Audio interface

Ah! Nog een bijkomende vraag ontdekt! Gebruik ik de monitors evengoed voor het streamen van muziek met pc? Spotify, youtube etc... of kortom, vervangen de monitors indien gewenst mijn pc luidsprekers? Ook lees ik dat ze een burn in nodig hebben en ze minstens 8 uur continue moeten spelen met complex materiaal. Speel ik dan mijn muziek bibliotheek af? En speelt het gekozen volume een rol bij het inbranden?

this is fun!

Stijn
 
Ik speel alles af via mijn monitors. Klinkt dan ook prima.

Als je uw speakers op een max comfortabel volume zet, kan je inderdaad bij 100 % op uw audio interface niet hoger dan dat.
Maar dat is net de bedoeling, uw oren en uw speakers wat beschermen.

Inspelen van de speakers : Persoonlijk nog nooit van gehoord. Ik heb, in het begin van mijn carriere, jaren High End (Hifi) materiaal verkocht op mijn werk destijds.
NAD, Rotel, .. qua versterkers en luidsprekers zoals B&W, Wharfedale, KEF, JBL, B&O enz. En daar werd nooit gesproken van laten warm-draaien, ook niet tijdens
opleidingen door de respectievelijke vertegenwoordigers. Maar het zou wel eens kunnen. Misschien heeft iemand hier wel een idee omtrent.

Even laten draaien wel aanbevolen bij Pick-ups en de betere bandrecorder om de motor wat soepel te krijgen, maar dat leek mij toen ook logisch.
 
't Valt me in magazine-reviews van audio-interfaces etc op dat bij 'alternatives' voor het besproken type er diverse andere A-merken worden opgenoemd, maar the 'B-brand' (UMC...) categorisch wordt overgeslagen.

Een of andere stilzwijgende policy dat magazines de prijsvechters overslaan, ten faveure van de A-merk adverteerders??
Of die UMC-range sowieso niet het noemen waard?
(Dat laatste lijkt me dan ook weer stug, terwijl ik me kan voorstellen dat ze niet tegelijk de voordeligste keuze EN de best klinkende zijn.
Met name de manier waarop de Hi-Z ingang lijkt gerealizeerd op de UMC verdient wel een tikje op de vingers, maar dat een zijpaadje...)

Ik stuur je even een pb om te voorkomen dat dit weer een "B" topic wordt.
 
Inspelen van de speakers : Persoonlijk nog nooit van gehoord. Ik heb, in het begin van mijn carriere, jaren High End (Hifi) materiaal verkocht op mijn werk destijds.
NAD, Rotel, .. qua versterkers en luidsprekers zoals B&W, Wharfedale, KEF, JBL, B&O enz. En daar werd nooit gesproken van laten warm-draaien, ook niet tijdens
opleidingen door de respectievelijke vertegenwoordigers.

Dat is niet zo vreemd hoor.
Sommige merken monitors en ook headphones staan er om bekend dat ze een aantal uren moeten inspelen zodat het geluid meer "los" van de speakers komt en daardoor een betere beleving bieden.
Bij het ene merk/model maakt dat schijnbaar meer verschil dan bij de andere.
Of dat nou subjectief is of niet want daar kan je discussie over voeren maar dat lees je met enige regelmaat.
 
Zoals ik al stelde, het zou inderdaad goed kunnen en lijkt mij sterk aannemelijk.
Het is een mechanisch geheel - spoel in magneet - en misschien is inlopen/rodage wel goed om een soepelere en definitievere vorm/beweging te krijgen.
Niet alles staat altijd in de handleiding natuurlijk. Spijtig dan wel, zou alvast voor velen handige info zijn.
 
Bij de Quick start guide van de adam monitors staat dit burn in gegeven: minstens 8 uur doorlopend met complex muziek materiaal. Over het volume wordt niet gesproken. Merci alleszins voor de reacties!
 
Bij de Quick start guide van de adam monitors staat dit burn in gegeven: minstens 8 uur doorlopend met complex muziek materiaal. Over het volume wordt niet gesproken. Merci alleszins voor de reacties!
Wat is "complex muziekmateriaal"? 😁
 
Dank voor alle reacties!

misschien wat uitleg. Ik ben pianist en wou eens wat anders. De bedoeling is om klanksoftware op de pc aan te sturen met de keyboard controller. Bij het keyboard zat ableton live lite dus die ga ik gebruiken als daw. Wat betreft midi denk ik niet dat dit dadelijk gebruikt zal worden, vermits ik met de software op pc werk. Tussen haakjes dit is mijn eerste setup dus totaal geen ervaring met al de termen en begrippen.

dus als ik iets zeg dat kant noch wal raakt, maak me er dan maar attent op!

een ingang voor microfoon (zang) is een vereiste. Niet dat ik kan zingen, maar neuriën of ambient toestanden kunnen best.

de bedoeling is om te componeren, wat en hoe dat zal ik gaandeweg ondervinden. Het is niet de bedoeling te verhuizen met mijn materiaal. Alles blijft staan. Komt daarbij dat ik een egoïst op de piano ben, dus mezelf kennende zal ik zelden andere instrumenten laten inpluggen.

dus: Een leek hier. Wel bijzonder belangrijk is klankkwaliteit daar ben ik gevoelig aan. Maar niet in die mate om high end te kopen. Dus eerder betaalbaar en toch nét dat beetje beter.
Denk dan aan VST-plugins

Groeten van andreos
 
Het is een topic van 2019. Ik hoop dat de antwoorden inmiddels wel gevonden zijn :D
 
Back
Top