Welke beat-machine moet ik kopen?

<- prima mogelijk om een soort van tracks te maken :D.

Sinds v3.0 is er nog veel meer mogelijk. Een andere goede optie is de digitakt. Voordeel van de TR-8s is dat je faders hebt per sound - erg handig voor live rammen en beuken.

Is een MC-707 evt ook de moeite? Daarmee kun je ook andere aparaten sequencen (ook akkoorden / multi-note per kanaal) en deze kan ook samplen + resamplen.
 
Buiten je budget en geen samples, maar als doorsparen een optie is de Erica Perkons. Voldiet aan je eisen om wat harder te gaan, en on the fly te bedienen. Heb hem hier ook in combi met de Edge en het is soms grinniken.
 
Budget is een beetje afhankelijk van wat een apparaat te bieden heeft, maar meer dan 800 a 900 moet het niet zijn het liefst.

Belangrijkste factoren zijn, goede sound, mogelijk tot samplen (dus niet alleen samples inladen, maar ook zelf kunnen samplen) goeie workflow.
Die TR8S nieuw is al bijna een SP16
Een TR8S + 404 is meer maar de SP16 kan dat in zijn uppie + meer.

De SP16 ticks all the boxes :)

De SP16 heeft de beste workflow van iedere apparaat dat ik ooit heb gehad.

Nu heb ik hem aan een Analog Keys gehangen en zo kun je 4 voice parts zo in de SP16 loop samplen en dingen stapelen.
Ik heb wel een hekel aan Elektron als dat niet beter gaat dan doe ik de keys weg.
Maar nu is het de meest compacte optie waarmee ik lange progressies op een keyboard kan spelen, akkoorden, baasjes etc op kan nemen en in de SP16 hele tracks kan maken.
Voor de genres die je noemt is de SP16 een no-brainer.
Hoewel het web wel ook veel negatieve reacties laat zijn.
Je kan ook via de midi out 4 voice akkoorden opnemen.
Ik ben in iedergeval helemaal fan maar dat wist je al.

Waarom of wat trekt je niet aan aan de SP16?
 
Die SP16 trekt me zeker wel, alleen dat ie niet meer ondersteund wordt vind ik jammer.

De tr8s zie ik voor iets boven de 400 aangeboden 2e hands, met een nieuwe SP404mk2 zit ik dan net iets boven het genoemde bedrag. Maar goed, ik weet het nog niet met die 2 apparaten.
 
Buiten je budget en geen samples, maar als doorsparen een optie is de Erica Perkons. Voldiet aan je eisen om wat harder te gaan, en on the fly te bedienen. Heb hem hier ook in combi met de Edge en het is soms grinniken.

Ik zou hier met een dikke smile zitten de hele tijd met zo'n perkons haha.


Anyway, omdat geluid/beeld meer dan wat woorden zegt heb ik 'ff' een video gemaakt om de rytm mk2 nog eens te pushen als fanboy ;). Wel boven je budget helaas zie ik net, hoewel de mk1 wel zou kunnen. Dan mis je wel het samplen op de unit zelf, minder directe knoppen op de mk1 en zijn de mogelijkheden over usb wat beperkter op de mk1 (meer latency, minder losse audio tracks via overbridge).

Begin van de maand zat ik een weekje in een chaletje in de bergen. Wanneer de vrouw naar bed ging pakte ik mijn Rytm en een lekker speciaal biertje, denk dat ik in totaal een uurtje 4 a 5 heb gepield om deze sound set bij elkaar te hebben, terwijl ik lekker zat te grinneken met mijn koptelefoon op ;).

Alles komt uit de rytm zelf, dit is direct in Ableton opgenomen zonder extra processing of fx. Qua sounds ook, je hoort nu niks waar een ander apparaat voor nodig is geweest, ook geen 'stock samples' ofzo. Je hoort Rytms eigen drum 'machines' en een paar 'duo osc machines', waarmee je dus icm met de filters lekker vieze sounds kan maken. Op pad 7 zit een akkoord, wat ik gedaan heb door een duo osc 3 keer opnieuw op te nemen in het apparaat zelf, steeds met een toon erbij. Vervolgens heb je dus een lekkere 'chord mode' op een van de pads :). De knop waarin ik bovenin af en toe aan draai is een 'performance knop', die over verschillende sounds meerdere parameters edit in een keer. Zo gaan bv high pass filters op beat elementen open en maak ik de synth sounds juist langer/opener en dat allemaal te gelijk met 1 knop. Was ff bezig hoe dat precies zat, maar als je het eenmaal door hebt fucking vet. Was ook een van de redenen om hem mee te nemen op vakantie, dat soort dingen eens goed uit proberen.

Uiteraard ben je ff bezig om zoiets als dit allemaal te kunnen doorgronden en mee te spelen, maar het is echt niet de rocket science wat je soms zou moeten geloven, zeker niet als je op een gemiddelde synth je weg kent (voor het sound design). Afin, oordeel zelf (video staat niet publiek, wil dit eigenlijk nog een keer goed doordacht opnemen...):

oja, luister het wel op lekkere speakers met goed laag ;)

 
Sp lekker grimey voor beats/lofi dingen maar meer voor “erbij”. TR8S als instant jam house/dance bak. Digitakt voor alle stijlen van complexe polyritme’s helemaal stuk tot RnB / drumn bass en techo. Goed als ritme bak gebruiken en jezelf niet laten verleiden om allerlei andere samples in te laden want dan heb je ineens een standalone groovebox (ook leuk ) Samples from Mars in de aanbieding aanschaffen. Daar zit een 1Gb uitgeklede drum library bij waarmee je eenmalig heel de digitakt volstauwt met alle (vintage) drumgeluiden die je kan bedenken en je bent klaar. Laatste firmware heeft een slice mode en er is een webbased third party editor waar je hele sample chains mee maakt. Workflow van de digitakt is vrij eenvoudig tov de octatrack en eerdere elektron bakken. Tr8s is wat meer hands-on live bak. Goede fun factor. Met de digitakt kan je door de lfo’s die aan iedere parameter toe te wijzen zijn wat makkelijker een levendiger pattern krijgen, bijvoorbeeld minimale verandering op de attack, drive of filter van een sample. Heerlijk voor percussie.
Voor punch en groove (zoals early detroit/chicago) en hiphop is de Isla2400 (poepje duurder) toch wel heel lekker.
 
Perkons denk ik. Heb de pulsar al en dat patchen is mijn ding niet… rytm doet me denken aan een lief dat me,ooit bedroog en aan pioneer waag ik me niet meer.
Juist, dat budget van je… tr8s dan maar? Enkel zo n lelijk ding he. Met die harde knoppen…
ik doe maschine als seq en dan een bandvol drumbakken of drumbrains aanvuren, liefst met allen seperate outs zodat je loss kan gaan met de outputs. Niet compact maar pret!! En samplen kan dan ook.
 
Ik heb een MPC One gehad, dat was wel een leuke bak met naast de standaard MPC shizzle ook wat leuke (drum)synthese plug-ins. Uiteindelijk toch verkocht en naar volle tevredenheid verruild voor een TR-8S. Veel hands-on control of relatief makkelijke shortcuts, klinkt prima en ook nog als controller te gebruiken en doet dus wat hij moet doen. Er is veel keuze en er zijn veel verschillen in mogelijkheden, workflow enz. Maar het beste advies wat ik kan geven is: blijf ver weg van die beat-muziek, dat is des duivels!
 
Persoonlijk skip ik alle super uitgebreide DAW in een doosjes. Zoals de Akai MPC one, push3 en bv Machine+ en ook de mc707, Deluge maar das om een andere reden.
Dit omdat de user interface dan zelden leuk is.
Het idee is dat de groovedoos te overzien is en dat je snel muziek kunt maken zonder afleiding en zonder irritante menuutjes etc.
En als je dan wat hebt gemaakt kun je hem altijd nog in een daw afwerken.
Daar komt dan bij als je het apparaat kent kun je het ook live doen.

Zelf ben ik bij mijn keuze geëindigd met de Deluge, Digitakt en SP16. ( de sp404 mkii bestond toen nog niet)
Het is de SP16 geworden. In mijn zoektocht vond ik daar meerendeels negatieve reakties op. Maar de laatste reakties waren heel positief. Bv heel reverb is lovend met 1 negatieve opmerking.
Ik denk dat het komt omdat ze dat ding heel duur in de markt hebben gezet en ook weinig functionaliteit erin.
Je ziet hier ook weinig positief over de SP16.
Zijn er hier mensen die hem gehad hebben en weg hebben gedaan?
Ik weet dat @Roonan er 1 had en er heel positief over was.
 
Ik heb vrijwel alles geprobeerd dat is genoemd hier (Elektron, SP16, Maschine, 404 etc) en veel geld uitgegeven + tijd verspilt. Uiteindelijk voor snel en goed klinkende resultaten ben ik het meest tevreden met een combinatie van MPC (voor sequencing en eventueel wat sampling) en TR-8S (voor drumsounds).
 
Heb zelf ook al een en ander gehad en uitgeprobeerd...

Een Elektron drumdoos zal ik altijd blijven hebben... Eerst een Machinedrum gehad, daarna "ge-upgrade" naar een Analog Rytm (totaal andere klank uiteraard ;-)). Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik ofwel een Analog Rytm mk2 kiezen, ofwel een combinatie van Digitakt+Syntakt (heb je ook samples+synthese+analog). Na een kleine learning-curve werkt het wel snel/intuitief. Typische x0x-sequence + random/probability/retrig/P-locks gekheid waardoor je toch al snel uniekere grooves hebt.

Daarnaast heb ik ook nog een Akai MPC Live 2, maar een MPC One is goedkoper, compacter en even goed (want wie gebruikt die speakers+batterij nu effectief?). Totaal andere workflow dan Elektron, meer live inkloppen en heeft ook nog enkele leuke plugins... En veel betere sequencer als je ook andere synths moet aansturen...

En recent ook nog een Behringer Edge... die ik door de AR jaag voor wat rauwe, onvoorspelbare impro...

Onlangs bij Bax op de Bore-land TR8s gespeeld en dat is echt niet mijn ding... Te veel menu-diving op een verkeerde manier... beetje flauw afkooksel van lang vervlogen grootsheid zonder veel inspiratie/innovatie... Naar het schijnt is de TR8 dan beter. Gewoon recht-toe-recht-aan...

Dus moest ik morgen opnieuw moeten starten was het ofwel:
Elektron ARmk2 + Behringer Edge + MPC One
ofwel
Elektron Digitakt + Elektron Syntakt + Behringer Edge
 
De Roland A404 vind ik ondanks z`n gebreken hier en daar toch van een zodanige eenvoud en simpelheid dat het werkbaar is.
Omdat al het andere wel werkt is die zijn prijs waard.
De gebreken / nadelen zijn : geen goede finetuning / groftuning van begin en einde van de sample. En effect filters die niet diep genoeg doorlopen. Geen MIDI out.
 
Ik denk dat het komt omdat ze dat ding heel duur in de markt hebben gezet en ook weinig functionaliteit erin.
Je ziet hier ook weinig positief over de SP16.
Zijn er hier mensen die hem gehad hebben en weg hebben gedaan?
Ik weet dat @Roonan er 1 had en er heel positief over was.
Klopt helemaal. Ze waren echt heel duur in het begin. De beste feature van de SP16 is de sound. Hij klinkt echt heel goed, zeker als je de filter (als staat hij alleen maar aan) gebruikt. Het is niet de meest uitgebreide bak, maar puur voor sample playback is hij geweldig goed. Ik heb hem echter al weer weggedaan (zoals zoveel spullen trouwens, dus dat zegt niet zoveel). Op dit moment zweer ik bij de Push 3 standalone. Daar kan je echt alles mee en als je aan de workflow gewend bent. Als je budget wat krapper is zou ik voor Elektron gaan (maakt niet zoveel uit welke). Als je echt de beste sound wilt, dan de SP16. Akai spul (allemaal) blijf ik van weg. De timing van die bakken is echt ruk te noemen. Zeker als je wilt syncen. Ik heb de force ooit gehad en dat was een echt mega teleurstelling.
 
Budget is een beetje afhankelijk van wat een apparaat te bieden heeft, maar meer dan 800 a 900 moet het niet zijn het liefst.

Belangrijkste factoren zijn, goede sound, mogelijk tot samplen (dus niet alleen samples inladen, maar ook zelf kunnen samplen) goeie workflow.
Een 2e hands TR8s heb ik ook wel oren naar, dan kan ik voor niet al te veel geld toch een beetje beuken, de optie om te kunnen samplen heb ik dan niet, maar dat komt dan later wel weer.
De SP404mk2 valt denk ik af omdat de sequencer me niet aanstaat (denk ik) en hij ook niet echt bedoeld is voor het genre wat ik voor ogen heb, tekno / techno / bigbeat / deephouse
Aan de andere kant kan juist een TR8s in combinatie met de SP404mk2 misschien juist wel weer een goeie zijn, de SP404mk2 om loops op te nemen uit mijn synths en dat mee laten lopen met de tr8s.
Wat de elektron spullen betreft, ik vind dat ze erg goed klinken, je kan er veel gekkigheid mee uithalen, maar of de workflow mij ligt, dat vraag ik me af, ik heb ooit een Analog 4 keys gehad en afgezien van de sound vond ik het niks. Maar zojuist heb ik dan weer een vette tekno demo gezien met 2 analog 4's en een digitakt + digitone, tjsa.. dan lijkt het juist weer wel wat ik zoek, alleen, beetje prijzig weer om zo'n set samen te stellen.



D'r zijn eigenlijk gewoon teveel opties, ik zou eens wat apparaten zelf uit moeten proberen denk ik om er echter te komen wat goed voor mij werkt.

Het lijkt mij dat voor jou de TP16 de beste keuze is.
De TR8s is goedkoop en klinkt geweldig.

En als je nog niet genoeg opties had, hier is er nog 1.
Is het zelf samplen niet zo belangrijk, dan zou de Polyend Play een optie kunnen zijn.
Dit is voor mij het meest inspirerende apparaat wat ik heb.
De workflow is zo vanzelfsprekend en makkelijk, hemels.


Elektron, ik begin er niet aan.
De video die je post laat exact zien waarom niet, veel te veel menu duiken.
En je hebt nooit genoeg aan 1 Elektron apparaat, dat heeft de marketing goed uitgezocht.
 
Perkons op zitten spelen laatst; leuk, maar vond de kickdrum niet mijn smaak..
 
De Perkons zal nooit je enige drumbak zijn.
Als de firmware is upgedate, is het een leuke bak.
Alle geluiden zijn beperkt, en ze moeten jou smaak zijn. Maar hij kan wel goed rammen.


Dit zou wel eens mijn volgende grote koop kunnen worden:
Reliq Instruments
Om nog maar een optie te noemen, er zijn er nog niet genoeg...
ktzqttoq1jmojvbe7sbv.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Het lijkt mij dat voor jou de TP16 de beste keuze is.
De TR8s is goedkoop en klinkt geweldig.
Wat is de TP16? Bedoel je SP16?

Ja denk dat ook. Vooral omdat het een machine die geen stijle learning curve heeft en snel werkt.

Elektron spul ben ik nieuw in.
Gaat niet echt smooth. En er is best wat frustratie.
Daar moet ik veel meer tijd in stoppen maar denk wel als je dat doet dat je dan snel kan werken.

Die Reliq Instruments bak uit Den Haag ziet er wellicht mooi uit maar de site laat toch een on af product zien waar te veel functionatiteit word belooft.
Denk dat dat een heel gebruikt onvriendelijk ding gaat worden als ze iig niet de scope van functies verkleinen.
 
Back
Top