Pioneer Toraiz SP16 vragen

Ok wavetables werken echt goed.
Of je doet random sweeps of je gebruikt de lfo als een envelope zodat iedere sweep bij een trigger opnieuw start.
Nu kun je met de RK-002 Smart MIDI Cable bv een polysynth maken. De sp16 ondersteund ook after touch en pitchbends en je kan het meeste per track per cc besturen...dus mpe wavetables!

Anyhow v1.5 had een bug met het triggeren per note. Maar nu lijkt in v1.6 de user touchstrip niet goed te werken. Lijkt alleen te werken op het moment dat je een pad aanslaat.
Jammer, moet het verder onderzoeken hoe hier mee om te gaan.
 
Jezus man, deze gast kan spelen..
Dat valt wel mee want als je goed kijkt zit hij vaak in slice mode en triggered die daarmee een slice uit een loop op de 1 telkens.
Maar goed dat is juist wel 1 van de sterke punten wat je allemaal live kunt doen.
 
Dat snap ik, maar je moet het toch een beetje goed zien te timen en de juiste slices triggeren, wat hij behoorlijk snel doet ook.
 
das juist de grap dat de SP16 realtime quantize heeft.
Als je die op 1/16 zet word het live spelen lekker makkelijk.
Overigens denk ik niet dat de Sp16 echt realtime kan.
Al ik quantize uitzet lijkt het 1/64 quantize.
Maar goed dat werkt prima.

Leuke set wel en ook leuk gedaan.
 
Da's wel bijzonder op zich dan, dat zou betekenen dat een te late trigger van een slice toch op de beat geplaatst wordt, maar dat kan eigenlijk alleen als het weerggeven van het geluid met een kleine vertraging plaats vind tov wat je inspeelt.. wat vervolgens weer tot een moeilijker timing leidt, zelfde als ik met een te grote latency midi probeer op te nemen vanaf een keyboard.

Even wat anders tussendoor, ik lees dat pioneer een nieuwe community gaat opzetten voor DJ gear.. zou dit nog wat nieuw lezen kunnen blazen van hun kant in de SP16?

 
Ja de triggers worden gebuffered en losgelaten op het juiste moment.
En dat werk goed. zet je hem op 1/16 en speel je een beat 9 kick + snare + hats dan staan die er zo in.
De triplets en shuffle kun je weer meer J-dilla en MPC achtige swing mee maken.

Ik denk niet dat er ooit nog aan de SP16 gewerkt gaat worden.

@Harry Turtle is ooit nog eens door Pioneer benaderd en hebben we een lijstje met wensen gedaan maar voor zo ver ik weet is daar niets uitgekomen.

Anyhow op wat kleine bugs na is de SP16 voor mij perfect hoe hij is.
Natuurlijk kunnen er dingen beter maar goed.
 
Ik heb ook de AS1 en al hoewel ik de SQUID niet nodig heb lijkt het me ook een interresant ding.
Nu ben ik voor live met de Analog keys / op1 icm met SP16 bezig.
Maar goed het is de vraag of ik de irritante workflow van Elektron kan verteren.
De keys is tot nu toe wel de oplossing voor poly dingen kunnen opnemen en editen en lange sequences kunnen maken.
Maar goed....we zullen zien.
 
Welk Analog keys heb je? (Even om jou berichten daarover beter te begrijpen)

Edit, ah, er lijkt alleen een MK1 versie van de keys te zijn, als ik het zo snel ff goed zie.

Ik heb ook een Analog Keys gehad jaren geleden, ik werd er niet goed van, jammer want de sound is wel top.
 
Ja Analog Keys MK1.
Word er ook niet goed van maar wel goede sound.
Hij kan tenminste lange pattern maken.
 
Ik inmiddels wel een vraag over de SP16, ik heb hem nog niet binnen, maar hier kon ik niks over vinden.
Kan je fills programmeren ? Ik zag dat de Digitakt daar leuke functies voor heeft, hoe pak je dat bij de SP16 aan ?
 
op de touchstrip zit een "repeat" optie.
De pads hebben aftertouch en velocity maar dat moet je wel aanzetten.

Een ander optie of als je met de "repeat" hebt opgenomen kun je de triggers ook nog eens verschuiven in het "trigger" scherm. ( micro edit )
Zo krijg je van die levendige fills.

Ook kan je quantize aanzetten en dan gewoon de fill inspelen.
 
ja vind hem ook best mooi.
Goed ontwerp en UI.

Best is die intro video, sp16 erbij en de dingen gelijk ff proberen.
 
Ik ga straks even wat filmpjes kijken, maar heb er al wat vette tekno uitgehaald, het ding heeft inderdaad een erg lekkere workflow. Leuk speelgoed hoor. :D
 
Ja de triggers worden gebuffered en losgelaten op het juiste moment.
En dat werk goed. zet je hem op 1/16 en speel je een beat 9 kick + snare + hats dan staan die er zo in.
De triplets en shuffle kun je weer meer J-dilla en MPC achtige swing mee maken.

Ik denk niet dat er ooit nog aan de SP16 gewerkt gaat worden.

@Harry Turtle is ooit nog eens door Pioneer benaderd en hebben we een lijstje met wensen gedaan maar voor zo ver ik weet is daar niets uitgekomen.

Anyhow op wat kleine bugs na is de SP16 voor mij perfect hoe hij is.
Natuurlijk kunnen er dingen beter maar goed.
nee heb gratis gear gekregen maar er is verder nooit meer iets gebeurd... doorontwikkelen ho maar... zonde want die sp16 had wel echt een hele sophisticated sampler kunnen zijn met een kleine firmware update.. die effecten zijn wel ok. maar er lijken toch wat firmware quirks te zijn. ik vind de sound nog altijd het sterkste.. alles knalt er echt goed uit in mn mixen.. ik hoor wel een beduidend verschil vs software. die saturatie drive is gewoon goed, subtiel goed.

wel heel positief, alles is er nog.. kan slecht afstand doen.. die squid zou er als eerste uit gaan maar toch kan dat ding iets wat andere gear niet goed kan.. tegelijk meerdere dingen strak syncen, zowel midi als cc als clock.. hmmm dan die as1... godverdomme wat een dikke kneiterbak is dat.. als je die cheesy presets vergeet.. synth met low end. moderne vibe maar wel echt hele volle sound.. ik heb sinds kort een as1 controller van stereoping, eigenlijk is die er op mijn initiatief gekomen.. (dank pioneer). ik heb hem een week of wat afgestaan zodat die gast een controller template kon bouwen en heb daar nog wat feedback op gegeven.. het toffe is dat je nu de effecten ook realtime kan controllen. die as 1 is een soort moderne pro1 ofzo.. sinds ik die controller heb haal ik er toffere sounds uit, je kunt heel makkelijk de modulaties toewijzen..

de sp16 staat een beetje stof te happen maar het blijft een coole bak... elektron is weer heel sophisticated en uitgebreidere sequencing maar filemanagement is voor mij altijd een no go op dat spul.. sp16 is gewoon geniaal vanuit dat opzicht.

mmmm moet maar weer eens wat gaan maken
 
die sp is wel echt als een tank gemaakt.. geen kleine boutique die ff mee gaat in je case naar een gig.. ik zit te wachten tot dit een modern classic gaat worden..
 
Ja ik heb ook de AS1 en vind die erg tof. Overweeg een tweede. Heb voor de Electra One een template gemaakt. Met patch request zodat je alle parameter waardes kan zien.
Heb ook een bh pro one en net net niet een OG pro One omdat de UK verkoper hem niet hier heen wil sturen.
De AS1 kan wel de snelle filter envelope sound zoals de OG Pro One. Iets wat me op de BH niet lukt.
Vond de sound zo fijn dat ik ook de Prophet 6 heb gehaald. Dus Dave Smith zijn marketing heeft hier goed gewerkt

Squid laat ik schieten omdat hij geen pattern chaining kan en geen arranger heeft.

Ik heb inmiddels een workflow met de SP16 waar je een hele track maakt een ook instrumenten opneemt.
Bv pre-amp erin en dan 16 bars aan echte snares en hats opnemen.
Dan de stereo outs als bussen gebruiken met fx pedalen naar een mixer en dan weer het resultaat weer als loops opnemen.

Alles wat je nodig hebt is er wel. Ok de compressor is geen profi ding maar heeft tenminste parallel.
Het filter en de drive zijn heel goed als analoog distortion/saturatie effect.
Heerlijk als je er stotterende samples met max drive door haalt of pads.
Meesterlijk filter, ik heb wel andere filters maar niets komt in de buurt.

Elektron vind ik tot nu echt vervelend. Moet je eerst Excel doen voordat je een beat mag maken. De sound van de Analog Keys is dan wel weer vet .
Ik ga het proberen maar het iig geen master peace ✌️ zoals de SP16.

Het heeft iets als een apparaat compleet te overzien is omdat het beperkt is.

Ik denk niet echt dat het een moderne klassieker gaat worden omdat de MPC tijden wel over zijn. Maar een kleine groep die daar nog beats mee bakt.
Er is wel een kleine groep producers die echt klikt met de sp16.
Veel daarvan hebben een Ensoniq, Akai MPC verleden
 
Back
Top