Gaat Behringer hier over de schreef en geeft daar iemand iets om?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De mod is ontworpen door Robin. Tuurlijk, Behringer hoeft niks te doen, maar Behringer -hoeft- ook geen ontwerp van iemand anders te jatten.:D Als een miljoenenbedrijf je product wilt overkopen mag je toch wel wat meer verwachten dan 15k jongens?
 
Even geredeneerd vanuit mijn wellicht beperkte standpunt. Ik heb altijd een 303 willen hebben. Maar ze zijn amper te vinden, zeker niet in goede staat. En sowieso te duur.
Stel dat je er dan eindelijk 1 hebt, wil je die wellicht origineel houden.

Het probleem met de Devilfish is dat er allereerst een originele 303 nodig is. Dus dan zit je op 2, onbetaalbaar voor de meesten. Nu is er een leuk , voor de hobbyist meer dan betaalbaar alternatief en ook nog een devilfish mod. Ik vindt het prima. De originele is toch ten alle tijden buiten bereik.

Voor de meer gefortuneerde hobbyist of prof is er altijd de mogelijkheid om een bak geld uit te geven en het origineel te houden. Prima toch ?

Jarenlang hebben we gezeurd over nieuwe versies van oude analoge bakken die betaalbaar zijn gaat het nu over of iets al dan niet ethisch is ? Wellicht is het op het randje, maar niemand heeft tot nu toe de schaal kunnen halen op het gebied van klonen zoals Behringer nu doet. En het is niet zo dat de rest van de wereld niet ook die kans had. Men is ofwel content geweest in hun niche (zoals bij de Devilfish mod) of heeft het nooit echt aangedurfd (zoals Roland met de ABC mini versies).

Nu wordt er aan alle kanten geklaagd alsof Behringer alleen maar steelt, maar jarenlang is er alleen maar gewacht en heeft niemand de noodzaak gevoeld om in het gat te springen, ook de originele fabrikanten niet. Dat dat nu wel gebeurd is niet verrassend.
 
De mod is ontworpen door Robin. Tuurlijk, Behringer hoeft niks te doen, maar Behringer -hoeft- ook geen ontwerp van iemand anders te jatten.:D Als een miljoenenbedrijf je product wilt overkopen mag je toch wel wat meer verwachten dan 15k jongens?

Nee, met 15k die uit de hogehoed komt vallen moet je blij zijn. Hij had er ook meer uit kunnen halen, maar 300k$/jaar vragen, sorry maar dan ben je een clown. Heeft niks met Robin of Uli temaken, maar met kapitalisme.

1: Uli biedt 15k aan. Robin had bijvoorbeeld 15k/jaar of 0,5% royalties kunnen vragen. Doet Robin niet, wil kennelijk 300k/jaar.
2: Voor 300k/jaar kan Uli 5 engineers aan het werk zetten, die waarschijnlijk binnen 1 maand een zelfde soort schema hebben gereverse engineerd.
3: Die 300k/jaar komt misschien wel in de buurt van het totaal salaris van al Uli's Chinese fabriekarbeiders bij elkaar.
4: Ik ken de hele zaak en Behringer niet, maar een miljoenenbedrijf zegt niks, daar zit je al heel snel aan. Vaak is de winst maar 10% of nog minder.
5: 300k/jaar is echt heel veel. Zondag was de DSM topman op tv, die verdiende tussen de 900k en 1.3 miljoen/jaar. Dat is DSM. DSM is overal. DSM maakt miljarden winst en omzet.

Behringer is misschien groot, het is wel een klein duimpje ivm de grote jongens.

Nogmaals ik ken de zaak niet. Robin had er meer uit kunnen halen. Hij had genoegen moeten nemen als een tegenaanbod van 10k/jaar oké was. Dan had hij vanavond tegen ze vrouw kunnen zeggen, kom schat we gaan naar Curacao, lekker overwinteren en ieder jaar opnieuw.
 
Robin leek er vooral op uit te zijn om zichzelf en zijn reputatie te verkopen met al die endorsement, exclusiviteit en op-jouw-kosten-naar-beursjes praatjes - en niet zijn ontwerp. Beetje divagedrag. Beter had hij een realistisch tegenbod gedaan. Nu heeft 'ie niks.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb jaren op meneer Whittle gewacht en zijn mogelijke devilfish mod voor een betaalbare 303-clone (tt-303, en dan niet eens voor de m.i. toffere V2). Maar dat duurt gewoon te lang. Go behringer.
 
Laatst gewijzigd:
Hi Robin, My name is Uli Behringer, leader of Music Tribe and Behringer. We have just launched our TD-3 version, which is our Homage to the much loved 303. We would love to design a Devil Fish Version and reach out to you to see if you are interested to collaborate with us. That would be awesome. Uli.
Uli hoeft geen spijt te hebben van dat sympathieke mailtje.
Na zoveel aandacht wordt die modversie een geheid succes, en het imago gaat ook nog eens over de kop.
Zoiets verzin je niet.
 
Begrijp nog steeds niet hoe mensen hier Uli kunnen verdedigen.

A) Doet een aanbod voor 15k om de rechten, naam, hulp en ontwerpen van Robin te gebruiken waardoor Robin per direct zijn zaak kan opzeggen vanwege concurrentie
B) Robin gaat hier niet mee akkoord / ze komen er niet uit
C) Behringer plaatst even later toch een mock up van dezelfde mods
D) Robin plaatst hier een berichtje over incl. introductie e-mail
E) Uli post op Gearslutz de gehele e-mail exchange.

Ten eerste: Dit is geen voorstel van zaken, maar een ultimatum. Of nu 15k, je naam, je ontwerp en je hulp waardoor je eigen zaak ten onder gaat, of ik jat je ontwerp toch gewoon. Ten tweede: Uli -hoeft- de ontwerpen van Robin niet te jatten, kon het ook gewoon laten toen ze er niet uit kwamen, ten derde, geen enkel excuus voor het plaatsen van de gehele communicatie.

Wat je ook van de communicatie (Gaat je geen zak aan) of Robin's zaak vind, er gaat maar een persoon hier ver over de streef en dat is toch echt Uli.

En nee, "Omdat ik er dan een goedkoop kan kopen" is geen argument. :o:
 
Tja, sinds ik de voorstellen van Robin heb gelezen denk ik toch dat hij zijn eigen ruiten heeft ingegooid. Maar 15K vind ik ook niet eerlijk. Ik heb vanavond even op GS rondgeneusd. Ik weet niet of ik die TD-3 nog wel wil als iedereen hem al heeft.
 
Dat Uli een lul is weten we al jaren.
Dit soort zaken geeft me zin om al zijn spullen te verkopen en nooit nog te kopen.
Langs de andere kant: als ze voor pakweg 150 dollar meer m kunnen modden, waarom kost dat bij de bedenker dan pakweg 1000 dollar om je (pakweg TT) 303 te laten modden...
Ik gun iedereen zijn boterham absoluut. Maar dit lijkt toch op een boterham met een dikke laag kaviaar.
 
waarom kost dat bij de bedenker dan pakweg 1000 dollar om je (pakweg TT) 303 te laten modden...
Hoeveel uur werk zit er in?
Deel 1000 door het aantal werkuur wat erin gaat zitten en je realiseert je dat er geen kaviaar op zijn boterham zal liggen...
Een gemodde TD3 zal aanzienlijk minder kosten omdat de mod direct in het productieproces wordt uitgevoerd en niet achteraf zoals door Robin W.

Nu draait de Behringerfabriek overuren maar hoe staat dit er over een 5- 10tal jaar voor als alle populaire vintage synths zijn gecloned en de vraag afneemt?

Met acties om kleine "niche" aanbieders de markt uit te werken zal de Behringer fabriek een stuk sneller tot stilstand komen. In het belang van de markt/fabrikanten en eindgebruikers zou het imo sieren om de productie van kleine niche aanbieders onder licentie in de Behringer fabriek te laten fabriceren. Resultaat: grotere aantallen dmv machinale productie, prijsdaling door lagere productiekosten, originele fabrikant krijgt zijn fee en de Behringer fabriek blijft draaien.
 
Laatst gewijzigd:
Nogmaals: Wat je van Robin's prijzen of e-mail vind: Het doet er niet toe.

Uli heeft het zelf over dat het niet netjes is om e-mails te delen (Ook al deelde Robin een enkel "Hoi ik heb interesse" mailtje) en over het verbranden van bruggen / connecties als onderhandelingen staken.

Maar het is Uli die, na het staken van onderhandelen, een rip-off van Robin's product op facebook plaatst (Voor Robin ook maar iets publieks heeft gezegd / gepost). -dat- is wat er hier aan de hand is. Al zou Uli 'em 10 miljoen bieden en zegt Robin "Haha go pee in a tree", dat is zijn goed recht en geeft Uli geen enkel excuus om het daarna maar gewoon te jatten. Dan maar geen "Murdered Out" versie.

Uli plaatst desondanks het niet oke vinden van delen van communicatie -wel- de gehele communicatie, als mooie afleiding van het feit dat -hij- de brug in de fik zette door het ontwerp te jatten na het staken van onderhandelingen. En iedereen tuint er godverdomme nog in ook.

Kan ook niet geloven dat die post -nog steeds- op gearslutz staat, terwijl deze meerdere GS regels breekt, zowel de persoonlijke alsmede de regels voor bedrijven die op GS posten.
 
Laatst gewijzigd:
Daar heeft behringer hun nieuwe gratis marktplaats voor bedacht. Om al goedkope synths tweedehands voor nog minder rond te pompen zodat de verkoper weer een nieuw model kan aanschaffen. Of producten can andere merken verkopen om dan hopelijk een nieuw behringer model te kopen. Best wel doordachte marketing weer allemaal :eureka:
 
Het ik ben klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk deel is wel jammer maar niet onvermijdelijk. Zoals ik het lees wilde Robin zijn hele toekomstige inkomsten van mods voor jaren verzekeren. Dat mag je vragen maar krijg je waarschijnlijk niet. Gegokt en verloren. Ik weet niet of die mod beschermd is , als dat niet zo is kan iedereen ermee aan de haal gaan.

Het is prima dat je je boterham ermee verdient en je een vergoeding krijgt als iemand je ontwerp op grote schaal wil toepassen, maar heel je inkomen voor jaren eruit willen halen is wat veel gevraagd. Ik denk niet dat hij er zoveel last van gaat hebben, de meeste van zijn klanten sturen toch een originele 303 op om te modden. En voor de minder gefortuneerden onder ons is er straks een leuke devilfish variatie voor een leuke prijs. Niets mis mee.

Het vergt ook het nemen van grote risico's om op deze schaal bezig te zijn met kleine marges en toch leuke producten te maken. en daar slaagt Behringer wonderwel in.

Je zou sowieso kunnen stellen of onze hobby wel verantwoord is, hele kamers vol zetten met plastic / stalen dozen vol met metalen die wellicht voor betere doeleinden gebruikt hadden kunnen worden. Slecht voor de duurzaamheid en het klimaat ;)
 
Het ik ben klein en zij zijn groot en dat is niet eerlijk deel is wel jammer maar niet onvermijdelijk. Zoals ik het lees wilde Robin zijn hele toekomstige inkomsten van mods voor jaren verzekeren. Dat mag je vragen maar krijg je waarschijnlijk niet. Gegokt en verloren. Ik weet niet of die mod beschermd is , als dat niet zo is kan iedereen ermee aan de haal gaan.

Natuurlijk zou iedereen er mee aan de haal kunnen gaan, maar wat je je moet afvragen is of je een mega-bedrijf wat over elk klein bedrijfje heen stampt moet willen.

Het was geen 'gok' of 'onvermijdelijk'. Er waren onderhandelingen, die zijn gestaakt, dan ga je daarna toch niet alsnog met het ontwerp er van door? b.v. hier op het forum is iemand bezig met een Jupiter voice kloon, nu stopt niks mij om dit ontwerp direct over te nemen, uit te werken en op de markt te brengen. Niet illegaal, maar volstrekt onethisch en zou mogen hopen dat men daar wat feller op zou reageren dan "Ja maar ze gingen toch te veel er voor vragen" o.i.d.

Wat je van de onderhandelingen of vraagprijs vind doet er voor geen meter toe, vervolgens zet dit ook een heerlijke precedent voor toekomstige 'onderhandelingen' van Behringer naar kleine bedrijven toe: Of je gaat akkoord, of ik jat het toch gewoon een week later. Dat is geen zakenvoorstel meer, maar een ultimatum. Nu is het Devil Fish, morgen is het Mutable Instruments, overmorgen is er niks meer over van kleine producenten die juist de interessante producten maken.
 
Nogmaals: Wat je van Robin's prijzen of e-mail vind: Het doet er niet toe.

Uli heeft het zelf over dat het niet netjes is om e-mails te delen (Ook al deelde Robin een enkel "Hoi ik heb interesse" mailtje) en over het verbranden van bruggen / connecties als onderhandelingen staken.

Maar het is Uli die, na het staken van onderhandelen, een rip-off van Robin's product op facebook plaatst (Voor Robin ook maar iets publieks heeft gezegd / gepost). -dat- is wat er hier aan de hand is. Al zou Uli 'em 10 miljoen bieden en zegt Robin "Haha go pee in a tree", dat is zijn goed recht en geeft Uli geen enkel excuus om het daarna maar gewoon te jatten. Dan maar geen "Murdered Out" versie.

Uli plaatst desondanks het niet oke vinden van delen van communicatie -wel- de gehele communicatie, als mooie afleiding van het feit dat -hij- de brug in de fik zette door het ontwerp te jatten na het staken van onderhandelingen. En iedereen tuint er godverdomme nog in ook.

Kan ook niet geloven dat die post -nog steeds- op gearslutz staat, terwijl deze meerdere GS regels breekt, zowel de persoonlijke alsmede de regels voor bedrijven die op GS posten.

Helemaal mee eens!

Dit soort streken heeft mijn zin om nog iets van Behringer te kopen geen goed gedaan....

waarom verzinnen ze niet gewoon hun eigen mods of een uitgebreidere 303 ipv die van Devil Fish te jatten? Zou me niks verbazen als ze de Avalon ook gaan jatten.
 
Laatst gewijzigd:
Hangt er ook vanaf wat voor waarde je aan de IP van zo'n mod hangt en hoe ingewikkeld/innovatief de mod is. Ooit heeft iemand bedacht om een speelkaart met knijpers aan het achterwiel van je fiets vast te maken zodat je fiets klinkt als een brommer. Leuk idee, dat snel navolging vond bij anderen. Stel je voor dat Batavus dat bij zijn fietsen zou willen leveren en de bedenker een paar duizend euro bood om het idee en de naam/label van de bedenker mee te nemen - ook al hoeven ze dat niet te doen want het ontwerp is op geen enkele wijze beschermd. Bedenker ziet dollartekens en vraagt vervolgens volkomen excessieve vergoedingen, ziet zichzelf al met een paar ton op de bank van fietsevenement naar fietsevenement reizen om deel te nemen aan paneldiscussies en handtekeningen zetten aan uitzinnige fans en om dat te faciliteren moet Batavus zijn fietsen maar even 2x zo duur maken zodat er voldoende afgeroomd kan worden. Tja, dan vind ik het niet zo raar dat Batavus de schouders ophaalt en zelf een stel wasknijpers en speelkaarten regelt. En uiteindelijk beide kanten van het verhaal openbaart op het moment dat de bedenker een nogal eenzijdig Calimero verhaal afsteekt. Wat we zien gebeuren is een ingedut wereldje dat in een nichemarkt monopolie en status heeft opgebouwd ineens in de kielzog van een mammoettanker terecht komt en niet weet hoe er op te reageren. Je kunt kiezen erin mee te gaan en een goeie deal voor jezelf te maken - ik denk dat als Robin in plaats van zijn belachelijke, onrealistische voorstel een goed tegenbod had gedaan hij er nog best wat moois uit had kunnen slepen, of kiezen voor je zelfstandigheid/integriteit en gewoon niet meedoen en dat ook duidelijk maken naar de andere partij en je klanten. Maar om eerst een poging te doen jezelf op een voetstuk te zetten en zo excessief te gaan harken en daarna huilie-huilie doen als het niet lukt is vrij sip.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe het ook zij, zolang er geen rechten geschonden worden kan iedereen doen wat hij wil op een vrije markt. Het is natuurlijk zuur voor de kleine ondernemer, maar het is ook naïef zoals Robin zich gedraagt. In het huidige business klimaat overleven de bedrijven die zich kunnen aanpassen aan de dynamiek van de tegenwoordige tijd. Dit is gewoon evolutie en dus niet bedacht door een enkele gehaaide zakenman. In dit interessante voorbeeld zie je dat duidelijk terug. Ik begrijp de reactie van Robin, maar het is ook wel duidelijk dat hij niet mee is gegaan met de tijd en vast zit in oude opvattingen. Uli is juist heel erg bij de tijd en begrijpt hoe het vandaag de dag werkt in de markt. Je kan er van vinden wat je wilt, maar dit is gewoon de tegenwoordige tijd in het bedrijfsleven. Als je daar moeite mee hebt, dan moet je zeker geen eigen business beginnen en al helemaal niet in de hobbysfeer blijven hangen.
 
Mooi vergelijkbaar voorbeeld Nap, totaal hetzelfde als specifieke modificaties op een niche oude synthesizer die over de afgelopen tientallen jaren is ontwikkeld. :doei: Zoals Barend zei, je kunt allerlei mods toepassen op een TB303 en ze hadden allerlei versies kunnen verzinnen, ipv daarvan jatten ze een bestaand ontwerp om maar die R&D kosten te drukken die Robin er zelf in heeft moeten steken.

Of iets legaal mag of niet mag heeft niks te maken met het bericht wat deze actie hier duidelijk maakt: Als Uli je een aanbod doet en je gaat niet akkoord, jat hij het toch wel. Je kunt zoveel doen wat legaal is maar niet door de beugel kan, dat betekent niet dat je je daarbij neer moet leggen en maar geen bedrijf moet starten.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top