Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.336
Last edited by a moderator:
Heb de ub vandaag ontvangen, even mee zitten klooien. Heb geen vergelijk met de obxa of obx8 maar heb wel de ob6 gehad. De sound is persoonlijk en net wat je zoekt. Vind de ob6 meer geschikt voor bijvoorbeeld dark (ambient) en voor zover ik in de ubxa heb kunnen duiken klinkt deze juist helderder / minder donker. Het zijn andere bakken uiteraard maar ik had gehoopt wat vagere sounds eruit te krijgen. Zal aankomende tijd eens kijken dieper in de mod matrix nog kan doen. De filter is mooi maar iets te bescheiden eigenlijk. Verder wel een leuke bak voor dat geld en er zit een mooie wijde sound in.
 
Laatst gewijzigd:
hmmm ik hoor ook meer demo's waar je hoord hoe helder hij is.
tonewise is het niet iets wat wat toevoegt aan at ik heb.
Hij is sterk in dreamy classic pads, leads, bassen.
ga mijn order denk ik cancelen.
ik prefereer toch mijn p6 en Matrix 6 meer of laat ik zeggen dat de UB-XA daar teveel overlap mee heeft en verder is het een specifieke sound die me niet echt aanspreekt.
 
voor zover ik in de ubxa heb kunnen duiken klinkt deze juist helderder / minder donker. Het zijn andere bakken uiteraard maar ik had gehoopt wat vagere sounds eruit te krijgen. Zal aankomende tijd eens kijken dieper in de mod matrix nog kan doen. De filter is mooi maar iets te bescheiden eigenlijk. Verder wel een leuke bak voor dat geld en er zit een mooie wijde sound in.
Ja voor het geld is denk ik het belangrijkste dat je kwaliteit aan sound krijgt als basis. Daarna kun je er toch nog van alles analoogs achter gooien? en FX? Eq, saturatie..
Eerlijk gezegd denk ik wel dat ik er toch voor in de markt ben tzt.. meteen full master keyboard ipv klein midi ding nu.. of de desktop.. had gehoopt dat @flyweight de mod matrix ging testen haha.. das wel jammer.. maar we hebben nog andere aub de modmatrix
 
Tja ben een beetje verzadigd in analoge poly synths dus soundwise zal het niet veel toevoegen.
Veel spannends kwa sounds verwacht ik ook niet soundwise van de UB-XA maar wel dikke sounds in de basis en toch behoorlijk wat mogelijkheden.
heb mij order gecanceled.
 
Ja snap ik ook wel want net zoals je bij de Ub-xa spul achter kunt gooien kun je dat waarschijnlijk ook met alles wat je nu hebt om zoiets te bereiken.
Ik heb mijn modmatrix van mn pro-x ook nog niet helemaal getest trouwens.. dus ja
 
N00b-vraag (analoog/VA gesproken), en na lezen van de thread:

wat is de adder onder het gras bij de UB-XA?
Polyfone aftertouch, 5 octaven, bitimbraal, een behoorlijk dik geluid dat de klassieke OB-XA op het oor behoorlijk dicht nadert, een ogenschijnlijk degelijke hardware-uitvoering. En dat voor deze prijs (t.o.v. zowel vintage-versies als de OB6/OB8). Waar moet ik nog aan twijfelen, als ik deze sound en features zoek (en geen vergelijkbaar alternatief in mijn bezit heb)?
 
Enkel een global LFO, niet per stem (of heb ik het mis), sowiezo weinig modulatiemogelijkheden, geen effecten en met Uli spul mag je niet meer met de coole kids spelen.
Doen dus ; - )
 
Als de sound je echt aanspreekt is er geen adder onder het gras denk ik.

Nee er zijn 2 lfo's waarvan 1 global.
 
N00b-vraag (analoog/VA gesproken), en na lezen van de thread:

wat is de adder onder het gras bij de UB-XA?
Polyfone aftertouch, 5 octaven, bitimbraal, een behoorlijk dik geluid dat de klassieke OB-XA op het oor behoorlijk dicht nadert, een ogenschijnlijk degelijke hardware-uitvoering. En dat voor deze prijs (t.o.v. zowel vintage-versies als de OB6/OB8). Waar moet ik nog aan twijfelen, als ik deze sound en features zoek (en geen vergelijkbaar alternatief in mijn bezit heb)?
1Kijk eens naar de poly’s van sequential

2 nieuwe (bv ubx) stuff : iets kapot= gooi maar weg ,reparatiemogelijkheden 0,01% of zoiets. Tel daarbij de goedkoopst mogelijke hardware : pots, faders ea onderdelen en de prijs wordt begrijpelijker

3 sound mwa, veel voor het geld , maar net niet helemaal , maar ja “dat hoor je niet in de mix met 3000 andere instrumenten erbij ,gecompressed en dan omgezet naar lage resolutie mp3” 🙄

4 maar wel Polyfone aftertouch, nu nog wat keyboard lessen nemen en uitzoeken waar de c zit
 
Tja als mijn Prologue nu stuk gaat is het denk ik hetzelfde verhaal.
Dus das geen argument.

Mijn Prophet 6 is toch ook 1 en al smt?
 
Tja als mijn Prologue nu stuk gaat is het denk ik hetzelfde verhaal.
Dus das geen argument.

Mijn Prophet 6 is toch ook 1 en al smt?
Voor een deel is dat ook zo , maar b spant natuurlijk wel de kroon. De fades vallen er al af als je er een keer goed tegen blaast

Of zoals zeeuws meisje zou zeggen “ ons ben zunnig, geen cent teveel uitgeven “

Mede daarom blijft vintage duur
 
Is dat jouw eigen ervaring met recent behringer spul?

Edit: Herken dat namelijk niet in wat gear dat ik van ze heb…
 
Ik hoor dat de pots op de UB-Xa niet veel soeps zijn.

Maar goed, ik kreeg eens een Behringer BCR2000 van iemand, dit exemplaar heeft letterlijk jarenlang buiten op een (weliswaar grotendeels overdekte) binnenplaats gelegen en kwam onder centimeters zand, stof en andere rotzooi vandaan. Ding werkte nog perfect en is, nadat ik hem zelf weer heb doorgegeven, volgens mij nog steeds in gebruik. Ik zou me daar allemaal niet zo druk over maken. Uiteindelijk gaat alles wel een keer kapot*, ook jij. Tot die tijd zoveel mogelijk funs maken.


* Behalve de Nokia 3310 misschien
 
Ja natuurlijk zijn er kostenbesparende onderdelen gebruikt.
Bij mijn mono's merk ik ook dat je die wel zelf moet calibreren.
Maar niets om je zorgen over te maken.
Zeker niet als je hem nieuw koopt en je ook garantie hebt.
 
Ik heb niet veel behringer gehad maar de knoppen op de pro-800 waren de slechtste die ik persoonlijk ooit hier gehad heb. Alsof je ze af kon breken.
 
Eigen ervaringen oa :

Ik heb de model-d : midi loopt snel vast bij wat veel noten en doet soms raar. Dit euvel merk ik ook bij andere b clones trouwens. Over de klank is uitgebreid gesproken : indrukwekkend voor het geld , in het laag modderiger in het hoog minder transparant , verschil met een vintage is er zekers
( ook in prijs)


Barp 2600: faders breken snel af, goedkope kwaliteit tenzij je zeer subtiele kaboutervingertjes hebt waarschijnlijk, kijk eens op 2de hands en de opmerkingen erbij. Ook de klank vond ik dun, verkocht ..

Sys 100 m modules: op het eerste gezicht redelijk sterk , alle pots wel wiebelig, geen fixatie op frontpaneel, plastic shaft en zelfde miniminfaders als op de rest van behringers spul

Basp: leuk voor die prijs , maar de scherpe randjes in klank moet je toch echt voor bij het orgineel (dejaspers !) zijn. B’s ms20 clone is klankmatig nog verder van het orgineel af

De vc340 komt er wat mijn ervaring met b nog het beste van af , maar ja als die kapot gaat , zal er waarschijnlijk gewoon een nieuwe aanschaf nodig zijn, als ie dan al te repareren zou zijn

Verder leuk al dat b spul , kan er veel plezier uit halen , maar of het de 10 jaar haalt ??
 
Laatst gewijzigd:
Verder leuk al dat b spul , maar of het de 10 jaar haalt ??
Menigeen riep hetzelfde 10 jaar geleden toen Roland met de TR-8, TB-3, System-1 en VT-1 kwam. Volgens mij doen die het bijna allemaal nog steeds prima. Zal er misschien ook wat vanaf hangen hoe je met je spullen omgaat.
 
Hier een cat, x32rack, x-touch + extender, Td3, RD-8 en Rd-9. Moet zeggen dat ik het wel mee vind vallen met hoe goedkoop het allemaal aanvoelt en helemaal niet het idee erbij heb 'o jee daar moet ik voorzichtig mee omgaan'. Eerlijk is eerlijk, je voelt wel verschil tov een Moog matriach of subsequent, maar dat mag ook wel voor die prijs :). Een Korg ms20 mini, dat voelt pas goedkoop en kwetsbaar aan ;)
 
Back
Top