DIY project genaamd Soundlab.

Modulair: misschien. Hangt er een beetje vanaf in hoeverre ik dingen ga willen die niet met de schakelaars kunnen of dat er nog andere modules hier binnen gaan druppelen.

Kosten: ga ik even voor je uitrekenen. Weerstanden enzo kwamen allemaal per 50 of 100, dus ik heb voor veel meer besteld dan dat ik daadwerkelijk verbruikt heb. Iemand met een beetje voorraad kan 'm waarschijnlijk veel goedkoper bouwen.
 
Nog even de vintage look op het MDF. En ja, ik moet nog steeds de frontplaat vastschroeven :D

vintage.jpg
 
@Jena_mu6:
Als ik de stuksprijs van de onderdelen bereken, dan kom ik in totaal (exclusief MDF, fineer-folie, schroeven, gereedschap en batterijen) op ongeveer 115 euro. Maar ik heb natuurlijk veel onderdelen in bulk gekocht / moeten kopen en aan een aantal partijen verzendkosten betaald, dus als je alleen dit project zou doen kom je aardig hoger uit.

Mijn grootste kostenposten waren de potmeters (plastic Piher €1,50 per stuk bij elektronica-online), de schakelaars (€1,35 per stuk bij Conrad) en de printplaat (€27,73 incl. verzenden).
 
Oh, en ik heb 1 probleempje nog steeds niet opgelost. Ik heb enorme cross-talk vanuit de LFO en VCO2 in de ruisgenerator. Gek genoeg niks vanuit VCO1. Als ik de quad-opamps van VCO2 (IC6) en de LFO/ruis (IC7) omwissel dan heb ik opeens een ruis die aan- en uitschakelt met de LFO (waar hij helemaal niet mee verbonden zou moeten zijn). Ergo: er zit dus nog iets verkeerd rondom de ruisgenerator.

Dat het verwisselen van twee IC's die exact hetzelfde zouden moeten zijn zoveel verschil maakt voorspelt ook niet veel goeds. Ik heb in ieder geval alvast een setje nieuwe besteld.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Nog even de vintage look op het MDF. En ja, ik moet nog steeds de frontplaat vastschroeven :D

Haha,

meesterlijk idee, dat fineer! :okdan:!
 
Oh, en ik heb 1 probleempje nog steeds niet opgelost. Ik heb enorme cross-talk vanuit de LFO en VCO2 in de ruisgenerator.

Ben er inmiddels achter dat het niet VCO2 is maar de rectifier die achter VCO2 hangt. Dus kennelijk stoort alles wat een blokgolf produceert op de ruisgenerator. En niet alleen daar. Bij de hoge frequenties hoor je de LFO ook enigzins in de VCO's. Hmmmm...
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Thanks voor de berekening

mmmm OK dat valt mee.......ik kan namelijk bij de groothandel bestellen.....kost de helft ongeveer.
Ben wel benieuwd welke groothandel dat is..., alle groothandels die ik ken vragen wel wat meer voor een potmeter en schakelaar dan 75 cent, is dan ook wel andere kwaliteit natuurlijk.

etaoin het zou kunnen zijn dat de voeding niet helemaal goed ontkoppeld is, de blokgolven zorgen voor snelle veranderingen in de stroom. Als de voeding die veranderingen niet bij kan houden, dan verspreiden de blokgolven zich als het ware via de voedingslijnen. Je kan snel testen of dit het probleem is door een condensator tussen de + en massa en tussen - en de massa te solderen van de opamp van de LFO. Ik zou beginnen met ongeveer 100n, geen resultaat dan iets van 1u a 10u. No go dan zou ik op zoek gaan naar een scoop, dan moet het probleem in no time op te sporen zijn.
 
@twiki:
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte. Probleem is dat er standaard al vier ontkoppelcondensatoren in zitten (2 van 100u en twee van 100n), dus het leek me dat dat niet het probleem was.

Scoop heb ik inderdaad (nog) niet. Misschien maar eens even op zoek naar iets betaalbaars...
 
Herrlich!
 
Ik heb in ieder geval 20 mV verval op de +9V over een LFO cyclus. Stroomverbruik loopt dan van rond de 25mA naar 30mA. De -9V is stabiel.
Ik zal in ieder geval even kijken of nog extra afvlakken (buiten wat er al standaard in zit) helpt.
 
de fets: mpf102 is een n_channel jfet 25 volt, hebben ze bij farnell maar je moet daar euro extra + 3 werkdagen wachten (ze moeten dat blijkbaar zelf ergens doorbestellen)

Ik heb ze uiteindelijk van elektronica-online.nl, die hebben ze gewoon op voorraad. Wel even vragen, want ze staan niet in de shop. Ik had in eerste instantie BF256C erin zitten (da's een veel goedkopere vervanger die de ontwerper aanraadt), maar de VCO's lijken beter schaalbaar nu er echte MPF102's in zitten. Ze zijn jammergenoeg wel relatief duur. 2N5457 heb ik ook nog liggen maar die heb ik nog niet geprobeerd.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik wilde jullie deze briljante nazending van Conrad niet onthouden... :D
Briljant wederom!
 
Briljant wederom!

Inmiddels ben ik wat minder vrolijk omdat ik zie dat ze voor deze nalevering opnieuw handling kosten in rekening gebracht hebben, terwijl in hun leveringsvoorwaarden staat dat naleveringen kostenloos zijn. Ik heb nu vier keer wat bij ze besteld en er is al twee keer gerommel met de verzend- en handlingkosten. Erg slordig.
 
Origineel geplaatst door etaoin
Ik heb in ieder geval 20 mV verval op de +9V over een LFO cyclus. Stroomverbruik loopt dan van rond de 25mA naar 30mA. De -9V is stabiel.
Ik zal in ieder geval even kijken of nog extra afvlakken (buiten wat er al standaard in zit) helpt.
20mV dat lijkt weinig maar daar zit je probleem..... dat kun je ook niet oplossen door te ontkoppelen(je kan niet genoeg energie opslaan om een halve LFO cyclus te overbruggen). Met volle batterijen zul je er minder last van hebben, maar de spanning blijft een beetje belastingsafhankelijk("hoge" interne weerstand van een 9V batterij). Alle referentiespanningen worden direct van de batterijspanning afgeleid, variaties hierin zorgen voor veranderingen in de frequentie van de VCO's. Bij de ruisgenerator wordt het hele kleine ruissignaal enorm versterkt, variaties in de voedingspanning zullen ook versterkt worden, waarschijnlijk is dit zoveel dat de uitgang van opamp in een van de voedingsspanningen beland, waardoor het ruisen stopt.
Conrad = Onraad, ik heb vooral veel problemen met Selektvracht de bezorgers van Conrad gehad.
 
Misschien had ik toch de LF442 en LF444 erin moeten stoppen ipv de vervangers? Volgens de ontwerpen trekken die veel minder stroom. Niet dat het heel erg uitmaakt, want die LF442/444 ben ik nog nergens tegengekomen.

Conrad gaat nu die dubbele kosten wel weer corrigeren ("fout in de software" - yeah right, jullie bestaan al 10 jaar heb ik begrepen...), maar ik kan me voorstellen dat als je nalevering wat groter is dan 1 zakje weerstanden het niet zo snel opvalt dat ze de kosten gewoon nog een keer rekenen. Ik vraag me dan ook af hoeveel mensen ze al gedupeerd hebben daarmee...

Selektvracht staat in mijn vriendenkring bekend als "Sele-K-tvracht". Ik heb eigenlijk ook alleen maar hele nare ervaringen met ze. Ik woonde een aantal jaren geleden in een flat in Utrecht en toen ik een keer niet thuis was hebben ze een pakketje gewoon buiten in het portiek neergegooid (gelukkig lag die er nog...). Ook hebben ze het al eens gepresteerd om dvd's gewoon uit de verzendverpakking te halen zodat ze ze in de brievenbus konden doen (zaten dus drie dvd's en een gescheurd stuk karton in de brievenbus). En zo kan ik nog wel even doorgaan. Amazon heeft ze ook een tijdje gebruikt, maar die zijn er van afgestapt geloof ik.
 
Ik kan wel aan de LF442 en LF444 komen, zijn wel "dure" dingen 2,50 voor de duals, 2,75 voor de quads. Alternatief zijn de TL062 en TL064.
 
Back
Top