Goede en minder goede Youtube kanalen - mijn reviews

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
In een ander topic ging ik off topic over Youtube-ers. Er zijn een aantal zeer goede waarop ik ben geabonneerd en er zijn, vind ik, ook treurig slechte. Begrijp me niet verkeerd: een filmpje op YT dat met een mobiele telefoon is geschoten, uit de losse pols, met een resolutie van 100 bij 200 pixels in het schemerdonker vind ik niet per se slecht. Als iemand een interessant stukje muziek maakt of een goed punt heeft, maar hij/zij heeft geen tijd en geld om een professioneel film-team in te huren en een studio te bouwen, dan vind ik dat prima.

Zeer goed en een echte aanrader vind ik:
  • SonicState alias Sonic Lab. Dit is een open deur intrappen. Reviewers zijn Nick Batt (de kale) en Gas Williams (de krullenmans met de lange baard). Beide vind ik sympathiek, positief en toch kritisch, echte muzikanten en to the point. Hun uur-lange podcasts genaamd "Sonic Talk" vind ik vreselijk (kan aan mij liggen). Soms is er een "Friday Fun" video waar ze gewoon lekker apparatuur uitproberen en er mee muziek maken. Dat vind ik het allerbeste van ze.
  • Noir Et Blanc Vie. Een muzikant die ook live optreedt. Is pas kort actief. Maakt korte flitsende video's. Wordt volgens mij (nog niet) voorzien door de industrie van synths om te reviewen. Hij heeft vnl. Euro-rack modulair spul en "leuke" kleine synths als de Korg Monologue etc.

Het mindere volk:
  • Synthmania. Knakker die vertelt hoe je met klassieke jaren '80 synths en drum machines klassieke jaren '80 muziek maakt (naspelen en nieuw). Leuk voor ouwe lullen zoals ik.
  • Jade van Dawless Jammin'. Meiske dat zelf zonder DAW muziek wil maken. Maakt korte reviews en tutorials voor het middel-dure spul. Doet ook veel met Euro-rack. Krijgt geen spul ter review en da's te merken: werkt altijd met dezelfde apparatuur. Liep rond op de laatste NAMM voor een paar andere kanalen. Maakt soms goede voideo's, soms te veel van hetzelfde.
  • Cuckoo van Cuckoomusic. Ik twijfel over deze man. Zijn uitleg over FM synthese vind ik briljant. Zie: https://www.youtube.com/ watch?v=WJrTk4cgFiQ (zelf spatie weghalen). Hij krijgt van Teenage Engineering wel eens wat spul en dat reviewt hij dan. Verder weinig interessant. Veel click-bait om een centje te verdienen.
  • Loopop. Wel aardig.

De afraders (wat mij betreft):
  • ELKE video die op de NAMM of Musikmesse is gemaakt. Wat zijn die beurzen toch waardeloos om synths te testen en te filmen. Niet voor niets dat zichzelf respecterende fabrikanten als Dave Smith en Moog er niet meer naartoe gaan. Zonde v/d tientallen video's die Soniclab ervan op YT gooit.
  • Bo Beats. Dit Zweedse jochie met en een gezin is recentelijk gestopt met werken omdat hij zoveel abonnees heeft. Krijgt vaak van fabrikanten spul om te reviewen. Leunt zwaar naar de moderne (soms dure) bliep-bliep boing-boing groove boxen. Heeft een accent dat na een paar video's ontiegelijk begint te irriteren: vooral zijn "ik ben DJ op de radio" toontje. Een amateur in elk opzicht die nog nooit op een podium heeft gestaan en nog nooit een afgewerkt nummer heeft gemaakt in zijn peperdure studio. Filosofeert ook nog wel eens met zijn camera in de hand terwijl hij door het bos loopt over waarom, welke synth. Volstrekt waardeloos en veel te zelfingenomen. Ik vind hem van het type "flapdrol".
  • Synth Anatomy. Een Deen of een Zweed met een lijzige stem en een v.e.r.s.c.h.r.i.k.e.l.ij.k zwaar onverstaanbaar accent. Hij verschijnt nooit in beeld en noemt veel - en langdurig - de specificaties van synths op. Hij is, net als ik, geen muzikant maar synth geïnteresseerd. Krijgt volgens mij wel eens een synth om te reviewen, waarschijnlijk om dat de bijbehorende website (http://www.synthanatomy.com) wel goed is en veel bezocht wordt. Handige site voor nieuws en specs van nieuwe synths. Maar zijn YT kanaal? Neen. Niet voor mij helaas.
  • DivKidVideo. Zijn accent uit Wales (England) is onverstaanbaar.
  • Andrew Huang. Clack bait pure sang.
  • Reviews van muziekwinkels. Vooral als ze een PR man v/e fabrikant uitgenodigd hebben.
 
Last edited by a moderator:
Wintergatan een wekelijkse filmpje over de stand van zaken in de ontwikkeling van Marble Machine X. Ook zijn serie over diverse stukken uit de collectie van museum Speelklok zijn het bekijken meer dan waard.

DivKid ;) ik vind zijn filmpjes over het algemeen erg informatief en ik krijg een aardig idee van de mogelijkheden van een module of een combinatie van modules.
Ik vind zijn accent noch Welsh, noch onverstaanbaar, maar dat komt misschien ook omdat ik familie in Yorkshire heb (hij komt uit Bradford).

Gattobus maakt muziek die vaak een uitstekende demonstratie zijn van de mogelijkheden van een instrument. Bovendien vind ik zijn muziek zeer het beluisteren waard.

Musictrackjp de reviews van Katsunori Ujiie vind ik zelfs niet ondertiteld vaak de moeite waard.

Daarnaast natuurlijk de genoemde Sonicstate en soms ook demo’s van Sweetwater en tutorials demo’s van o.a. Ed Diaz.
Verder zoek ik veel op onderwerp, dus dat is niet zo gerelateerd aan een kanaal.

Ergerlijk vind ik soms wel het gebrek aan kwaliteit van voornamelijk het geluid.
Voor duizenden Euro’s/Dollars/valuta naar keuze aan apparatuur hebben, maar dan met een goedkoop microfoontje het geluid van je speakers opnemen.
Verder vind ik het weleens leuk om covers te zoeken van thuismuzikanten. Ik word niet zelden aangenaam verrast door de kwaliteit of creatieve oplossingen die mensen gevonden hebben.
 
De reviews en tutorials van Cuckoo vind ik prima moet ik zeggen...uitgebreid en informatief. Hoe zo iemand nou bij "het mindere volk" (nog los van de term) terecht komt? :?
 
Hele goede draad mr jansen!

zomaar even een paar erbij die ik goed vind;

Sadowick die altijd alles heel duidelijk en rustig uitlegd met prima tutorials van oa Ableton; https://www.youtube.com/user/SadowickProduction

Slynk geeft ook goede tutorials, creatief ook ;
https://www.youtube.com/user/slynkdnb

Molten, zeker voor modular werk;
https://www.youtube.com/user/MoltenMusicTech

Once upon a synth ook tof;
https://www.youtube.com/user/n3bsvid/videos?disable_polymer=1

Point Blanc Music School; https://www.youtube.com/user/pointblankonline

Voor reviews; Daniël Fischer van Sweetwater Sound weinig gelul en veel muziek.

En voor de leukste reviewer op het hele internet: Torley!!!
Een hyperaktieve adhd-er met autische trekjes maar die zo'n hoeveelheid humor en charme in z'n clips legt dat iedereen van 'm houdt.
https://www.youtube.com/user/Torley/videos?disable_polymer=1

Voor leuke muzikale clips van relatief onbekenden

modular on the roof
https://www.youtube.com/user/pyrofiliac/videos?disable_polymer=1

Mike Pensini; https://www.youtube.com/user/groovatious

Fading Canvas; https://www.youtube.com/user/FadingCanvasVideo/videos?disable_polymer=1

En Binck Beats (Frank Wienk) een fantastisch talent die uit alles muziek kan halen.
Een echte meester als het om sounds gaat waarbij je ziet dat soms de oplossing voor een bepaalde sound in een koffiebeker of bijv een stuk papier zit
https://www.youtube.com/user/BINKBEATSmusic
 
Laatst gewijzigd:
Een minder geslaagde YT-er: JohnGTV: https://www.youtube.com/channel/UCwqG0ESUN4FVwSkCwPoMiaw

Irritante gast die eerst verborgen achter een spiegeltje zat, maar nu zonder te zien is. Kan urenlang ouwehoeren over een apparaat wat ie niet heeft. Misschien moet ie weer terug achter het spiegeltje :D

En natuurlijk die van bax: https://www.youtube.com/user/baxshopnl/videos?disable_polymer=1

Die gasten tonen (vaak donkere) produkten in een donkere kamer. Moeten zeker besparen op de verlichting. En niet te vergeten die wapperende handjes die overal in de weg zitten. Hoe kan je nou zo je produkt aanprijzen ?!
 
Synthmania (dotcom) op YouTube vind ik persoonlijk erg leuk. Hij toont gewoon heel inzichtelijk en praktisch hoe je bepaalde zaken voor elkaar krijgt, en door de songcontext van zijn demo's vind ik ze ook een goed alternatief om een instrument online te beoordelen.
 
En Marc Doty zwijgen jullie dood?
Ik vind synthmania echt genieten hoor.
Ik probeer zo weinig mogelijk sonicstate te zien. Lijdt enkel aan gas erna.
Elke keer Mr Pwm over een behuizing streelt ( geleerd van de streelmeisjes uit de autowereld?) gilt mijn bankrekening. Kritisch is ie ook niet. Alles is bedekt met de mantel der liefde
Junkie xl mijd ik ook na wat kijken. Alles is geweldig. Vooral Roland en hun Aira. Klinkt als dik gesponserd om dat te vertellen.
 
En Marc Doty zwijgen jullie dood?


Marc Doty wil ons dood hebben. 25 delen over de matrixbrute (of waren het er meer ?) :Z
Junkie xl mijd ik ook na wat kijken.


Dan weet je in ieder geval naar welke film je niet hoeft te gaan, zelfs voor dat ie uitkomt. Toch handig....
 
Ook een gast die je zwaar moet vermijden is Woody Piano Shack. Echt een enorme aansteller die zich voordoet als een synth-kenner, totaal geen synths heeft met een enorme wow-factor, door Clavia is afgewezen en krokodillentranen huilt bij het horen van bepaalde D-50 patches. Ik heb echt een enorme hekel aan dit soort types.
 
Grote fan van Synthmania. Een grote collectie oudjes, maar hij kan als een van de weinigen toetsen spelen. Zeer muzikaal, en steeds weer verfrissende combi's en sounds.

Espen Kraft heeft leuke synthpoptutorials, maar hij moet niet meezingen. OMG. En iets te veel in het Nordic kliekje met Bo en Woody aangeschoven.

Woody Piano Shack heeft mij wel overgehaald om mijn eerste synth te kopen, moet ik m nageven. Eerste "seizoen" was leuk met de klassieke eighties bakken, incl de zomerse pick-ups in en om Stockholm. Maar nu is het niks meer. Sinds zijn kijkhit waarin hij vertelt waarom ie zijn synths verkocht heel ellendig gelul geworden.

Superirritant: Retrosound. Soort kijk mij eens wat ik heb maar totaal niet informatief, lelijke maskers zodat onzichtbaar is welke zolder ie filmt.

JunkieXL met mate vindt ik wel OK. Zitten best een aantal goede video's tussen. Zoalsbie bijvoorbeeld akoestisch behandelen studio bespreekt: heerlijk.
 
En echt briljant: 8-bit Keys. Heeft nagenoeg niks met muziek te maken, alhoewel hij toch best leuke multitracks maakt (miauwsic keyboard!!!), maar super goede enthousiaste video's vooral ook gericht op reparatie en analyse van hoe iets gebouwd is.
 
knobs, ga je shit van kopen
mylarmelodies, ga je shit van kopen
divkid is erg informatief, maar ik vind zn sounds nooit lekker muzikaal
cuckoo is nice altijd, benadert het ding echt als n muzikant
 
De video's van Bax doen me denken aan die demonstraties die je vroeger nog wel eens had op een Markt (met van die kraampjes). Kritisch kunnen ze natuurlijk niet zijn als ze het spul moeten verkopen. Aan de andere kant zetten ze misschien alleen video's online van apparatuur die ze goed vinden? Weet niet.

Synthmania maakt leuke video's vind ik. Vnl. over jaren '80 synths en hoe ze daar bepaalde nummers mee maakten. Een review van een nieuwe ynth zul je niet van 'm zien

AutomaticGainsay oftewel Marc Doty kende ik nog niet. Zit er nu een videootje van te luisteren terwijl ik dit schrijf. Heeft geen slechte stem en behandelt de synths zeer uitgebreid. Moet ik meer van gezien hebben voordat ik een oordeel kan vellen...

Woody Piano Shack heeft het mij betreft te vaak over het weg doen van zijn synths in plaats van het houden er van. Marginaal YT kanaal. Niet naar kijken wat mij betreft.

Espen Kraft moet ik ook wat meer video's van kijken denk ik. Zijn (Noorse) accent is nog net te doen. Behandelt vaak oude gear. Daar hou ik wel van. Maar net effe te cheesy in vgl. met Synthmania.
 
Wat vinden jullie eigenlijk van Jack van Antertons Keyboards Dept.? Zeer enthousiaste kerel. Bijna ADHD achtig. Ik mag 'm wel. Maar voor reviews? Mja... Hij heeft vooral plezier met spelen en met de mensen die te gast zijn en vertellen over hun synths.
 
Sonicstate is eigenlijk altijd wel consequent goed. Wat ik prettig vind is dat ze de hyperbole achterwege laten en gewoon sec een hele unit per feature uitleggen en demo'en waardoor je snel ziet waar de kracht en zwakkere punten van zo'n synth zitten en je zelf een afweging kunt maken. Ik vind ze ook niet overdreven positief eigenlijk, meestal blijven ze juist vrij zakelijk en to-the-point. Ik vond ook James Wiltshire van Freemasons goed te pruimen, maar die lijkt zijn YouTube carrière alweer vrij snel aan de wilgen gehangen te hebben.

Cuckoo maakt prima tutorials waarbij hij de units goed binnenstebuiten keert en ook niet bang is om de diepte in te gaan. Enige nadeel van hem is dat hij door zijn manier van praten en doen op mij soms nogal traag/sloom overkomt waardoor ik soms ongeduldig word als ik zijn videos kijk, maar tegelijkertijd weet ik wel dat als ik het geduld op breng over het algemeen geen manual meer nodig zal hebben.

Erg slecht vind ik de reviews van de meeste muziekwinkels. Meestal gasten die geen noot kunnen spelen, vaak ook niet echt verstand van zaken hebben en alleen maar het positieve benadrukken terwijl ze een beetje door de presets skippen. Dan denk ik - doe het dan niet.
 
Nog een jeukkanaal van iemand die teveel gear heeft: AnalogAudio
Geen minuut informatief.
 
Erg slecht vind ik de reviews van de meeste muziekwinkels. Meestal gasten die geen noot kunnen spelen, vaak ook niet echt verstand van zaken hebben en alleen maar het positieve benadrukken terwijl ze een beetje door de presets skippen. Dan denk ik - doe het dan niet.

Ben ik met je eens maar die gasten van bijv Sweetwater Sound vind ik wel goed ook al zijn ze meestal postief, ze verstaan hun vak wel en als bijv Daniël Fischer lekker aan het noodlen is dan luister ik graag.
Andertons daarentegen kunnen wel spelen maar zijn van die gasten die een beetje populair doen, het blijft vaak een beetje op puberniveau zeg maar.
 
Carl mikael’s cabinet of curiosity vind ik misschien wel de beste, creatief en persoonlijk. Soms vind ik hem wel iets te gevoelig.
M’n favoriete sampler connoisseur is The Daydream Sound.
Creatief met o.a. tape(recorders) zijn Hainbach en Wouter van Veldhoven.
 
Ook een gast die je zwaar moet vermijden is Woody Piano Shack. Echt een enorme aansteller die zich voordoet als een synth-kenner, totaal geen synths heeft met een enorme wow-factor, door Clavia is afgewezen en krokodillentranen huilt bij het horen van bepaalde D-50 patches. Ik heb echt een enorme hekel aan dit soort types.

Dat gezegd zijnde heeft zijn JD-Xi content me wel goed geholpen. Maar dat was danook een filmpje dat gewoon to the point zijn posinega schemaatje van de Xi was, duidelijk verteld. En dat had ik even nodig. Zijn vlog gedoe is aan mij ook niet besteed.
 
Wat ik vreselijk vind (demo's eerder dan reviews): Space4Keys. Kijk mij eens 2300 noten per minuut spelen waardoor je de klank van de patch niet meer kan horen.

En hoewel syntezatory.net.pl je goed laat horen hoe ranzig een synth kan klinken, moet je er niet zijn om te horen hoe hij nog eventueel anders dan ranzig zou kunnen klinken.
 
Back
Top