Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.336
Last edited by a moderator:
Ben het er helemaal mee eens, maak maar een paar 100 euro duurder en voer alles in premium kwaliteit uit. Ik geloof er zelf namelijk niks van dat al hun synths voor ook de minder bedeelden beschikbaar moeten kunnen zijn. Ik zie echt niemand straks in een derde wereld land 1300 euro voor een UBXA neerleggen of 1199, of wat de prijs dan ook maar mag zijn, doe dan maar 1500 en alles top notch.
Wie geen geld heeft download toch alles wat los en vast zit en heeft geen harde synth nodig.
 
Behringer heeft in elke prijsrange iets cools. Hun concept is ijzersterk.
Iets mindere bouwkwaliteit, voor meeste geen dealbreaker. Modden en personaliseren kan ook leuk zijn.
Behringer gaat steeds betere bouwkwaliteit realiseren om de hele markt te domineren.
 
Het contrast van het display is niet heel erg goed, ik heb er zelf verder weinig last van, maar het is een leuke mod. Wel jammer dat Behringer er niet gelijk een goed display op heeft gezet.
Waarom vervangen? Begrijp ik goed dat het alleen maar is omdat het kleurtje niet beviel?
 
Goed voorbeeld hoe veel beter die Behringer tjak zou zijn als ze er nét wat meer in zouden investeren en voor zouden vragen. Dat goedkoop-goedkoper-goedkoopst is bij aankoop wel fijn, maar voor 10% meer zouden een hoop van de ruwe kantjes eraf gekund hebben zou je denken (geldt voor hun andere synths net zo goed).
Weet je er zitten zoveel componenten in een synth.. dan treedt de wet van grote getallen ook in. Je gaat niet 7000 keer elke onderdeel bekijken of het net iets beter kan. Ik denk dat ze i.v.m. een te realiseren productie gewoon ietwat sneller beslissen en als er 5 lcd's worden voorgelegd wordt er gewoon binnen 5 minuten 1 uitgekozen die binnen budget valt en redelijk op origineel lijkt. zoiets?
 
Een display is een vrij elementair en al ruimschoots uitontwikkeld component, geen excuus behalve cheap ass gedoe om er geen goed display in te zetten.
 
Een display is een vrij elementair en al ruimschoots uitontwikkeld component, geen excuus behalve cheap ass gedoe om er geen goed display in te zetten.
Behringers middle name is cheap ass. Ik ga er van uit dat de gebruikte lcd niet uit de jaren 80 komt maar gewoon een nieuw ontwikkeld model. Tjsa kan goedkoop zijn of juist lijken op minder door ontwikkeld model uit jaren 80!?

Als je iets niet ok vind, niet kopen of upgraden zoals die lcd gozert. Leuk toch!
In eerdere posts van een ub-xa en ob-x zei de eigenaar dat als ie kon de Oberheim had teruggestuurd.. dus ja..
Die vind de OG weer te duur voor wat het is.
 
Maar goed, geen drama over het display, ik heb er zelf eigenlijk geen last van, en voor 1319,- euro wat ik er voor betaald heb vind ik het een prima dikke synth en ik heb er al veel geluiden uitgehaald waarbij ik dacht, ahh.. die sound was dus een Oberheim. Vind hem nog steeds erg geslaagd en de iets lagere kwaliteit van sommige componenten kan ik mee leven gezien de prijs dus.
 
Goed voorbeeld hoe veel beter die Behringer tjak zou zijn als ze er nét wat meer in zouden investeren en voor zouden vragen. Dat goedkoop-goedkoper-goedkoopst is bij aankoop wel fijn, maar voor 10% meer zouden een hoop van de ruwe kantjes eraf gekund hebben zou je denken (geldt voor hun andere synths net zo goed).

Dat heeft Behringer misschien al gedaan? Kan best zijn dat een eerder ontwerp op de tekentafel nog goedkoper was, maar waarvan men dacht dat die echt onaanvaardbaar veel ruwe kantjes had. Een vrij lage prijs hoort nu eenmaal bij de strategie van Behringer en het is ook niet zo heel gemakkelijk om op alle fronten een goede, analoge synth te maken. Er blijven altijd wel enigszins ruwe kantjes over. Hoofdprioriteit was de klank, mogen we aannemen. Al het andere is het onderwerp van kostenreductie, het blijft een Behringer.
 
In de originele OB-Xa zit geen display, dus ik snap die jaren 80 link niet zo.
ja zo kom je nergens. Je noemt het zelf een essentieel onderdeel. Dit is gewoon lullig doen.
 
Zonder (te veel) te willen zeiken;
Van de ons ontvallennen niets dan goeds, maar op de DSI P'08 zat destijds ook zo'n goedkoop rood display met slecht contrast en alle encoders hadden een dusdanig korte levensduur dat ze na enkele jaren onbruikbaar werden, ook op de MEK trouwens.
Via een door de eigenaar zelf te bekostigen, vervangende PCB met potmeters van (iets) betere kwaliteit kon het laatste probleem uiteindelijk worden opgelost, maar DS kwam er toen makkelijker mee weg dan UB nu.
Kwaliteit van sommige componenten in de huidige generatie Sequential producten is naar mijn bescheiden mening nog steeds vaak twijfelachtig.

Probeer voor de gein ook eens onderdelen of support van de NL-importeur van Korg te krijgen.
 
Daar werd toch ook volop (terecht) over geklaagd? Maar als het om St. Uli gaat is natuurlijk alles gerechtvaardigd want hij is zo lekker goedkooooop oh doe mij er maar TWEE. Vind het gewoon wat jammer dat mensen hun ogen sluiten voor duidelijke tekortkomingen en alles maar ophemelen alleen maar omdat het cheapo is. Verder ieder zijn ding hoor.
 
Niet iedereen heeft keuze laten we dat voorop stellen.

Daarnaast, ik heb het niet bijgehouden maar ik zelfs heb in het verleden meerdere lcd’s vervangen en dat was geen Behringer.

Ik denk dat mensen met dure spullen het niet leuk vinden dat iets bereikbaar wordt gemaakt. Met een Dacia zit je immers net zo hoog op de weg als een Mercedes suv.

Blindstaren op een moog filter dat geen laag houdt bij resonantie is puur bezuinigen op componenten maar moog noemt het by design. Maak dan een switch on/off ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ja dat doen we toch ook :)
tis alleen soms lastig om slechts met woorden hier iemands houding, uitdrukking en insteek echt te laten overkomen. In een perfecte wereld was alles top kwaliteit voor iedereen
 
Daar werd toch ook volop (terecht) over geklaagd? Maar als het om St. Uli gaat is natuurlijk alles gerechtvaardigd want hij is zo lekker goedkooooop oh doe mij er maar TWEE. Vind het gewoon wat jammer dat mensen hun ogen sluiten voor duidelijke tekortkomingen en alles maar ophemelen alleen maar omdat het cheapo is. Verder ieder zijn ding hoor.
Sint Uli staat hier niet op het altaar en ik ben het helemaal met je eens dat je voor een marginaal bedrag de levensduur van een synth makkelijk zou kunnen verdubbelen. Dat zou ik persoonlijk toejuigen.

Behringer's filosofie polariseert, maar de beste man zal er zelf waarschijnlijk niet wakker van liggen.
Wellicht pas als er straks te veel Behringer synths uit de plastic soup driehoek worden opgevist.
 
Ik lees hier en ook elders over twijfel aan de bouwkwaliteit en ja; voor een klein beetje meer zijn bijv de encoders wel van hele goede kwaliteit dus ik ben het er wel mee eens dat ie beter z'n producten iets duurder kan maken en je dan net effe wat beters in huis hebt.
Maar als we bijv z'n Deepmind nemen, een van z'n vroegste synthesizers dan valt het me op dat je zo ongeveer niets leest over gebroken toetsen, afgebroken encoders of vastgelopen schuifregelaars terwijl die al een jaar of zeven op de markt is dus schijnbaar valt het allemaal wel mee want anders had je ik weet niet hoeveel klachten gelezen maar het blijft vrij stil tot nu toe.
 
Back
Top