SSL 2 vs Motu M2

metatron

Sw, Sdshn, Ptch & Rvrb
Lid sinds
25 juli 2002
Berichten
3.982
Locatie
Alto Paraiso, Brazil
Ben van plan om een nieuwe geluidskaart te kopen. De reden is dat mijn huidige kaart niet word ondersteund met de Apple M1 processor (MacBook Pro 16 2021 + Cubase 12). De twee kaarten die ik nu op het oog heb zijn de Motu M2 en de SSL 2.

Waar gebruik ik de geluidskaart voor?
Op dit moment luister ik alles via de koptelefoon, en daarom is een aparte volume knop voor de koptelefoon een vereiste. Verder moet deze een monitor uitgang hebben (jack) met een aparte volume knop, voor wanneer ik in de toekomst weer monitors zal gebruiken.

Ik ben niet iemand die de kaart snel zal gebruiken om op te nemen. Dus de kwaliteit van de audio ingang is daarom niet belangrijk voor mij. Evenals midi in/out is niet belangrijk omdat ik niet verwacht in de toekomst een synth aan te schaffen.

De Motu M2 vind ik er mooi uitzien met led verlichting die het uitgangvolume weergeeft.

De SSL 2, tja… het is SSL en dat is in mijn beleving kwaliteit. De grote volume knop is lekker om aan te draaien, en verder ziet de kaart en simpel en mooi uit.

Zou het fijn vinden als de kaart goede en stabiele audio drivers heeft.

Beide kaarten zitten rond dezelfde prijsklassen (SSL = €199 / Motu M2 = €204)

Wat is jou ervaring en wat kan je me aanraden?
 
Ik had bij mijn M4 problemen met latency en gekraak op meerdere systemen van een oudere Mac Pro tot een nieuwe Mini M1, verder altijd motu (828 MKII) gehad en nooit problemen dus kon het een eenmalige foutieve unit zijn. Ik kijk nu ook naar de SSL als optie voor mobiel werken met MAX MSP. Tot ik uiteindelijk een RME Fireface ga kopen.

Het voordeel van de SSL is denk ik de positie van de knoppen, niet dat ik die heel vaak nodig ga hebben maar het is gewoon makkelijk plat liggende interface met knoppen bovenop naast de laptop
 
SSL2 gekocht als tijdelijke vervanging voor mijn rme fireface. Voor wat het is niets te klagen, doet wat het moet doen en nog geen problemen ervaren. Mis mn RME wel.
 
Had vroeger ook altijd een RME, maar dat is net even iets te duur voor het gene waar ik het voor ga gebruiken.

Die SSL is mooi weergegeven met de knoppen en is zo handig te bedienen. Wellicht dat ik ze allebei koop, even ga testen en er dan een retour doe.
 
Had vroeger ook altijd een RME, maar dat is net even iets te duur voor het gene waar ik het voor ga gebruiken.

Die SSL is mooi weergegeven met de knoppen en is zo handig te bedienen. Wellicht dat ik ze allebei koop, even ga testen en er dan een retour doe.
Ben benieuwd naar je ervaringen , met name op het gebied van het usb powered geheel. Ik had het vermoeden dat mijn problemen daarvandaan kwamen. Alhoewel een moderne Mac mini M1 wel genoeg power moet kunnen leveren.
 
Op Youtube kun je goede reviews vinden van beide apparaten van ene Julian Krause, met een mooi Duits accent.
Ik heb de Motu M2 en ben zeer tevreden. Geen latency problemen.
Veel meer kan ik er niet over zeggen.
Oh ja ik gebruik 'm i.c.m. een echte PC. :P
Enige minpuntje aan de M2 is dat die kleine usb aansluiting niet echt stevig en kwetsbaar is.
 
Had z'n filmpjes bekeken. Hij neemt er mooi de tijd voor. Volgens mij zijn ze allebei gewoon goed. Zit er in m'n achterhoofd aan te denken om in de toekomst de SSL Uc1 & Uf8 te bestellen, en zit erover na te denken binnenkort ook voor hun plugin bundle te gaan (subscription). Dus neig nu wel langzaam naar de SSL2.
 
Moet nou toch eens de knoop gaan doorhakken, en misschien dat jij me hierbij kan helpen?

Wat voor mij doorslaggevend is voor de geluidskaart is de kwaliteit van de headphone output, aangezien ik deze het meeste ga gebruiken.

De hoofdtelefoon die ik op het oog heb zijn de Vocal Clear MG Pro of de Audeze LCD-X. Belangrijk dat deze goed word aangestuurd. Het is geen optie voor mij om een aparte versterker te kopen, en ben ook niet opzoek naar een andere geluidskaart dan deze de SSL 2+ of Motu M4.

Dus... welke van de 2 geluidskaarten heeft een de beste headphone output?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top