Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

Is het geen idee om eens naar een BAX of soortgelijke winkel te gaan en ze daar uit te proberen?

Ik heb namelijk een DT990pro gehad die echt heel nauwkeurig weergaf. In 2011 is deze gesneuveld in een verhuis.
Vervangen door een DT770 die ik nog steeds heb en gebruik. Twee jaar geleden heb ik daar opnieuw een DT990pro bij aangeschaft en deze klinkt nu totaal anders dan de eerste. (Te) veel hoog (of de DT770) te weinig, dat kan ook.

Ik bedoel maar dat je veel advies kan krijgen maar jet best is toch dat je zelf kan testen denk ik
Zeker :)
Wil ik ook zeket doen, maar ik denk dat dat ook nog lastig is omdat ik het nog wel lastig vind om objectief te blijven in zon geval. Je kiest toch snel hetgene wat dan het mooist klinkt, en niet degene die de natuurlijkste weergave heeft om goed mee te mixen.
Dus ik dacht dat ik in elk geval eerst mezelf eens goed ging inlezen en laten informeren.

Ben vanmorgen bij Hifi Clubben en Tone Control (Haarlem) geweest om wat hoofdtelefoons te beluisteren. Om te kunnen vergelijken had ik ook m'n DT 770 Pro 80ohm meegenomen.

Bij Hifi Clubben had ik de beschikking over de Sennheiser 660s en Audeze lcd2. De eerst genoemde klonk een heel stuk beter dan de DT 770, en zat ook lekker licht op het hoofd. Het laag en hoog kwamen beter door en klonk het na mijn idee een stuk warmer en voller. De lcd2 klonk in verhouding met de 660s een tikje beter, maar is het verschil in prijs (€500 duurder) voor mij niet waard. De lcd2 was ook iets zwaarder, wat wellicht in de weg kan zitten wanneer je deze lang gaat gebruiken.

Bij Tone Tone Control hadden de alleen Beyerdynamics. Begonnen met de DT 770 Pro 250ohm wat al direct een groot verschil was met de DT 770 80ohm die ik zelf heb. Ook de DT 990 250ohm geprobeerd, en deze vond ik niet zo heel veel verschillen met de DT 770 250ohm. Daarnaast ook de DT 1770 en de DT 1990 geprobeerd, maar vond deze direct tegenvallen. Erg vlak met weinig body. Maar wellicht is dit wel wat je zoekt wanneer je een zo neutraal mogelijke weergaven nastreeft.

Met alle mediums die geluid afspelen is het belangrijk om af te gaan op je eigen oren en dingen te gaan proberen. Ben van mening dat het wel loont om er iets in te investeren, vooral als je het veel gebruikt en van plan bent om er lang mee te doen. Ga nog een keertje terug om te luisteren, maar het word voor waarschijnlijk de Sennheiser 660s. Zal waarschijnlijk wel moeten wennen aan de open oorschelpen.

Ik heb een sennheizer hd650 , zeer tevreden over: komt evenwichtig over in geluid en zit zeer comfortabel .

Ik heb een sennheizer hd650 , zeer tevreden over: komt evenwichtig over in geluid en zit zeer comfortabel .
ik gebruik ook de sennheiser hd650, dit is mijn 2e al en mocht die stukgaan dan komt er direct weer een nieuwe. Ik vind ze echt fantastisch.

1 tip, voor langdurig studio gebruik zou ik wel voor een open koptelefoon kiezen, dat is een stuk comfortabeler dan een gesloten systeem. Maar dat kan alleen als je omgeving er geen last van heeft.

Waarom niet eigenlijk?
Omdat ze behoorlijke EQ bumps hebben. Niet bepaald een “flat response”.

Je hebt hier uiteraard van die Mickey Mouse oplossingen voor als sonarworks en consorten (die een omgekeerde EQ toepassen), maar daar is eigenlijk niet fatsoenlijk mee te werken. Omdat het heel erg onnatuurlijk klinkt.

M’n sennheiser heeft het al weer een stuk minder. Maar is ook 3x zo duur.

Enfin, uiteindelijk is het ook een persoonlijk iets. Wat je fijn vind en waarbij jezelf het idee hebt dat je mixen goed overkomen. Als dat je überhaupt al boeit.

Laatst gewijzigd:
In het algemeen hebben gesloten koptelefoons meer verkleuring dan open koptelefoons

Gesloten koptelefoons zijn handig om bv overspraak te verminderen bij zangopnames of om de medebewoners minder te storen , maar daarmee zijn de voordelen wel benoemd denk ik .

Je hebt hier uiteraard van die Mickey Mouse oplossingen voor als sonarworks en consorten (die een omgekeerde EQ toepassen), maar daar is eigenlijk niet fatsoenlijk mee te werken. Omdat het heel erg onnatuurlijk klinkt.

Enfin, uiteindelijk is het ook een persoonlijk iets. Wat je fijn vind en waarbij jezelf het idee hebt dat je mixen goed overkomen. Als dat je überhaupt al boeit.
Mij boeit het wel, maar het moet wel leuk blijven. Zoals bij zoveel zaken in deze hobby (en vele andere) heb je een paar grote stappen die je kunt nemen voor relatief weinig euro's en betaal je daarna steeds meer voor steeds minder 'vooruitgang'. Snap nooit zo goed waarom tussen- of 'minderwaardige' oplossingen vaak naar beneden gehaald worden om alleen maar 'het perfecte plaatje' te promoten (dat ook nog eens voor velen anders is).

Mij boeit het wel, maar het moet wel leuk blijven. Zoals bij zoveel zaken in deze hobby (en vele andere) heb je een paar grote stappen die je kunt nemen voor relatief weinig euro's en betaal je daarna steeds meer voor steeds minder 'vooruitgang'. Snap nooit zo goed waarom tussen- of 'minderwaardige' oplossingen vaak naar beneden gehaald worden om alleen maar 'het perfecte plaatje' te promoten (dat ook nog eens voor velen anders is).
Was ook niet m’n bedoeling om het perfecte plaatje te promoten. Ik doe ook maar wat :)

En mij boeit het ook niet zo heel erg of “de mix helemaal goed is”, ik luister meer naar of ik excessen heb. Dat er niet iemand vrolijk naar een nummer van me luistert met z’n EarPods in en dat ie z’n hersens uit z’n harses blaast omdat m’n hihats niet normaal veel hoog hebben. En dat hoor ik persoonlijk het best met een hoofdtelefoon (ik switch tussen dt990/HD650/iPhone oordopjes), als er op die 3 ok is vind ik het best.

Uiteraard heb ik ook speakers (ns10s en focal cms65), die tellen net zo hard mee.

Hier ben ik het mee eens. Ik had eens Sonarworks om mijn AKG K712 Pro mee te 'corrigeren' en ik vond het echt 3x niks. Voor mij zijn dat soort oplossingen snake oil, maar ik weet ook dat er grote fans zijn dus ymmv. Heb ook ooit geïnvesteerd in een peperdure koptelefoonversterker (Neve RNHP) waar ik heel tevreden mee ben maar dat waarschijnlijk verder volstrekt onnodig is volgens mij.

Ook hier al jarenlang DT-770 en DT-990 liefhebber.
Ja heb ik ook.

Perfekt geluid.
Groeten van andreos.

Voornaamste wat ik er nu mee doe is muziekproductie en mixwerk...

Ik wil er niet op bezuinigen...

IK ben persoonlijk verder fan van open-back...
Onderstaand mijn tips na 15+ jaar vrijwel exclusief muziek maken en mixen middels gebruik van een hoofdtelefoon. De hoofdtelefoons die hier in het verleden zijn gebruikt: Sennheiser HD 500, Sennheiser HD 595 en een Sony MDR-7510. De Sennheiser exemplaren behoorden tot het degelijke spul uit het consumenten segment. De MDR-7510 was wel een studio hoofdtelefoon, maar niet echt high-end. Eigenlijk was het de moderne variant van de MDR-7506, die al sinds 1991 te koop is (ja echt 1991). De huidige hoofdtelefoon hier is een Sennheiser HD 660S.
  • Er zijn wel degelijk verschillen tussen de standaard consumenten exemplaren en het echte professionele spul. Het eerstgenoemde segment focust toch vaak op flashy uiterlijk en veel boom-boom bas. De professionele studio hoofdtelefoons hebben een neutraler karakter in beide opzichten.
  • Een gesloten hoofdtelefoon creëert een wat drukvoller geluid, vooral voor de lage frequencies. Hierdoor raak je na een uurtje wel enigszins luistermoe. Een eindmix maken als je al drie uur bezig bent, is over het algemeen geen goed idee. Je stoort anderen natuurlijk wel een stuk minder met dit soort, want het geluid ontsnapt nu eenmaal veel moeilijker uit de oorschelp.
  • Een open hoofdtelefoon klinkt ruimtelijker, maar mist over het algemeen wel iets van het laag. En je raakt niet snel luistermoe met dit soort. Mensen in de directe omgeving kunnen natuurlijk wel makkelijker meeluisteren.
  • Ga sowieso niet bezuinigen: koop in één keer een fatsoenlijke hoofdtelefoon die je de komende vijf tot tien jaar kunt gebruiken. Tussen de 300 en 400 euro, koop je al een behoorlijk degelijk exemplaar.
  • Koop iets waarbij de oorschelpen niet direct je oren raken. Dus zo'n "over-ear" exemplaar met van die zachte kussentjes, zodat je oren helemaal omsloten worden en de drivers niet op je oren duwen. Dat gaat anders behoorlijk irriteren na een uurtje.
De Sennheiser exemplaren in jouw prijsklasse klinken behoorlijk goed en redelijk neutraal. Denk aan een HD 600, HD 650 en HD 660S2.

Hier ben ik het mee eens. Ik had eens Sonarworks om mijn AKG K712 Pro mee te 'corrigeren' en ik vond het echt 3x niks. Voor mij zijn dat soort oplossingen snake oil, maar ik weet ook dat er grote fans zijn dus ymmv. Heb ook ooit geïnvesteerd in een peperdure koptelefoonversterker (Neve RNHP) waar ik heel tevreden mee ben maar dat waarschijnlijk verder volstrekt onnodig is volgens mij.
Nee het klinkt nogal onnatuurlijk. Je kan het wel gebruiken als een soort extra hoofdtelefoon waar je even checked hoe het klinkt met zogenaamde “flat response” van je ruimte / hoofdtelefoon.

Maar heel lang kan ik er niet naar Luisteren.

Kan me wel voorstellen dat andere mensen er mee weg lopen.

En qua Neve, tsja (ken die specifieke unit niet hoor), maar neve is neve. Veel beter word het niet. En mocht je het ooit kwijt willen is het redelijk waarde vast.

Op budget kan je nooit fout zitten met een dt990 (250ohm), gebruik een dt770 voor opnames waar een mic in de buurt is. Heb onlangs een dt880 erbij, tikkeltje minder spannend laag dan een dt990 maar wel lekker om op te mixen. Denk dat je met alle redelijke koptelefoons een eind kan komen, je moet ze leren kennen.

Ik ben erg tevreden met mijn sennheisser hd 650.
Eerder heb ik 10 jaar met een DT 770 gewerkt maar dat is echt flink minder gedetaileerd, leuk voor tracking inderdaad, niet voor geluidskwaliteit.
Hangt er allemaal weer van af hoeveel je wil besteden, en wat je eis is. Tracken of mixen?

In het laatste geval om te beginnen zeker de HD650. Veel verder moet je niet zoeken als het nog net betaalbaar wil blijven.
Of de Sure SRH1840. Dat wordt mijn volgende.
Check gewoon een aantal ...vs... reviews en dan komt de Shure er bijzonder goed uit voor mixing/mastering.
Maar dan moet je er uiteraard ook rekening mee houden dat de Shure al 500€ kost.
Persoonlijk wil ik de Sennheiser HD800, maar ik krijg het niet over m'n hart om 1.500€ aan een hoofdtelefoon te geven.

Het zijn wel allemaal open versies, dus voor zang/ instrument opnames geen optie. Maar daar gebruik ik de HD280 voor, net zoals in vele studios. Ik weet niet waarom iedereen zo graag de DT770 blijft verdedigen. Wellicht om budgettaire reden, want die komt echt niet in de buurt van de HD650 of SRH1840. Maar dat heeft uiteraard met prijs te maken.

Want helaas geld er net zoals bij monitors ook het principe dat er geen goedkope, voor mixing geschikte hoofdtelefoons zijn...
Welcome to the real world...

Koptelefoonversterker is m.n. handig als je direct van de computer luistert, meeste audio interfaces of mixers geven zelfs voor de 250 ohm modellen meer dan genoeg power. Ik ga ooit nog wel zo'n hi-end DAC kopen voor mijn game/werk pc. Die krengen zijn een stuk betaalbaarder geworden de laatste jaren.

Mbt de correctie software, hoezo zou dit snake oil zijn? Met de dt770 pro is de noodzaak om te corrigeren iets minder, m.n. omdat de lagere frequenties goed doorkomen. Dit zijn vaak ook de probleemgebieden. Al is er wel de mid/hi bij de dt770 wat een iets vertekend beeld kan geven. Ik heb ook nog een oude AKG K701, maar die kan ik thuis alleen gebruiken als ik alleen ben, anders zitten ze 2 verdiepingen lager mee te luisteren. Ik weet niet of dit voor alle AKG modellen zo is, maar de K701 heeft juist een dipje in het laag, dit ga je dan compenseren met als resultaat te veel energie in het laag. Sonarworks corrigeert dat, het is geen wondermiddel maar KAN een handige tool zijn (ook in combinatie met al die master meters en plugins zoals smart comp/limit).

Koptelefoonversterker is m.n. handig als je direct van de computer luistert, meeste audio interfaces of mixers geven zelfs voor de 250 ohm modellen meer dan genoeg power. Ik ga ooit nog wel zo'n hi-end DAC kopen voor mijn game/werk pc. Die krengen zijn een stuk betaalbaarder geworden de laatste jaren.

Mbt de correctie software, hoezo zou dit snake oil zijn? Met de dt770 pro is de noodzaak om te corrigeren iets minder, m.n. omdat de lagere frequenties goed doorkomen. Dit zijn vaak ook de probleemgebieden. Al is er wel de mid/hi bij de dt770 wat een iets vertekend beeld kan geven. Ik heb ook nog een oude AKG K701, maar die kan ik thuis alleen gebruiken als ik alleen ben, anders zitten ze 2 verdiepingen lager mee te luisteren. Ik weet niet of dit voor alle AKG modellen zo is, maar de K701 heeft juist een dipje in het laag, dit ga je dan compenseren met als resultaat te veel energie in het laag. Sonarworks corrigeert dat, het is geen wondermiddel maar KAN een handige tool zijn (ook in combinatie met al die master meters en plugins zoals smart comp/limit).
Mijn interface destijds gaf niet echt lekker geluid op de koptelefoon (erg zacht), dus op zich een goede aanschaf. Denk alleen dat een model van 10% van de kosten van de Neve ook wel voldaan zou hebben.

Wat betreft de software heb ik al regelmatig discussies gevoerd - er zijn fans die er blij mee zijn, ik vond de nadelen die geintroduceerd werden niet opwegen tegen de 'correctie'. Digitaal opkloten of wegdrukken van signalen om een 'eerlijke afluistering' te krijgen, mja daar kun je van alles van denken - voor mij is het gewoon weer een extra vervorming op het signaal waar ik niet op zit te wachten en dus werkt het niet voor mij. Maar zoals gezegd, ymmv.

Back