iedere keer alles op en haal het weer van `stal` Om de zoveel tijd doe ik `vinger` oefeningen die zijn onderhoudend zodat ik alles niet vergeet. Ook heb ik nog verschillende loodaccu`s staan die je altijd vol weg moet zetten. Om ongeveer de drie weken komt dat terug. Ook net zoals het opladen van de muziek feeling. Een paar kleine accu`s gebruik ik voor een mooie afgevlakte spanning zonder brom.

Het positieve is de vrijheid van keuze maken. Al is het van te voren wel een beetje gesjouw.
Bij goede inspiratie heb ik nog een snelle computer bij de hand die ik ook van `stal` moet halen die onmiddelijk / direct reageerd op het intoetsen bij het uitzoeken van veel te veel bewaart materiaal zodoende heb ik zowel / maak / als / weggooi / sessies. Maak alles met hardware. En een los digitaal opnemertje dat niet al te groot is. Dan heb ik ook mijn toetsenbord met computer niet nodig. Soms combineren geluiden goed gemixt of ter afwisseling. Dat kan sneller met een sampler en altijd met de computer met iets meer muiswerk.
 
Wat ook helpt is de vraag omdraaien.

NIET: Wat zal ik wegdoen?

MAAR: Als ik al deze apparaten allemaal NIET zou bezitten, maar ze staan zogenaamd in een winkel, welke zou ik dan nu kopen en mee naar huis nemen, en welke niet?

Kan heel verhelderend werken.
Dank, interesantte benadering.

Lang geleden,... heel lang geleden, heb ik heel veel verkocht en toen over gegaan op een workstation TS10.

Ook spullen uit emotionele overwegingen gekocht, van als ik het nu niet doe..... wordt het in de toekomst zeker moeilijker en vele malen duurder.
Of van ik wel er ooit nog wat eens mee doen en nu kan ik ze voor een goede prijs krijgen....


Sinds ik een MPC gebruik, wordt mijn enthousistme ook groter voor plugins.

Voorheen een purist, maar als je naar de prijzen kijkt, ga ik nu nooit meer een 808, MKS 80, of een juno 60 kopen...
prijzen vind ik niet in verhouding staan, tenzij ik unlimmed funds zou hebben...??:beard:
 
Het is allemaal hoe je er persoonlijk in zit natuurlijk. Ik vind één synth met één fx pedal op een tafel veel inspirerender dan een tafel ram vol synths bij elkaar geTetrisd. Daarnaast ook nog het voordeel dat je dieper in die ene synth zal duiken en je daar verder in ontwikkelt. Als ik een dag heb gewerkt, heb ik in de avond weinig energie over om keuzes te moeten maken welke synth ik kies. Er zijn al keuzes genoeg in het muziekmaken zelf. Ben toevallig net zelf bezig met het verbouwen van mn studio setup. Zit er ook aan te denken veel te verkopen wat ik niet gebruik. Opslag is leuk, maar ook dat staat in de weg.
 
Back
Top