welke monitoren?

Neenee, de wetenschap heeft gesproken, en heeft altijd gelijk.

Dit sarcastische commentaar hoor je vaak.

Het alternatief is afgaan op mensen die geen verstand van zaken hebben, zoals vrijwel iedereen op audio forums.
(En iedereen mag een mening hebben.
Maar mensen moeten niet gaan denken dat hun persoonlijke ondeskundige mening ook maar enige waarde heeft.
Goed kritisch denken begint bij intellectuele nederigheid.)

De keuze is aan jou.
 
Ik had vroeger in m’n oude studio een Philips Mfb set, klonk fantastisch
 
Heb je de akoestiek niet mee, investeer dan ook niet in monitors die strak vertalen.

Een van de dingen die ontdekt zijn in al die decennia lang dubbel blind luisteren naar luidsprekers. Is dat de ruimte boven de Schroeder frequentie geen invloed heeft op welke luidspreker het goed doet in dubbel blinde luister tests. Zie boek Toole.
 
Dus een homestudio met een setje jbl 305 en iets als een DT990 brengt je echt al een heel eind zonder de bank de breken.
Da's precies wat ik gebruik, prijs/kwaliteit verhouding is oké en ben tevreden als hobbyist.
Ik had makkelijk meer kunnen uitgeven maar met deze twee kan ik die 4 a 5 tracks die ik per jaar maak voor mijn gevoel goed genoeg afmixen, ik hoef niet tracks te verkopen of zo.
Ik deed twee jaar terug op m'n drieënzestigste een gehoortest en ik hoorde boven de 11000 hz niet meer, da's in mijn leeftijdsgroep heel gemiddeld dus wat heeft 't dan voor zin ook eigenlijk om heel veel geld uit te geven.
Ik vraag me ook wel een beetje af hoe goed het gehoor is van de forumleden want er zijn best wel wat ouderen hier ook of veertigers die bijv 10 jaar live on stage hebben gedraaid en daar wordt je gehoor ook niet beter van uiteindelijk.
Nog maar een dingetje; geluid is ook deels subjectief natuurlijk; we zijn allemaal maar mens dus iedereen beleeft het ook anders en wat de een mooi neutraal vindt dat vind de ander weer iets te gekleurd enz.
 
Laatst gewijzigd:
Nog maar een dingetje; geluid is ook deels subjectief natuurlijk; we zijn allemaal maar mens dus iedereen beleeft het ook anders en wat de een mooi neutraal vindt dat vind de ander weer iets te gekleurd enz.

Dat zal inderdaad het geval zijn, maar is hier niet van belang. Het doel is toch vooral dat geproduceerde en gemasterde muziek op vrijwel alle audiosystemen waar de muziek zal worden gereproduceerd voor een luisteraar goed klinkt. Het boek van Toole dat @Patat Met noemt haalt de bekende mastering engineer Bob Katz aan:

Mastering engineers confirm that accurate monitoring is essential to making a recording that will translate to the real world. The fallacy of depending on an inaccurate “realworld-monitor” can only result in a recording that is bound to sound bad on a different “real-world monitor.” Even the best master will sound different everywhere, but it will sound most correct on an accurate monitor system. Which leads us to this comment from a good client: “I listened to the master on half a dozen systems and took copious notes. All the notes cancelled out, so the master must be just right.”

ben tevreden als hobbyist.

Dat speelt natuurlijk wel een rol. Als hobbyist leg je de lat waarschijnlijk ergens anders dan de pro die bij Katz aanklopt. Maar toch denk ik dat je ook dan baat hebt bij de inzichten op dit gebied om je werk elders zo goed mogelijk te laten klinken. Vooral iets voor de hobbyist die aspiraties heeft naar meer, denk ik.
 
ik heb al jaren als monitors de Mission 761i, op een H/K PM640 Vxi, waarop ik vrij goed tot zeer goed (denk ik..) kan mixen. mis wel veel laag, daarvoor heb de BNS Ellessy ONE MK II staan.

op dit moment probeer ik... de Beovox P45 uit als monitors, een vreemde keuze... meer laag dan de missions, maar nog niet zo diep als de BNS (die wel het laag willen overdrijven).

ze staan nog niet goed, ze veroorzaken veel resonanties, ze lijken voor mij goed te werken, maar ken de Missions zo goed, en het is ook een andere ervaring, of die beter of slechter is, probeer ik gewoon uit.

waarom geen nearfields, een mooi HS8 setje of zo?

simpel; omdat het wel werkt, met de Beovoxes moet dat nog blijken, en als uiteindelijke referentie of de mix goed is, luister ik bij meerdere mensen, als dat kan en maar vooral, het spul dat in mijn huiskamer staat, dat meedogenloos is (KEF Reference Series 104/2 + H/K hk680 en goede DAC, 2 zelfs...).

mixen voor mijn eigen muziek gaat, door ervaring en 'studie' (veel lezen, ken dus ook de auto - truc, masking, rumble, carving, nou ja redelik veel...), zeer goed, naar mijn eigen inzicht.
zeker de basis dingen weet ik en verder, geen ekspert of engineer nivo, maar voldoende lijkt me.

heb wel eens heel kort een Rokit kitje aangesloten, KR5, wat ouder, maar die werkten totaal niet in mijn ruimte, alles viel zowat weg, de Missions gaven velen malen beter weer. (ik puzzel dit ook uit met mijn buurman/goede vriend, die ook een studio heeft, een geheel andere opzet, en zo'n setje heeft, naast andere monitoren...)

nou ja, niet wetenschappelik; wel de Beovox zijn wel erg wijds, ik mis soms de gerichtheid van de Missions. een oplossing kunnen worden, ze beide te gebruiken. maar test het nog rustig uit.

toch volg ik dit draadje, en besef terdege, wat @Disharmonic ook al zegt, dat wellicht mijn studio opzet gebreken heeft.

ik mix nie voor blueteut, maar luister wel via laptop en smartphone (speakers). dat doe ik niet normaal, als ik iets afmix (master...), maar luister soms naar wat ik heb gemaakt, via die dingen....
vaak, op elke installatie klinkt iets anders, dat is nooit te vermijden, maar toch vaak klopt het redelik, of is alles in balans, gezien het ding zelf.

dus verbetering is nog immer mogelik, natuurlik...
 
Dit sarcastische commentaar hoor je vaak.

Het alternatief is afgaan op mensen die geen verstand van zaken hebben, zoals vrijwel iedereen op audio forums.
(En iedereen mag een mening hebben.
Maar mensen moeten niet gaan denken dat hun persoonlijke ondeskundige mening ook maar enige waarde heeft.
Goed kritisch denken begint bij intellectuele nederigheid.)

De keuze is aan jou.

Ik heb geen meetapparatuur, snap die wetenschappelijke curves allemaal niet (want heb me er als leek nooit in verdiept, ziet er uit als een pittige studie) en heb geen geld (over) voor speakers van 3500 per stuk. En ik denk dat dit bij de meesten van ons het geval is. Dus voor mij is zo’n lijst vrij waardeloos.

Probeer wel M’n ruimte te behandelen, maar telkens als ik er dieper op in wil lezen kom ik professor shit tegen waar ik weinig van begrijp.

Waar ik dus heen wilde met m’n sarcasme, is op een speelse manier aangeven dat het echt niet voor iedereen haalbaar is om er een studie tegen aan te gooien, meetapparatuur aan te schaffen, en dan speakers van 7K te kopen omdat je dan eindelijk weet wat je doet.

Ik begrijp wel dat je mensen wilt informeren over hoe het beter kan, maar je doet dit bij elk speaker topic met een opgeheven imam vingertje, en en passant noem je iedereen die het niet via de wetenschappelijke Spinoza manier doet dom of onwetend, en dat hoeft nou ook weer niet niet ;)
 
Ik mix op m'n nederige Focal Alpha 50 Evo's - die zo te zien ook niet zo best scoort op dat Spinorama (?) hoewel ze wel goed aangeschreven staan op diverse websites en fora - en een Sennheiser HD 585 in mijn beperkt behandelde zolder studiootje + correctie met Arc System 3.
Gisteren was ik voor een lesje mixen in één van de meest luxe en uitgebreide muziekstudio's van het land met belachelijk veel high end apparatuur. Trypoul studio's in Neerkant.
Naar eigen mixwerk mogen luisteren in de control room op ATC farfields en mid/nearfields en de studio eigenaar/engineer vond het erg goed.
Ik zeg dit niet om op te scheppen maar om aan te geven dat je niet per se het beste duurste spul nodig hebt om een (kennelijk) goede mix te maken.
Kwestie van goed met beperkingen omgaan en altijd op verschillende afluisteringen en in verschillende omgevingen luisteren.
 
Wetenschap help natuurlijk wel.
Net als met microfoons als je daar de specs goed van kan lezen kun je veel beter een mic uitkiezen.

Ik heb zelf een onbehandelde kamer.
Nou ja er hangen wel 9 panelen op de muur.
Ik kan vrij goed mixen als het moet en dat gaat vaak in combinatie met hoofdtelefoon en monitors.
Sinds ik de HS8 heb zijn mijn mixen wel echt beter geworden.

Belangrijker dan de wetenschap, vlakker curves etc is om je gear echt goed te kennen.
Dus je nieuwe monitoren goed inspelen en muziek op afspelen.

Again: Andrew Sheps heeft top mixen op zijn budget Sony koptelefoon gemaakt.
 
Ik ben in mijn thuis studio overgestapt van Hedd type 05 (MK1) naar een setje IK Multimedia iLoud Precision 5 vanwege de verschrikkelijke akoestiek (zolder met een schuin dak), de boel ingemeten met de bijgeleverde microfoon + software en ik moet zeggen dat het wel heel erg goed klinkt.
Goedkoop zijn ze niet maar zeker de moeite waard om er eens naar te kijken als je het budget ervoor hebt

 
Belangrijker dan de wetenschap, vlakker curves etc is om je gear echt goed te kennen.
Dus je nieuwe monitoren goed inspelen en muziek op afspelen.

Precies. Luisteren, uitproberen, af en toe meten, nog meer luisteren en heel veel muziek maken. Ook je ruimte gewoon op een gegeven moment stabiel laten en ook vooral de psycho-akoestische elementen de tijd geven (oftwel: de ruimtewerkingen goed kunnen leren kennen). Symbiose tussen je spreakers, ruimte, je oren en de muziek.

Ik vind wisselen tussen meerdere speaker-sets en koptelefoons ook fijn. En de subs er alleen in als het nodig is. Brengt wel meer complexiteit en variabelen in het spel maar het is erg lekker om deze factor af en toe, naar gelang de situatie, te kunnen schakelen.
 
Die focals scoren niet slecht als ik die lijst check. beetje gehyped in het hoog. Maar wat wil je voor die prijs en er wordt ook al aangegeven dat de metingen voor de focals niet erg betrouwbaar/ accuraat zijn. Ik ken meer dan genoeg producers die bergen met muziek uitbrengen en op dikke soundsystems draaien. Die op genelecs werken, krk, yamaha, focals noem maar op. Ik denk dat vele zich dood staren op het mixen maar dat is uiteindelijk maar een klein en vaak ook nog minst boeiende deel van muziek maken. Een goeie track is een goeie track. Vele super goed gemixte tracks hoor je alleen maar heel goed hoe slecht de track zelf is… doe er mee wat je wil. Ieder oor is anders iedere ruimte is anders en iedereen wil ook nog wat anders horen.
 
Ok ok! Ik heb iets gevonden wat me erg interessant lijkt @Patat Met kijk je aub mee?

Kali Audio IN-5 of 8 (2th wave)​

3 weg voor zeer betaalbare prijs en lovende reviews
 
Nog een paar tips:

De muziek die je gebruikt om luidsprekers te testen maakt veel uit.
En als de muziek die je gebruikt niet het volledige spectrum bevat, kan je luidsprekers niet goed beoordelen (in dubbel blinde luister tests).
Dus een jazz trio met bv sax, piano en gitaar, wat de standaard lijkt voor audiofielen, kan niet voldoen.
Probeer eens "Fast car" van Tracy Chapman, dat is een uitstekende opname met compleet spectrum.
Nog beter is roze ruis, dan kan je perfect horen wat er teveel en te weinig is. Even met een "piek" eq sweepen en het word snel duidelijk.
Zie boek F. Toole.


Zijn er mensen die een audio converter kopen die bij 100Hz een piek hebben van 5dB, of een dip van 5dB bij 3kHz?
Waarschijnlijk niet, want vrijwel iedereen beseft dat die audio converter niet neutraal KAN zijn.
Verander het woord "audio converter" met elk ander weergave of opname apparaat.
Luidsprekers moeten dus ook neutraal zijn om goed te klinken. Iaw ze mogen geen frequenties bevoordelen of benadelen.
Maar omdat luidsprekers 3 dimensionaal afstralen, moet het hele afstraal patroon neutraal zijn.
En het afstraal patroon kan je niet EQen, dat zit ingebakken in de gebruikte speakerchassis, de behuizing en het crossover.
Goed geluid begint dus bij goede speakers.
Zie boek F. Toole


Stereophile heeft ook zeer goede luidspreker metingen. (De rest is echt bagger.)
Een paar voorbeelden van hele dure speakers die nooit neutraal kunnen klinken.
Maar omdat ze zo duur zijn, denken mensen dat ze ook goed zijn.
En de reviewer schrijft dat ze echt heeel goed zijn....

Deze kosten 25000 per stuk.
Walexfig04.jpg

Walexfig05.jpg

Deze kosten 250000 per paar. Ja dat is geen typo.
823-RTD38fig3-600.jpg

Deze zijn 7000 per paar
922TanStirlfig4.jpg

922TanStirlfig5.jpg
 
De wereld om ons heen heeft een neutraal gedrag.
Daar zijn we aan gewent.
Heb je een neutrale speaker/luister ruimte, dan ben je er al aan gewent.
Je hoeft je neutrale systeem niet te "leren", dat heb je namelijk je hele leven al gedaan.

Alleen niet neutrale afluister systemen moet je "leren".
 
Ik heb een tijdje geleden de Kali's LP6 eens gehoord in Bax maar ik vond ze toch heel hard tegenvallen. Smaken verschillen uiteraard maar na wat testen en luisteren kwamen de Adams T7V er uit als winnaar (binnen de prijscategorie uiteraard).
 
Back
Top