bouwverslag analoog netwerk

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ben niet helemaal mee.
als ik het over in en uitgangen had bedoelde ik de in en uitgangen van je matrix.
kan je met jou systeem meerdere ingangen naar een uitgang routen?
dat zou geweldig zijn.
met een actief matrix zoals dat van rob hordijk kan dat.
ik zag dit eigenlijk als een passief matrix zoiets als die ghielmetti matrixen en dan maakt het niet uit of je de vca ervoor of erna zet.

ok dan hebben we het wel over hetzelfde. Kun je ajb uitleggen wat voor jou het verschil is tussen een actief en passief matrix.

Ja het 1:n en n:1 routen is mogelijk en ook de bedoeling. Voor mijn eigen behoefte wil ik mixing channels hebben die moeten uiteindelijk ook allemaal samenkomen, n:1. De vca's en vcf's zijn de bouwblokken om mixing channels te maken. Ze kunnen per situatie anders ingezet worden. De software moet ervoor zorgen dat de modules als synth onderdeel of als mixing channel eruit kunnen zien en functioneren. Je kan zo apparaten opslaan als het ware. Dat moet ik nog maken maar dat gaat best vlot omdat het allemaal in sofware kan. Ik heb de matrix ook willen maken om veel tijd te besparen met analoge ontwikkeling, de komende tijd moet blijken of die belofte wordt ingelost.

De output van bijvoorbeeld een envelope wil ik ook op meerdere module ingangen tegelijk kunnen zetten, 1:n
 
ps je bent btw vrij om de vca kaart plaatsen waar je wilt. Bij de zg inserts lopen de signalen door de componenten heen. De module kaarten geven alleen de niet gebruikte kanalen door aan de volgende module. Een module stack heeft beschikking over 16 IO zoals ik ze maak. Je kan zelf anders kiezen als je je eigen module zou maken. Je sluit in de regel eerst alle inserts aan en dan de modules. Ik heb eea getekend voor de duidelijkheid. De volgorde van aansluiten van modules is zodoende niet relevant. Als gebruiker hoef je dit ook niet perse te snappen, je hoeft te kaarten alleen te verbinden met elkaar middels een connector. Ik heb voor het voorbeeld en het gemak maar 4 kanalen input getekend maar voor de output is het precies zo

Bekijk bijlage mod-stack.pdf
 
@Anatal:
Hier een tekeningetje hoe ik het zou doen.
Iedere ingang een weerstand met dioden en over de voedingslijnen op de PSU een afvloeingsbescherming.
Voor +/- 12 Volt modulairsystemen is dit niet nodig.

ok duidelijk dankje, ik ben er even ingedoken. Ik kwam ook de optie om het met een opamp te doen tegen met enkele voordelen tov diodes. Wat is je mening daarover? Ik ga het in ieder geval meenemen bij het volgende jack interface pcb. Zou jij het mbt de invloed op het signaal liever niet op +-12v hebben? Ikzelf neig ernaar zo min mogelijk componenten in te zetten om het signaal zoveel mogelijk met rust te laten.

dit is hoe het nu is mbt de bescherming van de stroom aansluiting voor de chip

schottky.png
 
ik heb de software bijgewerkt zodat configuraties kunnen worden opgeslagen en geopend. Dat was tot nu toe nog niet echt nodig. Nu ben ik nog bezig met de mogelijkheid module specificaties aan te leggen. Vervolgens kan je deze aan kanalen toewijzen. Ik heb nu bijvoorbeeld 3 bme vco's, die wil je niet elke keer opnieuw gaan typen. Als dat gereed is kan ik de bme aansluiten. Dat zou nu ook wel kunnen maar dan zie ik in de software alleen maar kanaalnummers staan wat niet zo overzichtelijk is. Het is wel prettig om nu aan iets te kunnen werken wat dezelfde dag nog af is zodat je elke keer het gevoel hebt weer iets te hebben afgerond.
 
ik ben nog met modulespecificatie software bezig maar wel leuk tussendoortje dat het frontje is bezorgd. Ik had dat veel eerder moeten doen voor die paar tientjes, het maakt meer indruk dan ik had gedacht. Ik heb stroom, een neutrik usb poort en zoveel mogelijk db25 erop gedaan. Nu bij elkaar genoeg voor 64 input en output naar buiten. Later kan aan de andere kant ook nog als het nodig is maar ik denk toch het meeste intern te willen. Dan zal de kist wel hoger moeten worden denk ik, voor nu kan ik wel even vooruit met dit front. Als iemand nog een case over heeft 1 hoogte eenheid. Het moet minimaal 20 cm diep zijn anders passen de pcb's er niet goed in. Je kan ze nieuw kopen leeg voor ca 50 euro en een behringer patchbay kost ook zoiets. Die is alleen net niet diep genoeg. Anders had ik alle jacks eruit kunnen halen en aan de kabel vast maken. Er zitten 96 jacks op. Als je dat allemaal los moet kopen ben je 150 euro kwijt

IMG_2187.jpg

IMG_2186.jpg

IMG_2185.jpg
 
Ben bezig met een oude EMI patchbay die ik wil automatiseren... Dus ben toch weer in de race :-)
Dat is dan allemaal ongebalanceerd uitgevoerd dus kan ik volstaan met 300 contacten...
Verder nog nieuws met de rackunits of het gehele design ... ?
 
He, ik had deze ff gemist maar ziet er goed uit. Ik weet niet of je al iets hebt maar ik heb nog 2 19" units liggen die je mag gebruiken. Zie foto 1tje is 12 cm diep, de andere 26 cm. Laat maar weten als je er eentje of allebei wilt.

Hoi , ja heel graag wil ik ze hebben. Ik wil een combojack breakout maken. Frontjes kan je van de plank kopen voor een paar euro. En ik ben een paar switches aan het maken ook dus kisten komen altijd van pas. Je kan er een enkel chips pcb voor terug krijgen als je wilt en kan solderen anders heb je er niets aan. Ik kan uiteraard ook een volledig werkende leveren tegen kostprijs
 
Ben bezig met een oude EMI patchbay die ik wil automatiseren... Dus ben toch weer in de race :-)
Dat is dan allemaal ongebalanceerd uitgevoerd dus kan ik volstaan met 300 contacten...
Verder nog nieuws met de rackunits of het gehele design ... ?

Ja ik was er een flinke tijd uit aan de software gewerkt. Omdat het lekker ging heb ik de fixed device layer er ook inzitten nu. Daar droomde ik al erg lang van en dacht daar pas veel later aan te kunnen werken. Met de meeste techniek is het zo dat je wat aanloop nodig hebt om ergens helemaal in te duiken. Omdat het er toch in moest besloot ik door te werken.

The fixed device layer is de laag die (bestaande bekende) apparaten presenteert. Het voegt niets wezenlijks toe omdat elke actie een shortcut is naar de onderliggende matrix laag. Om dat extra te verduidelijken kan je de device layer half doorzichtig maken, je ziet wat er in de matrix gebeurd als je aan de knoppen draait van de fixed synth.

Om het leuk te houden ben ik met de minimoog begonnen. Als je geen hardware verbonden hebt dan kun je werken met de webaudio modules. Alles werkt precies zoals met aangesloten hardware. Het is zelfs zo dat je later gewoon kan switchen van webaudio naar hardware zonder iets aan te passen. De minimoog werkt ook met hardware als die aangesloten is. Er zijn maar 2 commando's waar alles mee kan.
- een connect commando wat input met output verbind
- een cv commando wat een bepaalde spanning op een input zet

Iedereen die een klein beetje kan programmeren of dat wil leren kan synthesizers maken. Wat me dus echt supertof lijkt is dat iemand aan de prophet interface gaat werken met de webaudio modules en dat ik,en/of anderen, vervolgens die interface importeren en er de hardware mee bedienen. En het verschil in geluid horen als er een song mee is gemaakt.

Je moet de software zien als een virtual device. Het reageert gewoon op midi signalen zoals elk apparaat. Je moet wel virtuele midi poorten installeren. In cubase oid gebruik je die poort en de software krijgt de midisignalen binnen.

Hier is de link naar de webstore. Ik ga documentatie toevoegen. Voor nu ben ik even opgelucht dat het gepubliceerd is, dat is al met al een flinke klus geweest maar als het eenmaal staat dan is het makkelijker bijwerken. De updates komen automatisch net zoals chrome vanzelf bijgewerkt wordt daar merk je niets van.

The Analog Operating System webstore link

Nog wat screenshots als preview
 

Attachments

  • minimoog.jpg
    minimoog.jpg
    64 KB · Bekeken: 102
  • mm.jpg
    mm.jpg
    61,7 KB · Bekeken: 99
  • facade.jpg
    facade.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 101
ps de minimoog is nog niet helemaal uitgewerkt, het heeft geen zin nu al fouten te melden want het is nog niet eens in beta. Al het andere zou wel goed moeten werken. Het is pas zinvol fouten te melden als ik de documentatie erin heb anders is het ook niet 100% helder wat het beoogt te doen en of het daarvan afwijkt. Ik zal eerst alles documenteren wat er nu is voordat er nieuwe dingen bijkomen anders komt het er niet meer van
 
Ben bezig met een oude EMI patchbay die ik wil automatiseren... Dus ben toch weer in de race :-)
Dat is dan allemaal ongebalanceerd uitgevoerd dus kan ik volstaan met 300 contacten...
Verder nog nieuws met de rackunits of het gehele design ... ?

heb je het over 300 input en output bij elkaar? Je hebt een 256 nodig denk ik want een 128 komt opgeteld niet aan de 300. Zou je eens een image kunnen plaatsen hoeveel ruimte je hebt. Je kan het centraal houden alles en van daaruit verbinden of de uitbreidingsplaten verspreiden, ik kan niet helemaal inschatten wat handiger is.
Je kan wel alvast je studio gaan labelen met de software, dan kun je al wat gevoel krijgen hoe het gaat werken voor je.
Wel een geweldige testcase gelijk aan de max, mooie uitdaging. Laat maar weten wanneer je ermee wilt beginnen,alles is er klaar voor
 
ja tof allemaal...gaat goedkomen :-)
Ik zal idd denk 256 punten gebruiken en eventueel de rest voor multiples ofzo.
Hier een fotootje van de patchbay ik zal er nog een passende case omheen maken..

IMG_0889.JPG

IMG_0888.JPG
 
hoe ik het zo zie maak je je eigen front en case, je hebt dan alleen de uitbreidings kaarten en een 256x256 onderplaat met microcontroller (arduino) erop. Die zal ca 46x33 cm groot zijn. Het past in een 19" kast die ca 40 cm diep is. Het enige wat je hoeft te doen is jouw IO op connectoren solderen. Daar kun je al mee beginnen. Het gaat erom dat je het in een female header kan pluggen. De onderste rij is aarde de bovenste signaal.
Op het image zie je de connector 32x2 per uitbreidingsunit.

IMG_2320.jpg
 
Ik had het weer ff gemist, dit keer ivm met vakantie.
@ Anatal: Ik heb de 19"units nog liggen dus ik stuur ze graag naar je op, en ik kan prima solderen dus PCB's zijn zeker welkom! Ik zal je zo een PMtje sturen.
Ik vroeg me af hoe het ermee stond en ben flink onder de indruk van de vorderingen! Ik zou ook erg graag zelf aan de slag gaan met een matrix solderen. Zit te denken om mijn grote mixer er uit te doen en alles (veel analoog spul) aan de matrix te hangen en dan naar de PC, en daar de mix te regelen. Nu ben ik steeds bezig met de perfecte setup proberen aan te sluiten, maar kom toch altijd in of uitgangen tekort. En als ik ff iets anders wil zit ik weer met die kabelbende. Dit lijkt echt een te mooi om waar te zijn oplossing!
Ik ben redelijk bedreven in het bouwen van MIDIboxen/midicontrollers () en kan dan mijn eigen midi-mixer bouwen.
Het lijkt me helemaal fantastisch als de software midi aangestuurd kan worden zodat je een hardware matrixswitcher kan bouwen!
 
Ik heb draakje inmiddels voorzien van wat spullen, dat gaat aardig de goede kant op. Ben erg benieuwd wat daar mee gaat gebeuren qua aansluitingen en creativiteit.

Ik ben min of meer klaar. Ik heb alle pcb fouten eruit kunnen halen. Voor de switchborden was er alleen een uitlijn probleem zodat het op de weefplaat past. Die zijn inmiddels opnieuw gemaakt. Na nog enige tijd assembleren en testen was het opeens zover dat het uitbreidings concept werkt.
Ben begonnen met het maken van een 32x32 maar heb de 64x64 hier nu ook liggen. Mijn eigen vco board heb ik nog niet aan de praat. Ik denk dat de hearn morley modules teveel te verduren hebben gehad door het gesleep en aansluitfoutjes. Daarom direct maar doorgegaan met het aansluiten van een modular cabinet. Ik had nog niet gemeld geloof ik dat het 32 kanaals dac nu ook geintegreerd werkt. Het is verder als gebruiker een simpel verhaal. Je kan control voltages maken met het dac en dat overal naar toe routen naar keuze. En moduleren ook naar keuze. Het resultaat is total analog recall, kan het zelf nog niet helemaal geloven.

Van de eerste test gelijk een movie gemaakt zodat het niet alleen maar gepraat is erover. Let op dat je op HD kijkt anders kun je mijn scherm niet lezen, zonde.



Het is er een met tulp connectoren. Omdat je dat zowat nooit ziet heb ik eenmalig iets met de hand gemaakt om hem toch helemaal te kunnen aansluiten.
IMG_2663.jpg

En ik heb een jupiter voice board erbij gesleept. Zie ik net deze maand iemand deze borden klonen. Die kan me hier vast wel in bijstaan. Er is een 50 pins header connector zodat zonder modificaties of solderen de jupiter borden moeten kunnen worden aangesloten. En de jupiter zou dan ook modulair moeten worden. ben benieuwd hoe dat uitpakt. Het digitale gedeelte van de jupiter doet het niet meer, zou geweldig zijn als ik op deze manier toch nog van het analoge gedeelte kan genieten.

IMG_2662.jpg
 
mooi dit te horen

was eigenlijk al benieuwd naar de voortgang van dit project
kan nog wel iets voor mij worden
 
64x64 in de steigers. De 32x32 kostte me nogal wat tijd om aan de gang te krijgen vanwege wat software fouten. De 64x64 is alleen maar meer van hetzelfde. De verwachting is dat deze wat vlotter aan de gang gaat. Kan ook het uitbreidings mechanisme gedemonstreerd worden.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    35,3 KB · Bekeken: 100
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top