CGS kits

StiebZ

knob twiddlin'
Lid sinds
9 april 2003
Berichten
593
Locatie
Jakarta
ik heb enige pcb's van CGS onderweg :

- Psycho lfo
- Synthacon VCF (Steiner-Parker)
- Simple Wave Folder

Hebben anderen al eens wat gebouwd van CGS ?
 
Heeft Levka er niet een paar?
 
Ik had nog wat te goed van een makker van mij en heb ik dan maar een lijstje CGS pcb's besteld op zijn kosten (ja, in goed overleg, dit is leuker dan gewoon geld):

1 CGS13 Gated Comparator
2 CGS21 Super Psycho Modulation source
3 CGS23 CV Mega Mixer
5 CGS30 Band pass filter
1 CGS31 Digital Noise
1 CGS33 Matrix Mixer
1 CGS35 Steiner VCF
3 CGS37 CV Cluster
1 CGS40 Modulo Magic
3 CGS52 Simple Wave Folder


Ik zat al een tijdje te kijken of ik niet zelf wat in elkaar kan prutsen en dit is allemaal vrij aardig te doen volgens mij met onderdelen waar ook allemaal makkelijk aan te komen is.

Het is wel meer iets om over langere termijn uit te smeren, maar als het een beetje lukt dan dacht ik dit achter een mooi 19" paneeltje van Schaeffer weg te werken... En ja, die bandpass filters zijn bedeld om dat voorbeeld van de multi-filter module na te bouwen. Die simpele mixer die hij daarvoor gebruikt in het voorbeeld is er niet meer, dus ik heb maar z'n grote broer genomen.

Ik heb wel zin om lekker te gaan solderen :D
 
Yup, ik heb ook het Steiner filter. PCB is af, weinig moeilijks aan, ff opletten dat je voor die 2n2 condensators goeie neemt, popypropylene of polysterene ofzo. Ik heb 4 condensators binnen gehad voordat ik er 3 had die naast elkaar pasten, helemaal ruk, ff opletten WIMA poly's passen niet, ik ben uiteindelijk voor axiale polystyrene's gegaan, mouser.com nummer: 23pw222, staan een beetje scheef maar past goed, heb eventueel nog 3 radiale liggen die ook passen, gratis af te halen in Delft.

Let wel op met dat CGS spul, vereist toch wel bepaalde mate van kennis ofzo. Ik zit nu te stunten met welke knoppen en ingangen ik op het paneel ga zetten. Wil in de basis pots op de ingangen, freq, res, en twee cv's. 1V/Oct kun je vergeten met dit filter. En een tweede CV ingang vereist sowieso al wat modificaties.

Staan daarnaast in het CGS archive nog wat andere mods die best nuttig kunnen zijn, vooral laatste thread ff checken met input van mrs. Synthia over all pass ingang en een mixer knop. Ik snap dat allemaal voor de helft ofzo dus wordt nog wel ff stunten.

Om te weten hoe je alles aansluit moet je een beetje schema's kunnen lezen, kan ik niet dus probeer er via een handige pa en de mailinglist stap voor stap uit te komen. Is me ook nog niet duidelijk welke jacks je moet normaliseren en welke je moet aarden... en waar op de PCB dan.

Goeie brackets om ze acher MOTM style paneeltje te zetten kun je goedkoop scoren bij wiseguysynth.com

Al met al fun want het kost geen ruk maar voor het gemak van een MOTM kitje is ook wel wat te zeggen. Oakley is een soort van gulden middenweg denk ik, kan niet wachten tot polydac binnen is :)
 
wat verder onderzoek leverde nog deze website op voor de geïntresseerde :

http://www.bobknarley.com/synth.html

deze mens heeft voor een aantal kits alle onderdeel referenties bij Mouser gepubliceerd, lijkt me nog wel van pas te komen 8)
 
Even een update en misschien nog wat info ( voor mensen die ook overwegen wat ineen te solderen) zoals bv hoeveel dit nu kost en of het veel goedkoper is dan een kit van bv MOTM :

bleek dat ik dus toch nog een pcb'tje meer had besteld dan oorspronkelijk gemeld :
- Psycho lfo
- Synthacon VCF (Steiner-Parker)
- Simple Wave Folder
- Saw pitch shifter

schatting totale kostprijs :
----------------------------
kostprijs voor deze pcb's inclusief verzendingskosten : 22 Euro

Voorts hebben we dan nog de componenten nodig, ik koos ervoor om deze bij www.mouser.com te bestellen, omdat er al wel wat mouser referentie onderdeel lijsten circuleerden op het net leek me dit het eenvoudigste
Kostprijs alle componenten 147,5 Euro + 40 Euro importkosten

Opmerking : ik wou mijn modules zo kompatibel mogelijk met MOTM, dus heb ik gelijk 25 MOTM stijl knoppen (25 wegens prijs/knop goedkoper ) en 25 input jacks besteld, hier zal ik van beide ongeveer de helft over hebben ( maar die hoop ik voor toekomstige modules dus nog te kunnen gebruiken ). Tevens gebruik ik het AMP connector systeem voor de voeding (net als bij MOTM ) en heb ik 30 meter kabel + voor 10 kabels pluggen + een special tool om deze te assembleren besteld.
-> dit maakt natuurlijk dat de totale kostprijs hoger komt dan voorzien, ik schat zo een 50 Euro duurder.

Verder heb bij Larry Stooge nog wat bracketjes besteld ( 5 ipv 4 wegens prijs/stuk lager) om de printplaatjes op het frontpaneeltje te kunnen monteren
totale kostprijs 25 €

De frontplaatjes zou ik eventueel bij http://www.schaeffer-apparatebau.de/ kunnen laten maken, dit zal vast en zeker het profesioneelste resultaat geven, maar hiervoor moet je toch weer een kostprijs van 25-30 Euro per plaatje rekenen ( denk ik ), wat de boel er zeker niet goedkoper op maakt.
Gezien ik de plaatjes via mijn werk in metaal kon laten maken zonder kost, was de keuze snel gemaakt...hoewel ik nu geen bedrukking heb op de paneeltjes.

Als ik het niet gebruikte materiaal niet in rekening breng kom ik op een totale prijs van 180 Euro of gemiddeld 45 Euro/module

Moest ik nu bij Schaeffer toch nog panelen bestellen dan kom ik op een totaal prijs van ruwweg 80 Euro per module

Bij MOTM kost een kitje toch al snel 140 Euro - Dus DIY komt toch nog steeds goedkoper uit in vergelijking met MOTM...

Het opbouwen :
-----------------------
- Begonnen met de voedings kabels te assembleren. Ik had nog absoluut geen spijt dat ik de speciale tool had bijbesteld om deze te monteren, zonder zou ook wel gaan vermoed ik, maar ik probeer het liever niet wegens te gevaarlijk voor de vingers...
- Bij het opbouwen van de printplaten is het vereist dat je een electrisch schema kunt lezen ( in tegenstelling tot MOTM ) : electrolytische condensatoren, diodes en IC's in de juiste richting kunnen plaatsen, waar de juiste transistors te plaatsen, etc.
- Bleek dat ik toch nog enkele onderdelen vergeten te bestellen was, dus die kocht ik dan maar bij de locale electronicaboer ( kom ik nog eens buiten )
- Alle prints zitten ineen na een avond en een middag solderen, nu wordt het nog puzzelen om de input jacks en potentiometers juist aan te sluiten en we zijn klaar voor een eerste test
- Dan wordt het wachten op de frontplaatjes en is het een kwestie van er een leuk design voor het frontje te ontwerpen :-)

Voorlopige conclusie : Het is niet écht moeilijk om dergelijks ineen te steken mits een beperkte kennis elektronika ( wanneer ik zelf van iets niet zeker was, vond ik tot dusver altijd wel een antwoord op het CGS forum of elders ), enkel de voorbereiding vergde wel enige tijd, zoals wat bestel ik waar ?
Feit blijft dat ik de eerste klank nog moet horen uit elk moduletje, dus of het echt zooo simpel is als het lijkt moet ik zelf nog afwachten ;--)

Zo, ik hoop dat iemand die wat zelfbouw spul overweegt hier wat aan heeft, ik hou jullie nog wel op de hoogte van het eindresultaat
 
Origineel geplaatst door StiebZ
Bij MOTM kost een kitje toch al snel 140 Euro - Dus DIY komt toch nog steeds goedkoper uit in vergelijking met MOTM...

Je bent nu wel een beetje appels met peren aan het vergelijken. CGS is ongeveer doepfer kwaliteit en misschien nog wel een beetje minder. MOTM is goed ontworpen, gebruikt goede componenten en zit mechanisch ook nog goed inelkaar.
 
M'n Oakley adsr is al een tijdje af, werkt prima.
Volgende is de Infinite Melody.
Voor de VCO is het ook wat lastig om sommige onderdelen te vinden, gelukkig is Tony Allgood altijd te bereiken voor advies, dat werkt erg prettig.
En inderdaad MOTM is wel een graadje hoger in kwaliteit dan bv. Doepfer of CGS.
 
Origineel geplaatst door Imipolex
En inderdaad MOTM is wel een graadje hoger in kwaliteit dan bv. Doepfer of CGS.
Wat bedoel je dan? Is de kwaliteit van de schakelingen beter of de gebruikte componenten / PCBs.

CGS schema's worden ook voor cynthia gebruikt of niet?
 
Er is gewoon erg veel zorg en aandacht besteed aan die MOTM kits, de onderdelen, de pcb, de handleiding(en) het frontpaneel, de knoppen... het is gewoon erg goed gemaakt allemaal.
Of het daardoor ook allemaal beter klinkt dan andere merken weet ik eigenlijk niet, want daarvoor heb ik niet genoeg vergelijkingsmateriaal. In ieder geval werkt het wel prettiger wat betreft het bouwen.
 
Zoals ik het zelf zie is MOTM echt top notch. Er worden weinig tot geen concessies gedaan en de gebruikte componenten voldoen zoals ze zelf zeggen aan "military specs"... Daarnaast is de interface natuurlijk andere koek dan Doepfer. Dikke knoppen, ruim opgezet en vooral, niet die vreselijke mini-jacks...

De jongens van Doepfer gaan duidelijk voor een bepaalde prijs/prestatie verhouding en kunnen qua bouwkwaliteit en componenten niet tippen aan MOTM. Feit blijft wel dat ze een ongelooflijke verscheidenheid aan allerlei interessante modules hebben, het lijkt maar niet op te houden...

Aangezien ik voor mezelf eigenlijk al de keus heb gemaakt om voor de hoofdmoot voor MOTM te kiezen -ook om lekker te smoelen bij m'n toekomstige M5 en M3x mk2 :D - met daarnaast een kleine hoeveelheid FracRack, hou ik er al rekening mee om wat Doepfer spulletjes achter een MOTM voorplaat te hangen...


De keuze voor wat CGS paneeltjes is voor mezelf heel makkelijk. De initiele kosten zijn laag en ik kan rustig zelf wat beginnen met rommelen. Wanneer nodig krijg ik wat hulp van verschillende mensen met electronica ervaring, dus ik durf het hele festijn wel aan... Afgezien van de filters heb ik ook gekozen voor wat van die wat meer esoterische modulatie modules...

Ik maak vanwege de bovenstaande kosten uiteenzetting van StiebZ duidelijk de keus om een heel 19" paneel vol te bouwen en bij Schaeffer te laten maken en niet om individuele moduleplaten te gebruiken...
 
CGS is ongeveer doepfer kwaliteit en misschien nog wel een beetje minder. MOTM is goed ontworpen, gebruikt goede componenten en zit mechanisch ook nog goed inelkaar.

ben ik het toch niet helemaal mee eens :
- de pcb's zien er zeer degelijk gemaakt uit, dus dat maakt al geen verschil met MOTM.
- de componenten bepaal je uiteindelijk helemaal zelf, dus niets houd je tegen om dezelfde componenten te gebruiken als MOTM, tot aan de potmeters en knoppen toe
- het frontpaneel zal misschien iets 'minderwaardig' zijn omdat het zeer prijzig is om een knoppen schaalverdeling te laten opdrukken bij schaeffer en deze om die redenen meestal wordt weggelaten.
- met de larry stooge brackets is de montage van het geheel van een degelijke kwaliteit dunkt me

rest wél het verschil dat het kan zijn dat je al eens een weerstandswaarde moet wijzigen om bv. wat meer gain te hebben op een output of iets dergelijks - het is duidelijk allemaal minder voorgekauwd dan MOTM, maar dat is nu misschien juist ook een deel van de fun van het DIY ... maar dat wil naar mijn mening nog niet zeggen dat het minderwaardige kwaliteit is dan MOTM - dat hangt allemaal af van met welke zorg je de komponenten kiest en hoe je het opbouwt.
 
Kwaliteit van MOTM zit niet alleen in componenten maar ook in ontwerp en functionaliteit. MOTM spul is echt veel beter ontworpen. Goede componenten zijn toegepast waar het zin heeft. CGS spul is echt niet veel meer dan vellemankitjes.
Maar de prijs is er ook naar....
 
Origineel geplaatst door Twiki
Kwaliteit van MOTM zit niet alleen in componenten maar ook in ontwerp en functionaliteit. MOTM spul is echt veel beter ontworpen. Goede componenten zijn toegepast waar het zin heeft. CGS spul is echt niet veel meer dan vellemankitjes.
Maar de prijs is er ook naar....

Dat is nogal een statement... Ik vrees dat je het niet echt kan onderbouwen. En dat omdat het gewoon onzin is...

Tenslotte zitten de CGS kits zo goed in elkaar als je het zelf doet. De ontwerpen zijn kwalitatief gewoon prima in orde... Natuurlijk is het niet kant en klaar doordacht als MOTM, dat is duidelijk. Maar om deze kits nu in de Vellemancategorie te plaatsen is imo klinklare nonsens...
 
MOTM spul is echt veel beter ontworpen.

ik kan deze stelling niet echt onderbouwen of weerleggen ( daar gaat mijn elektronika kennis nét niet ver genoeg voor )
maar de door mij bestelde modules hebben geen alternatief bij MOTM, dus het is ook moeilijk om te vergelijken.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat als MOTM bv een Synthacon filter op de markt zou brengen deze met level input pots en cv voor zowel frekwentie als resonantie komt, etc...

maar om daarom cgs te vergelijken met vellemankits :confused:
 
Als je naar de specs kijkt van een MOTM en zelf met elektronica bezig bent weet je dat je niet zomaar LFO maakt waar de periodetijd van 1 cycle 30 minuten is. Het supermoeilijk is om een VCO over 10 octaven fatsoenlijk te laten tracken en de temperatuurstabilieit van 0.5 Hz over 24 uur te krijgen.
Kijk je vervolgens naar een CV-mixer van cgs waar lm358's inzitten met een slewrate waar je broek van afzakt.
MOTM spul is echt wel een klasse apart. Of het zinnig is is een ander verhaal. Ik wil niet zeggen dat CGS spullen zinloos zijn, maar de kwaliteit komt echt niet in de buurt van MOTM. En dat ik heb over velleman kitjes komt ook niet uit de lucht vallen als cgs een V8 genrator aanbiedt, sorry hoor....
 
Origineel geplaatst door Twiki
Als je naar de specs kijkt van een MOTM en zelf met elektronica bezig bent weet je dat je niet zomaar LFO maakt waar de periodetijd van 1 cycle 30 minuten is. Het supermoeilijk is om een VCO over 10 octaven fatsoenlijk te laten tracken en de temperatuurstabilieit van 0.5 Hz over 24 uur te krijgen.
Kijk je vervolgens naar een CV-mixer van cgs waar lm358's inzitten met een slewrate waar je broek van afzakt.
MOTM spul is echt wel een klasse apart. Of het zinnig is is een ander verhaal. Ik wil niet zeggen dat CGS spullen zinloos zijn, maar de kwaliteit komt echt niet in de buurt van MOTM. En dat ik heb over velleman kitjes komt ook niet uit de lucht vallen als cgs een V8 genrator aanbiedt, sorry hoor....

Dat MOTM bijna overal bovenuit torent ben ik met je eens en heb ik ook al eerder aangegeven... De Velleman vergelijking baseren op een geintje als die V8 generator is echter wel wat kort door de bocht, maar goed. :P

En los daarvan, wat StiebZ al zegt, veel CGS dingen zijn gewoon de moeite waard vanwege het gebrek aan alternatieven... En zelf bouwen is leuk! Zeker als het goeiekoop is... :okdan:
 
Als je naar de specs kijkt van een MOTM en zelf met elektronica bezig bent weet je dat je niet zomaar LFO maakt waar de periodetijd van 1 cycle 30 minuten is. Het supermoeilijk is om een VCO over 10 octaven fatsoenlijk te laten tracken en de temperatuurstabilieit van 0.5 Hz over 24 uur te krijgen.

dat de psycho lfo misschien niet helemaal stabiel is, wil ik gerust geloven, maar het is dan ook een PSYCHO lfo hé :duivels:
 
Back
Top