Studiohoofdtelefoon, onzin of worth it.

De Beyerdynamics zijn ook totaal niet geschikt voor mixen / masteren.

Maar ze zijn echt fantastisch voor tracking.
IK heb kwa merk wel ervaring met beyer dynamics. Ik heb zon dure headset gekocht daar voor gaming. (Type nummer weet ik ff niet meer, ik dacht dat ie zon 309-400 euro was).

Ik zou Beyer Dynamics wel overwegen als er een model zou zijn die wel geschikt zou zijn voor het mixen, want de kwalitieit van dat ding is echt heel goed. Stevig, licht, comfy. Maar lees nu wisselende reacties.

Even voir de duidelijkheid:
Ik overweeg ook serieus wel hoger segment (tot 1500 euro, daarboven word het me wel wat gortig). dus de LCD-x die @Martinez noemde is ook een optie.
Martinez omschreef die hoofdtelefoon als duur maar vond dat je het verschil in prijs wel terughoorde. Dan zou wat meer betalen niet erg vinden. Een goede hoofdtelefoon doe je jaaaaren mee.
Maar dan wil ik eigenlijk wel wat meer ervaringen lezen van mensen die in het vergelijkbare segment (of nog duurder) gekocht hebben, om goed geinformeerd een keuze te kunnen maken.

Is het geen idee om eens naar een BAX of soortgelijke winkel te gaan en ze daar uit te proberen?

Ik heb namelijk een DT990pro gehad die echt heel nauwkeurig weergaf. In 2011 is deze gesneuveld in een verhuis.
Vervangen door een DT770 die ik nog steeds heb en gebruik. Twee jaar geleden heb ik daar opnieuw een DT990pro bij aangeschaft en deze klinkt nu totaal anders dan de eerste. (Te) veel hoog (of de DT770) te weinig, dat kan ook.

Ik bedoel maar dat je veel advies kan krijgen maar jet best is toch dat je zelf kan testen denk ik.

Overigens denk ik niet dat een dure prijs garant staat voor het effect dat je wil. Er zijn net zo goed minder dure types die een goede kwaliteit bieden. In de jaren 90 en 2000 gebruikte ik een koptelefoon van Rzalistic/Tandy. Koste helemaal niet veel en klonk super transparant. Beter dan de Beyers. Jammer genoeg dat die serie al lang niet meer bestaat.

Hey folks.
Mijn huidige hoofdtelefoon word erg gaar.
Het is wel een goeie, dure (audioquest nighthawk). Nu zit ik te kijken of repareren de moeite waard is of dat ik beter kan gaan voor een studiohoofdtelefoon.

Toen ik hem kocht was t voornamelijk vokr muziek en games. Ik maakte nog geen muziek.
Voornaamste wat ik er nu mee doe is muziekproductie en mixwerk (ik kan niet aan grotere / betere monitors, dus ben enigzins aangewezen op hoofdtelefoon).

Ik wil er niet op bezuinigen, maar ook niet onzinnig veel geld uitgeven aan miniscule upgrades.

Wat is jullie ervaring; zijn 'echte' studio hoofdtelefoons in dezelfde prijsklasse (ik keek naar de shure SH1840 bijvoorbeeld) de moeite waard om te overwegen? Of zal dat nauwelijks verschil uitmaken?

En hoe zit het met duurdere studio hoofdtelefoons? Is daar nog veel winst te behalen?

Ook goed om te weten is dat de hoofdtelefoon aangesloten zou worden op een focusrite 18i8. En ik was niet van plan een aparte hoofdtelefokn versterker aan te schaffen (heb er zelfs nog wel een liggen ergens dacht ik, dus als dat aan te raden is ga ik ff op zolder graven, want dat was volgens mij best een aardige).
IK ben persoonlijk verder fan van open-back.. mn hokje is vrij stil, dus geen issues met bijgeluid.
Ik geloof dat dat voor mixen goed zou zijn ook of niet?
Er is geen enkele correlatie tussen prijs en geluidskwaliteit, als het gaat om koptelefoons.
Zie hier: No correlation between headphone frequency response and retail price
En hier: https://acousticstoday.org/wp-conte...ty-What-Do-Listeners-Prefer-Sean-E.-Olive.pdf

Als je de pdf leest, dan zie je dat de frequentie curve overheerst als het gaat om geluidskwaliteit.
En de frequentie curve kan je heel makkelijk veranderen in elke daw.
Je kan dus de aller beste geluidskwaliteit krijgen met elke koptelefoon van rond de 100 euro. Meer geld uitgeven is echt niet nodig.
Info over koptelefoon correctie curves vind je hier.
De correctie curves van 3772 koptelefoons vind je hier.

Versterking van audiosignalen is echt heeeel simpel en daarom is extra geld uitgeven voor een koptelefoon versterker niet nodig.
Maar mensen die veel geld daaraan uitgeven zullen iets anders zeggen.

Het meeste word geluisterd met koptelefoons, niet mixen met koptelefoons is dus niet verstandig.

Wat wel kan uitmaken is de geluidsisolatie van koptelefoons. Maar dat is afhankelijk van de situatie.
Er zijn nu koptelefoons met actieve geluidsisolatie, die echt heel stil zijn.

Maar lees nu wisselende reacties.
Ja, maar dat hou je altijd natuurlijk, ongeacht welke koptelefoon je ook gaat bestuderen. Stukje persoonlijke voorkeur, stukje ik-heb-deze-dus-die-is-de-beste-ter-wereld, een flinke brok vooringenomenheid en nog meer ik-heb-ooit-iets-op-een-forum-gelezen-dus-het-is-zo. Wat dat betreft kun je beter zelf in een winkel gaan luisteren met een flinke shortlist dan een vraag op een forum te plempen, want daarbij krijg je vooral ieder z'n eigen (vaak irrationele) lievelingetjes.

Thanks, ik zal die ook op het lijstje zetten.
Hoe graag ik ook zou willen, op dit moment kan ik niet veel met de ruimte. Die plannen zijn echt wel lange termijn.

Ik heb wel een paar kleine monitors, maar ben toch ook vaak aangewezen op de headphones, ook vanwege de tijdstippen waarop ik vaak bezig ben (ben een nachtmens).
Ik ben me bewust van de problemen van op headphones mixen, maar gezien het feit dat ik er nu vaak wel op moet mixen, maak ik er dan maar het beste van :)
Er zijn pros die alles op headphones doen. Dus dat kan zeker. Ik gebruik zelf de DT770.
Niet perfect, maar goed genoeg voor mij.
En closed back, omdat ik ze ook in de oefenruimte gebruik.
De 990 klonk wel 'beter' (transparanter ofzo), maar ik kan niet met een krulsnoer overweg.
Als je achter een desk zit, is het minder een issue, maar ik sta ook vaak achter m'n instrumenten en dan hangt dat snoer maar wat in de lucht te bungelen (zwaar) dus die ging retour.
Ze hebben ook (Beyerdynamic) een versie waar je kunt kiezen (beide snoertypes meegeleverd). Maar ik weet even niet meer welke dat was.

De Sony 7506 wordt vaak aangeprezen als 'neutraal' en goed vertalend naar andere systemen, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

De Beyerdynamics zijn ook totaal niet geschikt voor mixen / masteren.

Maar ze zijn echt fantastisch voor tracking.
een beetje zever in pakskes dit , gebruik al jaren een dt990pro , en mijn tracks klinken niet verkeerd (niet dat ik gezegd heb dat het niet beter kan) maar voor de gemiddelde huis tuin muziekproducer kan het wel

Ik zou Beyer Dynamics wel overwegen als er een model zou zijn die wel geschikt zou zijn voor het mixen, want de kwalitieit van dat ding is echt heel goed. Stevig, licht, comfy. Maar lees nu wisselende reacties.
Tja.
Noem één 'ding' waar je geen wisselende reacties over leest.
Mensen klagen nu eenmaal graag, praten elkaar na, willen geloven dat hun xxxx uitgave het 'waard' is.
En natuurlijk zal er verschil zitten tussen een DT770 en een xxxx koptelefoon.
Maar dat zou ik echt zelf willen vergelijken en niet o.b.v. 'wat men zegt'.

een beetje zever in pakskes dit , gebruik al jaren een dt990pro , en mijn tracks klinken niet verkeerd (niet dat ik gezegd heb dat het niet beter kan) maar voor de gemiddelde huis tuin muziekproducer kan het wel
Ja, dat ze 'ongeschikt' zouden zijn is dikke BS natuurlijk. Er zullen ongetwijfeld betere, meer high-end opties zijn, maar als jij kunt mixen en je kent je koptelefoon, dan gaat dat gewoon prima lukken met die Beyers.

maar als jij kunt mixen en je kent je koptelefoon, dan gaat dat gewoon prima lukken
Dit is helemaal juist.
En geld voor elke afluister situatie.
Geef dan ook nooit de schuld aan de spullen die gebruikt worden.
Kennis is vele malen belangrijker.

Maar het word wel heel een stuk makkelijker als je afluistersysteem geen frequenties bevooroordeeld of benadeeld.
Wat je namelijk automatisch doet is de geïnverteerde frequentie curve van je afluistersysteem op je mixen zetten.
En als die niet neutraal is, moet je eerst dat afleren om te doen. Iaw je moet, net wat je zegt, je afluistersysteem kennen.

Met een neutraal afluistersysteem hoeft dat niet en gaat dat vanzelf.

"Referentie" is het sleutelwoord, geldt voor zowel hoofdtelefoons als studiomonitoren. Dus niet absoluut bekijken - "zó gaat het klinken" - maar relatief.. "als het hier zó klinkt, zal dat straks vertalen naar (ongeveer) dit."

100% neutraal is onmogelijk, ga daar maar van uit. Bij hoofdtelefoons is het stereo-beeld per definitie incorrect, en bij studio-monitoren speelt je akoestiek een rol. Hoe "recht" een frequency-response ook is, je zult er hoe dan ook aan moeten wennen.

Kies dus vooral wat prettig werkt. Laat comfort-op-lange-termijn een rol spelen, bijvoorbeeld (krijg zelf nog wel eens last van m'n kraakbeen).

Ah, en nee - geen onzin. :)

Budget is vrij ruim, maar moet geen onzin zijn... geen honderden euros voor microscopische winst. Ben okk maar een enthousiaste amateur 😁
Als je vaak een headphone gebruikt is geld ervoor uitgeven geen onzin vind ik.
Zelf heb ik de al eerder genoemde Beyer DT 990 pro, die zit comfortabel naast het feit dat het voor dit bedrag een prima headphone is want ook ik ben hobbyist en wil ook niet de hoofdprijs betalen.
Ik heb toen deze de voorkeur gegeven boven de DT770 pro omdat het een open headphone is terwijl de 770 gesloten is wat zeker als je vaak een headphone op doet toch wel belangrijk is vanwege de geluidsdruk op je oren.
Zoals hierboven al genoemd vond ik het krulsnoer ook minder prettig en als je dat niet wilt dan kan je bij Sennheiser kijken, die heeft headphones waarvan je het snoer kan loskoppelen en makkelijk veranderen of de 770 uitproberen als geluidsdruk geen probleem is.
Ik ben indertijd naar een winkel gegaan en heb er verschillende op m'n hoofd gehad voor ik een aankoop deed.

Laatst gewijzigd:
Volgens deze gast telt het ook welke versie van de DT-770 je neemt, niet alleen qua ohms, maar ook qua geluidsprofiel. Geen idee of het onzin is, ik ga ze niet alle drie kopen om te vergelijken. Ben tevreden met de 250 ohmversie.
Zou idd altijd zelf gaan luisteren, ieder zijn smaak & voorkeur. En lijkt me sowieso het beste op meerdere koptelefoons, open & closed af te luisteren.

Als je vaak een headphone gebruikt is geld ervoor uitgeven geen onzin vind ik.
Zelf heb ik de al eerder genoemde Beyer DT 990 pro, die zit comfortabel naast het feit dat het voor dit bedrag een prima headphone is want ook ik ben hobbyist en wil ook niet de hoofdprijs betalen.
IK heb toen deze de voorkeur gegeven boven de DT770 pro omdat het een open headphone is terwijl de 770 gesloten is wat zeker als je vaak een headphone op doet toch wel belangrijk is vanwege de geluidsdruk op je oren.
Idd open is voor mij ook het best , geen vermoeide oren , en om het uur neem ik 5 a 10 minuten pauze , helpt ook

En lijkt me sowieso het beste op meerdere koptelefoons, open & closed af te luisteren.
Ja, en op je studiomonitoren, je telefoonspeaker, een bluetooth speakertje, je car audio, je wekkerradio en de hifiset in de woonkamer en die van de buren. Wat op het ene systeem prima klinkt is op het andere misschien volkomen ruk. Hoe meer referenties hoe beter, zeker als je iets wil maken dat overal geluisterd kan worden.

Ik ben hier ook naar aan het kijken. Je kan de Sony MDR-7506 ook meenemen als kandidaat. Schijnt het geluid goed weer te geven en is niet duur.
Deze heb ik, al meer dan 10 jaar volgens mij, de oorkussens zijn al helemaal versleten, maar doet het nog prima. Ben wel aan het overwegen om een open hoofdtelefoon te kopen, weet iemand of het geluid met open modellen luider is en dat iemand in de kamer naast mijn studiootje er last van zou kunnen hebben?

Deze heb ik, al meer dan 10 jaar volgens mij, de oorkussens zijn al helemaal versleten, maar doet het nog prima. Ben wel aan het overwegen om een open hoofdtelefoon te kopen, weet iemand of het geluid met open modellen luider is en dat iemand in de kamer naast mijn studiootje er last van zou kunnen hebben?
Dan moet je het wel op standje gehoorschade zetten. Zit je naast iemand hoor je wel wat maar in een andere kamer niet.

Volgens deze gast telt het ook welke versie van de DT-770 je neemt, niet alleen qua ohms, maar ook qua geluidsprofiel. Geen idee of het onzin is, ik ga ze niet alle drie kopen om te vergelijken. Ben tevreden met de 250 ohmversie.
Zou idd altijd zelf gaan luisteren, ieder zijn smaak & voorkeur. En lijkt me sowieso het beste op meerdere koptelefoons, open & closed af te luisteren.
komt er dus eigenlijk op neer dat een 32 Ohm de beste keuze is als ik hem aan een simpele audio interface wil hangen.

Back