Wat is het verschil tussen een Maximizeren een Limiter?

Met een equalizer kun je een doffe opname niet van meer hoge tonen voorzien. Je kunt hooguit de lagere tonen verzwakken. Met een enhancer kun je wel meer hoge tonen toevoegen en dus meer helderheid. Het zijn echt tegenovergestelde apparaten.

Sorry, maar ik kan dat dus wel, al sinds ik als 5 jarige aan de knoppen van de hifi zat.

Je kan alle aanwezige maar misschien bijna niet hoorbare frequenties wel degelijk versterken. Met mastering maak ik het zo vaak mee.
 
Dat kan een equalizer dus niet, Bij alle schuiven bovenin, krijg je het pure signaal. Alle schuiven die niet helemaal bovenin staan, snappen een beetje van de geluidskwaliteit af. En filteren de boel. Een equalizer filtert het signaal en trekt frequenties af. Een enhancer voegt frequenties toe.

Geluidskwaliteit en de hoeveelheid boost in betekenis gelijktrekken is net zoiets als zeggen dat als het volume harder staat de muziek dus beter klinkt.

Jouw redenatie gaat alleen op als je dus eerst alle schuiven omhoog zet, en dat is dus versterken waarna jij zegt dat verzwakken het enige is wat een equalizer kan.
Mijn auto kan ook alleen maar remmen (als ik eerst 200km/u ga rijden).

Je hebt altijd de mogelijkheid om losse banden te versterken omdat een EQ in ruststand in het midden staat.
 
Wow, vermakelijke conversatie hier!
Leuk zo een eenling die het beter denkt te weten dan, tja, de HELE WERELD bv? :D

lol!
 
Je hebt altijd de mogelijkheid om losse banden te versterken omdat een EQ in ruststand in het midden staat.

Als je het zo zegt, zou een enhancer geen bestaansrecht hebben.
Ik denk dat een equalizer eerst alle frequentiebanden verzwakt in ruststand en daarna het totaalvolume opkrikt. Als je dan een schuifje omhoog doet, lijkt het alsof je een frequentieband versterkt, maar in werkelijkheid verzwak je die band minder.
 
Ik denk dat een equalizer eerst alle frequentiebanden verzwakt in ruststand en daarna het totaalvolume opkrikt. Als je dan een schuifje omhoog doet, lijkt het alsof je een frequentieband versterkt, maar in werkelijkheid verzwak je die band minder.

Het is zo duidelijk dat dit onzin is..

Waarom zou een equalizer wanneer je een schuifje omhoog doet van alle overige banden het signaal verzwakken en dan het totaal van alles weer omhoog gooien, dat is toch veel ingewikkelder dan slechts 1 band versterken?
 
Als je het zo zegt, zou een enhancer geen bestaansrecht hebben.
Ik denk dat een equalizer eerst alle frequentiebanden verzwakt in ruststand en daarna het totaalvolume opkrikt. Als je dan een schuifje omhoog doet, lijkt het alsof je een frequentieband versterkt, maar in werkelijkheid verzwak je die band minder.

Zucht, flauw-eh-kul.
 
Als je op een EQ alle banden met +10db versterkt komt het signaal er 10db harder uit, simpel toch?
Volgens mij kan iedereen wel argumenten blijven aanvoeren die jij weer stellig onderuit probeert te halen maar het is nogal vermakelijk, dus ga vooral zo door. :)
 
@mark T

Hier staan allemaal schema's van grafische en parametische equalizers..

http://experimentalistsanonymous.com/diy/Schematics/Tone Control and EQs/

Nu ben ik niet de beste als het gaat om schema's lezen, maar volgens mij zie ik steeds per band een attenuator / versterker gedeelte.

Hier nog een voorbeeldje :

viu1289543426w.jpg
 
Als je het zo zegt, zou een enhancer geen bestaansrecht hebben.
Ik denk dat een equalizer eerst alle frequentiebanden verzwakt in ruststand en daarna het totaalvolume opkrikt. Als je dan een schuifje omhoog doet, lijkt het alsof je een frequentieband versterkt, maar in werkelijkheid verzwak je die band minder.

Ik denk dat een Enhancer zowiezo geen bestaansrecht heeft omdat het gewoon een kut apparaat is.
Maart dat terzijde...
Verder klopt voor het grootste deel wel wat je zegt denk ik.
Maar is dat niet spijkers op laag water zoeken?

Een EQ is gewoon een filter met wat make-up gain.
Een Enhancer is gewoon een kut-apparaat..
Is dit niet een veel handigere conclusie?
 
Een enhancer is iets anders dan een equalizer!!
Een enhancer genereert en voegt gewoon harmonische vervorming toe, waardoor het, in het toegepaste frequentiegebied, meer presence geeft en daardoor wordt verward met een EQ boost. Maar het is niet hetzelfde als eq-en.
 
Een enhancer voegt geluid toe dat er echt nog niet was (harmonischen van het bronsignaal). Een equalizer (in de boost setting) versterkt geluid dat er al wel was.
 
Als je het zo zegt, zou een enhancer geen bestaansrecht hebben.

De logica achter deze uitspraak ontgaat mij geheel, ik zou het zeer op prijs stellen als je mij zou kunnen onderwijzen hierin. Naar mijn mening vergelijk je appels met peren, bestaande frequenties versterken/verzwakken (EQ) is iets anders als harmonischen toevoegen (enhancer, distortion).

Ik denk dat een equalizer eerst alle frequentiebanden verzwakt in ruststand en daarna het totaalvolume opkrikt. Als je dan een schuifje omhoog doet, lijkt het alsof je een frequentieband versterkt, maar in werkelijkheid verzwak je die band minder.

Hoe zit dat dan met passieve equalizers ? want die kunnen niet het totaal volume opkrikken, dus die zijn in ruststand al zachter dan, volgens jouw redenatie ?
En wat is het nut om eerst te verzwakken (= signaal verlies) om vervolgens daarna weer op te krikken ?
Dat zou betekenen dat dus in ruststand er al een verzwakking en versterking heeft plaatsgevonden, volgens jouw redenatie, aangezien ik geen verschil zie in totaal volume in ruststand.

Daarnaast zoals in die schema's, er zit een versterker in.

Wat extra leesvoer: https://www.soundonsound.com/sos/jul07/articles/qa0707_4.htm
 
En wat is het nut om eerst te verzwakken (= signaal verlies) om vervolgens daarna weer op te krikken ?
Dat zou betekenen dat dus in ruststand er al een verzwakking en versterking heeft plaatsgevonden, volgens jouw redenatie, aangezien ik geen verschil zie in totaal volume in ruststand.

Voor zover ik weet, werkt een equalizer met filters. En filters halen iets weg. En potmeters zijn variabele weerstanden die het minst weerstand geven als ze vol open staan. Een potmeter versterkt dus ook niet. In de ruststand van de equalizer staan de potmeters op 50% van hun weerstand. Dat is dus ook al een verzwakking van het geluid. Dan lijkt het mij logisch dat het geluid daarna versterkt moet worden. Dat een equalizer de klankkwaliteit kan aantasten is wel bekend. Daarom is er vaak een mogelijkheid tot bypass of defeat.
 
Die potmeter in de equalizer zit in een bepaald frequentiegebied, dat frequentiegebied wordt door middel van filtering bepaalt, maar dat wil niet zeggen dat het signaal weg wordt gehaald, signaal wordt gesplitst in banden, waarbij alle banden opgeteld in theorie het zelfde zou moeten zijn als het ingangssignaal als er niks geregeld wordt. Zoals je op het schema kan zien wat ik plaatste kan je met de potmeter bepalen of het frequentie gebied verzwakt moet worden of naar een versterkercircuitje gaat.
 
attachment.php


En jawel, de 5532 is een opamp IC
 

Attachments

  • eq.jpg
    eq.jpg
    90,7 KB · Bekeken: 110
Laat ik het dan tot de extreme basis vertalen: een equalizer is een verzwakker van de frequenties en een Enhancer is een versterker van de frequenties. Het zou heel logisch kunnen klinken om beide apparaten andersom te gebruiken, maar zo werken de natuurwetten niet. Wat er niet is, kun je niet versterken, maar wat er wel is, kun je wel verzwakken.

plus

Voor zover ik weet, werkt een equalizer met filters. En filters halen iets weg. En potmeters zijn variabele weerstanden die het minst weerstand geven als ze vol open staan. Een potmeter versterkt dus ook niet. In de ruststand van de equalizer staan de potmeters op 50% van hun weerstand. Dat is dus ook al een verzwakking van het geluid. Dan lijkt het mij logisch dat het geluid daarna versterkt moet worden. Dat een equalizer de klankkwaliteit kan aantasten is wel bekend. Daarom is er vaak een mogelijkheid tot bypass of defeat.

Dus je zegt dat equalizers niet kunnen versterken, daarna zeg je dat potmeters niet kunnen versterken maar het wel logisch is dat er versterking plaatsvind (in de equalizer).
De fout in het begin van je redenatie is dus dat je equalizer gelijk trekt met losse filters en potmeters, terwijl die er onderdeel van zijn. Door het AMP onderdeel over te slaan onstaat er een gat in je theorie, want die amp is onderdeel van de equalizer.
Maar zelfs zonder die amp klopt je redenatie niet, omdat een passieve EQ die amp niet heeft, terwijl je wel zegt dat er versterking nodig is omdat er alleen maar verzwakking plaatsvind en 50% weerstand op rustpunt dus eerst 50% versterking nodig heeft.

Samenvattend, Je haalt passieve en actieve EQ door elkaar. en die enhancer heeft er al helemaal niks mee te maken. Anders kan ik verschillende soorten distortion/waveshapers ook gaan gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
ik denk dat het een beetje moeilijk is om toe te geven dat een signaal geboost uit een EQ kan komen, los van de techniek van onderdelen van een EQ. Ik kan iig met alle EQ's die ik tegen ben gekomen in mijn leven freqs boosten ook, wederom los van de techniek erachter. dat kan een EQ dus. PUNT

een enhancer is iets heel anders, ook dat is inmiddels duidelijk, PUNT

dus... PUNT? :D
 
Voor zover ik weet, werkt een equalizer met filters. En filters halen iets weg.


FILTERS halen niets weg, filters scheiden slechts elementen van elkaar, door bepaalde elementen door te laten en andere tegen te houden.
De correcte term is dan ook scheidingsfilter.
Die scheidingsfilter in een EQ zorgt er alleen voor dat het frequentiespectrum wordt opgedeeld/gescheiden en de versterking/afzwakking gedeelte zorgt dan voor een ofwel versterking danwel afzwakking van dit gefilterde (=afgescheiden) frequentiegebied.
Dus, waar onder wegfilteren het weghalen van het gefilterde element verstaan wordt, is het niet dat weghalen wat filteren zèlf betekent.


ik denk dat het een beetje moeilijk is om toe te geven dat een signaal geboost uit een EQ kan komen, los van de techniek van onderdelen van een EQ. Ik kan iig met alle EQ's die ik tegen ben gekomen in mijn leven freqs boosten ook, wederom los van de techniek erachter. dat kan een EQ dus. PUNT

een enhancer is iets heel anders, ook dat is inmiddels duidelijk, PUNT

dus... PUNT? :D


+1. :okdan:
Precies, duidelijker dat dit kan het niet worden!
 
Back
Top