DIY project genaamd Soundlab.

Ik kan wel aan de LF442 en LF444 komen, zijn wel "dure" dingen 2,50 voor de duals, 2,75 voor de quads.

Op zich niet zo'n probleem, alleen wel zonde als het niet helpt... Dus dat hou ik graag even als een "last resort".
 
Maar eh... :D

Origineel geplaatst door ambi-j
voor de opamps kan je de gewone tl082 en tl084 nemen.

Origineel geplaatst door Twiki
De opamps kun je vervangen door TL074 voor de quads en TL072 voor de duals.

Origineel geplaatst door Twiki
Alternatief zijn de TL062 en TL064.

Welke moet ik nou nemen? Niet de TL072 en TL074 in ieder geval, want die heb ik nu ;)
Of toch nog 11 euro investeren in de hoop dat de LF's het beter doen?
 
plaatje

plaatje

wat een [cheap/leuk ] project
ik zit eg te wachten op nieuwe mods op dit app.:eureka:
vooral leuk om te zien hoe verschillend de frontplates zijn
etaoin - heb je je front uitgeprint en erop ge ...lalkt ofso ,...
hoe moet ik me dit voorstellen ,....?
wel erg ok lettertype deze versie :{

vindt ik ook van die oudere roland ,...nasa letters in ussr style
 

Attachments

  • diy txt.jpg
    diy txt.jpg
    72 KB · Bekeken: 77
Re: plaatje

Re: plaatje

etaoin - heb je je front uitgeprint en erop ge ...lalkt ofso ,...
hoe moet ik me dit voorstellen ,....?

Frontplaat moet ik nog maken. Er zit nu een print op van het standaardontwerp zoals het op de site staat, inderdaad.
 
TL072 = low noise versie van de TL082. Al is daar in de datasheet niks over terug te vinden.
TL062 = low power versie van de TL072. 200uA per opamp t.o.v, 1,2 mA per opamp.
Ik had TL06x moeten aanraden, My bad! Maar Ik ga er ook niet vanuit dat je een voedingsprobleem hebt bij een stroom van 25mA voor een hele synth, da's meer wat 1 module normaal aan stroom verbruikt. Het kan natuurlijk ook zijn dat er nog een ander probleem is. Ik wil er best naar kijken, ik heb een labvoeding, scoop en nog wat dingen die handig zijn om aan een synth te meten. Het is ook wel interessant om de hele batterijvoeding te schrappen en gewoon een voeding te maken.
 
Zo, verhuizing is (min of meer) achter de rug dus we gaan dit projectje maar weer eens oppakken...

Heb inmiddels ook een scoop dus weet nu zeker dat de +9V meehobbelt met de LFO en de blokgolven van OSC2.
Onderstaand een plaatje (hoe neem je een fatsoenlijke foto van een scope?). Onder is de LFO op 5v/div en boven is de +9V op 10mV/div. Op zich wel grappig dat die 20mV drop die ik provisorisch met een multimeter had gemeten aardig lijkt te kloppen.

Ik heb ook een 500mA +/-9V netvoeding liggen nu, maar dat maakt weinig verschil.

Overigens zijn de boven- en onderkanten van de blokgolf van de LFO niet vlak maar aflopend resp. stijgend. Ik vermoed dat dat ergens op duidt...

slwaves1.jpg
 
Origineel geplaatst door etaoin

Overigens zijn de boven- en onderkanten van de blokgolf van de LFO niet vlak maar aflopend resp. stijgend. Ik vermoed dat dat ergens op duidt...
Dat duidt erop dat je scoop ac gekoppeld is, meestal kun je kiezen tussen ac of dc gekoppeld. Als je kiest voor dc klopt het plaatje wel.
 
Volgens mij hoort C8 met pin 2 aan de plus voeding, ipv aan de uitgang van opamp IC5-d, en zoals die opamp geschakeld is kan die alleen een blok op de uitgang geven, er zit geen terugkoppeling in, en C8 zou niet als terugkoppel C kunnen functioneren want dat is de oscilator C.
Kijk maar eens in andere schema's van analoge bakken met dit type VCO.
Kan natuurlijk best zijn dat de PCB layout wel klopt, en dat de fout is gekropen bij het fatsoeneren van kladje naar schema.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Volgens mij hoort C8 met pin 2 aan de plus voeding, ipv aan de uitgang van opamp IC5-d, en zoals die opamp geschakeld is kan die alleen een blok op de uitgang geven, er zit geen terugkoppeling in, en C8 zou niet als terugkoppel C kunnen functioneren want dat is de oscilator C.

Ic5 d is in combinatie met C8 is een intergrator, uitgangsspanning is een zaagtand. Als C al aan een voedingspanning moet hangen dan wel met een weerstand aan een negatieve spanning, wat verder niet veel meer oplevert dan dat je de VCO veranderd hebt in een O. Ik snap dan ook niet hoe je tot je conclusie komt.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Ic5 d is in combinatie met C8 is een intergrator, uitgangsspanning is een zaagtand. Als C al aan een voedingspanning moet hangen dan wel met een weerstand aan een negatieve spanning, wat verder niet veel meer oplevert dan dat je de VCO veranderd hebt in een O. Ik snap dan ook niet hoe je tot je conclusie komt.

Ik snap de combinatie van C8 en IC5 d, zo had ik het idd nog niet bekeken en dit vormt op zich zelf een oscilator, maar dan blijft er toch in dit geval een smalle puls komen uit de uitgang van IC5 d:confused: lijkt mij dat de zaagtand uit de col. van Q3 komt

Kijk maar eens naar het schema van de Mini Moog
 
Origineel geplaatst door richard2000
Ik snap de combinatie van C8 en IC5 d, zo had ik het idd nog niet bekeken en dit vormt op zich zelf een oscilator, maar dan blijft er toch in dit geval een smalle puls komen uit de uitgang van IC5 d:confused: lijkt mij dat de zaagtand uit de col. van Q3 komt
Heb je de beschrijving gelezen die bij de soundlab VCO's staat? Ic5d, C8 en Q5 zijn de zaagtand generator. De stroom in de collector van Q3 wordt geintegreerd, hierdoor stijgt de uitgangsspanning van Ic5d lineair(stijgende zaagtand). Als deze uitgangspanning de waarde van de drempelspanning van IC5 c heeft, klapt de uitgang van Ic5 c om en gaat de FET in geleiding. Hierdoor wordt C8 kortgesloten waardoor de spanning over C8 weer 0 wordt en de cyclus begint weer van voor af aan.
Ik heb ff in het schema van de minimoog gekeken en ik snap nu hoe je aan je verhaal komt. Het principe van deze zaagtand generator is anders. Hier ontlaad je een condensator met een constante stroom waardoor er een lineair dalende spanning ontstaat, zodra de spanning onder de drempelspanning komt, wordt de condensator kortgesloten naar de positieve voedingspanning en begint de cyclus opnieuw.
 
Ik snap kompleet hoe het moog VCO werkt, in een grijs verleden heb ik zelf eens een VCO gebouwd die ik een beetje heb afgekeken van moog, ik snap alleen nog niet dat er een zaag uit IC5d komt, maar dat geeft niet ik breek m'n hoofd er nog wel een paar keer op en dan schiet het vanzelf wel naar binnen:)

iig bedankt voor de uitleg
 
Origineel geplaatst door Twiki
De ASM-1 VCO werkt volgens hetzelfde principe, uitleg over de werking inclusief vergelijkingen kun je hier vinden
http://home.swipnet.se/cfmd/synths/friends/stopp/#3.1

Thanks, ik begin m nou te snappen, grote voordeel van deze schakeling is die ontlading van het osc. Cond. met een fet, die schakeling die moog (of de tb303) gebruikt met die 3 torretjes en diode is dat die nogal temparatuur gevoelig is.
Ik heb in het verleden ook gerotzooid met een fet ontlading, maar die fet beinvloede de tracking negatief ik heb verschillende geprobeerd maar bleef slecht, hoe is dat bij deze VCO's, wat is de tolerantie van cv naar freg tracking?
 
Origineel geplaatst door richard2000
Thanks, ik begin m nou te snappen, grote voordeel van deze schakeling is die ontlading van het osc. Cond. met een fet, die schakeling die moog (of de tb303) gebruikt met die 3 torretjes en diode is dat die nogal temparatuur gevoelig is.
De Mini VCO gebruikt ook een FET? Bij de 303 is er een thyristor gebruikt om te ontladen. De temperatuurcoefficient van deze transistors en de temperatuurcoeffient van de condensator zijn aan elkaar gelijk waardoor ze elkaar opheffen. Da's dus geen probleem

Origineel geplaatst door richard2000
Ik heb in het verleden ook gerotzooid met een fet ontlading, maar die fet beinvloede de tracking negatief ik heb verschillende geprobeerd maar bleef slecht, hoe is dat bij deze VCO's, wat is de tolerantie van cv naar freg tracking?
Meestal is het resetcircuit niet de grootste boosdoener, met FET's kunnen hele goede resultaten bereikt worden. Met dat deel van de Soundlab VCO is niet zo veel mis. Trackingproblemen onstaan ergens anders, de VCO zal niet netjes tracken door het gebruikte transistors in de expogenerator, er zijn nog wel wat meer dingen die in dit ontwerp geskipped die de stabiliteit verbeteren om kosten te besparen.
 
Back
Top