welke monitoren?

Ik mix op m'n nederige Focal Alpha 50 Evo's - die zo te zien ook niet zo best scoort op dat Spinorama (?) hoewel ze wel goed aangeschreven staan op diverse websites en fora - en een Sennheiser HD 585 in mijn beperkt behandelde zolder studiootje + correctie met Arc System 3.
Gisteren was ik voor een lesje mixen in één van de meest luxe en uitgebreide muziekstudio's van het land met belachelijk veel high end apparatuur. Trypoul studio's in Neerkant.
Naar eigen mixwerk mogen luisteren in de control room op ATC farfields en mid/nearfields en de studio eigenaar/engineer vond het erg goed.
Ik zeg dit niet om op te scheppen maar om aan te geven dat je niet per se het beste duurste spul nodig hebt om een (kennelijk) goede mix te maken.
Kwestie van goed met beperkingen omgaan en altijd op verschillende afluisteringen en in verschillende omgevingen luisteren.
Het doet onzettend veel om jouw productie te kunnen beluisteren in zo'n omgeving. Nog beter om het in diezelfde omgeving met jouw tools te kunnen aanpassen zodat je referentie hebt voor welke andere omgeving dan ook. Ik heb zo een 3 tal tracks die ik in een nieuwe omgeving check en mij snel een indicatie geven waar ik eventueel op moet letten, met name reverb tails en midrange informatie zijn dan key.
 
Die focals scoren niet slecht als ik die lijst check. beetje gehyped in het hoog. Maar wat wil je voor die prijs en er wordt ook al aangegeven dat de metingen voor de focals niet erg betrouwbaar/ accuraat zijn. Ik ken meer dan genoeg producers die bergen met muziek uitbrengen en op dikke soundsystems draaien. Die op genelecs werken, krk, yamaha, focals noem maar op. Ik denk dat vele zich dood staren op het mixen maar dat is uiteindelijk maar een klein en vaak ook nog minst boeiende deel van muziek maken. Een goeie track is een goeie track. Vele super goed gemixte tracks hoor je alleen maar heel goed hoe slecht de track zelf is… doe er mee wat je wil. Ieder oor is anders iedere ruimte is anders en iedereen wil ook nog wat anders horen.

Heel veel mensen hebben ook geen idee, ik denk dat het belangrijk is dat je behalve compositie ook overtuiging(delivery) kan brengen in je geluid, maar daar zit een learningcurve aan vast. Praktijk is natuurlijk dat veelal een productie gemixed en gemasterd wordt door een professional. Of het beter is om het zelf te doen, los van de condities die ervoor nodig zijn, blijft betrekkelijk, veel goede engineers die misschien zelf een productie hebben gemaakt laten het waarschijnlijk door iemand anders bewerken, want dat is objectiever.

Kijk naar homestudios voordat er moderne DAW's waren, de meeste synth liefhebbers hadden een mixer enkel om alle synths samen te kunnen horen. Daar is geen sprake van focus op mixen over goede monitors maar gewoon muziek maken(is ook niks mis mee). Er zijn genoeg mensen die niet snappen dat mixen en masteren 2 totaal verschillende zaken zijn die specifieke tools vereisen en dat het totaal niet loont om die tools in huis te halen wanneer de akoestiek er niet naar is of het gehoor er (nog) niet naar ontwikkelt is. Wat wil je aanpassen als je het verschil niet hoort...
Wat uiteindelijk relevant is, is wat snel werkt. Dit omdat je inspiratie eronder lijdt als artiest omdat je ligt te kloten met je mix thuis of omdat je als professional engineer in recording, mixing of mastering niet wil gaan gissen, what you hear is what you get.
 
Zonder wetenschappelijke onderbouwing maar ik denk dat een ribbon tweeter en grote woofer al snel lekker klinkt. Heb zelf ook naar de T7V gekeken maar een bassteflex poort aan achterzijde heb ik altijd vermeden.
 
Zonder wetenschappelijke onderbouwing maar ik denk dat een ribbon tweeter en grote woofer al snel lekker klinkt. Heb zelf ook naar de T7V gekeken maar een bassteflex poort aan achterzijde heb ik altijd vermeden
Daar is ook geen onderbouwing voor nodig, met ervaring krijg je een voorkeur voor ribbon tweeters, of niet. Persoonlijk houd ik niet zo van Adam ribbons, maar dat wil niet zeggen dat ze slecht of onbruikbaar zijn.
 
Ok ok ik ben in aandacht verschoven en heb m’n budget ook wat opgeschroefd en bedacht me dat ik beter eerst aan m’n laag moet werken en ben op deze terecht gekomen.

HEDD Bass 08 actieve studio subwoofer​


Mooi dat je ook de bassreflex poorten kunt afdoppen
 
Laatst gewijzigd:
Ok ik heb zojuist een impuls aankoop gedaan. Ik zat helemaal in de dsp subs te verdiepen maar toen zag ik plots een gewoon analoge sub de Adam Audio Sub 10 MK2

leek me ineens heel simpel geen ad/da conversie en latency ..
had nog een kadobon van Bax en de rest ging automatisch
 
Ja weet je ik heb nu m’n mini studio in de gastenkamer gezet.. soort zolderkamer (puntdak) met groot bed en wat kleding racks en totaal niet accoustisch behandeld dus ja ik moet maar afwachten
 
Ik heb de Sub7. Top ding. Wel even tijd stoppen in het vinden van de optimale crossover met je monitors, en vaak uitzetten! Ik heb er zo’n sustainpedaal bij (aan/uit).
 
Ik heb de Sub7. Top ding. Wel even tijd stoppen in het vinden van de optimale crossover met je monitors, en vaak uitzetten! Ik heb er zo’n sustainpedaal bij (aan/uit).
Ben geen kenner, maar waarom? Ik gok om een juist (geluids)beeld te krijgen over hoe "het" klinkt met of zonder, zo eenvoudig als dat?
 
Ok ik heb zojuist een impuls aankoop gedaan. Ik zat helemaal in de dsp subs te verdiepen maar toen zag ik plots een gewoon analoge sub de Adam Audio Sub 10
Even een correctie met dat ik dacht dat ie analoog was maar ik was te snel en dacht dat PWM dus analoog was maar is klasse D hieronder de uitleg van Adam audio

PWM (Pulse Width Modulation) – sometimes referred to as Class D amplification, sometimes called Switching Amp Technology – converts the incoming signal to a series of rectangular waveforms of equal height. The width of the rectangles varies in time and the relation of the width of the rectangles represents the musical signal. This waveform can be amplified much more simply, as the transistors are not modulated anymore; instead they are used as switches that only turn the power supply voltage on and off.

It is possible that a very fast mechanical switch could do the job, but power transistors are a better choice for the task, so PWM amplifiers still work pretty much like conventional Class AB designs. It is important to note there are no bits and bytes involved, so “Digital Amplifier” is a misleading and inaccurate term.

ADVANTAGES OF PWM​

The main advantage of PWM amplifiers is their extremely high efficiency (>90%). As a consequence the heat to be dissipated is only one fifth of earlier designs, leading to much lower temperatures within the amps and making the use of heat sinks obsolete.

This principle has been known for decades, but time was needed to develop units that perform at the leading edge in sonic reproduction quality and yet still maintain the high efficiency mentioned previously. The ADAM units use the new technology for both the amp and the power supply section (i.e. no more transformers) combined with state of the art input and filter sections to achieve the best in multi-channel active studio monitoring.
 
Ben geen kenner, maar waarom? Ik gok om een juist (geluids)beeld te krijgen over hoe "het" klinkt met of zonder, zo eenvoudig als dat?
Inderdaad, zo simpel kan het soms zijn. Ik kan zo mij beter focussen op het middengebied, waar toch het meeste gebeurd. Om het toch nog even ingewikkeld te maken: de buren vinden het ook wel fijn.
 
Inderdaad, zo simpel kan het soms zijn. Ik kan zo mij beter focussen op het middengebied, waar toch het meeste gebeurd. Om het toch nog even ingewikkeld te maken: de buren vinden het ook wel fijn.
OK. Wat de buren en complexiteit betreft: dat valt nog mee - de basistheorie over hogere versus lagere tonen ken ik ;)
 
Ik krijg vandaag de sub binnen nu lees ik twee verhalen wat is beter?

Phase allignment met pink noise op hoog volume of geluid cancelation en phase inverter gebruiken?

In mijn opstelling staan de baffles al redelijk op 1 lijn, wellicht 20cm verschil
 
14m2 vierkant, puntdak, buro waar sub onder komt

Sub komt eigenlijk tegenover m’n krukje te staan dus vrij dichtbij

Totaal geen accoustische mods, staat een groot bed in en wat kleding racks. Sub komt zo’n 50 cm van de muur. Daarom ben ik ook wel blij dat de speaker frontloaded is
 
Back
Top