Vintage prijzen aan het zakken.

ik begrijp t allemaal niet hoor, er heeft een jaar een jup 4 op 2ehands gestaan voor 3500 euro, niemand wou m (vorig jaar)
turnlab bood er onder (weet ik vd verkoper)
 
Wat is een eerlijke prijs. Was op reverb aan het kijken bij een future vintage moog one '.16 stemmen. Stond er opeens net 6 minuten te koop voor 3200 euro, bij iemand die gitaren verkocht. Verschillende goede beoordelingen.net toen ik hem in mijn mandje had was hij niet meer beschikbaar. (Stond er nog 1 van iemand met 0 ervaringen voor 4700)
 
( klinkske)

Misschien is de markt groter dan nederland ?

Er wordt hier gelukkig matig geboden, ook de vemia is sinds de brexit niet meer top. Maar wereldwijd zijn er meer verzamelaars , met kennelijk meer geld . Zoiets?

Tav die moog ones : is wel verdacht goedkoop , uit nigeria en je krijgt er een date bij cadeau waarschijnlijk ?
 
( klinkske)

Misschien is de markt groter dan nederland ?

Er wordt hier gelukkig matig geboden, ook de vemia is sinds de brexit niet meer top. Maar wereldwijd zijn er meer verzamelaars , met kennelijk meer geld . Zoiets?

Tav die moog ones : is wel verdacht goedkoop , uit nigeria en je krijgt er een date bij cadeau waarschijnlijk ?
Ik weet zeker dat hier niet enkel NL komt kijken om te shoppen, maar natuurlijk is de markt groter dan NL :)
 
Als dalijk al die boomers de pijp aan Maarten hebben gegeven dan is het wel snel voorbij met die vintage hype.

1980 + 80 = 2060 even wachten nog
 
Boomers zijn van zijn van pakweg 1945-1965 hoor. Die vallen nu al bij bosjes. Het wachten nu is op Gen X die grijpt naar middel X. Die hebben nu de beste baantjes, dus geld en synths zat.
 
puntje wat ik eigenlijk wou maken is; dat als iedereen de pijp uit is die die OGs gehoord hebben in hun jeugd de vraag snel terug zal lopen.

Kan me niet voorstellen dat zoomers erg warm lopen voor die ouwe meuk :) Die willen allemaal serum krijsgeluiden en picture to sound software etc
Ik word ook niet opgewonden van een kerkorgel. So to speak. Al is zon dikke Opus wel vet :D
 
Ik denk niet dat het idee klopt dat de aantrek van vintage synths ligt bij het feit dat je ze in je jeugd gehoord hebt. Bij sommige apparaten wel, bv een Eminent 310 is toch echt vooral iets voor de Jarre fans. Maar ik zie oude synths in moderne muziek gebruikt worden door artiesten die nog niet geboren waren toen die synth nieuw was. Ikzelf ben grote fan van de Crumar Performer maar ben te jong om met Duran Duran opgegroeid te zijn. Mijn nicht is 19 en kocht net een Queen LP. Veel grote gitaristen die nu holy grail gitaren kopen zijn jonger dan die gitaar. Het is allemaal niet zo afgelijnd in jaartjes en generaties. Algemeen zie ik dat synths in muziek al 50 jaar een hoofdrol spelen dus zolang iemand niet een apparaat koopt om "net als dat nummer" te klinken, zal het wel meevallen met die correlatie.

Zelfs bij bakken met een harde link naar een bepaalde stijl lijkt het me mee te vallen, en daarbij zijn er zoveel revivals/heruitgevonden stijlen dat de trein regelmatig toch weer langs datzelfde station komt.
 
ja dat is dan ook weer zo.

:P
 
Ik zie dat gitaren uit de 50's nu hoogtij vieren. Dat is 80 jaar na hun uitgifte. Een Les Paul goldtop uit het juiste jaar doet makkelijk 100.000 euro. Met die kennis is de piek van vintage synths nog lang niet bereikt
Bij vintage gitaren is het idee dat ze beter zijn omdat ze handgemaakt zijn en mogelijk van hout wat niet meer beschikbaar is. Verder zijn ze technisch natuurlijk een stuk simpeler, dus een gitaar in goede conditie houden is een stuk eenvoudiger dan massa's componenten van een oude synth vervangen en opnieuw afstellen.
Ik vraag me serieus af hoeveel synths na 80 jaar nog speelbaar zijn ipv een duur museumstuk.
Maargoed, zo'n Les Paul van een ton gaat ook niet mee op tour ;)
 
Bij vintage gitaren is het idee dat ze beter zijn omdat ze handgemaakt zijn en mogelijk van hout wat niet meer beschikbaar is.
De duurdere moderne gitaren worden vaak nog steeds (grotendeels) met de hand gemaakt. Fabrikanten als Fender gebruiken voor hun US made gitaren zelfs vaak nog dezelfde tooling als in de jaren 50/60. Het is vooral nostalgie en magisch denken dat vintage gitaren gewild maakt. Zie ook de populariteit van 'relic' gitaren (vaak duurder dan de gewone), die af-fabriek worden voorzien van slijtage zodat het net lijkt alsof ze al een heel lang en zwaar leven achter de rug hebben. 'Road worn' is voor veel gitaristen een ding, meer rock & roll dan een glimmend nieuw exemplaar. In synthland is dat toch anders, daar wil men het liefst 'mint', 'nieuwstaat' gear uit een 'rook- en huisdiervrije studio'. Het zou wel leuk zijn als er reissues van classic synths uit zouden komen die in de fabriek al worden voorzien van voor-vergeelde toetsen, weggesleten opdruk en sigaretten brandplekken op de behuizing.
 
Laatst gewijzigd:
Het is vooral nostalgie en magisch denken dat vintage gitaren gewild maakt.
Dat zal zeker een factor zijn. Maar er is wel degelijk verschil in het gebruikte hout. Sommige oerbossen zijn weg of er mag niet meer gekapt worden. En in tegenstelling tot het hout bij vintage synths draagt de gebruikte houtsoort bij gitaren wel bij aan de klank en speelbaarheid.

'rook- en huisdiervrije studio'
Zit natuurlijk wel verschil in hoe makkelijk iets schoon te maken is. Bij een gitaar vervang je de snaren, maak je het fretboard schoon en je hebt nergens meer last van. Bij synths gaat de troep in alle knoppen zitten en heeft het ook een negatieve invloed op de werking. Kattenharen in muziekinstrumenten zit helemaal niemand op te wachten.

Het zou wel leuk zijn als er reissues van classic synths uit zouden komen die in de fabriek al worden voorzien van voor-vergeelde toetsen, weggesleten opdruk en sigaretten brandplekken op de behuizing.
Stuur even een mailtje naar Uli ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Dat zal zeker een factor zijn. Maar er is wel degelijk verschil in het gebruikte hout. Sommige oerbossen zijn weg of er mag niet meer gekapt worden. En in tegenstelling tot het hout bij vintage synths draagt de gebruikte houtsoort bij gitaren wel bij aan de klank en speelbaarheid.
Ja dat klopt, maar dat is maar bij een gering aantal gitaren het geval. Zo zijn er oude Fenders die 'swamp ash' gebruiken, wat nu niet veel meer voorkomt. En idd sommige 'zeldzame' of beschermde houtsoorten. Maar ook daar veel magisch denken hoor, de invloed van de houtsoort op de klank is minder dan veel mensen (willen) geloven. In de meeste gevallen willen gitaristen een gitaar van een bepaald merk en type en bouwjaar omdat een 'legend' die ook heeft, of omdat het hun geboortejaar is etc. Kijk ook naar al die 'signature' modellen, dat ze dan een replica maken van dé gitaar van een of andere grote naam met dezelfde kleur en componenten.
 
puntje wat ik eigenlijk wou maken is; dat als iedereen de pijp uit is die die OGs gehoord hebben in hun jeugd de vraag snel terug zal lopen.

Kan me niet voorstellen dat zoomers erg warm lopen voor die ouwe meuk :) Die willen allemaal serum krijsgeluiden en picture to sound software etc
Ik word ook niet opgewonden van een kerkorgel. So to speak. Al is zon dikke Opus wel vet :D
Denk dat dat wel meevalt
een m3/b3 hammond , begonnen ca 1930 , blijft een gevraagd en gewaardeerd instrument waarvan de waarde redelijk constant is ( 10.000 gulden, op de top 10.000 euro , inmiddels al lang stabiel op 6000). En dat ondanks het gewicht en het onderhoud .

Novachords zijn zeer gewild en aan een revival bezig , fender rhodes etc .

Goede instrumenten , instrumenten die goed doordacht zijn, goed afgewerkt en met een bijzondere klank blijven gewild door muzikanten met oren en techniek in de vingers . Minimoogs gaan daar ook bij horen , kawai’s waarschijnlijk minder . Ook na onze tijd .
 
Ik ben vast de enige die het niet kan schelen wat er na mijn dood met mijn gear gebeurd en wat't waard zal zijn. Ik heb levend al zorgen genoeg
 
Ik ben vast de enige die het niet kan schelen wat er na mijn dood met mijn gear gebeurd en wat't waard zal zijn. Ik heb levend al zorgen genoeg
Ik train mijn nabestaanden nu al dat ze vooral niks naar de kringloop moeten brengen. Eerst alles hier op Synthforum voor een zacht prijsje, met gratis kaarsje. En wat overblijft voor een absurde prijs op Marktplaats en Reverb om het zachte prijsje te compenseren.
 
Ik ben vast de enige die het niet kan schelen wat er na mijn dood met mijn gear gebeurd en wat't waard zal zijn. Ik heb levend al zorgen genoeg
Mijn vrouw vraagt ook al een tijdje om een lijstje met 'richtprijzen' van het spul dat hier staat. Ik weiger dit echter in te vullen want ben bang dat ik ineens een 'ongeluk' zou krijgen ofzo.
 
Back
Top