bouwverslag analoog netwerk

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Vroeg me net als brz ook al af hoe het met de ontwikkelingen zou gaan. Ik vind het erg tof, ook al snap ik er ongeveer de helft van :) (het digitale gedeeltje op het scherm dus, analoog is direct zonder ad/da dac en vind ik dus makkelijker :) ) Lekker bezig!

Ik ben ook niet zo goed in simpel uitleggen wat je ermee kan maar ben daar de afgelopen tijd wel beter in geworden denk ik.

Dus je kan het zien als een echte analoge nord modular. Helemaal precies dat als basis. Dat alle knoppen op scherm staan zorgt ervoor dat het betaalbaar blijft. Wat zeker niet betekent dat er geen echte knoppen kunnen zijn maar ze zijn optioneel als je er geen behoefte aan hebt of geen geld voor (over).

Evenzogoed kun je het zien als een polyfonische naar wens uitbreidbare Arturia Matrix Brute totaan 256x256 matrix size zonder knoppen.

Een modulaire Omega 8 met naar wens ongelimiteerd aantal toe te voegen voice slots , zonder knoppen is ook een aardig vergelijk.

Plus dus als bonus het kunnen converteren van digitale waves, audio streams, samples en virtual analog data, zodat alles af te mixen is in de matrix op de hardware.

Btw een 909 voice is ook een module optie. Ik heb helaas nog geen tijd gehad richard zijn kick te integreren en hoop hem ooit nog eens te kunnen overhalen mee te doen zodat hij dit zelf optimaal kan uitvoeren.

Het einddoel is een analoge module bibliotheek gemaakt door iedereen die mee wil doen waarmee je on the fly bestaande en nieuwe synths kan maken. Je kan binnen een song van minimoog naar prophet schakelen en terug, ik noem maar wat, als je de benodigde modules hebt uiteraard.

Zie je het meer voor je als ik het zo breng?

Ondanks dat initieel er geen knoppen zijn probeer ik toch wat leuks te maken van de kist. Ben van plan het logo uit te boren in halftone effect en van binnenuit licht te laten schijnen, het moet er ongeveer zo uit gaan zien in het donker.

image.jpeg
 
Tof om je progressie te volgen.

Maar waar is dat 3d-gebeuren nou voor nodig?
Als het je om performance gaat lijkt me dit juist complexiteit toevoegen in plaats van een versimpeling.

Het 3d op zich is nergens voor nodig maar is een bijkomstigheid van de toegepaste techniek. Als ik er een zogenaamde OrthographicCamera op richt en haal de roteer functie weg dan is het gewoon plat maar zal daardoor niet beter presteren. De belichting zit er ook gratis bij. Ik moet er wel een lamp op zetten anders zie je niks, zodoende gaat het vanzelf glimmen.
Ik heb het gemaakt op verzoek omdat de grid interface niet altijd een goed inzicht bied in de connectie structuur. Ik wil zelf niet dat de grid interface verdwijnt omdat je daarmee juist weer heel snel kan werken door de single click connectie interface. Je ziet in het filmpje ook dat ik in een paar seconden een flink aantal connecties maak wat je met een click-drag-click veel meer moeite en tijd kost. Het is niets meer dan een andere blik op dezelfde data. Zoals Marc al aangaf kan je het negeren als je met de grid interface uit de voeten kan. Zo zullen er nog wel meer views komen waar ik nu nog geen idee over heb. Ik heb een basis neergezet en breng alleen nog maar iets in als iemand daarom vraagt, dat voorkomt dat ik allemaal onzin ga maken wat door niemand gebruikt wordt. Ik moet zelf wel achter een verzoek staan natuurlijk.

Zo is er ook een minimoog panel view dat de modules zo schakelt dat je ermee om kan gaan als ware het een minimoog zonder de noodzaak en mogelijkheid connecties te maken of verbreken. Zo wil ik meer panels gaan maken van bekende synths zodat je er ook mee kan werken als je nog helemaal niets snapt van modular of er ook niets van wilt snappen maar gewoon muziek maken met een gewenste interface. Dat is nog wel een beetje toekomstmuziek, het staat in de steigers.

Volgens mij had ik al eens een screenshot geplaatst daarvan, ik zal het even opzoeken. Ja hiero
image.jpeg
 
Ook al snap ik er inmiddels geen drol meer van, ik vind hem vet :dubbel::mega:

Respect voor deze kunde, goed bezig! :okdan:

Ik zat laatst al te denken wat er aan de hand was, maar je zit er weer dieper in en het wordt er alleen maar mooier van....dikke WOW!

Veel dank voor de vleugels die ik krijg van jullie reacties. Er is veel oponthoudt en tegenslag geweest, heb echter nooit een seconde serieus aan opgeven gedacht. Ik moet mezelf alleen afsluiten van de buitenwereld om voorruit te kunnen komen.
Toen ik nog muziek maakte met aangekochte apparatuur zag ik altijd een gevulde dansvloer voor me uit het dak te gaan, wat me gaande hield en inspiratie gaf. Als ik nu aan mijn eigen apparatuur werk zie ik jullie voor me uit het dak gaan van alle mogelijkheden die het systeem biedt. Het is precies hetzelfde gevoel.
 
Ah, bedankt voor de uitleg anatal.

Welke webgl libs gebruik je? ik zie dat er inmiddels meerdere zijn naast de algemene three.js library: cannon.js en ammo.js (duidelijk afgeleiden van schietspelletjes denk ik :P).
En dus voornamelijk vanwege de physics in de kabeltjes?

Op zich leuk natuurlijk, maar voor eigenlijk performance van de applicatie lijkt het me uiteindelijk toch wel bijzaak ;)
Die matrix zal inderdaad vele malen sneller werken, maar wellicht voor de doorgewinterde modular-freak voelt een patch-view met 'echte kabels' natuurlijker.
 
dit is een product dat stilaan volwassen wordt
als een van de medeontwerpers van de modules heb ik het ontwerp dagelijks op de voet gevolgd
ik heb ook de opnieuw verkrijgbare cem3340 op module gezet voor het systeem
de eerdere hm modules geoptimaliseerd
en een degelijk voedingsdistributiebord ontworpen
de afgelopen maanden zo'n 40 tal pcbs gesoldeerd.
ondertussen heeft Dennis niet strilgezeten met de software. het is ongelooflijk wat die man kan programeren


in het voorjaar hadden we geluid uit het eerste systeem, een volwaardige analoge modulaire synth, digitaal configureerbaar en dus met patchgeheugen.
na evaluatie hebben we toen besloten een rev 2 versie te maken met andere connectoren, vooral om het aantal flatcables in het systeem te beperken en betaalbaarder te kunnen produceren.
dat stadium is nu bijna rond.
 
Ah, bedankt voor de uitleg anatal.

Welke webgl libs gebruik je? ik zie dat er inmiddels meerdere zijn naast de algemene three.js library: cannon.js en ammo.js (duidelijk afgeleiden van schietspelletjes denk ik :P).
En dus voornamelijk vanwege de physics in de kabeltjes?

Op zich leuk natuurlijk, maar voor eigenlijk performance van de applicatie lijkt het me uiteindelijk toch wel bijzaak ;)
Die matrix zal inderdaad vele malen sneller werken, maar wellicht voor de doorgewinterde modular-freak voelt een patch-view met 'echte kabels' natuurlijker.

Er is veel keuze in webgl frameworks inderdaad. Ik had al wat ervaring met threejs. Er is veel documentatie en voorbeeld code, dat is de voornaamste reden dat het daarmee gemaakt is. Voor de physics bullet geprobeerd, daar zit een rope functie in maar dat presteerde ook niet echt denderend. Omdat bulletjs een c++ port is met webassembly kon ik het niet naar wens aanpassen. Uiteindelijk een projectje gevonden dat alleen maar een wiegend kabeltje liet zien in 2d wat met threejs wel snel genoeg was.

Ik ga er ook vanuit dat de modular fanaten zich in eerste instantie meer thuis zullen voelen bij de patch interface maar gaandeweg de matrix interface ook zullen waarderen omdat je met veel minder acties een patch in elkaar kan zetten. Als je een opgeslagen patch opent, van jezelf of van een ander, dan geeft de patch interface duidelijk meer en sneller inzicht in de connectie structuur dan de matrix interface. Daarom hebben ze allebei bestaansrecht denk ik.

Met performance bedoel ik overigens alleen de grafische user interface. De hardware performance staat er los van. Alle timing gevoelige zaken draaien op de achtergrond, wat op het scherm gebeurd heeft daar geen invloed op.
 
Laatst gewijzigd:
dit is een product dat stilaan volwassen wordt
als een van de medeontwerpers van de modules heb ik het ontwerp dagelijks op de voet gevolgd
ik heb ook de opnieuw verkrijgbare cem3340 op module gezet voor het systeem
de eerdere hm modules geoptimaliseerd
en een degelijk voedingsdistributiebord ontworpen
de afgelopen maanden zo'n 40 tal pcbs gesoldeerd.
ondertussen heeft Dennis niet strilgezeten met de software. het is ongelooflijk wat die man kan programeren


in het voorjaar hadden we geluid uit het eerste systeem, een volwaardige analoge modulaire synth, digitaal configureerbaar en dus met patchgeheugen.
na evaluatie hebben we toen besloten een rev 2 versie te maken met andere connectoren, vooral om het aantal flatcables in het systeem te beperken en betaalbaarder te kunnen produceren.
dat stadium is nu bijna rond.

Hoi andere enthousiaste module maker :P evenzogoed ongelooflijk wat jij en Marc aan kennis en vaardigheid in huis hebben wat betreft vintage synth techniek.

Mooi moment was dat, dat alles het deed inclusief modules. Jammer dat we dat niet hadden vastgelegd toen. Ik heb wel deze foto nog ervan.
image.jpg
 
Aangezien je de 3D weergave er gratis bijkrijgt, kan je er misschien ook functionaliteit in steken. Gebruik de derde dimensie bv om meerdere voices in lagen achter elkaar te tonen, of om een onderscheid te maken tussen control en audio lijnen.
 
Aangezien je de 3D weergave er gratis bijkrijgt, kan je er misschien ook functionaliteit in steken. Gebruik de derde dimensie bv om meerdere voices in lagen achter elkaar te tonen, of om een onderscheid te maken tussen control en audio lijnen.

Ja ik zou ook graag het 3D functioneel inzetten. Dat is best lastig want ik heb nog niets kunnen bedenken wat net zo goed in 2D kan. Je kan grafieken met 3 assen maken maar ook meerdere 2D grafieken over elkaar heen met verschillende kleuren oid. Als het de holy grail zou zijn dan was windows of ios ook wel in 3D geweest. Ik wil echter graag wat maken waar jij echt iets aan hebt. Dit is wel waar ik op uit ben dat ik iets maak waar concreet behoefte aan is ipv hopen dat het aanslaat waar ik zelf mee kom. Dat het organisch groeit zeg maar. Ik probeer ook altijd te focussen en waar ik mee bezig ben zoveel mogelijk in een keer af te maken. Als ik teveel tegelijk probeer te doen dan daalt per saldo de productiviteit aanzienlijk. Nadeel daarvan is dat je eerst weer moet inwerken als je omschakelt van software naar hardware werk. Vooral bij 3D is dat dermate dat ik een beetje op hetzelfde niveau blijf hangen. Ik wil daarom voor het 3D een uitzondering maken en hier elke dag minimaal een uurtje voor uittrekken. Blijft lastig hoor want als ik eenmaal ergens inzit dan moet het af, ongeacht.

Als je iets duidelijker en uitgebreider kan zijn over wat je precies voor je ziet. Het liefst een simpele tekening, op papier kan ook, dan kan ik daar wellicht iets moois van maken. De hardware ontwikkeling gaat zo traag als dikke je weet wel maar de software schiet best wel op. Het uitzoekwerk qua 3D heb ik wel achter de rug, het is nu betrekkelijk eenvoudig nieuwe zaken in te brengen. Voordeel van de software is ook dat je kleine stapjes kan maken ipv het alles of niets verhaal met de hardware.

Ik zal de chrome app in ieder geval updaten zodat je het op je eigen pc kan gebruiken als je dat zou willen.
 
Ik heb ook nooit met de Nord software gewerkt, dus het is voor mij wat moeilijk om concreet verbeteringen voor te stellen op een product dat ik niet gebruik. :)

Ik dacht gewoon dat een extra dimensie de mogelijkheid geeft om zaken duidelijk te splitsen van elkaar, zoals audio en CV. Je zou zo bv envelope waveforms haaks op het audiopad kunnen tekenen.
 
@Dreamer: Je hebt helemaal gelijk aangaande indicaties om het onderscheidt tussen de diverse signalen te maken.
We zijn bezig om een kleurindicatie op te stellen. Bijvoorbeeld: Rood: FM, Lichtblauw: AM, Donkerblauw: Audio, Geel: Gate,Trigger, Sync enzo. Groen: envelope CV. De lijst moet helemaal uitgewerkt worden met voldoende kleuren die makkelijk van elkaar zijn te onderscheiden.
 
Ik heb ook nooit met de Nord software gewerkt, dus het is voor mij wat moeilijk om concreet verbeteringen voor te stellen op een product dat ik niet gebruik. :)

Ja snap ik want zo ging het op werk ook meestal. Daarom wordt software tegenwoordig in zo klein mogelijke stapjes opgebouwd (agile) om te voorkomen dat de klant lang moet wachten, van gedachten veranderd als het resultaat er is en je met een enorme berg niet geteste code zit waardoor onduidelijk is wanneer het af is.

Ik dacht gewoon dat een extra dimensie de mogelijkheid geeft om zaken duidelijk te splitsen van elkaar, zoals audio en CV. Je zou zo bv envelope waveforms haaks op het audiopad kunnen tekenen.

Ik zie het helaas niet voor me maar zal eens beginnen met een 3d audio wave en zien waar dat toe kan leiden. Mijn voorgenomen 3d ontwikkeling uurtje gaat nu in. Ben benieuwd waar ik over een uur ben en of ik er dan ook een punt achter kan zetten voor vandaag, dat wordt nog lastig :P
 
Wat dat laatste betreft: ik lees dat jullie nu kleurtjes gebruiken om audiosignalen van CV signalen te scheiden. Je zou deze ook via hun richting kunnen scheiden in 3D: bv het audiosignaal gaat langs de X as doorheen het VCA block, het envelope CV signaal gaat er via de Z as doorheen. Trigger/gate signalen gaan via de Y as doorheen de envelope generator.

Ik roep ook maar wat. :) Nog nooit zo mee gewerkt, wie weet wordt het er alleen maar warriger op.
 
Ik teken schema's en modificaties in bestaande schema's vaak met kleurtjes. Mijn conclusie is dat het er na een kleur of 5 alleen maar onduidelijker op word..
Ben ik het wel mee eens (plus wat voor de 1 voldoende verschillend is qua kleur zal dat voor de ander niet of minder zijn, ben zelf kleurenblind dus kleurcoderingen werken niet altijd in mijn voordeel).

Het Nord schema was:

Audio signals, red
Control signals, blue
Logic signals, yellow
Slave signals, gray

Werkte voor mij prima.
 
Ikzelf had ook twijfels aan het nut, later zag ik opeens wel voor me dat het meer inzicht kan bieden. Daarom besloten het instelbaar te maken zodat iedereen zelf kan bepalen of het duidelijkheid brengt of neemt. Ik geloof niet one size fits all. Gelukkig zitten er colorpickers in html5, in html4 was dat een drama, nu is het een attribute van input. Ik zorg dat je tussen schemas kan wisselen zodat je niet alles afhoeft om het weer uit te zetten oid. Nu is alles gewoon groen en ik voeg het schema van Marc toe als optie. Bijkomend voordeel is dat iedereen ook zijn eigenschema kan maken, of alles een andere vaste kleur geven als groen pijn doet aan de ogen ;)
 
Wat dat laatste betreft: ik lees dat jullie nu kleurtjes gebruiken om audiosignalen van CV signalen te scheiden. Je zou deze ook via hun richting kunnen scheiden in 3D: bv het audiosignaal gaat langs de X as doorheen het VCA block, het envelope CV signaal gaat er via de Z as doorheen. Trigger/gate signalen gaan via de Y as doorheen de envelope generator.

Ik roep ook maar wat. :) Nog nooit zo mee gewerkt, wie weet wordt het er alleen maar warriger op.

De dac is een 32 kanaals module dat met een patchkabel aan een input hangt, op dit moment op geen enkele manier anders dan de rest. De signalen gaan zo snel dat ik me afvraag of je uberhaupt wat zinnigs kan zien als ik dat realtime overal doorheen laat vliegen. Ik ben begonnen met een 3d frequency time domain grafiek, zien of dat inspiratie geeft, moet ergens een aftrap mee geven.
Er zijn veel audiovisuals te vinden. Vanwege het open karakter van Html5 kan het gewoon copy paste worden ingebracht een aangepast. Ik zal eens een voorbeeld zoeken. Het is de bedoeling dat je visuals aan midi en audio signalen kan koppelen aan de 3d objecten zodat je geintegreerde interactieve videoclips kan maken. Maar eerst eens een simpel grafiekje integreren. Alle filmpjes zijn zonder geluid terwijl ik alleen maar naar de pc out hoef te connecten, zal zorgen dat de volgende met geluid is.
 
Ik heb nog niet iets gezien wat hier overheen ging, dus hier ligt de lat. Is van 2011 nb , beetje interactief maar kan nog wel wat gekker. Heeft voor mij geen geheimen maar ben wel erg onder de indruk van de aankleding. Het is aan de visueel creatievelingen om met de mogelijkheden iets spectaculairs te maken.

http://lights.helloenjoy.com
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top