Avicii overleden

De grootste persoonlijkheidscultus aller tijden is gebaseerd rond een te vroeg gestorven idool en dat was al zo'n 2.000 jaar geleden. Wat dat betreft staat dat redelijk los van tijd of media maar zit het meer in de aard van de mens.
Scherp opgemerkt, daar heb je een punt. En nu zit ik met het deuntje van "always look on the bright side of life" in het hoofd... dankjewel. lol ;)

Tsja... Appingedam wordt ook wel het Venetië van het Noorden genoemd, dus wat dat betreft...
:P
Mooi dat je me eraan herinnert, was bijna vergeten het shanty-festival in m'n agenda te zetten. :D
 
Amy Winehouse zag ik voorbij komen...
Ik hoorde haar voor het eerst op de radio zingen en ik was gelijk fan van haar doorleefde soul stem. Wat mij betreft behoorde ze tot de beste zangeressen van deze eeuw. Niet qua de beste zangprestaties maar m.n. doordat ik haar stem zo speciaal vond. Alleen kwam helaas zoals iedereen weet - na het zeer korte succes - de neergang al heel gauw dankzij haar overmatige verslaving aan drank en drugs.

oppervlakkige, plat geproduceerde domme massastampers voor het 538 publiek die bezopen staan te hossen op het Museumplein tijdens Koningsdag
AllMusic vergelijkt Avicii o.a. met Yves Larock. Op "Rise Up" heb ik wel eens - weliswaar niet op het Museumplein - met een cluppie bezopen vrienden tot ver in de kleine uurtjes staan hossen. In de juiste stemming hos je bijna overal op denk ik...dus ook op die van Avicii



...als iemand met zulke superlatieven overladen wordt dan verwacht ik wel iets meer.
Superlatieven vind ik voor Avicii ook te veel van het goede, maar in drie jaar 550 keer op het podium staan vind ik niet niks. Dan moet je toch wel iets van talent hebben, want anders vinden mensen je (commerciële) muziek niet de moeite waard en komt er geen hond.

Nu maar wachten op Avicii: De Musical met Jamai in de hoofdrol en met liedjes van John Ewbank....
Nee, dan verwacht ik nog eerder een Musical over Jamai waar ik veel respect voor heb. :D
En ach die John Ewbank, die zit veel liever naast Gordon op de bank naar filmpjes te kijken. Prima, als ie maar geen liedjes gaat schrijven...
 
Die Avicii docu is best het bekijken waard trouwens, ook als je geen fan bent.
 
Ik heb in elk geval veel respect voor wat hij allemaal heeft gedaan, gemaakt en bereikt gedurende de afgelopen jaren in een snel veranderende wereld met zoveel druk en concurrentie.

Een video waarin hij in zijn element is....

Een uurtje interview/commentaar/toelichting tijdens demonstratie/componeren/produceren (met Fruity Loops Studio)


Avicii in the studio - The Making of Dancing In My Head (2011)
In Autumn 2011 Future Music headed to Stockholm to spend the day in the studio with rapidly rising house star Tim Bergling aka Avicii to see him create the basics of a new remix. That track would become Eric Turner vs Avicii - Dancing In My Head. Sit back and enjoy over an hour of Avicii at work.



 
Laatst gewijzigd:
Die video van "Avicii in the studio" is uit 2011 en toen leek het nog (redelijk) goed met hem te gaan...

De Avicci documentaire die Von Naphoven noemt heb ik (nog) niet gezien.
Ik vind dat je in dergelijke stressvolle omstandigheden een vertrouwd iemand nodig hebt die je te allen tijden - ook tegen jezelf - kan beschermen indien dit nodig is. En dat is meestal niet je manager die al gauw eigen / andere belangen voorop wil stellen.

Al eerder had ik al een aantal filmpjes over Avicci gezien en op mij kwam hij daar altijd heel gedreven, maar ook gestrest en zeer onzeker over. En misschien wel té gedreven, want dit kost meestal veel energie. Niet het type dat wat mij betreft geschikt is voor de bühne en wellicht zelfs niet voor in een studio. Want ook in een studio kun je met stress te maken krijgen. Voor mij was hij nog steeds het type dat het liefst in zijn eentje muziek maakt op een rustige zolderkamer. En die muziek zou hij wellicht dan beter nog - uit de schijnwerpers - voor andere dj's gemaakt kunnen hebben. Hij wordt vaak omschreven als een heel sympathiek iemand met een enorm talent om goede muziek te maken, maar dat maakt je uiteraard nog niet geschikt om als dj op een podium voor duizenden mensen te staan. Maar tot die conclusie was hij zelf ook al gekomen begrijp ik.

Armin van Buuren over het overlijden van Avicii...



en zijn eerbetoon (in Sydney) aan Avicii...



Nou ja wat ik vind hehe
Het is beetje veilige minimale shit met n akoestisch laagje voornamelijk leunend op de zang. Popmuziek
Prima, mag ie zelf weten, maar vernieuwend..
Helder, maar je had het eerst over een heel verhaal... Of was dit het? ;)
 
dit was de strekking.
het hele verhaal had wat meer diepgang en prachtige volzinnen.
carry on... en ow ja, knipooglachebekjes zijn fantastisch!
 
Wat me opviel aan die documentaire, is dat ie welhaast vergroeid leek met zijn laptop, ook niet gezond.
Maar wel indrukwekkende docu idd. moet hem nog eens afkijken meej de vrouw (ik denk meest bekeken programma op Netflix deze week?).
 
Wat me opviel aan die documentaire, is dat ie welhaast vergroeid leek met zijn laptop, ook niet gezond.
Die documentaire heb ik nog niet gezien, maar bij andere filmpjes kreeg ik de dezelfde indruk als die jij nu omschrijft. Inderdaad niet gezond lijkt mij...
Op de foto van Aviciii (met laptop) hierna vind ik het overigens nog wel meevallen.

1k0.jpg


En Armin van Buuren was fan van Avicii en zag in hem de moderne Mozart...als je mag geloven wat hij zegt in het filmpje van 3FM
 
Mjah toen ik die vergelijking las begonnen mijn oren wel te klapperen. Vergelijken met Bach en Mozart gaat echt nergens over. Dat is verheerlijking. Niets ten nadelen van Avicii overigens. Getalenteerd was ie zonder meer. Knappe prestatie op zo'n jonge leeftijd om dat niveau te halen. Het is naar dat zo'n wereldje iemand zo kan opslokken. Erg sneu...
 
Mjah toen ik die vergelijking las begonnen mijn oren wel te klapperen. Vergelijken met Bach en Mozart gaat echt nergens over.

Toch is het ook wel makkelijk te zeggen, dat die vergelijking niet op gaat... Mozart ging volledig op in zijn muziek, vanaf jonge leeftijd. Hij luisterde veel, sprak er over met vrienden, hij was een entrepreneur en hij was toegewijd, getalenteerden en heel praktisch, hij wist wat hij kon en wat hij wou en kreeg dat ook voor elkaar met ogenschijnlijk weinig inspanning. Zo bekeken is die combinatie van talenten tegenwoordig niet uniek, je zou Mozart nu waarschijnlijk ook niet meer 'de nieuwe Mozart' noemen als Mozart synoniem staat aan 'geniaal'. Gewoon, een getalenteerde, harde werker met passie voor z'n zaak.
 
Toch is het ook wel makkelijk te zeggen, dat die vergelijking niet op gaat... Mozart ging volledig op in zijn muziek, vanaf jonge leeftijd. Hij luisterde veel, sprak er over met vrienden, hij was een entrepreneur en hij was toegewijd, getalenteerden en heel praktisch, hij wist wat hij kon en wat hij wou en kreeg dat ook voor elkaar met ogenschijnlijk weinig inspanning. Zo bekeken is die combinatie van talenten tegenwoordig niet uniek, je zou Mozart nu waarschijnlijk ook niet meer 'de nieuwe Mozart' noemen als Mozart synoniem staat aan 'geniaal'. Gewoon, een getalenteerde, harde werker met passie voor z'n zaak.

Altijd triest wanneer iemand zo jong het leven laat/uitstapt.

Overigens werd Mozart niet heel veel ouder......35!
En maker van vele meezingers.......
 
In die docu wordt ie ook vergeleken met Michael Jackson en Bach vanwege zijn manier van muziek maken.
In het genre EDM vind ik zijn muziek er wel boven uit steken.

Als Bach zijn composities met FL studio had gedaan en Avicii zijn liedjes uitgewerkt met kroontjes pen en inkt. Dat had hilarisch geweest voor de geschiedenisboeken. Dan was Bach zijn tijd ver vooruit geweest en Avicii zijn tijd achteruit:?
 
Zijn eerste singles waren: "Sound of Now" (2008 ), "Muja" (2009) en "Ryu" (2009)
Zelf luister ik liever naar z'n muziek van toen, dan wat er in de jaren daarna nog uit kwam...
Zoals een remix van "Ryu" (uit 2009) door Avicci's ontdekker "Laidback Luke"



En wat Mozart betreft...ga er maar eens aanstaan :halleluja
Avicii vond ik (in niet heel grote mate!) vernieuwend in de dance scene en ik vond ook dat hij mooie melodieën kon bedenken. Dat zijn eigenschappen die Mozart ook had, maar die had nog een aantal andere buitengewoon mooie / goede eigenschappen ter beschikking bij het componeren van zijn muziek. Ik denk dat Mozart een veel diepere invloed op na hem komende componisten heeft uitgeoefend dan Avicii (tot nu toe).
Avicii schijnt o.a. een voorbeeld geweest te zijn voor de Noorse muziekproducer Kygo die vooral bekend is geworden door het nummer Firestone met zanger Conrad Sewell. Ik vind dat (nog steeds!) een mooi nummer, vooral door de unieke stem van zanger Conrad Sewell die mij emotioneel weet te raken.

 
Heb de docu ook gezien. Ik had toch wel sterk de indruk dat zijn manager hem niet spaarde.
Zoals met alles in het leven is TE nooit goed. Die gast was nooit te zien zonder laptop.
300 optredens per jaar; komaan das toch niet menselijk.
Ik zou het zelf niet willen hoor; dat kan gewoon niet gezond zijn.
Wel respect hoe kalm hij kon blijven voor een optreden; tot de laatste minuut zitten klooien op die laptop; vaak te laat; pfffff stress... .
 
Het is natuurlijk ook wel de taak van een manager om af en toe de zweep te laten klappen en eventuele luiheid en/of diva-gedrag de kop in te drukken :D Het is hard werken aan te top, en er zijn grote belangen en soms is een schop onder het hol van belang om de trein draaiende te houden. Alleen in dit geval lijkt het er op dat degene om wie het draaide het écht niet trok, en dat dat niet voldoende werd onderkend totdat het (bijna) te laat was. Wrang is natuurlijk dat de docu eindigt met een happy end ... alle optredens achter de rug, weer hersteld van de stress en lichamelijke klachten, lekker op een tropisch eiland met een paar miljoen op de bank terug naar zijn eerste liefde - het componeren van muziek. Hij voelt zich weer goed en energiek, "alsof hij weer 18 is". Als we niet beter wisten zouden we hebben gezegd "eind goed, al goed", "liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" of nog zo'n tegeltjestekst. En een jaar later is het alsnog mis.
 
Velen dromen van beroemd worden maar dit is toch gewoon niet leuk te noemen. Dat noem ik echt geleefd worden.
Volgens mij heb je, als je niet van je afbijt maar weinig meer te zeggen over jezelf en heb je vaak een wurgcontract met die manager(s) of booking agencies.
 
Het is natuurlijk ook wel de taak van een manager om af en toe de zweep te laten klappen en eventuele luiheid en/of diva-gedrag de kop in te drukken :D
Zodat de artiest zich vóór een gig / interview met nog meer drank en/of pillen moeten volstouwen om het vol te kunnen houden. :D :D
 
Back
Top