Vintage prijzen aan het zakken.

Ben blij dat Behringer nu synths maakt die behoorlijk goedkoop te verkrijgen zijn.:halleluja
 
En ik ben blij dat Sequential/Oberheim getrouwe reissues maakt met moderne features, comfort en betrouwbaarheid/garantie voor ook nog fors minder dan de vintage modellen. We leven maar in mooie tijden.
 
Zeventien duizend piek voor een OBX is nog steeds heel erg veel. Gingen die voor zoveel meer ???

Bij Jupiter 8 zie je toch wel een stagnering. En waarschijnlijk bij een hele hoop andere oude spullen ook. Maar of de prijzen nou echt grof dalen.

De corona bump is idd wel echt over.

Op zich ook niet verkeerd als de prijzen dalen, dan kan je leuk spulletjes scoren mits je nog wat zoekt tuurlijk ….

Het volume van J8s en ook bijv. DX1's is zo gering dat hier eigenlijk niets over te zeggen is. Van 25k naar 20k is natuurlijk een prijsdaling, maar niet dat het daardoor opeens betaalbaar is. Aan de andere kant, als iemand 20k kan betalen en iets echt per se wil hebben legt die ook wel 25k neer als het moet (denk ik).

Maar of het echt heel anders is dan vroeger? toen moest je ook een hypotheek afsluiten voor een Fairlight en was dat alleen voorbehouden voor de happy few. Punt is meer dat naast studios nu ook welgestelde consumenten of hobbyisten in de markt begeven. En alles is monopoly geld geworden als je bedenkt dat mensen hun huis met 2 of 3 ton overwaarde verkopen.
 
Het volume van J8s en ook bijv. DX1's is zo gering dat hier eigenlijk niets over te zeggen is. Van 25k naar 20k is natuurlijk een prijsdaling, maar niet dat het daardoor opeens betaalbaar is. Aan de andere kant, als iemand 20k kan betalen en iets echt per se wil hebben legt die ook wel 25k neer als het moet (denk ik).

Maar of het echt heel anders is dan vroeger? toen moest je ook een hypotheek afsluiten voor een Fairlight en was dat alleen voorbehouden voor de happy few. Punt is meer dat naast studios nu ook welgestelde consumenten of hobbyisten in de markt begeven. En alles is monopoly geld geworden als je bedenkt dat mensen hun huis met 2 of 3 ton overwaarde verkopen.
Nee betaalbaar is het zeker niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat het echt veel goedkoper gaat worden. Eerder heel veel meer !!
 
Nee betaalbaar is het zeker niet. En ik kan me ook niet voorstellen dat het echt veel goedkoper gaat worden. Eerder heel veel meer !!
Is natuurlijk lastig te zeggen. Misschien komt er nog een kantelpunt doordat de markt niet meer zoveel kopers heeft met nostalgische gevoelens bij bepaalde synths. Persoonlijk heb ik dat bij cs80. Voor veel is het de bladerunner synth. Die film is van voor mijn tijd. Heb er dan ook niet zo veel mee.
 
Los van nostalgische gevoelens worden vintage synths in goede werkende staat simpelweg steeds zeldzamer. Dus ik verwacht dat de lange termijn trend gewoon omhoog is. Als je in een oude schuur een auto uit 1920 of Delfts Blauw uit de 17e eeuw vind, zal 't ook een fortuin waard zijn. Hetzelfde geldt voor de losse onderdelen: je ziet bijvoorbeeld nu al dat een oud pedaaltje als de Boss PH-2 meer waard wordt omdat er twee originele Roland IR3109 ICs in zitten.

En hoe meer mensen de echte klassiekers niet meer herkennen en classificeren als 'oude keyboardjes', hoe groter mijn kans bij de kringloop! Misschien toch maar vrijwilliger worden daar... 😇
 
Ik voel me geroepen om de hoeder te zijn van oude analoge synths, herstellen en onderhoud doe ik net zo graag als muziek maken.

De muzikant in me wil liever nieuwe analoge remakes, meer functies, klank net zo goed.

Trouwens het verschil tussen mijn oude analoge bakken en die van jou/andere hoor ik goed, maar of die van jou een emulatie is (vst/remake) of ook een originele kan ik niet meer horen.

Iemand een OB-XA te koop? hij mag defect zijn 8~
 
Los van nostalgische gevoelens worden vintage synths in goede werkende staat simpelweg steeds zeldzamer. Dus ik verwacht dat de lange termijn trend gewoon omhoog is. Als je in een oude schuur een auto uit 1920 of Delfts Blauw uit de 17e eeuw vind, zal 't ook een fortuin waard zijn. Hetzelfde geldt voor de losse onderdelen: je ziet bijvoorbeeld nu al dat een oud pedaaltje als de Boss PH-2 meer waard wordt omdat er twee originele Roland IR3109 ICs in zitten.

En hoe meer mensen de echte klassiekers niet meer herkennen en classificeren als 'oude keyboardjes', hoe groter mijn kans bij de kringloop! Misschien toch maar vrijwilliger worden daar... 😇

Helaas is de kans op echte koopjes door internet steeds kleiner geworden. Elke Piet Patat kan even googlen en ziet dan de prijzen bij Reverb. Sterker nog, ik merk juist dat onduidelijkheid bij de verkopers wat ze hebben juist hogere prijzen omdat ze de vraagprijzen van Reverb proberen aan te houden. Good luck om ze dan te overtuigen dat er nog een bups aan onderhoud moet gaan plaatsvinden.
 
Helaas is de kans op echte koopjes door internet steeds kleiner geworden. Elke Piet Patat kan even googlen en ziet dan de prijzen bij Reverb. Sterker nog, ik merk juist dat onduidelijkheid bij de verkopers wat ze hebben juist hogere prijzen omdat ze de vraagprijzen van Reverb proberen aan te houden. Good luck om ze dan te overtuigen dat er nog een bups aan onderhoud moet gaan plaatsvinden.
Ja dat klopt wel. Ik denk dat je de grootste kans maakt bij de lokale winkeltjes/kringlopen/kranten-advertenties, waar mensen hun zolderopruiming of erfenissen afleveren, zonder de kennis of tijd om uit te zoeken wat ze nu allemaal dumpen.
 
En dat Reverbvraagprijzen gigantisch ver van Reverbverkoopprijzen kunnen liggen als de vraagprijs zwaar overtrokken is.
En dat Reverb bewust de echte verkoopsprijzen niet in hun grafieken vermelden. Kwestie van de schijn hoog te houden.
 
En dat Reverb bewust de echte verkoopsprijzen niet in hun grafieken vermelden. Kwestie van de schijn hoog te houden.
Dus deze price guide van echte verkoopprijzen is niet echt en de reden daarvoor is dat reverb je wil benadelen?
 

Attachments

  • IMG_6809.png
    IMG_6809.png
    182,8 KB · Bekeken: 36
Ik heb een keer wat via Reverb gekocht en dat kwam doordat ik het instrument, een Roland V-Synth GT, een jaar lang nergens anders kon vinden. Het was waarschijnlijk de laatste keer, want hoewel de verkoper alles netjes heeft opgelost, functioneerde het instrument niet zoals geadverteerd. Een analoge uitgang werkte niet en toen ik het nader onderzocht, vond ik er een afgebroken plug in.
 
ik koop en verkoop beter op reverb helaas dan MP. Vind Reverb net even te duur voor hun gebruikers eerlijk gezegd. Maar ja ik vind alles te duur :D
 
Och , is er eigenlijk wel een peil op te trekken ?

Hier het prijsverloop over 2 jaar van de ms20 orgineel :

Er is continue forse beweging , maar tendens ??
 

Attachments

  • IMG_0312.png
    IMG_0312.png
    218,6 KB · Bekeken: 44
Ze maken al geen verschil tussen Mk1 en Mk2 en het spectrum tussen good en mint, dus dat alleen al kan zo'n wobbel verklaren.

De mijne woont hier vooralsnog voor het leven, dus ik geloof het allemaal verder wel.
 
Ik heb 2 keer op Reverb gekocht en goede zaken kunnen doen.
Net zo goed als Marktplaats
't Is kwesty van verwachtingen en hoe ga je ermee om.
 
@Warius
Ik heb op Reverb al verschillende toestellen voor m'n verzameling gekocht die na een lage prijsvoorstel van mij toch werd geaccepteerd.(soms tot 1/3 van de prijs, uit wanhoop???)
Die lage prijzen staan niet in hun grafiek omdat ze op die manier anders een lagere fee verdienen op de verkoop, en dit doen ze bewust om de schijn te geven dat alle toestellen van het "type X" maar blijven verkocht worden aan absurd hoge prijzen.
En het gaat hier niet om een paar honderd euro, maar om een paar duizend euro per toestel.
 
Back
Top