DIY project genaamd Soundlab.

Origineel geplaatst door etaoin
... (hoe neem je een fatsoenlijke foto van een scope?) ...
In het donker met een beetje langere sluitertijd en met een toestel op een statief...? 8>
 
In het donker met een beetje langere sluitertijd en met een toestel op een statief...?

Yep, dat had ik ook al bedacht inmiddels. Dus in mijn geval: de camera van m'n vriendin lenen omdat die van mij alles vanzelf doet (ergo: geen vast te zetten lange sluitertijd).
 
Ik zit er over te twijfelen of ik met dit project aan de slag zal gaan, wordt dan gelijk mijn eerste poging tot een DIY-synth.
Enigste wat ik nu tot mijn beschikking heb is een 15 watt soldeerbout :erm: Maar ergens moet ik een begin maken en dat is met weinig.
 
Origineel geplaatst door Twiki
De Mini VCO gebruikt ook een FET? Bij de 303 is er een thyristor gebruikt om te ontladen. De temperatuurcoefficient van deze transistors en de temperatuurcoeffient van de condensator zijn aan elkaar gelijk waardoor ze elkaar opheffen. Da's dus geen probleem

Eeehhh, je heb gelijk verkeerde schema van die moog, maar de 303 werkt met 3 torren, kijk maar .

Misschien zou je voor die logomzetter is een CA3046 proberen, die werkte bij mij best goed over een octaaf of 10 en is goed verkrijgbaar en cheap
 
Origineel geplaatst door richard2000
Eeehhh, je heb gelijk verkeerde schema van die moog, maar de 303 werkt met 3 torren, kijk maar .
De 3 transistors vormen thyristor, waarbij de temperatuurcoeffiecienten van de transistors en de condensator tegen elkaar weg vallen. Dus ook daar geldt het niet.
Origineel geplaatst door richard2000

Misschien zou je voor die logomzetter is een CA3046 proberen, die werkte bij mij best goed over een octaaf of 10 en is goed verkrijgbaar en cheap
Geloof ik geen drol van, Rbe van een CA3046 is veel te hoog(meer dan 5 Ohm)om te tracken over 10 octaven, 5 a 6 octaven zonder Rbe compensatie maximaal.
 
Ik heb 'm nog niet uit het raam gegooid hoor, maar af en toe gaat ie paar weken de kast in voordat ik opnieuw ernaar kijk. Vooralsnog blijft het zoeken... De ontwerper blijft maar beweren dat er een ground verbinding op de front panel fout MOET zitten, maar aangezien dat maar zeven soldeerpunten zijn is dat nogal makkelijk te checken en niet het geval.

Frustrerend dat ik achter elkaar honderden dingen in een x0xb0x soldeer en dat-ie het gewoon doet en dit simpele dingetje doet het nog steeds niet lekker...
 
Wel een gave site eigenlijk met al die uitbreidingen..

http://www.musicfromouterspace.com/

Tod_Fletcher_Natalie_Fun_Box_small.jpg


en deze

Ricardo_Del_PooLP_3.JPG
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Wel een gave site eigenlijk met al die uitbreidingen..


En het aantal modulaire dingen dat Ray biedt wordt ook steeds groter. Er zijn vandaag nog een S&H en een VC-LFO bijgekomen en binnenkort komt er nog een noise & random gates printje.
 
ben ook een grote fan van ray wilson.
'k vind het tof dat hij zijn pcb_layouts publiceert: ik maak mijn pcb's zelf
hij gebruikt ook nooit moeilijke componenten.
volgende schemaatjes heb ik al met succes van hem gebouwd:

-Super Simple Dual Sine, Triangle, and Square Wave LFO
-Versatile Multi-Waveform LFO
-Another Dual VCA (is log of lin omschakelbaar) 3x reeds: my favorite vca!
-White and Pink (sort of...) Noise Source (pink vind ik hem iets minder)
-Sample & Hold and White Noise Generator (beetje met gesukkeld: slechte condensator gebruikt: eigen fout, ik durf al wel eens herbruik componenten gebruiken)
 
heb ook een soundlab pcb'tje volgepropt vandaag:

pcb_front.jpg


pcb_macro.jpg


ik heb wel perongeluk de insulatie/bruine 'sleeve' van twee ceramische condensators een beetje gescheurd bij het ombuigen.. ook is een heel klein stukje van de sleeve bij 1 condensator een beetje tegen de PCB aangesmolten bij het solderen.. is dit een probleem, of zullen ze nog gewoon werken?
 
is dit een probleem, of zullen ze nog gewoon werken?

Uiteraard afhankelijk van hoe ver het is ingescheurd cq gesmolten, maar ik denk dat het wel goed zit.

Is er een reden dat je geen 1% weerstanden in de VCO's gezet hebt? Ze zijn al niet bijster stabiel, dus alle beetjes helpen daar... En ik weet niet of je een elco kunt gebruiken voor C3 ipv een tantaalcondensator. Maar misschien maakt dat niet zoveel uit.

Zijn dat TL074's die je gebruikt hebt ter vervanging van de LF444? Hou er rekening mee dat die gemiddeld per opamp zeven keer zoveel stroom gebruiken als de LF444.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Uiteraard afhankelijk van hoe ver het is ingescheurd cq gesmolten, maar ik denk dat het wel goed zit.


De sleeve is maar een HEEL klein stukje ingescheurd, en alle info die ik heb kunnen vinden over gescheurde cap-sleeves wijst erop dat het inderdaad wel goed zit. Ik zie wel, als ik problemen krijg, weet ik waar ik moet kijken ;)

Origineel geplaatst door etaoin
Is er een reden dat je geen 1% weerstanden in de VCO's gezet hebt? Ze zijn al niet bijster stabiel, dus alle beetjes helpen daar...

Tja, ik was sowieso niet van plan om 'm met een keyboard aan te sturen oid, (in-)stabiele tracking maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Ik ga bijvoorbeeld ook geen fine-tune pots gebruiken voor de VCOs.

Origineel geplaatst door etaoin Zijn dat TL074's die je gebruikt hebt ter vervanging van de LF444? Hou er rekening mee dat die gemiddeld per opamp zeven keer zoveel stroom gebruiken als de LF444.

Hmm.. dat kan misschien een probleem zijn als ik 'm op batterijen wil laten draaien - goed dat je het zegt, daar had ik namelijk totaal niet op gelet.
 
Geweldig! De demo klinkt als een lekkere soundtrack voor een mooie bouwput. Het ontwerp zou daar trouwens ook niet uit de toon vallen!

Complimenten :okdan:
 
zie dit nu pas! erg leuk projectje dit ! ik ben aan het elektronica knutselen begonnen inmiddels, beetje modden, nog niet gehinderd door veel specifieke kennis. maar ik vind het erg leuk`:W
 
Back
Top