Gitaar pedaaltjes

Daar ben ik het absoluut niet mee eens ... niets zo lekker om een synthlead mee op te kloten dan hem door een distortion of overdrive te halen voor het betere gil en scheurwerk :)

hmmm, daar ben ik het mee eens
ik heb al een hoop overdrive en distortion pedalen geprobeerd,
en vond een een squarewave fuzz of een strakke silicon fuzz beter dan overdrive of distortion pedalen,

voor overdrive ben ik helemaal te vinden voor een buizenpreamp, zelf gebruik ik een Reussenzehn preamp pedaal, maar ik ben altijd nieuwsgierig geweest om eens zo'n Metasonix preamp te testen. Die lijken mij ook bijzonder geschikt voor distortion

distortion vind ik een moeilijke, ik gebruik een TC Electronic Distortion pedaal, maar ik vind 'm niet zo goed werken op synths,
de meeste distortion pedalen (en dat geldt ook voor de overdrive pedalen) halen nogal wat laag weg en je krijgt wel veel midden en hoge tonen erbij, de TC heeft een toonregeling waarmee je toch nog wat laag kan boosten
 
best wel praktisch natuurlijk even de Hammond door een pedaaltje, maar ik denk dat je dan toch weer wat Hammond mojo verliest,
mjah, eenvoudig Hammond gewoon door een buizenversterker en gainkanaal opengooien is
als het dan toch met een pedaaltje moet, waarom dan niet gewoon een buizen preamp ervoor en meer input = meer overdrive
ikzelf gebruik een Reussenzehn Daniel D Tube Preamp/Booster met een 12ax7 en dat geeft wel altijd +20dB clean boost erbij maar ook een lekkere scheur
Het ging mij persoonlijk meer om het gegeven overdrive/distortion; hoe je het opwekt is een kwestie van persoonlijke smaak. De XK-1 die ik gebruik heeft een Overdrive potmeter die ik zelf wel vind gaan zolang je een beetje subtiel bent. Wagenwijd open en het klinkt als sh1t, maar op plusminus de helft klinkt het best wel goed.

Ben het met je eens dat een grote vette Marshall kast beter klinkt, maar dat vind ik ook het geval met de gitaar. Pedalen zijn er om het makkelijker te maken, en als de sound goed is ... Waarom niet?

Het voordeel voor mij (het gebruik van de Overdrive op de Hammond zelf) is dat ik tijdens intermezzos het niveau van overdrive kan wijzigen. Zelf doe ik heel veel met de Hammond in mijn muziek, en dan is de mogelijkheid om met de drawbars, overdrive, chorus/vibrato en Leslie snelheid te knoeien erg fijn.

Zelf heb ik een stuk of 15 distortion/drive pedalen. Simpelweg omdat ik vind dat drives steeds verschillen qua geluid, dit in tegenstelling to bijvoorbeeld een delay of een chorus.
 
de meeste distortion pedalen (en dat geldt ook voor de overdrive pedalen) halen nogal wat laag weg en je krijgt wel veel midden en hoge tonen erbij, de TC heeft een toonregeling waarmee je toch nog wat laag kan boosten

Je moet eens kijken naar de MXR Doubleshot Distortion. Die is zeer regelbaar qua EQ en daar komt een muur van geluid uit.
 
Electro harmonix Hot tubes(warm?..heet!) vind ik een van de beste distortions. Daarna de russiese Big muff (warm). Z-vex Fuzzfactory is het paradijs(bruut,bruter het bruutst)
 
Electro harmonix Hot tubes(warm?..heet!) vind ik een van de beste distortions. Daarna de russiese Big muff (warm). Z-vex Fuzzfactory is het paradijs(bruut,bruter het bruutst)

de Hot Tubes is nog niet zo'n slecht idee, had vroeger een vintage Hot Tubes (die had ook geen buizen) maar heb die nooit met synths gebruikt
Big Muff viel me echt tegen, en ook de MXR Dist+ vond ik niet goed klinken
voor distortion moet het wel over the top zijn, m'n 3MS Duo Distorter heeft de geest gegeven, maar die was wel geschikt
Verder gebruik ik nog wel eens een oude Dynacord Echoking Tube Tape Echo, alleen voor de buizenpreamp (nou ja, tape echo effect is mooi meegenomen), scheurt heel lekker, niet te brutaal
Ik heb ook een ZVex Fuzz Probe, vind ik persoonlijk ook niet echt bruikbaar voor synths.

Ik heb zo'n 50-tal drive/fuzz/distortion pedaaltjes thuis, en ik heb wel al iets gehad aan 3MS Duo Distorter, Reussenzehn DanielD, Foxrox Octron, ZVex Machine, Golmer Fat Dist, HWA Fuzzwork Orange, Roland Funnycat, Foxrox Fuzzfoot met hybrid fuzzcard, Alesis Bitrman, Moogerfooger Freqbox (en de Ringmod ook wel, beide zijn niet echt dirt pedalen, maar gaan wel behoorlijk uit bocht als het op oversturen aankomt), en de EHX Microsynth heeft ook zo'n wacko square fuzz setting die wel goed klinkt, maar het gros van de overdrive en distortion pedaaltjes, zeker die met een buffer vind ik persoonlijk niet zo bruikbaar, misschien hebben Bass Overdrive, Fuzz en Distortion pedalen wel een betere voicing voor synths ? Malekko (B) Assmaster of zo ... een parametric EQ erbij lijkt me ook een handig.

De HK Tubefactor en Sansamp GT-2 hoor ik ook veel goeds van, maar heb ik zelf niet, en de Thermionic Culture Vulture, maar dat is dan weer geen pedaal.
 
Die nieuwe Hot tubes heeft wel buizen. Als je die koopt de buizen eruit en sovtek LPS longplate buizen erin:{ Hij klinkt zelf ook erg goed hoor, maar met die longplates erin word het culinair.
 
Vorige week een DOD DFX9 digital delay op de kop getikt voor twee tientjes. Eigenlijk een opvallend leuk delay pedaaltje. Binnenin zitten 3 trimpots voor de calibratie van de delay range, het verhogen van de feedback en verlengen van de delay range. Heerlijk!!
 
Zo weer een tokai TDM-1 metaldriver(ts-808 kloon maar dan beter) en een TCH-1 chorus ook heel ok. geruild voor m'n fultone 69.
 
hey Jeroen, ik zag dat je een paar posts terug het Artec SE-ADL pedaaltje aanprees... Laat ik nou net op zoek zijn naar een cheapo delay :-))
Wat zijn je bevindingen ermee? Ik heb een paar veelbelovende filmpjes op YouTube gezien... Ik kan bijna niet geloven dat die koreanen van Artec voor zo een lage prijs een deftige analoge delay kunnen produceren!!!
 
mjah, als het goed klinkt is het al goed natuurlijk
maar de kommaneuker in mezelf wil even opmerken dat de Artec SE_ADL een volbloed digitale delay is met een PT2399 chip
 
ja, dat dacht ik al...

maar inderdaad: als ie goed klinkt (en dat doet ie, als ik afga op de demo's op youtube) mag dat de pret zeker niet bederven!
ik ben geen analoog-purist. :kroon:

als het al wat warmer klinkt dan zo'n blikkerige boss DD ben ik al blij!
 
mjah, ik ben nog altijd erg tevreden over mijn ouwe DD-2
ik heb zelf een hi-cut mod gedaan en kan je kiezen uit de stock DD-2 klank, ofwel een minder schrille "analog voicing", ofwel minder schril en met een snellere delay roll-off
 
Nou alle toonaangevende gitaar bladen schrijven dat hij analoog is. Daarnaast ga je toch geen digitale delay verkopen met de opdruk handmade analog delay. Ik heb hem bij een bevriende gitarist gehoord, en mijn oren zeggen ook analoog. Daarnaast staat in al de reviews op central harmony ook dat hij analoog is. Kan me niet voorstellen dat iedereen uit z'n nek lult. Gitaristen horen echt wel of een delay analoog is of digitaal. En een digitale delay van 300ms maakt echt niemand meer. Zelfs behringer niet. Ze hebben ook nog een andere analoge delay met toon regeling. En anders moet je voor de BBE two timer gaan(2 DM-2's in 1 behuizing) voor 129,-.
 
ik weet ook niet meer wat ik moet geloven... de "officiële" tests omschrijven het pedaal inderdaad als analoog, maar op userforums beweert men dat ie digitaal is...

Daarnaast ga je toch geen digitale delay verkopen met de opdruk handmade analog delay.
ha, onze vrienden de koreanen zouden niet durven zeker! :)

Ik vermoed dat de waarheid ergens in het midden ligt... een soort "hybride" technologie die zowel gebruik van analoge als digitale componenten maakt.
Dat lijkt me plausibel??

Anyway... ik vind hem heel goed klinken en heb voor de zachte prijs van 44 € een exemplaartje besteld. Ik kijk ernaar uit!
 
Behringer maakt ook 2 analoogjes, Vd-400(boss DM-3) en VM-1 (memory man dlx). De VM-1 klinkt niet zo mooi als de memory man, maar op zich wel mooi genoeg en voor 80,- moet je ook niet teveel verwachten. Je kan aan de verval van de delay goed horen of hij analoog is, want dan krijg je hoe langer de delay duurt meer vervorming. Daarnaast word bij de ADL se wel opgemerkt dat als je de delay op z'n langst zet je meer ruis krijgt(was mij ook al opgevallen) dat is erg normaal bij een analoge. Ik heb dat nog niet bij digitale gehoord.
 
die Artec is vast en zeker niet analoog,
er zit geen BBD chip in, maar wel een ASIC in gebaseerd op de PT2399 chip
 
Tja ik blijf't vreemd vinden, maar als hij niet analoog is kan hij wel van mijn verlanglijstje. Dan maar die behringers, BBE en carboncopy van MXR. BTW nog bedankt voor de waarschuwing, ik had er bijna twee besteld.
 
neem me niet kwalijk dat ik je nu even op je eerdere uitspraken pak, maar hier frons ik toch even mijn wenkbrauwen hoor...

Ik heb hem bij een bevriende gitarist gehoord, en mijn oren zeggen ook analoog. (...) Gitaristen horen echt wel of een delay analoog is of digitaal.

BTW nog bedankt voor de waarschuwing, ik had er bijna twee besteld.


hij klonk analoog zei je, nu blijkt hij toch niet analoog te zijn, hoezo is ie dan plots niet meer goed??

zou de voorkeur voor digitaal/analoog bij veel mensen dan achteraf gezien toch niet tussen de oren zitten? :P

Persoonlijk zal het mij een rotzorg zijn of dat ding nu digitaal of analoog is...
als het wat natuurlijk klinkt, naar behoren werkt en een goede prijs/prestatie-verhouding biedt is het een geschikt apparaat...
Basta.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top