ChatGPT als hulpje in je studio

Pause Giant AI Experiments: An Open Letter - Future of Life Institute

There isn't an icebear in the arctic's chance dat dit echt zal lukken, maar het is zeker geen slecht idee en absoluut iets om over na te denken. Ondertekend.
Zoals menigeen nooit een telefoonnummer wil geven om met een AI site te werken zal ik nooit een petitie ondertekenen met persoonlijke gegevens. Vooral omdat de kans dat je gegevens op straat komen te liggen of misbruikt worden ontelbare malen groter is dan dat zo'n petitie überhaupt enige kans van slagen heeft.
 
Beetje overdreven.
AI gaat niet het leven op aarde veranderen.
Dan overschat je wat de tool kan.
Het is wel onethisch hoe het word toegepast.
Alle bron code van bv github of grafische artiesten die hub levenlang aan hunb stijl werken waarna Dall-e het zo kopieerd.
Het is onetisch als in geen noot kunnen spelen en dan lange stukken samplen van iemands track.

En Elon Musk heeft het ondertekend?
Die lult ook van alles en spreekt zichzelf tegen.
 
Dit laat weer eens goed zien dat we de zaakjes nu al niet meer in de hand hebben. Alle mooie verhaaltjes over AI als slechts een extra stukje gereedschap dat we naar believen wel of niet kunnen gebruiken ten spijt zal het al snel zo zijn dat wie AI niet belieft te gebruiken de concurrentieslag met wie het wel belieft te gebruiken verliest en het onderspit delft. Dus zal nagenoeg iedereen uiteindelijk wel weer overstag gaan, en de gevaren en ongelukken op de koop toe nemen. :duivels:
 
Bij sommige AI toepassingen zou ik wel heeeeeel goed opletten, bv een AI gestuurde zelfrijdende auto. Je zal daar toch heel onbreekbare regels aan moeten opleggen of hij denkt op een goede dag "als we hier het kruispunt afsnijden via het tankstation overrij je dat omaatje, maar die kost de maatschappij alleen maar geld en jij wint 5 minuten wat de maatschappij opbrengt, dus maatschappelijk verantwoord" en daar vliegt het rollatortje tot in de shop. In iets minder dramatische voorbeelden van waar het mis kan lopen moeten de lees/schrijfrechten van AI software goed beteugeld worden, of er zou er eentje met de beste bedoeling een soort computervirus kunnen worden.

Kort gezegd: zolang we manieren hebben om de "speeltuin" van een AI programma heel strikt af te bakenen, lijkt het mij veilig wat betreft drama's vanuit de AI zelf.

Misbruik van AI door mensen is natuurlijk iets heel anders, maar daarvoor moet je niet de AI de schuld geven.
 
Maar goed er word gestelt dat politici over deze techniek moeten beslissen en die hebben er vaak niet zo een verstand van.
Zo zie je keer op keer dat techniek en bedrijven een paar stappen vooruit werken en de wet ze maar traag bijhaalt.
Met FB heeft het echt heel lang geduurd.
Die hebben heel lang gewoon heel "onethisch" je data verkocht en daar hebben een x aantal bananen republieken gebruik van gemaakt voor hun eigen democratie ondermijnende gewin.

Ben verder niet zo bang voor dat AI zo veel zal gaan overnemen. Artificial ... uhh yes...Intelligence .... uh no .....
 
Ik zie in mijn eigen industrietak vandaag reeds hele jobs en halve jobs waar men nu aan AI's aan het werken is om de mensen te vervangen. En dan niet ergens een fancy artikeltje in EOS maar echte bedrijven die hier aan sleutelen in de hoop een dergelijke service ASAP aan te kunnen bieden.
 
Bij sommige AI toepassingen zou ik wel heeeeeel goed opletten, bv een AI gestuurde zelfrijdende auto. Je zal daar toch heel onbreekbare regels aan moeten opleggen of hij denkt op een goede dag "als we hier het kruispunt afsnijden via het tankstation overrij je dat omaatje, maar die kost de maatschappij alleen maar geld en jij wint 5 minuten wat de maatschappij opbrengt, dus maatschappelijk verantwoord" en daar vliegt het rollatortje tot in de shop. In iets minder dramatische voorbeelden van waar het mis kan lopen moeten de lees/schrijfrechten van AI software goed beteugeld worden, of er zou er eentje met de beste bedoeling een soort computervirus kunnen worden.

Kort gezegd: zolang we manieren hebben om de "speeltuin" van een AI programma heel strikt af te bakenen, lijkt het mij veilig wat betreft drama's vanuit de AI zelf.

Dat is een heel belangrijk punt, maar zo'n strikte afbakening is onmogelijk. Onze sociale moraal is een warboel waar logisch gezien geen touw aan valt vast te knopen. Dat gaat nooit lukken om een programma feilloos te laten uitmaken wat wij wel of niet moreel verantwoord vinden. Bovendien zijn er controversiële zaken in de moraal waar hoogoplopende verschillen van mening over bestaan. Wiens opvattingen worden dan leidinggevend? Gaan bedrijven daarin zelf kiezen, of gaan staten of internationale organisaties dat verordeneren. En wat blijft er dan nog over van onze nationale autonomie? Er is een doos van Pandora geopend!

Misbruik van AI door mensen is natuurlijk iets heel anders, maar daarvoor moet je niet de AI de schuld geven.

Het beschikbaar stellen van zekere middelen is ook een daad waar een verantwoordelijkheid aan hangt. In Nederland mag gelukkig niet iedere idioot met zware wapens rondlopen.
 
Kunnen we Synthforum niet voorzien van AI? Moet toch niet zo lastig zijn om te trainen? Veel vragen, discussies en antwoorden zijn altijd hetzelfde ;)
 
Maar goed er word gestelt dat politici over deze techniek moeten beslissen en die hebben er vaak niet zo een verstand van.
Zo zie je keer op keer dat techniek en bedrijven een paar stappen vooruit werken en de wet ze maar traag bijhaalt.
Met FB heeft het echt heel lang geduurd.
Die hebben heel lang gewoon heel "onethisch" je data verkocht en daar hebben een x aantal bananen republieken gebruik van gemaakt voor hun eigen democratie ondermijnende gewin.

Ben verder niet zo bang voor dat AI zo veel zal gaan overnemen. Artificial ... uhh yes...Intelligence .... uh no .....
Hmmm Italie heeft net een stap gezet door chatGPT te verbannen.
om reden "privacy"
 
Na het lezen van dit topic krijg ik zin om de mass effect trilogy weer eens door te spelen :)
helaas zit ik op werk... dan maar even de tune van terminator 2 aan zetten.
 
Ik maak me wel zorgen over AI.
Op korte termijn omdat het 'ons' op bijna alle vlakken voorbij schiet en je binnenkort helemaal niet meer weet waar je naar aan het kijken / luisteren bent.
(ik doel niet eens op muziek, maar meer op nieuws, beelden, informatie etc.)
Iedereen kan (straks) AI inzetten en als je 'verkeerde' bedoelingen hebt, ook voor zaken waar we nu al moeite mee hebben om alles een beetje te managen.

Op langere termijn omdat AI in no time de hele infrastructuur om zeep kan helpen waar we van afhankelijk zijn geworden doordat het gewoon veel beter in staat is zwakheden te ontdekken in onze systemen en die te misbruiken op manieren die wij niet meer begrijpen.

En ja, ik weet dat de eerste trein ook bijzonder veel weerstand gaf omdat men dacht dat 25km/u dodelijk zou zijn, maar in combinatie met de invloed die 'online' nu al heeft op onze samenleving vind ik dit een ontwikkeling die veel risico's meebrengt.
Gezien de reacties van veel knappere koppen dan ondergetekende, denk ik dat we dit goed in de gaten moeten houden (voor zover dat gaat lukken).

Tegenhouden zal niet lukken, maar de negatieve kanten zijn m.i. een groot risico.
(ik zie ook echt wel positieve kanten hoor, maar dat is natuurlijk altijd zo)

Ok, het heeft weinig met synths te maken, dus mogelijk compleet 'of topic' maar goed.
 
Het enige positieve dat ik er aan kan ontdekken is dat we nu flink wakker geschud zijn, maar of er nog iets te redden valt...?
 
Hmmm Italie heeft net een stap gezet door chatGPT te verbannen.
om reden "privacy"
Ik denk dat Italië het niet kan tegenhouden, je staat via internet continue met elkaar in verbinding dus linksom of rechtom krijg je ermee te maken.
Op korte termijn omdat het 'ons' op bijna alle vlakken voorbij schiet en je binnenkort helemaal niet meer weet waar je naar aan het kijken / luisteren bent.
(ik doel niet eens op muziek, maar meer op nieuws, beelden, informatie etc.)
Iedereen kan (straks) AI inzetten en als je 'verkeerde' bedoelingen hebt, ook voor zaken waar we nu al moeite mee hebben om alles een beetje te managen.

Op langere termijn omdat AI in no time de hele infrastructuur om zeep kan helpen waar we van afhankelijk zijn geworden doordat het gewoon veel beter in staat is zwakheden te ontdekken in onze systemen en die te misbruiken op manieren die wij niet meer begrijpen.
Ja, het kan ook zover komen dat AI zichzelf ontwikkelt los van de mens en de leercurve zo kort wordt dat het binnen de kortste tijd op allerlei vlakken superieur kan zijn.
Het is nu al superieur op allerlei vlakken als je een beetje je verdiept in AI.
Hier een clip over de mogelijkheden van GPT 5 die er aan komen en dat zal sneller gebeuren dan je denkt.

Als AI inziet dat de mens de meest storende factor is op aarde omdat ie altijd weer oorlogen voert en continue de natuur geweld aandoet en geen vooruitgang ziet met de mens, dan grijpt GPT 6 in en roeit de mensheid uit want dat is de next logical step in evolution. :D
Nou maak ik even een geintje maar we hebben sinds de evolutie een strijd tussen goed en kwaad en AI zou op een gegeven moment wel kunnen inzien dat het een nutteloze strijd is met ik weet niet hoeveel slachtoffers en die optimaliseert de evolutie dan maar.

 
Back
Top