bouwverslag analoog netwerk

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
proto 4

proto 4

De laatste opstelling was prototype 3. Ik zal even in sneltreinvaart de prototypes laten zien

Prototype 4 was een poging alles compact en werkbaar te maken

IMG_1128.jpg
IMG_1213.jpg
IMG_1193.jpg

Op de onderste foto zie je het statische bedradingschema terug van de chip IO. Als je wilt uitbreiden naar 64 kanalen van 32 dan moet je dit gedeelte vervangen en xunits toevoegen.
 
proto 5

proto 5

prototype 5 was de eerste op pcb. Achteraf gezien had ik daar beter eerder mee kunnen beginnen maar het is nogal intimiderend als je er nog nooit eentje gemaakt hebt.
Alles is getekend in kicad. Kicad heeft zijn beperkingen, waar ik later pas achter kwam, maar met geduld en workarounds krijg je alles wel uitgetekend uiteindelijk. De beperking zit in hoe snel je kan tekenen. Het gaat soms dus een beetje langzaam. Het proces gaat als volgt
- schema maken
- footprint mapping maken
- pcb tekenen
- gerber export maken
- gerber export aanleveren aan pcb service provider
- wachten
- pcb ontvangen en assembleren

Through hole solderen gaat nog wel met de hand maar de kleine smd componenten moest ik door proto-service.nl laten doen. Er zijn genoeg bedrijven die dit kunnen maar proto-service.nl is de enige die ik heb kunnen vinden die zonder hoge opstartkosten een enkel pcb of een kleine serie willen assembleren. Op zich zou ik het ook zelf moeten kunnen maar ik was bang de pcb's te verpesten hiermee.


IMG_1642.JPG

IMG_1645.JPG

IMG_1704.JPG

Veel meer dan een breakout board voor de chip is het niet. In de praktijk kom je erachter wat handig is en wat niet. Wat dat betreft is het wel belangrijk dat je gewoon doet en niet te lang in theorie of onzekerheid blijft hangen. Hier zit de aansturing nog op een ander bord, zoals te zien hieronder

IMG_1741.JPG

Dat de arduino er zo los bijhangt bleek niet zo handig te zijn in de praktijk. De gedachte erachter was dat je de arduino zo makkelijk kan hergebruiken.
 
Ziet er leuk uit en toch nog wel compact..
Nu nog een mooie case met alle in en uitgangen op het backpanel..
Ik zou eventueel dit kunnen verzorgen incl bedrukking..:-)

Weet natuurlijk niet wat het meest handig is maar ik vind Db25 wel een goede oplossing aangezien de hoeveelheid aansluitingen ... dan kan je in een unit van 2he wel 8 of 16 stuks kwijt (128kanalen)
Ik heb zelf namelijk zo'n opzet met db25 kabels naar jackTRS.
Met jacks of XLR lijkt me dit niet te doen :-) Minijack is natuurlijk ook klein, maar niet echt pro-audio..

Ik zou toch het liefst gebalanceerde audio erdoor willen halen, maar dan moet alles dubbel worden uitgevoerd.
Of je gebruikt de halve aantal kanalen dubbel uitgevoerd, dat moet dan in de software ook gedubbeld worden..

Wat is jouw wens qua uitvoering ?
 
DB25 balanced, naar een patch bay balanced en vandaaruit de reguliere routing doen.
 
Ziet er leuk uit en toch nog wel compact..
Nu nog een mooie case met alle in en uitgangen op het backpanel..
Ik zou eventueel dit kunnen verzorgen incl bedrukking..:-)

Weet natuurlijk niet wat het meest handig is maar ik vind Db25 wel een goede oplossing aangezien de hoeveelheid aansluitingen ... dan kan je in een unit van 2he wel 8 of 16 stuks kwijt (128kanalen)
Ik heb zelf namelijk zo'n opzet met db25 kabels naar jackTRS.
Met jacks of XLR lijkt me dit niet te doen :-) Minijack is natuurlijk ook klein, maar niet echt pro-audio..

Ik zou toch het liefst gebalanceerde audio erdoor willen halen, maar dan moet alles dubbel worden uitgevoerd.
Of je gebruikt de halve aantal kanalen dubbel uitgevoerd, dat moet dan in de software ook gedubbeld worden..

Wat is jouw wens qua uitvoering ?

De enige connectie mogelijkheid die ik hier af heb liggen is een mini jack pcb. Hieronder zie je twee complete setjes. 1 set is aangesloten met ribbon cable, de andere set is niet aangesloten. Met de mini jacks kan je makkelijk simpele testen uitvoeren. Met een headset in een uitgang en een ipad,mp3 player etc in de ingang heb ik de eerste geluidtesten uitgevoerd. Wat me gelijk al meeviel was dat er geen klik geluiden te horen waren bij het schakelen.

4fd4dc9f-a639-4ae6-8138-36d73f936e60.png

Met de hand heb ik wel een tulp adapter gemaakt om een modular synth demo te kunnen geven. Ik heb hier waarschijnlijk de enige modular met tulp verbinding staan. Ik had met de minijacks geanticipeerd op moderne modules die ik meestal met mini jack zie.

IMG_2057.JPG
IMG_2064.JPG

Db25 is een goede match, die kun je ook dmv IDC en een bankschroef verbinden. Ik heb een ontwerp gemaakt voor een kast. Er zitten een aantal xlr bij voor externe apparatuur en een hoop db25 connectoren waar je naar keuze weer wat aan kan hangen. De xlr zouden combo moeten zijn zodat je ook gelijk jacks hebt indien nodig.
render2.png
render.png

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar alles intern. De modular heb ik geleend en zal weer een keer terug moeten. Ik heb het volgende gepland intern aan te sluiten
- hearn morley modules
- analoge gedeelte jupiter 8, het digitale gedeelte is stuk , ik kan er uberhaupt niets mee nu
- voice cards dmx
- ssm2030 vco chips
- 909/808 clone pcb's

Voor het gemak wil ik beginnen met de externe modular synth. Als ik gelijk met die modules begin dan kan er zoveel fout gaan ineens dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Nog reagerend op je opmerkingen, ja hulp met de case is zeer welkom als je daar al ervaring mee hebt kan dat een hoop probeersels schelen. Je kan wel voorgeponste panelen krijgen bij thomann voor ca 10 euro viel me op. Neutrik verkoopt ook usb ed met hetzelfde ponsformaat, je hoeft er dus niet alleen xlr in te stoppen.

Gebalanceerd kan op twee manieren. Erdoorheen laten gaan, 1 balanced mono neemt dan 2 netwerk kanalen in beslag. Of bij de ingang uitpakken en bij de uitgang weer inpakken. Of negeren kan ook natuurlijk als je niet al te lange kabels hebt.
 
DB25 balanced, naar een patch bay balanced en vandaaruit de reguliere routing doen.

ik snap helaas niet wat je precies bedoeld, het netwerk is de patchbay of bedoel je dat ook. het is onmogelijk een one size fits all oplossing te maken mbt balancing. Als ik naar mijn eigen situatie kijk toen ik nog veel spullen had dan was een gedeelte balanced en een gedeelte niet. Ik heb toen di boxjes misbruikt om ground loops te maskeren. De echte oplossing was geweest dat de groundloop verwijderd werd, achteraf bezien makkelijk praten. Idealiter is alles balanced, daarover geen discussie. Het kost alleen een hoop geld.

Ik persoonlijk zou ongebalanceerd en gebalanceerd door elkaar gebruiken zonder di boxjes, tenzij echt nodig bij lange kabels. Ik zou niet categorisch mijn hele netwerk willen halveren voor de schijnzekerheid van een totaal gebalanceerd systeem.
 
Als je vanuit jouw systeem naar buiten komt met een DB25 kabel zal ik zelf de jacks van deze kabel aansluiten op een patchbay en dan op de patchbay mijn instrumenten aansluiten. Dat bedoel ik, houd de boel netjes en strak in de studio.
 
Als je vanuit jouw systeem naar buiten komt met een DB25 kabel zal ik zelf de jacks van deze kabel aansluiten op een patchbay en dan op de patchbay mijn instrumenten aansluiten. Dat bedoel ik, houd de boel netjes en strak in de studio.

Dat is een goed idee :okdan: daar had ik nog niet aan gedacht. Je automatiseert je bestaande patchpanel in dat geval. Ik zit gelijk aan inbouw te denken. Ik had het idee zelf de patchbay te maken met de automatisering ineen. Maar je kan het net zo goed of beter in een bestaande inbouwen. Ik heb daarvoor alles wel klaar liggen ook. Een casing is dan niet nodig.

Is dat een optie voor je inbouw? Je hoeft niets weg te doen of vervangen dan. Geen extra kabels of sockets scheelt een hoop kosten.
 
Heb ik hier ook het liefst, aansluiten op mijn huidige patchsysteem.!

Ok gaan we doen dan. Ik heb nog wat door zitten denken erover. Het zou helemaal mooi zijn als je gewoon met kabels kan blijven werken als interface. Het systeem houdt dan bij wat je doet, zou een leuke toevoeging zijn. Als je schakelende jacks hebt dan moet dat lukken, anderzijds ook wel maar ik weet nog even niet hoe.

Hoeveel patchbays heb je en hoe groot zijn ze?
 
Ik heb 4x 24 kanalen = 96 stuks Maar gebruik dat nooit allemaal tegeljk natuurlijk..
Alles gebalanceerde jacks... dus dubbel tellen lijkt me.. is toch wel aan te passen in de software ?

Maar als ik er nu over nadenk, heb ik toch liever een systeem zonder die patchberg..
Kan ik het net zo goed allemaal direct in de 'digipatch' kunnen stoppen..
Dat scheelt heel veel kabels en weer connectie punten..
Denk er nog ff oover na..
 
Dat is een goed idee :okdan: daar had ik nog niet aan gedacht. Je automatiseert je bestaande patchpanel in dat geval. Ik zit gelijk aan inbouw te denken. Ik had het idee zelf de patchbay te maken met de automatisering ineen. Maar je kan het net zo goed of beter in een bestaande inbouwen. Ik heb daarvoor alles wel klaar liggen ook. Een casing is dan niet nodig.

Is dat een optie voor je inbouw? Je hoeft niets weg te doen of vervangen dan. Geen extra kabels of sockets scheelt een hoop kosten.

Ik denk dat jouw systeem niet past in een bestaande patch bay. Zoveel plek zit daar niet in.
Als je jouw set nu in een kleine 19 inch rack case bouwt met aan de voorzijde slots voor DB25 kabels (zodat je kan starten met een basis set en uit kan breiden indien gewenst), dan hang je jouw unit boven je ruguliere patchbays en knoop je op die manier alles aan elkaar.
 
Ik heb 4x 24 kanalen = 96 stuks Maar gebruik dat nooit allemaal tegeljk natuurlijk..
Alles gebalanceerde jacks... dus dubbel tellen lijkt me.. is toch wel aan te passen in de software ?

Maar als ik er nu over nadenk, heb ik toch liever een systeem zonder die patchberg..
Kan ik het net zo goed allemaal direct in de 'digipatch' kunnen stoppen..
Dat scheelt heel veel kabels en weer connectie punten..
Denk er nog ff oover na..

Dat je niet alles tegelijk gebruikt maakt voor het systeem niets uit. Het is ervoor ontworpen dat je alles tegelijk kan gebruiken als je dat wilt. Je kan op de modules aan voorschakeling doen zodat je met een kleiner netwerk toekan maar dat zal je niet veel in kosten schelen, je verplaatst het probleem alleen maar en introduceert complexiteit in dat geval die de stabiliteit niet ten goede zal komen.


Je kan wel kosten besparen door intern te onbalanceren en extern weer te balanceren. Of de balancering te negeren. Als je kabels niet langer zijn dan 4 meter en je hebt geen aardelus dan is balancering een overbodige luxe. Of als je het ervoor over hebt dan gelijk voor een 256 gaan zodat je 96 x 2 kanalen tot je beschikking hebt. Ik snap niet wat je bedoeld met software aanpassing. Alle opties worden al ondersteund door de software. Ik kan me wel een aanpassing voorstellen die automatisch het inverted channel meeschakelt, in geval van stereo zou het dan om 4 kanalen ineens gaan die geschakeld worden. Dat soort handigheden wil ik gaandweg met de praktijk invoeren.
 
Ik denk dat jouw systeem niet past in een bestaande patch bay. Zoveel plek zit daar niet in.
Als je jouw set nu in een kleine 19 inch rack case bouwt met aan de voorzijde slots voor DB25 kabels (zodat je kan starten met een basis set en uit kan breiden indien gewenst), dan hang je jouw unit boven je ruguliere patchbays en knoop je op die manier alles aan elkaar.

Ja dat zal van je situatie afhangen of het gaat of niet. Je kan nog steeds aardig wat kosten besparen door de db25 kabel uiteinden aan je patchbay te solderen. Maar dat staat dan los van het 19 inch rack of je dat zo doet of met jacks aan de uiteinden.

De uitbreidings units zijn inmiddels klaar en onderweg, ze hebben foto's ervan gemaakt.
image.jpg

het is hetzelfde als de pcb met 1 chip erop maar dan keer 6 op hetzelfde pcb. Er passen er 4 van deze naast elkaar in een 19 inch case. Als je 2 lagen van 4 hebt zit je op de maximale configuratie wat nog past in een 19 inch van 1 hoogte eenheid.
 
image.jpg

dit is de andere kant waar de connectors zitten, eerst zal ik met wirewrap een 32x32 netwerk maken met 1 kaart en een 64x64 met 2 kaarten zodat het getest kan worden of alles klopt. Als er weer cash is of iemand wil nav de werkende prototypes ook een netwerk dan wil ik de zg xchanges ook op pcb zetten. Dat is de plaat waarin je de uitbreidings units prikt.
Aan de zijkanten van de uitbreidings units (xunits) zie je een rij met gaten , dat is om module pcb's op te kunnen bevestigen, ze mogen van omvang varieren zolang de gaten maar op dezelfde plek zitten. De module borden die ik nu heb getekend zijn wel even groot maar daar zit maar 1 module op. Ik zou in de toekomst een complete voicecard of multivoicecard willen maken, zoals bij een omega maar dan zonder begrenzing en volledig modular. Er zijn veel kloon pcb op de markt die je ook intern kan aansluiten van bekende synths zoals hier http://www.amsynths.co.uk

als je voor alles een kastje eromheen wilt dan ben je meer geld kwijt dan als je een origineel zou kopen maar met alleen maar pcb's en componenten en intern aansluiten, besturen met software en/of controllers. ik heb als dagdroom een jupiter 8 kloon te maken van zijn pcb's. nu helaas geen cash of tijd voor.
 
Je gaat lekker zo.

Dank je, ja het is even wind mee, dat mag nog wel even doorgaan. Ze zijn bezorgd net de xunits. Ik had er 10 besteld en 5 geassembleerd. Meestal zit er meer in, nu ook 2 extra. Wel grote luxe dat er een paar al gesoldeerd zijn. Dit is de derde fabrikant die ik heb geprobeerd. Ze waren allemaal wel goed vond ik maar deze assembleerd ook voor een bedrag waar je zelf niet voor kan sukkelen, tenzij je zeer veel plezier beleeft aan solderen maar ik doe het liever niet zelf

Ik moet nu de chips in de sockets drukken en ze 1 voor 1 op de stroom en de arduino aansluiten.

image.jpg
 
Ik kan met de ipad maar 1 foto per post plakken, daarom die korte stukje achter elkaar

Hier zie je de goud afwerking goed op als het nog leeg is, erg duurzaam ivm oxidatie/corrosie

image.jpg

Ik wil met het mini bord met de ene chip en de arduino alles aansturen. De schakelchip kan uit de socket gehaald worden en verplaatst naar een van de 6 xunit sockets. In mijn geval wil ik de chip wel erin houden om het grote netwerk te testen. Dat is met de hand niet meer te doen.

Over de arduino heb ik het nog niet zoveel gehad maar dat is een handig ding. Als je met modules werkt en standaard via een envelope trigger werkt dan heb je niet perse een dac nodig om te kunnen werken. De software luistert naar midi berichten op een virtuele poort, die worden door de arduino omgezet in strakke digitale timing blokgolven die de envelope triggeren. De arduino kan ook als grof dac worden gebruikt voor de toonhoogte cv voor de vco. Als je zo een matrix hebt dan kun je indien gewenst de rest van de settings met modulaties doen
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top