Compressor (advies)

boestaman

Stamgast
Lid sinds
30 juli 2002
Berichten
344
Locatie
Amsterdam
Hello,

Ik ben opzoek naar een goede compressor die meer als effect gebruikt kan worden.

Ik zit zelf te denken aan een Joemeek sc 2 of sc 2.2 of een edward the compressor. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Weet iemand of er een verschil in zit qua sound tussen sc 2 en sc 2.2 .

Andere suggesties/ervaringen zijn ook welkom.

Alvast bedankt.
 
Ik heb zelf een SC2 en kan je zeggen dat dat zeker geen compressor is voor "effect". Hij is heeeeel clean. Je kan 'm een beetje laten pompen maar dat is niet de moeite. De SC2.2 is zowaar nog cleaner.

Als je voor effect gaat zou ik kijken naar een Focusrite Compounder of een Drawmer TS1.

Als je geen bezwaar hebt tegen plugins dan zou ik een UAD-1 kopen en daarop de LA2A en 1176 draaien. Die zijn totaal niet transparant en geven veel "kleur" en vervorming. Maar wel heeeel erg lekker!

De ultieme effectcompressor schijnt de Empirical Labs Distressor te zijn. Zelf nog nooit mee gewerkt maar dat ding kan je distorten en harmonischen laten produceren alsof het niets is!! Ze zijn in de states redelijk goedkoop aan het worden.
1300 dollar ofzo...
 
ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar ik kan je wel van horen zeggen dat die compressor's allemaal wel een bepaalde sound hebben die je cool vindt of juist niet, veel belangrijker de attacks van die dinger zijn natuurlijk wel iets minder dan een andere compressor vanwege de ldr aansturing in tegenstelling tot bijv fet of vca ... voor zover ik weet en nu op dit moment kan googlen heeft die sc2.2 een betere spec waaronder snellere (snellere dus nog steeds niet snel!) attack en een extra ratio optie. oh ja bij die edward de compressor moet je realiseren dat het om een M en S compressor gaat dus als je er L en R stereo signalen er doorheen gooi dan zal je stereo beeld worden aangetast. dit komt vanwege de onvermijdelijke verschillen in LDR weerstanden bij m en s heb je hier dus geen last van omdat je dan je stereo en je mono signaal apart op een mono track compress en dan pas weer decodeer maar goed tis wel iets om rekening mee te houden.
persoonlijk zou ik niet meer naar die joe meek compressors kijken alleen als je er een heel goedkoop kan vinden (wat steeds makkelijker word omdat het bedrijf weer opnieuw begint nadat de hoofd ontwerper een ander bedrijf is begonnen.) Ik zelf vind die edward the compressor echt heel interessant en zou er graag wat mensen over willen horen die m hebben gebruikt heeft !!

ik hoop dat je hier wat aan hebt !

thomas

ps op dit forum kan je verschrikkelijk veel info vinden over joe meek rotzooi mischien het proberen waard om daar joe meek in de zoekmaschine te gooien. www.gearslutz.com
 
Origineel geplaatst door sureshotstudio
oh ja bij die edward de compressor moet je realiseren dat het om een M en S compressor gaat dus als je er L en R stereo signalen er doorheen gooi dan zal je stereo beeld worden aangetast. dit komt vanwege de onvermijdelijke verschillen in LDR weerstanden bij m en s heb je hier dus geen last van omdat je dan je stereo en je mono signaal apart op een mono track compress en dan pas weer decodeer maar goed tis wel iets om rekening mee te houden.

Huh...eerst zeg je dat het een M/S compressor is en dus je stereo beeld aantast. Vervolgens zeg je daar bij M/S juist geen last van hebt.

Voor de duidelijkheid, want de post van Thomas is een beetje onleesbaar, een compressor met een M/S circuit geeft een heel stabiel stereobeeld. Dus als je L en R signalen er doorheen gaan wordt je stereobeeld NIET aangetast.

No hard feelings Thomas, maar je kan je posts duidelijker maken door zinnen af te sluiten met een . en Hoofdletter en komma's te gebruiken. Just a tip :luv:
 
Hmmm..... ik dacht dat die joemeek juist een compressor is die kan pompen. Goed dat je het zegt. Dus jij zou toch eerder voor die uad kaart gaan ?

Is iemand trouwens bekend met de Ridge farm boiler ?
 
Origineel geplaatst door boestaman
Hmmm..... ik dacht dat die joemeek juist een compressor is die kan pompen. Goed dat je het zegt. Dus jij zou toch eerder voor die uad kaart gaan ?

Is iemand trouwens bekend met de Ridge farm boiler ?

Heb zelf de sc2.2
Is een opto comp,ik zal kort zijn...
De comp zal niet aan je eisen voldoen qua pompen,het is eerder een comp die je signaal niet hoorbaar maar voelbaar bewerkt,denk aan laag.
Het signaal blijft heel neutraal overeind
Behringer(oude composers van voor 94 zijn erg goed),Focusrite,Drawmner,Dbx,Alesis...enzovoorts
is meer je ding
 
Ik heb nog nooit een ridgefarm bioler gehoord maar dat is volgens de SOS zeker een effectcompressor. De Boiler en de Distressor doen een beetje hetzelfde. Ze kiezen niet voor transparante auto-leveling maar voor in your face distorted compressie. Ik vind dat persoonlijk altijd wel lekker (mits correct toegepast). De UAD-1 compressors kunnen dit ook erg goed.

Bij die UAD zitten eigenlijk 4 compressors (De Fairchild moet je kopen)

De 1176 kan heel erg goed pompen en oversturen. Klinkt erg heavy. Voor drums absoluut het beste wat ik ooit gehoord heb. Erg hard en scherp met een mooi randje.
De LA2A is wat cleaner maar lijkt alles een beetje romig te maken. Wat wolliger dan de 1176 maar heel goed voor bass.
De Fairchild is heel clean maar heel mooi. Kan ook pompen maar is meer voor die "klassieke" popsound.
De compressor in de Nigel Amp-sim is gemodelleerd naar een stomp-pedal compressor en klinkt zwaar agressief. Drums of zelf hele mixen worden compleet platgestampt. Klinkt echt goed over bijv. electro of techno loopjes.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Ik heb nog nooit een ridgefarm bioler gehoord maar dat is volgens de SOS zeker een effectcompressor. De Boiler en de Distressor doen een beetje hetzelfde. Ze kiezen niet voor transparante auto-leveling maar voor in your face distorted compressie. Ik vind dat persoonlijk altijd wel lekker (mits correct toegepast). De UAD-1 compressors kunnen dit ook erg goed.

Bij die UAD zitten eigenlijk 4 compressors (De Fairchild moet je kopen)

De 1176 kan heel erg goed pompen en oversturen. Klinkt erg heavy. Voor drums absoluut het beste wat ik ooit gehoord heb. Erg hard en scherp met een mooi randje.
De LA2A is wat cleaner maar lijkt alles een beetje romig te maken. Wat wolliger dan de 1176 maar heel goed voor bass.
De Fairchild is heel clean maar heel mooi. Kan ook pompen maar is meer voor die "klassieke" popsound.
De compressor in de Nigel Amp-sim is gemodelleerd naar een stomp-pedal compressor en klinkt zwaar agressief. Drums of zelf hele mixen worden compleet platgestampt. Klinkt echt goed over bijv. electro of techno loopjes.

Veel goede verhalen al gehoord. Ik moet toch maar eens gaan luisteren.
 
sowwy nolet!! ik dacht dat er geen m en s encoder voor de compressor zat. maar goed ben net wakker mijn post zou wel geklopt hebben als dat dus niet zo was. Even voor de onduidelijkheid dat ding is een M en s compressor omdat beide gain elementen van elkaar afwijken. dus als je er een l en r signaal door heen zou gooien (en er geen m en s encoder voor zou zitten) dan zou je verschuivingen van je stereo balans kunnen verwachten ( het beeld gaat hangen naar een kant). maar omdat het een m en s compressor is heb je geen verschuiving in balans maar in stereo breedte. wat weer niet erg is omdat er een stereo breedte knop op zit ( = crossfader tussen M en S ) dus lost het zichzelf weer op.

sorry dat ik verkeerde info zit te verspreiden was niet helemaal op de hoogte. hoop dat het nu opgehelderd is.

thomas
 
Eh... de SC2 niet pompen...? Heb je zeker vergeten te spelen met je
input level, of je release te lang... (SC2 heeft een extreem wijde release
range).

De SC2 is absoluut van betere kwaliteit dan de SC2.2, maar heeft inderdaad
minder opties. Niet dat dat iets uitmaakt trouwens. De extra optie "dark mode"
op de SC2.2 is alleen maar om het geluid van de SC2 na te bootsen.

De compressor in mijn rack die trouwens het meeste kan pompen is de DBX 165.
Met z'n extreem snelle attack & release heb je de hele range van pomp tot
neutraal beschikbaar. Dit beestje begint nu (eindelijk) erkend te worden als
een echte klassieker (idem dito met de DBX 160 VU's), dus als je er een wil
kopen voor een redelijke prijs zal je snel moeten zijn.

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Eh... de SC2 niet pompen...? Heb je zeker vergeten te spelen met je
input level, of je release te lang... (SC2 heeft een extreem wijde release
range).

De SC2 is absoluut van betere kwaliteit dan de SC2.2, maar heeft inderdaad
minder opties. Niet dat dat iets uitmaakt trouwens. De extra optie "dark mode"
op de SC2.2 is alleen maar om het geluid van de SC2 na te bootsen.

De compressor in mijn rack die trouwens het meeste kan pompen is de DBX 165.
Met z'n extreem snelle attack & release heb je de hele range van pomp tot
neutraal beschikbaar. Dit beestje begint nu (eindelijk) erkend te worden als
een echte klassieker (idem dito met de DBX 160 VU's), dus als je er een wil
kopen voor een redelijke prijs zal je snel moeten zijn.

Mvg.

CoolRunning

De meek pompt wel,maar niet mooi
Niet zoals boestaman wil denk ik
 
Die Edward de compressor is ook wel interessant. Want die heeft meerdere modellen in zich.
Naast opto ook een L2A naaper. 4 halen 1 betalen idee. Daarom is hij ook niet echt goedkoop.

Gewoon in de beter muziekwinkel eens een keer beluisteren.

Een UAD-1 is zeker niet verkeerd. Maar compressors kun je nooit genoeg hebben en vooral hardware compressors niet.
Als je toch inserts hebt.

Dus als je 2e hands een behringer kan scoren zou ik hem ook zeker niet laten staan als ik jouw was.
 
Origineel geplaatst door radiance
Je moet hem wel zelf maken en de materiaalkosten zijn 350 euro.

Cool, ik ben er ook net aan begonnen; heb jij alle matrialen in nederland kunnen vinden, of heb je ook parts zoals die vca's via t net besteld?

heb je m ook al gestest naast een 4000 buscompressor?
 
VCA's bij profusionplc.com en de PCB bij Chef van het Tech Talk forum. De rest kan je gewoon overal krijgen.
Ik heb geen originele ssl4000 buscompressor dus helaas...hij klinkt verder wel echt goed hoor, maar het is meer een compressor voor over drums dan voor over je eindmix. Dit weet ik ook eigenlijk nog niet zeker want de meter heb ik nog niet aangesloten, ik zie dus niet hoeveel db's hij compressed, dus mischien doet die wel tot een bepaald punt onhoorbaar z'n werk...
 
Origineel geplaatst door fuse
Die Edward de compressor is ook wel interessant. Want die heeft meerdere modellen in zich.
Naast opto ook een L2A naaper. 4 halen 1 betalen idee. Daarom is hij ook niet echt goedkoop.

Gewoon in de beter muziekwinkel eens een keer beluisteren.

Een UAD-1 is zeker niet verkeerd. Maar compressors kun je nooit genoeg hebben en vooral hardware compressors niet.
Als je toch inserts hebt.

Dus als je 2e hands een behringer kan scoren zou ik hem ook zeker niet laten staan als ik jouw was.

Waar heb jij hem geluisterd ? Kon hem nergens vinden namelijk.
 
ok..thanx. (het kon zijn dat je m misschien bij iemand in een studio hebt ge-a/b-ed of iets dergelijks.)

en dat je nog geen vu hebt aangesloten, kan ik begrijpen ( de orginele vu die in een ssl zit kost veel te veel iets van 60 a 90 dollar ofzo, en voor de rest zijn er weinig vu meters te verkrijgen die in een 1u passen of dat je ook nog is alle waardes van de vu moet veranderen).mischien zo'n berhinger tube vu als optie:)
(wist je trouwens dat er in een behringer composer de zelfde vca's zaten.....waar ging t toch fout in dat product ? :) )

maar voor eindmix zou die toch ook, met een lichte compressie voor een optimaal resultaat moeten zorgen..
(zoals ik vernomen heb word die smart c2 ook voornamlijk voor eindmix kleuring en lijmen gebruikt.)
 

Attachments

  • ssl_clone03.jpg
    ssl_clone03.jpg
    13,5 KB · Bekeken: 77
Re: Compressor (advies)

Origineel geplaatst door boestaman
Hello,

Ik ben opzoek naar een goede compressor die meer als effect gebruikt kan worden.

Ik zit zelf te denken aan een Joemeek sc 2 of sc 2.2 of een edward the compressor. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Weet iemand of er een verschil in zit qua sound tussen sc 2 en sc 2.2 .

Andere suggesties/ervaringen zijn ook welkom.

Alvast bedankt.

Waarom kijk je niet voor een oude drawmer.
Olav gebruikt die dl241
Dat pompt wel lekker.

Behringer en al die andere goedkope tr....spulletjes8) pompen mischien wel maar vernaggelen ook gelijk je geluid.
En dat is volgens mij niet wat je bedoeld.
 
Back
Top